Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites kannattais hoitaa verotus jos pitää vaikka yksityistunteja? Pienistä summista kyse, oisko parempi pitää vaan kirjaa tuloista ja toivoa että verottaja hyväksyy ilman suurempia kitinöitä vai vetää suosiolla pimeänä...

Tälläinen kysymys että onko kukaan käynyt pankissa neuvottelemassa lähiaikoina lainaa? Joulukuussa sai lainan helposti ja nyt oli muuttunut totaalisesti kaikki pankissa. Ilmeisesti pankissa tiedetään mahdollisesti jotain mitä kansa ei tiedä vielä?

Kävin joulukuussa, jolloin luvattiin laskea mahdollisuuksia erilaisiin lainoihin, mutta eivät koskaan laskeneet ja lähettäneet lisätietoja. Valitin aiheesta myöhemmin, jolloin pahoittelivat ja sanoin, että unohtakaa. Kävin nyt kuitenkin kuukausi takaisin hakemassa uutta lainaa ja ne viivytteli sen myöntämisen kanssa tosi oudosti. Piti kuulemma tarkistella jotain, eivät koskaan sanoneet mitä. Sanoinkin, että jos pankkineidin valtuudet ei riitä, niin kai hän voi suoraan kysyä pankinjohtajalta, ettei mun tarvi odotella tässä sen kummemmin, kun ennenkin on kaikki järjestynyt hyvin nopeasti. En tiedä mitä on tapahtumassa, mutta esimerkiksi korkojen _mahdollisista_ muutoksista se puhui tosi pitkään, vaikka ei niitä mulle tarvi selittää, olen erittäin tietoinen koronnousuista ja niiden vaikutuksista.

Nordeassa ainakin oli ihan utopistiset laskukaavat, jos noi laskukaavat toteutuu ni Suomessa on ihan vitusti pakkohuutokauppoja lähivuosina. Pitää kokeilla Osuuspankkia, tuntu vaa vähän vittumaiselta ku ei saanut sijoitus lainaa vaikka vakuudet ja kaikki ylitty ihan reilusti. 75% takuut ja lainanlyhennys tän hetkisellä korolla vie 7,5v ja kokonaan maksettu pois ni ei saatu lainaa, ne laski jotenkin kaiken ihan päin vittua. Yksi asia jäi kanssa vähän mietityttää ku tällä hetkellä on lainaa summa x ja jos myydään kaksi huonointa asuntoa pois ni ei saada enää uutta lainaa lähellekään tota x ää. Jotain ne pankit tietää mutta ei sano koska saattais alkaa massapaniikki.

Alotin just uudessa työssä, johon luovutan päätoimen verokortin. Selvinnen prosentilla 9, eli vuoden tulot jäänee alle 15 000 e.

Entisestä keikkahommasta on kuitenki vielä viimiset palkat saamatta. Sivutuloverokortissa on prosentti 28. Jos ja kun laskutan nuo keikat tuon sivutulokortin mukaan, niin kait saan sitten aikanaan palautuksia (olettaen, että tosiaan tulot pysyy pienenä vuoden loppuun) eli sivutulot verotetaan tasa-arvoisesti päätoimen kanssa eikä pysyvästi ankarammalla prosentilla?

Alotin just uudessa työssä, johon luovutan päätoimen verokortin. Selvinnen prosentilla 9, eli vuoden tulot jäänee alle 15 000 e.

Entisestä keikkahommasta on kuitenki vielä viimiset palkat saamatta. Sivutuloverokortissa on prosentti 28. Jos ja kun laskutan nuo keikat tuon sivutulokortin mukaan, niin kait saan sitten aikanaan palautuksia (olettaen, että tosiaan tulot pysyy pienenä vuoden loppuun) eli sivutulot verotetaan tasa-arvoisesti päätoimen kanssa eikä pysyvästi ankarammalla prosentilla?

En nyt ole aiheesta ihan satavarma, mutta mielestäni sun lisäpalkan prosentti on juuri tuo 28. Eli verokortti olettaa, että tienaat vuodessa sen 15 000 €. Jos palkka menee tuon yli niin silloin kokonaisveroasteesi nousee, jolloin tästä lisätulosta joutuu siis maksamaan enemmän veroa. Minulla ei ole koskaan sivutuloja ollut, joten en ole asiaan tarkemmin perehtynyt. En tiedä miten verottaja tuon määrittelee ja minkälaista palkkatulon kasvua oletetaan, että tuon verran siitä veroa menisi. Voi olla, että jos tienaat 1000 € yli 15 000 € niin silloin saat palautuksia.

Hieman vaikeasti selitetty, joten yritetään vielä numeroilla.

Tienaat 15 000 € ja vero-% on 9% eli sinulta menee veroa 1 350 €.

Jos tienaat esim 15 000 € ja lisätuloja 5 000 € niin silloin veroa menee 15 000*0,09 + 5000*0,28 = 2750 €

Jos tienaisit tuon 20 000 € suoraan palkkana niin silloin palkkatulosi veroprosentti olisi tämän logiikan mukaan 13,75 % (20 000*0,1375=2750 €).

Korjatkoon joku viisaampi, jos olen väärässä.

Edit: pari linkkiä vielä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Verokortti#Tulorajan_ylittyminen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marginaalivero

Sitä en epäile, etteikö nyt menisi veroa sen 28% tuosta sivutulosta. Sitä pohdiskelin, että jos ja kun vuoden tulot kokonaisuudessaan jää alle 15 000 e:n (päätoimi + sivutoimi), niin laskeeko sitten tuon sivutoimen veroprosentti samalle tasolle päätoimen kanssa, tasa-arvoiseksi?

Esimerkkinä:

Päätoimesta saan palkkaa touko-joulukuulta vaikkapa keskimäärin 1 300 e/kk eli 8kk*1 300 e/kk=10 400 e
Sivutoimesta saan toukokuussa 500 e, kesäkuussa 200 e ja heinäkuussa 600 e eli 500e+200e+600e=1 300 e

Yhteensä 10 400 e + 1 300 e = 11 700 e eli reilusti alle 15 000 e.

9%*10 400 e + 28%*1 300 e = 1300 e veroja maksettavaksi

Onko todellinen veroprosentti kuitenkin vain 9%* 11 700 e = 1 053 e?

Tämän erotuksen 1 300 e - 1 053 e = 247 e saisin siis palautusta?

Eli katsotaanko aina kokonaistuloja, eikä loppujen lopuksi ole merkitystä sillä, onko mikäkin euro tullut päätoimesta vai sivutoimesta?

Eli katsotaanko aina kokonaistuloja, eikä loppujen lopuksi ole merkitystä sillä, onko mikäkin euro tullut päätoimesta vai sivutoimesta?
Jep. Lopullisessa verotuksessa katsotaan aina vuoden kokonaistuloja; on aivan yhdentekevää mitä on kutsuttu pää ja mitä sivutoimeksi.

Jep. Lopullisessa verotuksessa katsotaan aina vuoden kokonaistuloja; on aivan yhdentekevää mitä on kutsuttu pää ja mitä sivutoimeksi.

Joo ja molempiin verokortteihin saat saman prosentin jos haluat. Pitää vain osata arvioida paljonko kumpaisessakin tienaa vuodessa.

kuinka äkkiä saa lyötyä osakeyhtiön pystyyn? siis jos on valmis hyväveliverkosto, minimiopo löytyy, kourallinen bulvaaneja on puhelimen päässä ja jostain syystä pitää saada oy ja y-tunnus jota voi sit esittää.

Kuinka kauan lappujen toimittamisesta kestää että tiedot on kaupparekisterissä?
mitä meinaa se kaupparekisterin päivämäärä, perustamiskokouksen päivämäärää vai sitä päivämäärää milloin laput on käsitelty?

(olettaisin että myös oy:llä pidetään perustamiskokous, kokemusta itellä tosin vaan osk:sta ja ry:stä...)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Terve.

Laskuttamisesta.

Olen ollut yhdelle vanhemmalle naisihmiselle pihatöissä (sivutöinä) muutaman päivän. Maksettavaa tälle henkilölle tulee 280€, jonka on tarkoitus tulla siis mulle.

Mutta mutta, miten laskutan oikein? Arvelin ensiksi, että käteinen ois jees näin pienestä hommasta, mutta ei pelitä.

Sen sijaan, tilisiirrolla hän voisi maksaa.. Siinä on tosin pari pientä muttaa; mitä siitä seuraa jos raha tulee suoraan mulle ilman alveja? Voinko ottaa ihan rennoin mielin tuon 280€ normaalina tilisiirtona itselleni? Jos tiliotteessa lukee, esim pihatyöt, niin voiko verottaja tulla heittämään kuittia mulle? Vai onko mun pankkitili täysin henkilökohtaista aluetta, jonne ei ole menemistä veroviranomaisilla ilman suurta epäilystä?(tarkoittaa=voin käyttää ne rahat rauhassa)

Mulla siis ei ole mitään erityistä tarvetta luistaa alveista. Vissiin voisin ottaa vastaan ton 280€ hyvin mielin? Oletetaan, että voin, niin pitääkö mun sitten maksaa siitä alvi jonnekin?

Sulle ei vissiin ole yritystä? Jos ei niin et voi alveja laskuttaa asiakkaalta, etkä niitä itsekään mihinkään maksa. Taasen tuo raha olisi sinulle palkkaa ja tuon sinun työantajan pitäisi siitä sitten tilittää kaikki asiaan kuuluvat kulut.

Voihan siihen tilisiirtoon kirjoittaa vaikka että polkupyöräkauppa ja kukaan ei tule kyseleen perään...

...en sittne ole mitään tällaista neuvonut, kunhan mainitsin että noinkin voi vilpillisesti toimia ja kukin kantaa toimistaan vastuun ihan itse.

Juu, ei ole yritystä.

Kai tässä kohta pitää alkaa katselemaan toiminimestä tai jostain sellaisesta juttua.

Kiitoksia, selventävä vastaus!

Tienaat 15 000 € ja vero-% on 9% eli sinulta menee veroa 1 350 €.

Edit: pari linkkiä vielä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Verokortti#Tulorajan_ylittyminen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Marginaalivero

Minä en oikein ymmärrä noista verokorteista mitään, mutta näin typeränä kysyn että määräytyykö tuo prosentti kotipaikkakunnan mukaan esim? itselle tuli veroehdotus 15000e / 15% nimittäin ja kun verotoimistossa kävin niin 10000e prosenttiki ois ollu yli 10%? sitten työkavereilla on jotain just samantyylisiä prosentteja kuin lainatulla?

Minä en oikein ymmärrä noista verokorteista mitään, mutta näin typeränä kysyn että määräytyykö tuo prosentti kotipaikkakunnan mukaan esim? itselle tuli veroehdotus 15000e / 15% nimittäin ja kun verotoimistossa kävin niin 10000e prosenttiki ois ollu yli 10%? sitten työkavereilla on jotain just samantyylisiä prosentteja kuin lainatulla?

Kunnallisvero tulee asuinpaikan mukaan. Alla oleva laskuri kertoo mitä menee minnekin, kun sinne naksuttelee ja täyttää tiedot oikein:

http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp (viime vuoden verotukselle)
Tän vuoden verolaskuri http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2011.asp

kuinka äkkiä saa lyötyä osakeyhtiön pystyyn?

Joku tosi hämärä mielikuva tuli jostain, etkä kyllä sitä suoraan kysynyt, mutta sanon silti. Eikös liiketoiminnan voi aloittaa jo ennenkö firma on varsinaisesti pystyssä? Eli liiketoiminnan saa merkittyä jälkikäteenkin firman piikkiin, kun sen voi sille osoittaa tosittein tms...

Hain muutamalta vuodelta takautuvasti matkakorvauksia. Tuli ilmoitus jossa luki että "lautakunta hyväksyy vähennettäväksi 210 euroa". Kuitenkin seuraavalla sivulla oli kaikenlaisia sen vuoden tulotietoja ja niistä korjatut tiedot. Niiden perässä luki että palautetaan 85 euroa, tämä raha tuli tilille tänään (tällä sivulla ei mainittu ollenkaan matkakorvauksia).

Tuleeko tuo 210 euroa nyt silti vielä joulukuussa muiden palautusten mukana vai muuttuiko koko 210 euroa jotenkin taianomaisesti 85 euroksi?

Hain muutamalta vuodelta takautuvasti matkakorvauksia. Tuli ilmoitus jossa luki että "lautakunta hyväksyy vähennettäväksi 210 euroa". Kuitenkin seuraavalla sivulla oli kaikenlaisia sen vuoden tulotietoja ja niistä korjatut tiedot. Niiden perässä luki että palautetaan 85 euroa, tämä raha tuli tilille tänään (tällä sivulla ei mainittu ollenkaan matkakorvauksia).

Tuleeko tuo 210 euroa nyt silti vielä joulukuussa muiden palautusten mukana vai muuttuiko koko 210 euroa jotenkin taianomaisesti 85 euroksi?

Matkakulut vähennetään ansiotulosta, ei maksettavista veroista. Eli joudut maksamaan veroja 210 euroa pienemmästä summasta. Yleensä nettovaikutusta voi arvioida kaavalla: (matkakulut - omavastuu)*veroprosentti. Tuo 85 euroa voi olla ihan hyvin oikea summa.

Kunnallisvero tulee asuinpaikan mukaan. Alla oleva laskuri kertoo mitä menee minnekin, kun sinne naksuttelee ja täyttää tiedot oikein:

http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp (viime vuoden verotukselle)
Tän vuoden verolaskuri http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2011.asp
No mielestäni tuonne kyllä noi tiedot oikein pistin ja sain prosentiksi 8% lisäksi jos noita kilometrejä alkasin pistämään niin tulis prosentiksi joku 3% kai se pitäis käydä kysymässä vähän verotoimiston tädeiltä että mitä vittua?

Terve.

Laskuttamisesta.

Olen ollut yhdelle vanhemmalle naisihmiselle pihatöissä (sivutöinä) muutaman päivän. Maksettavaa tälle henkilölle tulee 280€, jonka on tarkoitus tulla siis mulle.

Mutta mutta, miten laskutan oikein? Arvelin ensiksi, että käteinen ois jees näin pienestä hommasta, mutta ei pelitä.

Sen sijaan, tilisiirrolla hän voisi maksaa.. Siinä on tosin pari pientä muttaa; mitä siitä seuraa jos raha tulee suoraan mulle ilman alveja? Voinko ottaa ihan rennoin mielin tuon 280€ normaalina tilisiirtona itselleni? Jos tiliotteessa lukee, esim pihatyöt, niin voiko verottaja tulla heittämään kuittia mulle? Vai onko mun pankkitili täysin henkilökohtaista aluetta, jonne ei ole menemistä veroviranomaisilla ilman suurta epäilystä?(tarkoittaa=voin käyttää ne rahat rauhassa)

Mulla siis ei ole mitään erityistä tarvetta luistaa alveista. Vissiin voisin ottaa vastaan ton 280€ hyvin mielin? Oletetaan, että voin, niin pitääkö mun sitten maksaa siitä alvi jonnekin?

Verottajalla on oikeus päästä käsiksi tilitietoihin, mutta kuten voi arvatakin, niin ei niitä tilikyselyitä ihan pikku summien takia lähdetä pyytämään ja kahlaamaan tiliotteita läpi joltain viiden vuoden ajalta. Periaatteessahan sen asiakkaan pitäisi maksaa stm, tyel yms. maksut tuosta ja tilittää sitten vasta sinulle.

Suositut

Back
Ylös Bottom