- Liittynyt
- 20.8.2006
- Viestejä
- 17 775
Juupas eipäs väittelyä talvirenkaiden osalta.
Kerron nyt miten asia on ,vaikka 100% oikeaa mielipidettä ei ole renkaiden osalta ,koska kaikki eivät aja samalla autolla.
Otetaan tilanne jossa kävelet rengaskauppaan.
Valittavanasi on kymmeniä malleja/kokoja/merkkejä.
Mistä valitset? Osta paras. Kaiken maailman pinnatut/halparenkaat/käytetyt kannattaa jättää ihan oikeasti sinne hyllyyn. Et tee niillä mitään.
On aivan naurettavaa säästää muutama kymppi ja ostaa paskaa joka ei pidä. Se rengas on kämmenen kokoinen alue joka pitää sinut kiinni tiessä. Luuletko että se kerralla maksettu 50 euroa tekee paljon jaettuna niille 40.000 kilometrille?
Entä jos ajat kolarin lapset kyydissä huonojen renkaiden takia?
Miltä sitten tuntuu kun lapset makaavat sairaalassa sen takia kun isi säästi? Toisekseen ajomukavuus ja halpisrenkaat eivät kuulu samaan lauseeseen. Nauran suoraan päin naamaa asiakkaille jotka sanovat ajavansa todella paljon työkseen ja valitsevat halvimmat mahdolliset. Usein vielä kyseinen henkilö ajaa kalliilla autolla( lähes poikkeuksetta mersu) ja omistaa rahaa niin ettei tiedä mitä niillä kaikilla tekisi.
Kapeat vai leveät talvirenkaat? KAPEAT!
Eli jos sinulla on ne 17" kesävanteet joilla on 245 leveät renkaat niin älä ole ja osta niille samankokoisia talvirenkaita.
Osta pienemmät vanteet (MIELELLÄÄN PELTI!) ja niille renkaat.
Esim 15 talvirenkaat ovat niin yleisiä että hinnat ovat naurettavan pieniä. Kun taas esim. 17" talvirengas on harvinainen joten ne maksavat mansikoita. POINTTI: maksat siis todella paljon ylimääräistä siitä että renkaasi pitää huonommin. Kannattaako?
Kapealla renkaalla rengas leikkaa lunta ihan eritavalla kuin se 225 leveä rengas joka on kuin pulkka joka nousee lumenpäälle. kokeile kävellä hangella lumikengillä ja lenkkareilla. Kummat jalassa uppoat?
Kopion osan tekstistä koska en jaksa kirjoittaa kaikkea itse.
Milloin vaihdan talvirenkaat?
Talvi saapuu yllättäen. Joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan.
Laki sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä syys-/lokakuun taitteessa. Nykyiset nastat kestävät hyvin ajoa myös paljailla asfalttipinnoilla.
Kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään. Käytännössä Pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syykuun puolivälissä ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.
Vinkki:
Vältä vaihtoruuhkat ja vaihda renkaat autoosi heti kun sää sen sallii.
Talvi alkaa lokakuussa!
Kitkarenkailla ajelet huoletta syyskuun lopusta toukokuun alkuun.
Kannaattaako säästää rahaa ja ostaa vain kaksi talvirengasta koska kahdessa vanhassa on vielä kulutus pintaa? EI!!
Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.
Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.
Renkaiden valintatilanteessa:
Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten asiantuntijalta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä.
.
Suosituksia renkaiden valintaan:
* Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
* Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
* Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
* Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.
Nastarenkaiden sisäänajo ja ilmanpaineet
Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.
-continental
ELI SE "JÄTÄNPÄ VÄHÄN VÄHEMMÄN ILMAA TALVELLA JOTTA RENGAS PITÄÄ PAREMMIN" PERIAATTEEN VOIT UNOHTAA!!!
Nasta vai kitkarenkaat?
Loputon väittely. Myyjänä olen pyrkinyt olemaan puolueeton ja kertomaan miten asia on.
Kitkarenkaan eri puolet:
+ Hiljainen
+ Suuntavakaus
+ Parempi pito lumella kuin nastarenkaalla
+ Voi huoletta ajaa kuivalla asfaltilla
+ Käyttö mahdollista myös kesärenkaana
+ Käyttöaikaa ei ole sidottu mihinkään direktiiviin.
+ Pito märällä tiellä
- Pito jäällä
Nastarenkaan eri puolet:
+ Pito jäällä
+ Hyvä pito myös lumella
+ Uraherkkyys lähes olematonta
+ Syksyllä ehdoton kun mustaa jäätä on todella paljon
- ÄÄNI
- Nastojen kuluminen kuivalla
- Käyttöaika sidottu direktiiveihin
- Ei mahdollista ajaa kesällä (nastoineen)
- Nastojen irrottua/katkettua renkaan saa heittää menemään.
Eli pointtina on se että on ihan sama kumman renkaan valitset.
Kaikki on kiinni SINUSTA/AUTOSTASI/AJOTAVASTASI ja yllätysyllätys ASENTEESTASI.
Voiko talvirenkaita käyttää kesällä?
Vastaus: EI VOI!!! tai voi ,mutta te jotka pidätte kitkoja kesällä sekä nypitte nastat renkaista kesäksi. Ajakaa ojaan renkaidenne takia. Typerin asia mitä voi tehdä on käyttää talvirenkaita kesällä.
Seuraavaksi analyysia eri renkaista. Merkeistä ja malleista:
Käsittelen vain ainoita varteen otettavia malleja ja merkkejä joita voi kutsua edes talvirenkaiksia. merkit joita tulee välttää:
Goodyear: Kova ja äänekäs. Ei eurooppaan tarkoitettu
Pirelli: Lue ylläoleva.
+ Kaikki kiinalaiset ja muut keskieurooppaan tarkoitetut renkaat
Nokian talvirenkaat:
Nokia on loistava rengasvalmistaja joka osaa tehdä renkaan kotimaiseen oloon. Mutta kuitenkin: haluatko maksaa paljon kotimaisuudesta? Nokian ongelmana ovat renkaan rungot.
Uudet renkaat eivät ole aina todellakaan pyöreitä ja on esimerkkitapauksia joissa UUSISSA RENKAISSA EI OLE KESTÄNYT ILMAT SISÄLLÄ!!:down:
Nokia Hakkapeliitta 5:
Ensi alkuun sanon että tämä on nokian hätäisesti tekemä uusi malli markkinoille jotta hintaa saadaan nostaa. Kyseisessä renkaassa paljon mainostettu neliömäinen nastankanta on KUSETUSTA! normaaliin pyöreään kantaan on kaiverrettu neliömäinen kohta jotta nasta näyttää neliömäiseltä. Muuten hyvä rengas mutta hintaansa nähden ei tarpeeksi laadukas.
Nokia Hakkapeliitta 4.
Jos mietit ostatko nokian neloset vai vitoset niin osta neloset. Säästät rahaa ja et maksa suotta siitä että se on uusi malli. Hinta/laatusuhde todellakin kohdallaan.
Pito loistava mutta märällä asfaltilla aika heikko... (kuten lähes kaikissa)
Nokia Nordman+ (entinen Hakkapeliitta 2)
Nokia lopetti Hakkapeliitta 2 renkaiden valmistuksen ja siirsi kyseisen renkaan tuotannon venäjälle. Nimeksi vaihdettiin Nordman+. Renkaassa käytetään ihan samoja runkoja sekä kumiseosta kuin Hakkapeliitta 2 renkaassa. Ainoa ero on todella halpa hinta. Tätä korkean laatuluokan rengasta saa halparenkaan hinnalla. (myyn kokoa 195/65x15 350e-).
Ehkä paras vaihtoehto jos halutaan hyvää pitoa ja halpaa hintaa. (nokia onnistui yhdistämään hyvän ja halvan). Ennakkoluulot venäläisten renkaanvalmistusta kohtaan voi jättää ihan omaan arvoonsa. He eivät paina sitä nappia koneessa sen huonommin kuin suomalaisetkaan. He tekevät sen vain halvemmalla.
Nokia RSI:
Todella hyvä kitkarengas jonka ainoa ongelma on runkojen heikkous. Vyövikoja liikaa hintaansa nähden.
Nokia Q:
Kitkarengas jonka hintaa nokia ei muistanut laskea kun uudet mallit saapuivat:down: hyvä rengas mutta vanha. Vaikea saada enää kokoja.
Continentalin talvirenkaat
Monen mielestä Continental on maailman paras rengas.
Ja niin se onkin. Continental hallitsee kesä, nasta ja kitkarengas osastolla vaikka talvirenkaissa nokia onkin vain hitusen jäljessä.
Ainoa heikkous minkä Contista löytää oikein tarkkaan hakemalla on se että pehmeytensä (lue pito) takia rungot ovat pehmeitä ja eivät kestä hyvänä kuin 5-8 vuotta.
Continental WinterViking 2
Yksinkertaisesti loistava nastarengas. Ainoa heikkous tosiaan rungon ikääntymisen kesto ja se että rengas kuluu nopeammin kuin esim nokialainen. Briljantti nastansa ansiosta renkailla kiipeää vaikka puuhun. Jos renkaasta lähtevät nastat se ajaa silti asiansa kitkarenkaana ja on silti vielä vertailukelpoinen keskitason kitkarenkaiden kanssa (Michelin,Goodyear).
Continental VikingContact 3
Monta kertaa äänestetty parhaaksi kitkarenkaaksi, eikä suotta.
VikingContact 3 on tehty pitämään. Heikkouksia renkaasta ei löydy.
Gislaved
Gislaved on halparenkaan maineessa vaikka uudet mallit kiilaavat valmistajien TOP-4 listaan. Gislavedin renkaissa kohtaavat laatu ja erityisesti PITKÄ käyttöikä. Gislavedilla ei myöskään ole "merkkilisää hinnassaan".
Gislavedilta en käsittele malleja erikseen koska kaikki kuuluvat määritelmään jonka juuri ylös kirjoitin.
MICHELIN
Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Ihmiset olettavat michelinin olevan hyvä koska kesärenkaat ovat omaa laatuaan. Tämä ei kuitenkaan päde talvirenkaissa:
Nastat lähtevät AIVAN liian nopeasti ja tämän ongelman kanssa michelin on paininut/painii vielä kauan (outo juttu ettei tuon kaliiberin valmistaja saa tuollaista asiaa kuntoon).
Michelin yrittää alhaista tapaa myydä:
Pidetään kova hinta= ihmiset pitävät hyvänä.
Lisäkysymyksiä saa ja on jopa suotavaa esittää. vastaan niihin mielelläni.
Kerron nyt miten asia on ,vaikka 100% oikeaa mielipidettä ei ole renkaiden osalta ,koska kaikki eivät aja samalla autolla.
Otetaan tilanne jossa kävelet rengaskauppaan.
Valittavanasi on kymmeniä malleja/kokoja/merkkejä.
Mistä valitset? Osta paras. Kaiken maailman pinnatut/halparenkaat/käytetyt kannattaa jättää ihan oikeasti sinne hyllyyn. Et tee niillä mitään.
On aivan naurettavaa säästää muutama kymppi ja ostaa paskaa joka ei pidä. Se rengas on kämmenen kokoinen alue joka pitää sinut kiinni tiessä. Luuletko että se kerralla maksettu 50 euroa tekee paljon jaettuna niille 40.000 kilometrille?
Entä jos ajat kolarin lapset kyydissä huonojen renkaiden takia?
Miltä sitten tuntuu kun lapset makaavat sairaalassa sen takia kun isi säästi? Toisekseen ajomukavuus ja halpisrenkaat eivät kuulu samaan lauseeseen. Nauran suoraan päin naamaa asiakkaille jotka sanovat ajavansa todella paljon työkseen ja valitsevat halvimmat mahdolliset. Usein vielä kyseinen henkilö ajaa kalliilla autolla( lähes poikkeuksetta mersu) ja omistaa rahaa niin ettei tiedä mitä niillä kaikilla tekisi.
Kapeat vai leveät talvirenkaat? KAPEAT!
Eli jos sinulla on ne 17" kesävanteet joilla on 245 leveät renkaat niin älä ole ja osta niille samankokoisia talvirenkaita.
Osta pienemmät vanteet (MIELELLÄÄN PELTI!) ja niille renkaat.
Esim 15 talvirenkaat ovat niin yleisiä että hinnat ovat naurettavan pieniä. Kun taas esim. 17" talvirengas on harvinainen joten ne maksavat mansikoita. POINTTI: maksat siis todella paljon ylimääräistä siitä että renkaasi pitää huonommin. Kannattaako?
Kapealla renkaalla rengas leikkaa lunta ihan eritavalla kuin se 225 leveä rengas joka on kuin pulkka joka nousee lumenpäälle. kokeile kävellä hangella lumikengillä ja lenkkareilla. Kummat jalassa uppoat?
Kopion osan tekstistä koska en jaksa kirjoittaa kaikkea itse.
Milloin vaihdan talvirenkaat?
Talvi saapuu yllättäen. Joka ikinen syksy. Kun syksyn ensimmäiset lumet saapuvat kohtaamme vuosi vuoden jälkeen saman ilmiön. Liikenne on kaaoksessa, kun ihmiset luistelevat kesärenkailla. Rengasliikkeet, huoltamot ja autoliikkeet, jotka vaihtavat renkaita ovat aivan tukossa ja autoilijat joutuvat odottelemaan vuoroaan tuntikausia. Aivan turhaan.
Laki sanoo, että talvirenkaita on käytettävä joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1. päivästä maaliskuun 31. päivään tai toisen pääsiäispäivän jälkeiseen maanantaihin. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää. Käytännössä nastarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun ilman lämpötila laskee pakkasen puolelle ja on mahdollista, että tienpinnat jäätyvät. Etelä-Suomessa tämä ajankohta on yleensä syys-/lokakuun taitteessa. Nykyiset nastat kestävät hyvin ajoa myös paljailla asfalttipinnoilla.
Kitkarenkaita käyttävillä vaihtoaika on paljon joustavampi, koska laki ei kiellä kitkojen käyttöä kesälläkään. Käytännössä Pohjoismaisia, pehmeäseoksisia kitkarenkaita voi alkaa käyttämään heti, kun tielämpötilat ovat laskeneet pysyvästi alle 15 asteeseen. Silloin renkaan pinnan lämpö ei pääse nousemaan liian korkeaksi pitkäkestoisessa moottoritieajossakaan. Kitkarenkaita käyttävä autoilija voikin vaihtaa talvirenkaat autoonsa yleensä jo syykuun puolivälissä ja ajella niillä huoletta vappuun asti. Ja välttyä ruuhkilta.
Vinkki:
Vältä vaihtoruuhkat ja vaihda renkaat autoosi heti kun sää sen sallii.
Talvi alkaa lokakuussa!
Kitkarenkailla ajelet huoletta syyskuun lopusta toukokuun alkuun.
Kannaattaako säästää rahaa ja ostaa vain kaksi talvirengasta koska kahdessa vanhassa on vielä kulutus pintaa? EI!!
Vetävillä pyörillä renkaat kuluvat nopeammin kuin vapaasti pyörivällä akselilla. Tämä on yleistä varsinkin etuvetoisissa autoissa. Noin äkkipäätään tuntuisi loogiselle ja taloudelliselle ratkaisulle uusia vain kuluneet renkaat. Turvallisuuden kannalta kuitenkin on parasta, että kaikki renkaat olisivat mahdollisimman tasaisesti kuluneita, jolloin saavutetaan tasapainoisimmat pito-ominaisuudet, erityisesti kaarteissa. Paras kilometritulos renkaille saavutetaankin siten, että niitä vaihdetaan akselilta toiselle, pyörimissuuntaa vaihtamatta noin 10.000 km välein.
Paremmat renkaat aina taka-akselille
Jos kuitenkin päätetään uusia vain kaksi rengasta on paremmat asennettava aina taka-akselille. Tämä siksi, että pystyttäisiin välttämään yllättäviä pidon menetyksiä. Kuljettaja tuntee vallitsevan kitkatason vaihtelut ohjauspyörän välityksellä etupyöristä, etuvetoisessa autossa myös kaasupolkimelta. Jos pito kadotetaan taka-akselilta tämä tapahtuu lähestulkoon aina yllätyksellisesti, jolloin reagointiaikaa luiston korjaamiseen ei useimmiten ole.
Jarrutettaessa ajoneuvon painojakauma siirtyy etuakselistolle. Jos huonommat renkaat on asennettu taka-akselille se menettää pidon ensin ja ajoneuvo kääntyy hallitsemattomasti poikittain. Jos paremmat renkaat on asennettu oikeaoppisesti taakse, auto pysyy kulkusuunnassaan ja taka-akselilla olevat renkaat jarruttavat auton vauhtia edelleen tehokkaasti, jolloin saavutetaan myös lyhyempi pysähtymismatka.
Renkaiden valintatilanteessa:
Käytä ainoastaan rengaskokoja, jotka on hyväksytty autoosi. Alkuperäiskoot löytyvät rekisteriotteesta. Usein rekisteriotteeseen on lueteltu myös autonvalmistajan hyväksymiä vaihtoehtoisia rengaskokoja. Rengaskokoa voi muuttaa isommaksi tiettyjen asetusten mukaisesti. Lisätietoja saat helpoiten asiantuntijalta rengasliikkeestä tai autosi merkkiliikkeestä.
.
Suosituksia renkaiden valintaan:
* Käytä ainoastaan yhden valmistajan renkaita kerrallaan, eri valmistajien renkaiden ominaisuudet poikkevat toisistaan, mikä saattaa vaikuttaa auton ajokäyttäytymiseen.
* Uusi renkaat vähintään akseli kerrallaan. Paremmat renkaat on turvallisuussyistä asennettava aina taka-akselille riippumatta siitä onko auto etu- vai takavetoinen.
* Uusi aina venttiilit renkaanvaihdon yhteydessä.
* Älä muuta renkaan pyörimissuuntaa.
Nastarenkaiden sisäänajo ja ilmanpaineet
Nastojen toimivuus renkaan käyttöiän loppuun asti varmistetaan huolellisella sisäänajolla. Nastat asettuvat nastanreikiin ensimmäisten 500 kilometrin aikana. Sisäänajon aikana on pyrittävä välttämään nopeita kiihdytyksiä, voimakkaita jarrutuksia ja nopeaa kaarreajoa.
Kylmä ilma laskee renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria/ -10 astetta. Pohjolan talviolosuhteissa kannattaakin käyttää 0,2 - 0,3 baria korkeampia paineita kuin kesärenkaissa. Autonvalmistajat antavat suosituksensa kesärenkaille lämpimimpiin olosuhteisiin. Kun tarkistat ilmanpaineita muista ottaa huomioon autosi kuormitus. Ilmanpaineilla viimeistelet autosi ajo-ominaisuudet.
-continental
ELI SE "JÄTÄNPÄ VÄHÄN VÄHEMMÄN ILMAA TALVELLA JOTTA RENGAS PITÄÄ PAREMMIN" PERIAATTEEN VOIT UNOHTAA!!!
Nasta vai kitkarenkaat?
Loputon väittely. Myyjänä olen pyrkinyt olemaan puolueeton ja kertomaan miten asia on.
Kitkarenkaan eri puolet:
+ Hiljainen
+ Suuntavakaus
+ Parempi pito lumella kuin nastarenkaalla
+ Voi huoletta ajaa kuivalla asfaltilla
+ Käyttö mahdollista myös kesärenkaana
+ Käyttöaikaa ei ole sidottu mihinkään direktiiviin.
+ Pito märällä tiellä
- Pito jäällä
Nastarenkaan eri puolet:
+ Pito jäällä
+ Hyvä pito myös lumella
+ Uraherkkyys lähes olematonta
+ Syksyllä ehdoton kun mustaa jäätä on todella paljon
- ÄÄNI
- Nastojen kuluminen kuivalla
- Käyttöaika sidottu direktiiveihin
- Ei mahdollista ajaa kesällä (nastoineen)
- Nastojen irrottua/katkettua renkaan saa heittää menemään.
Eli pointtina on se että on ihan sama kumman renkaan valitset.
Kaikki on kiinni SINUSTA/AUTOSTASI/AJOTAVASTASI ja yllätysyllätys ASENTEESTASI.
Voiko talvirenkaita käyttää kesällä?
Vastaus: EI VOI!!! tai voi ,mutta te jotka pidätte kitkoja kesällä sekä nypitte nastat renkaista kesäksi. Ajakaa ojaan renkaidenne takia. Typerin asia mitä voi tehdä on käyttää talvirenkaita kesällä.
Seuraavaksi analyysia eri renkaista. Merkeistä ja malleista:
Käsittelen vain ainoita varteen otettavia malleja ja merkkejä joita voi kutsua edes talvirenkaiksia. merkit joita tulee välttää:
Goodyear: Kova ja äänekäs. Ei eurooppaan tarkoitettu
Pirelli: Lue ylläoleva.
+ Kaikki kiinalaiset ja muut keskieurooppaan tarkoitetut renkaat
Nokian talvirenkaat:
Nokia on loistava rengasvalmistaja joka osaa tehdä renkaan kotimaiseen oloon. Mutta kuitenkin: haluatko maksaa paljon kotimaisuudesta? Nokian ongelmana ovat renkaan rungot.
Uudet renkaat eivät ole aina todellakaan pyöreitä ja on esimerkkitapauksia joissa UUSISSA RENKAISSA EI OLE KESTÄNYT ILMAT SISÄLLÄ!!:down:
Nokia Hakkapeliitta 5:
Ensi alkuun sanon että tämä on nokian hätäisesti tekemä uusi malli markkinoille jotta hintaa saadaan nostaa. Kyseisessä renkaassa paljon mainostettu neliömäinen nastankanta on KUSETUSTA! normaaliin pyöreään kantaan on kaiverrettu neliömäinen kohta jotta nasta näyttää neliömäiseltä. Muuten hyvä rengas mutta hintaansa nähden ei tarpeeksi laadukas.
Nokia Hakkapeliitta 4.
Jos mietit ostatko nokian neloset vai vitoset niin osta neloset. Säästät rahaa ja et maksa suotta siitä että se on uusi malli. Hinta/laatusuhde todellakin kohdallaan.
Pito loistava mutta märällä asfaltilla aika heikko... (kuten lähes kaikissa)
Nokia Nordman+ (entinen Hakkapeliitta 2)
Nokia lopetti Hakkapeliitta 2 renkaiden valmistuksen ja siirsi kyseisen renkaan tuotannon venäjälle. Nimeksi vaihdettiin Nordman+. Renkaassa käytetään ihan samoja runkoja sekä kumiseosta kuin Hakkapeliitta 2 renkaassa. Ainoa ero on todella halpa hinta. Tätä korkean laatuluokan rengasta saa halparenkaan hinnalla. (myyn kokoa 195/65x15 350e-).
Ehkä paras vaihtoehto jos halutaan hyvää pitoa ja halpaa hintaa. (nokia onnistui yhdistämään hyvän ja halvan). Ennakkoluulot venäläisten renkaanvalmistusta kohtaan voi jättää ihan omaan arvoonsa. He eivät paina sitä nappia koneessa sen huonommin kuin suomalaisetkaan. He tekevät sen vain halvemmalla.
Nokia RSI:
Todella hyvä kitkarengas jonka ainoa ongelma on runkojen heikkous. Vyövikoja liikaa hintaansa nähden.
Nokia Q:
Kitkarengas jonka hintaa nokia ei muistanut laskea kun uudet mallit saapuivat:down: hyvä rengas mutta vanha. Vaikea saada enää kokoja.
Continentalin talvirenkaat
Monen mielestä Continental on maailman paras rengas.
Ja niin se onkin. Continental hallitsee kesä, nasta ja kitkarengas osastolla vaikka talvirenkaissa nokia onkin vain hitusen jäljessä.
Ainoa heikkous minkä Contista löytää oikein tarkkaan hakemalla on se että pehmeytensä (lue pito) takia rungot ovat pehmeitä ja eivät kestä hyvänä kuin 5-8 vuotta.
Continental WinterViking 2
Yksinkertaisesti loistava nastarengas. Ainoa heikkous tosiaan rungon ikääntymisen kesto ja se että rengas kuluu nopeammin kuin esim nokialainen. Briljantti nastansa ansiosta renkailla kiipeää vaikka puuhun. Jos renkaasta lähtevät nastat se ajaa silti asiansa kitkarenkaana ja on silti vielä vertailukelpoinen keskitason kitkarenkaiden kanssa (Michelin,Goodyear).
Continental VikingContact 3
Monta kertaa äänestetty parhaaksi kitkarenkaaksi, eikä suotta.
VikingContact 3 on tehty pitämään. Heikkouksia renkaasta ei löydy.
Gislaved
Gislaved on halparenkaan maineessa vaikka uudet mallit kiilaavat valmistajien TOP-4 listaan. Gislavedin renkaissa kohtaavat laatu ja erityisesti PITKÄ käyttöikä. Gislavedilla ei myöskään ole "merkkilisää hinnassaan".
Gislavedilta en käsittele malleja erikseen koska kaikki kuuluvat määritelmään jonka juuri ylös kirjoitin.
MICHELIN
Michelin ei ole talvirengasvalmistaja.
Ihmiset olettavat michelinin olevan hyvä koska kesärenkaat ovat omaa laatuaan. Tämä ei kuitenkaan päde talvirenkaissa:
Nastat lähtevät AIVAN liian nopeasti ja tämän ongelman kanssa michelin on paininut/painii vielä kauan (outo juttu ettei tuon kaliiberin valmistaja saa tuollaista asiaa kuntoon).
Michelin yrittää alhaista tapaa myydä:
Pidetään kova hinta= ihmiset pitävät hyvänä.
Lisäkysymyksiä saa ja on jopa suotavaa esittää. vastaan niihin mielelläni.