Taloudellinen riippumattomuus /minimalistinen elämäntapa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naruman
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
24.10.2008
Viestejä
905
Itseä on alkanut kyrsimään kaikenlainen turha materian kerääminen, kun siitä ei ole koskaan saanut kuin korkeintaan hetkellistä iloa. Oikeastaan elämä on kääntynyt siihen että kaikesta maallisesta omaisuudesta haluaisi päästä eroon. Elämän suurimmat ilot tulee kuitenkin yleensä ilmaiseksi tai todella vähällä rahalla. Työnteko on vituttanut aina eikä se siitä tule muuttumaan vaikka mitä duunia tekisi. Alaisena olo on alkanut tuntumaan todella nöyryyttävältä touhulta. Onko muita jotka tavoittelee vapautta työn ikeestä, tai siitä että on ainakin varaa valita? Elämäntapatyöttömät voi myös kertoa omia näkemyksiään. Itse sijoitan 3 neljäsosaa palkasta kaikenlaisiin rahastoihin ja toivon niiden kautta saavani edes joskus vapauden.

Tuossa vielä linkki joka on aika lähellä omaa elämänfilosofiaa: http://minimalistisuus.blogspot.com/

Edit: Itselläni siis on tavoitteena kasvattaa työssä käymisellä riittävä omaisuus, mikä riittää jossain vaiheessa loppuelämäksi. Raakasti työttömäksi jättäytyminenkin olisi yksi vaihtoehto, mutta uskallus ei taida riittää kun on niin munaton paska.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heittäydyt suosiolla muiden elätettäväksi? Vai mitä työtä meinasit tehdä jonka säästöillä elät loppuelämäsi? Ei onnistu, joten jäät yhteiskunnan loiseksi. Voi kettu mikä nahjus. Muuta sitten keskelle metsää ja elätä itsesi marjoilla äläkä käytä yhteiskunnan vähiä varoja sen takia että sua ei satu nappaamaan.
 
Miten helevetin paljon sä tienaat jos pystyt laittamaan 3/4 tuloista sijotuksiin. Mulle tulee puhtaana käteen 2500 euroa kuukaudessa ja tuosta summasta kun ottaa asumiseen ja elämiseen menevät pakolliset menot, jää jotain 1300 euroa. Tuosta kaikki safkat, naftat, sun muut niin ei paria hunttia enempää voi säästöön lyödä kuukaudessa.
 
Miten helevetin paljon sä tienaat jos pystyt laittamaan 3/4 tuloista sijotuksiin. Mulle tulee puhtaana käteen 2500 euroa kuukaudessa ja tuosta summasta kun ottaa asumiseen ja elämiseen menevät pakolliset menot, jää jotain 1300 euroa. Tuosta kaikki safkat, naftat, sun muut niin ei paria hunttia enempää voi säästöön lyödä kuukaudessa.
Kysyisin sinuna ennemminkin kuinka kalliisti sinä oikein elät. Varsinkin jos naruman haluaa elää minimalistisesti, ei tuollaisesta summasta 3/4 säästöön ole temppu eikä mikään. Pakollisiin menoihin 1250, eikä tuohon kuulu vielä edes ruoka? Kukin tyylillään toki.

Minusta ihan kunnioitettava tavoite, että pystyisi elämään mahdollisimman vähillä varoilla. Kuitenkin mieluummin niin, että itse kuitenkin maksaisi omat menonsa. Opiskelijana itselläni on mahdollisuus työntekoon 3-4 kk vuodessa. Lopun aikaa tilille on tipahtanut se n. 500e bruttona. Kyllähän noilla on aika helposti pärjännyt.
 
Keskimäärin ihmisillä taitaa mennä 70% tuloista asumiseen. Asuntolainan kun saisi jaloista pois ja upgreidaushaaveet pidettyä kurissa, niin mikäs siinä olisi hengaillessa. 13 vuotta vielä.

Kunnan vuokrakerrostalossa maaseudulla toki eläisi vähällä, jos selkäranka siihen taittuu.
 
Heittäydyt suosiolla muiden elätettäväksi? Vai mitä työtä meinasit tehdä jonka säästöillä elät loppuelämäsi? Ei onnistu, joten jäät yhteiskunnan loiseksi. Voi kettu mikä nahjus. Muuta sitten keskelle metsää ja elätä itsesi marjoilla äläkä käytä yhteiskunnan vähiä varoja sen takia että sua ei satu nappaamaan.

Miten niin ei onnistu? Eihän tuo ole edes kovin vaikeaa, jos olet vaikkapa 25v, laitat 1000€ säästöön joka kuukausi 25v vuoden ajan 5,5% korolla, niin kassa näyttää tältä:

1. vuosi: 12000 €
2. vuosi: 24660 €
3: vuosi: 38016 €
4: vuosi: 52107 €
5. vuosi: 66973 € (itse olet tässä kohtaa 30v)
6: 82657 €
7: 99203 €
8: 116659 €
9: 135075 €
10: 154504 €
11: 175002 €
12: 196627 €
13: 219442 €
14: 243511 €
15: 268904 € (40v)
16: 295694 €
17: 323957 €
18: 353774 €
19: 385232 €
20: 418420 €
21: 453433 €
22: 490372 €
23: 529342 €
24: 570456 €
25: 613831 € (50v)


Tuosta 600k€ 5,5% onkin sitten jotain reilu 30k€ vuodessa, ihan hyvin sillä elelisi loppuelämän, voisi jäädä jopa jotain säästöönkin ;). Ainut onglema on tossa että tuo säästäminen täytyy aloittaa nuorena!
 
Itse olen hoksannut että sen sijaan että yrittäisi päästä mahdollisimman ajoissa eläkkeelle, kannattaa mielummin yrittää sopeutua työntekoon. Kun on käynyt pitkän ja kalliin koulutuksen, niin mielellään siitä ottaa kaiken irti. Mutta jonkinlainen säästösuunnitelma kannattaa silti pitää, koska ollaan ounasteltu että meidän sukupolvi ei tuu saamaan eläkkeitä ollenkaan!
 
Työssäkäynti olisi hyvä nähdä vähän laajempana asiana. Se nimittäin mahdollistaa sen, että meillä kouluja, terveydenhuolto, poliisi, tieverkko, rautatiet, ... ja vaikka mitä. Töistä lusmuaminen mukavuuden vuoksi on kuormasta syömästä.
 
Säästäminen on omasta mielestä hieno asia jota kannattaa harrastaa, mutta että säästää 3/4 osaa palkasta. Et käy missään, luet vaan lehtiä ja kirjoja kotona, kaverit pyytää matkalle, et lähde koska maksaa... Kyllä se varmana onnistuisi, mutta mitä se sellainen elämä on, jos ensin alat säästämään esim 20 vuotiaana. Säästät 35 vuotta, elät elämäs parhaat ajat kitsastellen rahan kanssa ja kun oot vanhentunut 55 vuotias etkä taivu enään nuoruuden asiaoihin niin sit on sit paalua mitä käyttää. Mitä sillä paalulla tekee enään niin vanhana?

No jokainen tyylillään. Oma näkemys on tämä.

Ps. säästän itsekkin, mutta säästän elämän yllättävien menojen takia.
 
Kysyisin sinuna ennemminkin kuinka kalliisti sinä oikein elät. Varsinkin jos naruman haluaa elää minimalistisesti, ei tuollaisesta summasta 3/4 säästöön ole temppu eikä mikään. Pakollisiin menoihin 1250, eikä tuohon kuulu vielä edes ruoka? Kukin tyylillään toki.

Minusta ihan kunnioitettava tavoite, että pystyisi elämään mahdollisimman vähillä varoilla. Kuitenkin mieluummin niin, että itse kuitenkin maksaisi omat menonsa. Opiskelijana itselläni on mahdollisuus työntekoon 3-4 kk vuodessa. Lopun aikaa tilille on tipahtanut se n. 500e bruttona. Kyllähän noilla on aika helposti pärjännyt.

Kyllä sitä vain yhtäkkiä kuluu. Asuntolainan lyhennys 700, vastike 200, vakuutukset 100 euroa, puhelin, netti ja sähkö 100 euroa, ja muut hajanaiset laskut 100 euroa. Asumiskuluja sais pudotettua puoleen jos asuisi ghetossa vuokralla. Auto on pakko olla jos meinaa duunia tehdä. Tietenkin tuon asuntolainan lyhennyksen voisi katsoa säästämiseksi, koska yhdeksän vuoden päästä kämppä on oma ja asumiskulut putoaa.

Mutta en mä oikeasti näe mitään järkeä sniiduilla esim. niin paljoa että kaikki ylimääräinen raha menisi säästöön. Mä tykkään matkustaa, syödä välillä ulkona, käydä leffassa ynnä muuta. Kai noihin useampi satanen menee kuukaudessa, mutta sen takia mä käyn töissä että voin elää ja kokea kaikenlaista ja siihen luonnollisesti menee rahaa. Mutta jokainen taaplaa tyylillään. Jos työpaikka ei nappaa, niin suosittelen vaihtamaan sellaiseen josta tykkää, paranee elämänlaatu kummasti koska se työ on kuitenkin iso osa elämää. Tai ainahan voi alkaa yrittäjäksi.
 
Työssäkäynti olisi hyvä nähdä vähän laajempana asiana. Se nimittäin mahdollistaa sen, että meillä kouluja, terveydenhuolto, poliisi, tieverkko, rautatiet, ... ja vaikka mitä. Töistä lusmuaminen mukavuuden vuoksi on kuormasta syömästä.

Onhan se näin, mutta asia on silti kaksiteräinen miekka. IMO :)
 
Miten niin ei onnistu? Eihän tuo ole edes kovin vaikeaa, jos olet vaikkapa 25v, laitat 1000€ säästöön joka kuukausi 25v vuoden ajan 5,5% korolla, niin kassa näyttää tältä:

1. vuosi: 12000 €
2. vuosi: 24660 €
3: vuosi: 38016 €
4: vuosi: 52107 €
5. vuosi: 66973 € (itse olet tässä kohtaa 30v)
6: 82657 €
7: 99203 €
8: 116659 €
9: 135075 €
10: 154504 €
11: 175002 €
12: 196627 €
13: 219442 €
14: 243511 €
15: 268904 € (40v)
16: 295694 €
17: 323957 €
18: 353774 €
19: 385232 €
20: 418420 €
21: 453433 €
22: 490372 €
23: 529342 €
24: 570456 €
25: 613831 € (50v)


Tuosta 600k€ 5,5% onkin sitten jotain reilu 30k€ vuodessa, ihan hyvin sillä elelisi loppuelämän, voisi jäädä jopa jotain säästöönkin ;). Ainut onglema on tossa että tuo säästäminen täytyy aloittaa nuorena!
Sori, en hoksannutkaan että kysyjä ei aio ikinä seurustella tai mennä naimisiin, harrastaa mitään, hommata lapsia, asua muualla kuin valtion vuokrayksiössä yms...Jos vaan istut perseelläsi Pudasjärven halvimmassa vuokrayksiössä etkä ikinä tee mitään mihin teoriassa voisi mennä rahaa, niin tuo voikin olla realistista.
 
Sori, en hoksannutkaan että kysyjä ei aio ikinä seurustella tai mennä naimisiin, harrastaa mitään, hommata lapsia, asua muualla kuin valtion vuokrayksiössä yms...Jos vaan istut perseelläsi Pudasjärven halvimmassa vuokrayksiössä etkä ikinä tee mitään mihin teoriassa voisi mennä rahaa, niin tuo voikin olla realistista.

Tuollaiselta kysyjän tulevaisuus juuri mielestäni kuullostaakin, jos puhuu minimalistisesta elämäntavasta...
 
Sori, en hoksannutkaan että kysyjä ei aio ikinä seurustella tai mennä naimisiin, harrastaa mitään, hommata lapsia, asua muualla kuin valtion vuokrayksiössä yms...Jos vaan istut perseelläsi Pudasjärven halvimmassa vuokrayksiössä etkä ikinä tee mitään mihin teoriassa voisi mennä rahaa, niin tuo voikin olla realistista.


Ei tuo laskelma nyt mikään mahdottomuus ole toteuttaa vaikka eläisikin ihan ihmisarvoista elämää.

Jos palkansaajien keskiansio on n. 3000e/kk, niin siitäkin toiset pystyvät jo laittamaan sen tonnin säästöön joka kuukausi. Saatika jos pääsee edes hieman keskiarvon yläpuolelle.

Jos palkka on 2k tai alle, niin harva siitä työstä tarvitsee kovin suurta stressiä kantaa muutenkaan. Silloin ei tosin jää sitä ylimääräistä sitäkään vähää.
 
Heittäydyt suosiolla muiden elätettäväksi? Vai mitä työtä meinasit tehdä jonka säästöillä elät loppuelämäsi? Ei onnistu, joten jäät yhteiskunnan loiseksi. Voi kettu mikä nahjus. Muuta sitten keskelle metsää ja elätä itsesi marjoilla äläkä käytä yhteiskunnan vähiä varoja sen takia että sua ei satu nappaamaan.

Se ei ole nyt tarkoitus, ainakaan jos suunnitelmat menee putkeen. Itse maksan veroja mielelläni siitä että työttömäksi joutuessani/halutessani on edes jokin turvaverkko. Uskon muuten että suurin osa ihmisistä ei pidä ''loisista'', koska oma kuluttava elämäntapa vaatii työssäkäymistä ja sehän korpeaa.

Miten helevetin paljon sä tienaat jos pystyt laittamaan 3/4 tuloista sijotuksiin. Mulle tulee puhtaana käteen 2500 euroa kuukaudessa ja tuosta summasta kun ottaa asumiseen ja elämiseen menevät pakolliset menot, jää jotain 1300 euroa. Tuosta kaikki safkat, naftat, sun muut niin ei paria hunttia enempää voi säästöön lyödä kuukaudessa.

Tuossa kävi laskuvirhe, ennemminkin tällä hetkellä 2/3 tuloista menee sijoituksiin, mutta tuohon pyritään. Tulot n. 2400€ kuussa. Menot noin 800€ kuussa. Tosta vielä pystyy helposti laskemaan, kun vähän tarkemmin miettii mitä ostelee.

Tuosta 600k€ 5,5% onkin sitten jotain reilu 30k€ vuodessa, ihan hyvin sillä elelisi loppuelämän, voisi jäädä jopa jotain säästöönkin ;). Ainut onglema on tossa että tuo säästäminen täytyy aloittaa nuorena!

Niin ja pääomaa kyllä kannattaa alkaa syömään todella ajoissa. Ei tuota ole järkevää hautaansa viedä kun jokin eläkekin ehkä tulee. Eläkkeeseen en kyllä hirveästi luottaisi...

Itse olen hoksannut että sen sijaan että yrittäisi päästä mahdollisimman ajoissa eläkkeelle, kannattaa mielummin yrittää sopeutua työntekoon. Kun on käynyt pitkän ja kalliin koulutuksen, niin mielellään siitä ottaa kaiken irti. Mutta jonkinlainen säästösuunnitelma kannattaa silti pitää, koska ollaan ounasteltu että meidän sukupolvi ei tuu saamaan eläkkeitä ollenkaan!

Työnteko on mulle elämässä ainoa helvetin kova rasite. Melkein joka päivä 8 tuntia täysin hukkaan. Jokainen voi laskea kuinka paljon se tekee elämän aikana. Senkin ajan voisi käyttää johonkin mistä oikeasti pitää.

Työssäkäynti olisi hyvä nähdä vähän laajempana asiana. Se nimittäin mahdollistaa sen, että meillä kouluja, terveydenhuolto, poliisi, tieverkko, rautatiet, ... ja vaikka mitä. Töistä lusmuaminen mukavuuden vuoksi on kuormasta syömästä.

Mä annan työpaikkani mieluusti tulevaisuudessa jollekin tarvitsevalle.

Miksi se on nöyryyttävää, nehän peräti maksavat että saavat sinut paikalle? Jos pomot/ilmapiiri on perseestä, niin kannattaa harkita duunipaikan vaihtoa.

Silti olet jonkun orja ja käskytettävä. Kyllä pomot usein katsovat työntekijöitä alempiarvoisina olioina.

Sori, en hoksannutkaan että kysyjä ei aio ikinä seurustella tai mennä naimisiin, harrastaa mitään, hommata lapsia, asua muualla kuin valtion vuokrayksiössä yms...Jos vaan istut perseelläsi Pudasjärven halvimmassa vuokrayksiössä etkä ikinä tee mitään mihin teoriassa voisi mennä rahaa, niin tuo voikin olla realistista.

Lapsia en tee, enkä mene naimisiin, koska ne eivät ole ainakaan mun elämänlaatua nosta. Muut asiat ovat mallillaan. On tyttöystävä ja kämppä. Salilla käyn tavoitteellisesti.

Edit:Onhan sijoittaminen/säästäminenkin harrastus. Siinä vain kerätään rahaa eikä vaikka postimerkkejä. Kummasti saa iloa jos jonkin tarvittavan saa vaikka 100€ halvemmalla. Tietää että salkku taas hieman kasvaa.
 
Mistäs saadaan 5,5% korkoja ilman omaa aktiivisuutta ja pelisilmää? Mikä pankki, kertokaa heti!
 
Mistäs saadaan 5,5% korkoja ilman omaa aktiivisuutta ja pelisilmää? Mikä pankki, kertokaa heti!

Ei kai mistään. Kyllä melkein täytyy lähteä osakehommiin tai vaikka vuoraisännäksi. Ne tosiaan vaatii tuuria/taitoa.

Edit:Siis ei tässä nyt ole tarkoitus että rahat pistetään pankkiin ja koroilla eletään. Sen verta ajattelin olla aktiivinen, että salkkua säädetään ja/tai vuokraisäntänä ollaan.
 
Back
Ylös Bottom