Talvirengas FAQ

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.8.2006
Viestejä
17 775
Juupas eipäs väittelyä talvirenkaiden osalta.

Kerron nyt miten asia on ,vaikka 100% oikeaa mielipidettä ei ole renkaiden osalta ,koska kaikki eivät aja samalla autolla.

Otetaan tilanne jossa kävelet rengaskauppaan.
Valittavanasi on kymmeniä malleja/kokoja/merkkejä.
Mistä valitset? Osta paras. Kaiken maailman pinnatut/halparenkaat/käytetyt kannattaa jättää ihan oikeasti sinne hyllyyn. Et tee niillä mitään.
On aivan naurettavaa säästää muutama kymppi ja ostaa paskaa joka ei pidä. Se rengas on kämmenen kokoinen alue joka pitää sinut kiinni tiessä. Luuletko että se kerralla maksettu 50 euroa tekee paljon jaettuna niille 40.000 kilometrille?
Entä jos ajat kolarin lapset kyydissä huonojen renkaiden takia?
Miltä sitten tuntuu kun lapset makaavat sairaalassa sen takia kun isi säästi? Toisekseen ajomukavuus ja halpisrenkaat eivät kuulu samaan lauseeseen. Nauran suoraan päin naamaa asiakkaille jotka sanovat ajavansa todella paljon työkseen ja valitsevat halvimmat mahdolliset. Usein vielä kyseinen henkilö ajaa kalliilla autolla( lähes poikkeuksetta mersu) ja omistaa rahaa niin ettei tiedä mitä niillä kaikilla tekisi.

Kapeat vai leveät talvirenkaat? KAPEAT!

Eli jos sinulla on ne 17" kesävanteet joilla on 245 leveät renkaat niin älä ole :david: ja osta niille samankokoisia talvirenkaita.
Osta pienemmät vanteet (MIELELLÄÄN PELTI!) ja niille renkaat.
Esim 15 talvirenkaat ovat niin yleisiä että hinnat ovat naurettavan pieniä. Kun taas esim. 17" talvirengas on harvinainen joten ne maksavat mansikoita. POINTTI: maksat siis todella paljon ylimääräistä siitä että renkaasi pitää huonommin. Kannattaako?
Kapealla renkaalla rengas leikkaa lunta ihan eritavalla kuin se 225 leveä rengas joka on kuin pulkka joka nousee lumenpäälle. kokeile kävellä hangella lumikengillä ja lenkkareilla. Kummat jalassa uppoat?

Kopion osan tekstistä koska en jaksa kirjoittaa kaikkea itse.

Milloin vaihdan talvirenkaat?

Talvi saapuu yllättäen. Joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan.

Laki sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä syys-/lokakuun taitteessa. Nykyiset nastat kestävät hyvin ajoa myös paljailla asfalttipinnoilla.

Kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään. Käytännössä Pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syykuun puolivälissä ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.

Vinkki:

Vältä vaihtoruuhkat ja vaihda renkaat autoosi heti kun sää sen sallii.

Talvi alkaa lokakuussa!

Kitkarenkailla ajelet huoletta syyskuun lopusta toukokuun alkuun.


Kannaattaako säästää rahaa ja ostaa vain kaksi talvirengasta koska kahdessa vanhassa on vielä kulutus pintaa? EI!!

Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.

Paremmat renkaat aina taka-akselille

Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.

Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.

Renkaiden valintatilanteessa:

Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten asiantuntijalta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä.

.

Suosituksia renkaiden valintaan:


* Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
* Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
* Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
* Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.

Nastarenkaiden sisäänajo ja ilmanpaineet

Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.

-continental

ELI SE "JÄTÄNPÄ VÄHÄN VÄHEMMÄN ILMAA TALVELLA JOTTA RENGAS PITÄÄ PAREMMIN" PERIAATTEEN VOIT UNOHTAA!!!

Nasta vai kitkarenkaat?

Loputon väittely. Myyjänä olen pyrkinyt olemaan puolueeton ja kertomaan miten asia on.

Kitkarenkaan eri puolet:

+ Hiljainen
+ Suuntavakaus
+ Parempi pito lumella kuin nastarenkaalla
+ Voi huoletta ajaa kuivalla asfaltilla
+ Käyttö mahdollista myös kesärenkaana
+ Käyttöaikaa ei ole sidottu mihinkään direktiiviin.
+ Pito märällä tiellä

- Pito jäällä


Nastarenkaan eri puolet:

+ Pito jäällä
+ Hyvä pito myös lumella
+ Uraherkkyys lähes olematonta
+ Syksyllä ehdoton kun mustaa jäätä on todella paljon

- ÄÄNI
- Nastojen kuluminen kuivalla
- Käyttöaika sidottu direktiiveihin
- Ei mahdollista ajaa kesällä (nastoineen)
- Nastojen irrottua/katkettua renkaan saa heittää menemään.


Eli pointtina on se että on ihan sama kumman renkaan valitset.
Kaikki on kiinni SINUSTA/AUTOSTASI/AJOTAVASTASI ja yllätysyllätys ASENTEESTASI.

Voiko talvirenkaita käyttää kesällä?


Vastaus: EI VOI!!! tai voi ,mutta te jotka pidätte kitkoja kesällä sekä nypitte nastat renkaista kesäksi. Ajakaa ojaan renkaidenne takia. Typerin asia mitä voi tehdä on käyttää talvirenkaita kesällä.

Seuraavaksi analyysia eri renkaista. Merkeistä ja malleista:
Käsittelen vain ainoita varteen otettavia malleja ja merkkejä joita voi kutsua edes talvirenkaiksia. merkit joita tulee välttää:

Goodyear: Kova ja äänekäs. Ei eurooppaan tarkoitettu
Pirelli: Lue ylläoleva.
+ Kaikki kiinalaiset ja muut keskieurooppaan tarkoitetut renkaat

Nokian talvirenkaat:
Nokia on loistava rengasvalmistaja joka osaa tehdä renkaan kotimaiseen oloon. Mutta kuitenkin: haluatko maksaa paljon kotimaisuudesta? Nokian ongelmana ovat renkaan rungot.
Uudet renkaat eivät ole aina todellakaan pyöreitä ja on esimerkkitapauksia joissa UUSISSA RENKAISSA EI OLE KESTÄNYT ILMAT SISÄLLÄ!!:down:

Nokia Hakkapeliitta 5:
Ensi alkuun sanon että tämä on nokian hätäisesti tekemä uusi malli markkinoille jotta hintaa saadaan nostaa. Kyseisessä renkaassa paljon mainostettu neliömäinen nastankanta on KUSETUSTA! normaaliin pyöreään kantaan on kaiverrettu neliömäinen kohta jotta nasta näyttää neliömäiseltä. Muuten hyvä rengas mutta hintaansa nähden ei tarpeeksi laadukas.

Nokia Hakkapeliitta 4.
Jos mietit ostatko nokian neloset vai vitoset niin osta neloset. Säästät rahaa ja et maksa suotta siitä että se on uusi malli. Hinta/laatusuhde todellakin kohdallaan.
Pito loistava mutta märällä asfaltilla aika heikko... (kuten lähes kaikissa)

Nokia Nordman+ (entinen Hakkapeliitta 2)
Nokia lopetti Hakkapeliitta 2 renkaiden valmistuksen ja siirsi kyseisen renkaan tuotannon venäjälle. Nimeksi vaihdettiin Nordman+. Renkaassa käytetään ihan samoja runkoja sekä kumiseosta kuin Hakkapeliitta 2 renkaassa. Ainoa ero on todella halpa hinta. Tätä korkean laatuluokan rengasta saa halparenkaan hinnalla. (myyn kokoa 195/65x15 350e-).
Ehkä paras vaihtoehto jos halutaan hyvää pitoa ja halpaa hintaa. (nokia onnistui yhdistämään hyvän ja halvan). Ennakkoluulot venäläisten renkaanvalmistusta kohtaan voi jättää ihan omaan arvoonsa. He eivät paina sitä nappia koneessa sen huonommin kuin suomalaisetkaan. He tekevät sen vain halvemmalla.

Nokia RSI:
Todella hyvä kitkarengas jonka ainoa ongelma on runkojen heikkous. Vyövikoja liikaa hintaansa nähden.

Nokia Q:
Kitkarengas jonka hintaa nokia ei muistanut laskea kun uudet mallit saapuivat:down: hyvä rengas mutta vanha. Vaikea saada enää kokoja.

Continentalin talvirenkaat
Monen mielestä Continental on maailman paras rengas.
Ja niin se onkin. Continental hallitsee kesä, nasta ja kitkarengas osastolla vaikka talvirenkaissa nokia onkin vain hitusen jäljessä.
Ainoa heikkous minkä Contista löytää oikein tarkkaan hakemalla on se että pehmeytensä (lue pito) takia rungot ovat pehmeitä ja eivät kestä hyvänä kuin 5-8 vuotta.

Continental WinterViking 2
Yksinkertaisesti loistava nastarengas. Ainoa heikkous tosiaan rungon ikääntymisen kesto ja se että rengas kuluu nopeammin kuin esim nokialainen. Briljantti nastansa ansiosta renkailla kiipeää vaikka puuhun. Jos renkaasta lähtevät nastat se ajaa silti asiansa kitkarenkaana ja on silti vielä vertailukelpoinen keskitason kitkarenkaiden kanssa (Michelin,Goodyear).

Continental VikingContact 3
Monta kertaa äänestetty parhaaksi kitkarenkaaksi, eikä suotta.
VikingContact 3 on tehty pitämään. Heikkouksia renkaasta ei löydy.

Gislaved

Gislaved on halparenkaan maineessa vaikka uudet mallit kiilaavat valmistajien TOP-4 listaan. Gislavedin renkaissa kohtaavat laatu ja erityisesti PITKÄ käyttöikä. Gislavedilla ei myöskään ole "merkkilisää hinnassaan".

Gislavedilta en käsittele malleja erikseen koska kaikki kuuluvat määritelmään jonka juuri ylös kirjoitin.

MICHELIN
Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Ihmiset olettavat michelinin olevan hyvä koska kesärenkaat ovat omaa laatuaan. Tämä ei kuitenkaan päde talvirenkaissa:
Nastat lähtevät AIVAN liian nopeasti ja tämän ongelman kanssa michelin on paininut/painii vielä kauan (outo juttu ettei tuon kaliiberin valmistaja saa tuollaista asiaa kuntoon).
Michelin yrittää alhaista tapaa myydä:
Pidetään kova hinta= ihmiset pitävät hyvänä.

Lisäkysymyksiä saa ja on jopa suotavaa esittää. vastaan niihin mielelläni.
 
Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Paremmat renkaat taakse on varmasti hyvä suositus, ainakin osalle autoilijoista. Oletko muuten ajanut etuvetoista autoa, jossa on selvästi huonommat renkaat edessä? Omalla kohdallani olen tätä kokeillut ja todennut sen äärimmäisen vaaralliseksi. Etupyöriltä kun normaaliajossa loppuu pito niin auto tosiaan jatkaa kulkusuuntaansa suoraan. Meilläpäin tiet ei ainakaan niin suoria ole etteikö joskus kääntyäkin tarvis... Paremmat renkaat edessä=>ei ongelmia (sama ajonopeus)
Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Ihmiset olettavat michelinin olevan hyvä koska kesärenkaat ovat omaa laatuaan. Tämä ei kuitenkaan päde talvirenkaissa:
Nastat lähtevät AIVAN liian nopeasti ja tämän ongelman kanssa michelin on paininut/painii vielä kauan (outo juttu ettei tuon kaliiberin valmistaja saa tuollaista asiaa kuntoon).
Michelin yrittää alhaista tapaa myydä:
Pidetään kova hinta= ihmiset pitävät hyvänä.
:anssi:
 
paremmat renkaat aina taakse. PISTE. siitä ei ole edes tarvetta keskustella.
asiaa on varmasti tutkittu ja sen jo järkikin sanoo.

ja pahoittelen Latrix koska pilkkasin X-ice renkaitasi..
Tuossa quottaamassi tekstissä oli vähän turhan kova tuo Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Korjaan se näin:

Michelinin talvirenkaat ovat hyviä juuri silloin kun ne ovat uusia tai todella vähän ajettuja.
kun pintaa on jäljellä noin 5mm sanoisin että 3/4 sarjoista vaikeudet alkavat.

Toinen juttu mikä jaksaa naurattaa aina on se kun ostetaan niin että 2 uutta rengasta.
Ostetaan vielä erimerkkiä! :lol2: Joillekkin on vaikea tolkuttaa että renkaat suunnitellaan sarjana. kun siellä on 2 erilaista ei todellakaan tule hyvä yhdistelmä.
Sama kuin panet ferrariin hiacen moottorin. Käyttötarkoitus ei ole sama kuin suunnitellessa.
(jos joku tämän vertauksen älysi.)

Paremmat renkaat taakse on varmasti hyvä suositus, ainakin osalle autoilijoista. Oletko muuten ajanut etuvetoista autoa, jossa on selvästi huonommat renkaat edessä?

miksi tehdä näin? miksi pitää kahta selvästi huonompaa rengasta?
 
ei olekkaan. 100% itsestä kiinni mihin kuntoon toisen rengasparin päästää.

Ja Vinkki:

MERKITKÄÄ NE RENKAAT KEVÄÄLLÄ!! laittakaa merkki missä ne on ollut.
Koska: nasta asettautuu kaltevaan asentoon talven jälkeen ja jos renkaan laittaa sitten syksyllä väärinpäin niin nipsisnapsis. kaikki lähtevät.
 
"Paremmat renkaat eteen vai taakse". Itse ajoin joku vuosi sitten Saab 99 niin, että oli nokian hak.2 edessä ja micheliinin jotkut vanhat ja huonot kesärenkaat takana. Takatalvi tuli ja kiire aamulla saada auto ajokuntoon.

Noh tuo automalli on siitä hauska, että puskee ihan älyttömästi vakioalustalla, eikä ollut huolen häivää nuista kesärenkaista takana. Maantielle tosin en tuolla asetelmalla lähtisi.. :)
 
Ite laitan aina paremmat renkaat eteen. Keväällä ne on kuitenkin jo kuluneemmat kuin takana ja seuraavaksi talveksi ne vaihdetaan taas taakse. Näin kierrättämällä on aina edessä ja takana tasaisen kuluneet kumit.
 
Kitkarenkaan eri puolet:

+ Hiljainen
+ Suuntavakaus
+ Parempi pito lumella kuin nastarenkaalla
+ Voi huoletta ajaa kuivalla asfaltilla
+ Käyttö mahdollista myös kesärenkaana
+ Käyttöaikaa ei ole sidottu mihinkään direktiiviin.
+ Pito märällä tiellä

- Pito jäällä
Voiko talvirenkaita käyttää kesällä?

Vastaus: EI VOI!!! tai voi ,mutta te jotka pidätte kitkoja kesällä sekä nypitte nastat renkaista kesäksi. Ajakaa ojaan renkaidenne takia. Typerin asia mitä voi tehdä on käyttää talvirenkaita kesällä.

Tämä selvä.
 
Ja Vinkki:

MERKITKÄÄ NE RENKAAT KEVÄÄLLÄ!! laittakaa merkki missä ne on ollut.
Koska: nasta asettautuu kaltevaan asentoon talven jälkeen ja jos renkaan laittaa sitten syksyllä väärinpäin niin nipsisnapsis. kaikki lähtevät.
Yleensä renkaassa on merkitty pyörimissuunta :|
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ite laitan aina paremmat renkaat eteen. Keväällä ne on kuitenkin jo kuluneemmat kuin takana ja seuraavaksi talveksi ne vaihdetaan taas taakse. Näin kierrättämällä on aina edessä ja takana tasaisen kuluneet kumit.
Näinhän se on järkevintä etuvetoisessa. Aina-paremmat-renkaat-taakse on kyllä sinänsä hyvä turvallisuusohje mutta kyllä järkevä kierrättäminen on.. järkevämpää.
Paskoilla renkailla en kuskaa perhettä.
 
Mikä ero ns. Saksan kitkoilla ja kotomaahan tarkoitetuilla? Mulla on tuontipeli, johon tuli mukaan sikäläiset talvigummit. Jotkut Goodyear(?) Hydragripit ne on.
 
Itse en oikein ymmärrä sitä miksi ihmiset aina syksyllä näihin aikoihin venyttävät renkaanvaihtoa, ja perustelevat sitä sillä että kun nastat kuluu asfaltilla.
Keväällä joutuu kuitenkin ajelemaan todella pitkään paljaalla asfaltilla nastoilla, koska lumen tulon uhka on melko pitkälle ilmassa(ainakin pohjoisessa) vaikka aurinko paistaa ja tie on sula. Lumi tulee syksyllä varmasti, silti vaihdetaan renkaat vasta sitten kun ensilumi on maassa. Nämä myöhästelijä-paviaanit sitten luistelee pitkin teitä ja vaarantavat samalla muidenkin tielläliikkujien turvallisuuden.

Olis hauska nähdä joku tutkimus kauanko esim. kahden viikon normaaliajo nastarenkailla asfaltilla lyhentää renkaan käyttöikää. Veikkaanpa ettei kovin paljoa.
 
Tämä selvä.

mitä et älynnyt? käyttö MAHDOLLISTA, mutta typerää. älä nussi sanamuotoa.

Originally Posted by Weeboom View Post
Yleensä renkaassa on merkitty pyörimissuunta :|

mitä vittua? monesti ihmiset käyttää samoja vanteita kesät ja talvet jolloin renkaat irroitetaan vanteilta ja ne on mahdollisuus sitten syksyllä laittaa vikapäin...

Mikä ero ns. Saksan kitkoilla ja kotomaahan tarkoitetuilla? Mulla on tuontipeli, johon tuli mukaan sikäläiset talvigummit. Jotkut Goodyear(?) Hydragripit ne on.

Mikä kitkarenkaan pitää olla? pehmeä.
Eurooppaan suunnitelluissa kitkarenkaissa on korkea nopeusluokka että ne eivät voi olla pehmeitä koska pehmeä rengas ei kestä korkeaa nopeutta. Esim Dunlopin kitkarenkaat ovat PASKAA! tiedän 2x pehmeämpiä kesärenkaitakin kuin nämä dunlopin "kitkat".
 
Mikä ero ns. Saksan kitkoilla ja kotomaahan tarkoitetuilla? Mulla on tuontipeli, johon tuli mukaan sikäläiset talvigummit. Jotkut Goodyear(?) Hydragripit ne on.
Ne on tarkoitettu paljon lämpimämpään ilmastoon kuin mitä täällä Suomessa on talvella, eli pitoa ei löydy niin paljon kuin tänne vartavasten tehdyillä kitkoilla.
 
Kenen mielipiteen mukaan paras? Sinun? Tekniikan Maailman testiryhmän? Kulmakunnan "autotietäjien"? Absoluuttista paremmuutta tuskin on tässäkään kohtaa olemassa.

joo, tuo osta paras kommentti olisi pitänyt yksilöidä tarkemmin.

Kuitenkin:

Antakaa testitulosten olla, oikeasti. niillä ei ole kuin hieman suuntaa antava merkitys. testituloksiin on liian helppo vaikuttaa rahalla (ei ole mitään MUTUA.) Sana testivoittaja on NIIN merkittävä myyntimeriitti että siitä ollaan valmiita jopa maksamaan. paljon. Testivoittaja on myyntiarvo.

Toisekseen testien voittajien erot esim toiseksitulleeseen ovat vaikka esim jarrutuksissa luokkaa 0,1<1 sec. eli mitättömiä.
Johonkin järjestykseen ne vain on saatava..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom