Talvi

Ah, mä niin tykkään.

Joka puolella valkoista. Aurinkoisena päivänä hanki kiiltää ja puiden oksat säihkyy.

Lumi narskuu kenkien pohjassa. Lämpimiä vaatteita päällä, villasukat jalassa. Isoja kaulaliinoja, lämpimiä lapasia, pieni kirpsakka tuntemus poskipäillä. Hengitys höyryää, ihmiset hieroo käsiä yhteen sormiensä lämpimiksi.

Sure, onhan keskusta vähän loskainen time to time, mutta kyllä jokainen vuodenaika on rikkaus. Jes, lisää lunta tupaan! :worship:

-Ja kunnon lipat on vedettävä pariin otteeseen, suoraan persiilleen! :lol2:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Talvi - suurin syy muuttaa asumaan ulkomaille.
Pitää käyttää idioottimaisia paksuja vaatteita, ei voi nauttia ulkoilusta koska on kylmä ja pimeää, ei voi ottaa arskaa, ei voi ajaa prätkällä, tämä on niin saatanan pitkä.

Onhan se vittumaista kun posket jäätyy ja on niin pimeetäkin. Salilla käyntikin tuhrauttaa kun ei voi pullistella ohikulkijoille massiivisen talvivarustuksen alta :itku:

Talvi on jees, kunhan loskakelit pysyy poissa. Toisaalta sen pituuttaa vois myös tarkastaa.

Aijai, talvi on ihan ihmisen parasta aikaa, syksyn ohella parhaat mökkeilykelit. Kiva tehdä patikkaretkiä jäälle, eväät ja hiukan rommitotia mukana :haart:. Perushiki ei vaivaa, ei kärpäset eikä hyttyset.

Pukeutuu vaan hyvin niin on ihan sama mitä sieltä taivaalta tulee.

Joutuu fillaroimaan salille ja treeneihin 20cm hangessa, ei kiva.
Muuten talvi kyllä menee, kunhan pakkaset pysyy siinä -15°C yläpuolella, jotta edes jotenkin tarkenee. Saisi vaan olla pari kuukautta lyhyempi :)

Oon aina ollu sitä mieltä että musta talvi on ihan jees.. Lunta saa tulla viikko ennen joulua ja vois sulaa pois heti loppiaisen jälkeen. Ja kuten muutkin, olen heti tarpeeksi lompakkoa paisuttaneena valmis muuttamaan täältä arktisesta persereiästä jonnekin lämpöseen. Voitais vaikka lyödä mukaan haluavien pakkislaisten kanssa jenit yhteen ja ostaa jostain lämpösestä, TODELLA kaukaa jokin asuttamaton saari..

Nii, ja tänä aamuna toi lumimyrsky on lyönut vasta alkutahdit vitutukselle.. Mutta eihän tätä tarvitse taaskaan kestää kuin puoli vuotta! :itku:

Eipä ne talviongelmat siihen lopu. Mulla oli joskus opiskeluaikojen alussa pieni auto, mutta sen kaivaminen kinoksista, renkaiden vaihto ja muu talvimeininki oli kulujen ohella yksi syy, miksi luovuin siitä 1.5 vuoden jälkeen. Sen jälkeen olen autottomana pysytellyt, kun terve yksineläjä ei kaupunkialueella autoa tarvitse.

Joo näinhän minäkin sen järjellä ajattelen. Oikeestaan tämän toivoinkin kuulevani, niin ettei vituttaisi oma autottomuus ihan yhtä paljon. Tosin kinosongelmaa mulla tuskin olisi, voisin pitää autoa tuolla taloyhtiön ylihinnoitellussa parkkihallissa. Mutta voin vain kuvitella meikäläisen ajotaidoilla millaisen määrän kolareita ja ylimääräistä hässäkkää aiheuttaisin talvikelillä. :nolo: Rahanmenosta ja muusta vaivannäöstä puhumattakaan.

Tälle päivälle sattui taas sellaiset etelänavan sääolosuhteet, että olo on kuin pingviinillä tuolla lumessa tarpoessa. :( Talven ainoat hyvät puolet on joulunpyhät sekä viikon talviloma, jolloin voi suunnata hetkeksi täältä pois.

Talvi on ihan jees,vaikka olenkin enemmän kesäihmisiä.
Kovilla pakkasilla on mukava kotona lämmitellä takkaa ja katella töllöä.

Pikkupakkaset nyt ei sinällään haittaa mitään,mutta ku alkaa olla -30 astetta mittarissa ja töihin pitää pyörällä suunnistaa,ni silloin voi vähän kyrsiä välillä.

Ja talvella on ihan mukava kävästä ulkomailla pyörähtää pari vkoa.Sitä aina jaksaa pakkasiakin paremmin,ku on mitä odottaa:)

Lapsethan tästä talvesta tykkää.Saa laskea mäkeä,luistella,tehdä lumiukkoja yms...Ite kyllä luistelen mieluummin kesällä:D

Hommatkaa kunnon talvivarusteet urheiluliikkeestä niin ei palele pakkasella.:)
Noissa uusissa talvikamppeissa ei tuu kuumakaan, mikä on todella hyvä juttu.

Viime kesänä tuli hajoiltua aika pahasti hikoiluun, joka ei tuntunut loppuvan koskaan.

Voihan helvetti, miten voi talvi aina yllättää lumenpoistokalustot Suomessa? Kukaan ei varmasti koskaan arvaa, että joskus syksyn päätteeksi saattaa jopa sataa lunta. Reilustikkin.

Helsinki-Lahti oikoradalla avovaimoke vietti junassa eilen illalla työmatkalla 2h 30 min. Itse taas jäin melkein auton pohjasta kiinni lumikinokseen Lahti-Heinola moottoritien Lahden liittymässä illalla. Siis keskellä tietä oli niin paljon lunta, että pohja vaan rutisi, en ajanut ulos tieltä.

Tänä aamuna taas samalla moottoritiellä juuri ja juuri yksi kaista ajokunnossa, toisella varmaan 15 senttiä lunta ym. paskaa, ja keskellä karmea valli.
Autohallista ulospääsyä joutui odottelemaan mukavan tovin, kun aura oli kiskaissut hallin oven eteen noin 50cm korkean jäisen lumivallin. :curs:

Luulisi, että tässä maassa osattaisiin jo varautua lumentuloon ja kaivella ne aurat talleista ajoissa. Varskin, kun säätiedotuksetkin tuosta kertoivat jo pari päivää.

Joo, jos saisi istua kotona ja katsella myrskyä, niin olisihan tuo talven alku ihan kiva, mutta kun joutuu painelemaan töihin yms. tuossa paskassa säässä putsaamattomilla teillä, niin henkensä puolesta tuolla saa pelätä.

Voihan helvetti, miten voi talvi aina yllättää lumenpoistokalustot Suomessa? Kukaan ei varmasti koskaan arvaa, että joskus syksyn päätteeksi saattaa jopa sataa lunta. Reilustikkin.

Helsinki-Lahti oikoradalla avovaimoke vietti junassa eilen illalla työmatkalla 2h 30 min. Itse taas jäin melkein auton pohjasta kiinni lumikinokseen Lahti-Heinola moottoritien Lahden liittymässä illalla. Siis keskellä tietä oli niin paljon lunta, että pohja vaan rutisi, en ajanut ulos tieltä.

Tänä aamuna taas samalla moottoritiellä juuri ja juuri yksi kaista ajokunnossa, toisella varmaan 15 senttiä lunta ym. paskaa, ja keskellä karmea valli.
Autohallista ulospääsyä joutui odottelemaan mukavan tovin, kun aura oli kiskaissut hallin oven eteen noin 50cm korkean jäisen lumivallin. :curs:

Luulisi, että tässä maassa osattaisiin jo varautua lumentuloon ja kaivella ne aurat talleista ajoissa. Varskin, kun säätiedotuksetkin tuosta kertoivat jo pari päivää.

Joo, jos saisi istua kotona ja katsella myrskyä, niin olisihan tuo talven alku ihan kiva, mutta kun joutuu painelemaan töihin yms. tuossa paskassa säässä putsaamattomilla teillä, niin henkensä puolesta tuolla saa pelätä.

Juuri tuon takia mä en lähtenyt tänään kouluun ollenkaan. Ennemmin pidän vapaata, kun lähden riskeeraamaan tuonne tuiskeeseen..

Minä sain eilen hauskan paletin eri säätyyppejä:

Lähdin aamulla aikaisin lentokoneella pohjoiseen. Helsingissä oli selkeää, syksyistä ja pimeää. Pohjoisessa oli 10 asteen ihana, kuiva pakkassää, hanki kimalsi ja aurinko paistoi. Täydellistä ja parasta talvea. Lentäessäni Helsinkiin ihmettelin lentokoneen ikkunasta että kylläpä laskeutuminen kestää eikä maata näy vielä missään, kunnes *tumps* pyörät olivatkin yhtäkkiä maassa, mutta ikkunasta ei juuri muuta nähnyt kuin tuiskua. Taksimatka lentokentältä kesti lähes tunnin (aamulla oli mennyt puoli tuntia). Lentokentän kohdilla oli korkeat nietokset märkää lunta, joka muuttui loskaksi ja keskustan lähettyvillä jo vedeksi. Lähdin vielä asioille käymään, sateenvarjo kääntyi tuulessa 6 kertaa ympäri ja paluumatkalla tukka kastui litimäräksi 500 metrin matkalla kun vettä tuli vaakasuorassa.

Kyllä se aurinkoinen, kuiva pakkassää oli kymmenen kertaa hienompaa kuin ruuhka-suomen loskat. Lämpimämpikin oli - eihän se kuiva pakkanen palella jos vaatetus on kunnossa, sen sijaan kostea ja vetinen merituuli hyytää luita ja ytimiä myöten, vaikka olisi mitkä kerrastot päällä. Kosteus on kylmää paljon pahempi piru minun mielestäni. Sikäli talvi olisi kivampi viettää sisämaassa. Tykkään kyllä talvesta, siis TALVESTA enkä loskatalvesta.

Ite ajoin eilen Stadin keskustasta Vantaalle. Tuntui kun olisi napapiirin ylittänyt samalla hetkellä kun Vantaan raja ylittyi. Olin vielä tyytyväisenä lähtenyt liikenteeseen kesärenkailla, kun "siellähän sataa vettä." Hmm, tuntui kun olisi ollut autokoulussa jälleen, joutui koko ajan kelaamaan jarrujen käyttöä ja kytkintä, että auto pysyisi jotenkin lapasessa.

Tänään olikin sitten stadissa ihan järkyttävä keli. Alijäähtynyttä vettä, joka jäätyi maahan. Jumalauta, että oli liukasta. Semmosta 10 asteen pakkasta jaksaa katsella pari kuukautta, mutta tää alkutalvi on aina niin totaalisen perseestä. :curs: (Nojoo, talvi on kyllä muutenkin ihan perseestä.)

Juu kyllä talvi kyrpii ja kovaa... ja nyt on toinen päivä kun täällä on lunta :jahas: Ei talvessa mitään vikaa olisi kunhan ois vaan +20 ja ei lunta :tahtoo _kauas_ pois täältä talveksi:

Vituttaa.

Paskinta on VIIMA ja teiden jäätyminen ja liukkaus. Talvipyöräily on aika extremeharrastus, vituttaa kun vauhti tippuu puoleen ja se on silti kätevin tapa päästä salille. Kylmyyskin on perseestä.

Now Playing: Jumal Olo Lavis - Hyi Saatana Mä Vihaan Talvee

Inhoan tällasta musiikkia yli kaiken (sitä komppia ja räppäämistä) mutta noi sanat on niin totta.

En yhtään ihmettele, että pääkaupunkiseudulla / yleensäkin etelärannikolla asuvat vihaavat talvea; tuli ma-ti käytyä sielläpäin kurssilla ja kyllä oli tiistaina aika mielenkiintonen keli ja liikenteessä täysi kaaos. Nyt kun pääsi takas Joensuuhun niin mikäs täällä on ollessa, kuiva muutaman asteen pakkaskeli. Hiukan tuiskuttaa mutta mitäpä tuosta. Oikeesti oon vaan tyytyväinen kun sateinen ja märkä syksy vaihtui raikkaaseen ja valoisaan talveen. :)

Talvi on paras vuodenaika ehdottomasti, kunhan vaan on kunnolla lunta! Täällä meillä päin on sillon niin nättiä, pääsee lautailemaan :haart: , tulee joulu ja mulla on synttärit! Ainoa pieni miinus on kylmyys, mutta pitää vain pukea lämpimästi päälle. :thumbs: Ennemmin kuitenkin kylmä kuin kuuma, vihaan kesän helteitä.

Muutin mieltäni eilen postia jakaessa. Talvi on kaikissa tapauksissa aivan perseestä saatana. Edes autoteillä ei polkupyörä liikkunut lehtien kanssa ja ilmankin lehtiä meni n.200m matkaan ~5min ja sekin vaati niin paljon ponnistelua että huohotin kovaa ja kädet, jalat, selkä ja niskat oli hapoilla :jahas: siis oikeasti oli jalkakäytävillä polveen asti lunta.

Eilen soi kokoajan: Stig Dogg - Talvella

Ollaan palattu takaisin tuonne 1800-luvulle. Ei säköjä kahteen päivään, ei tule vettä, lämmöt pois, ei valoja, ei tv:tä, ei radiota, kauppa kiinni, ei nettiä ja lunta sataa niin perkeleesti! No onneksi alkaa jo helpottamaan tämä keli, että kyllä tämä talvi on ihanaa aikaa.. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom