Taloudellinen ajotapa

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
6.2.2003
Viestejä
13 631
Ikä
42
Ajattelin pistää ihan threadia pystyyn, kun mulle tänään viimeistään konkretisoitui taloudellisen ajotavan vaikutus polttoaineenkulutukseen. Olen aina tiennyt miten ajetaan taloudellisesti, mutta ikinä en ole juurikaan sitä käytäntöön soveltanut syystä tai toisesta. Nyt ihmettelen miksi en.

Laskeskelin siis tuossa vajaa kuukausi sitten polttoaineenkulutustani 1.8 bensakäyttöisellä G-Astralla. Tulokseksi tuli kaupunkipainotteisessa seka-ajossa 9.7 litraa sadalla, joka tuntui aika paljolta. Päätin kokeilla miten paljon kulutuksesta voi nipistää kiinnittämällä rankasti huomiota taloudelliseen ajotapaan. Tänään täytin tankin ensimmäistä kertaa päätöksen jälkeen ja sain tuloksen 8.3 litraa sadalla samanlaisessa ajossa. Kulutus siis tippui suoraan sanottuna ihan vitusti. Tämä tarkoittaa sitä, että joka kerta kun tankkaan auton lähes tyhjän tankin täyteen, säästän kymmenen euroa. Ei tee mun ajolla hirveitä, mutta motivoi kuitenkin jatkamaan ajotapaa.

Ajot oli siis mittausväleillä noin 1/5 maantietä ja loput kaupunkia. Alunperin tuli kyllä käytettyä jonkin verran moottorijarrutuksia, mutta niitäkin aika epäoptimaalisesti. Lisäksi tuli kiihdyteltyä jonkin verran ns. lapa lattiassa, kun tolla nuhapumpulla jää muuten jalkoihin. Ennakointikin oli aika vähissä. Nämä muuttamalla pääsi jo hyviin tuloksiin.

Nyt kun päätin muuttaa ajotapaani, kiinnitin huomiota kiihdytyksiin, eli rivakat kiihdytykset, ei kuitenkaan kaasu pohjassa, vaihto isommalle aina 3000 rpm kohdalla ja tasanopeudella vaihde sovitetaan niin, että kierrokset pyörii 1500 paikkeilla. Ennen oli tapana kierrättää pidemmälle. Moottorijarrutuksiin ja sopivassa paikassa vapaalla rullaamiseen tuli kiinnitettyä paljon huomiota ja se kaikesta päätellen auttoi. Paljon muuta ei tarvinnut tehdäkään. Ajo tosin oli stressaavampaa, koska kaikki liikenteessä törttöilijät vitutti entistä enemmän, koska sössivät mun taloudellisen ajotapani. :D

No, tästä ajattelin kuitenkin ottaa tavan, koska ei se niin vaikeaa ole, kunhan jaksaa ensin totuttaa itsensä siihen. Lopulta tästäkin tulee kai automaatio, ettei tarvitse paljoa ajatella vaihtovälejä, ennakointia ja muuta.

Että ihan tällaisen pläjäyksen ajattelin kanssanne jakaa, kiinnosti tai ei. Onko joillakin samanlaisia kokemuksia tai vastaavaa? Keskustelu vapaa.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
On kokemusta. Kokeilin tuossa taannoin ajaa mahdollisimman taloudellisesti puhdasta taajama/keskusta-ajoa ja lähes 2litraa tippui kulutus per 100km verrattuna normaaliin tuttuun ajotapaan.

En ole koskaan ollut mikään kaahari eikä revittely minua kiinnosta. Totesin kuitenkin, että pitkän ja vittumaisen työpäivän jälkeen on kaiken surkeuden keskellä 2litraisella turbollani ajaminen juuri niin kuin haluan, sen verran suuri nautinto, etten ala siitä tinkiä. Maksan mielelläni sen vajaa pari litraa eli noin 2,5€ sataa kilometriä kohden siitä ilosta, että saan edes ajamisesta nauttia.

Koitin tuon päätökseni (että jätän taloudellisen ajamisen muiden huoleksi) jälkeen vielä löytää sisäistä hipsteriäni, joka pushaisi minut vihreyden varjolla ympäristöystävällisempään ajotapaan, mutta turhaan. Totesin aivoriihessäni, että ekologinen jalanjälkeni on jo viikoittaisilla työlentomatkoilla pilattu, joten riittää jos lajittelen roskat kunnolla. Niin, ja jatkan kovaa ajoa ihanalla turbon väännöllä, juuri niin kuin kaasujalkani kullakin hetkellä tahtoo. On se sen arvoista.

Puistattaa ajatuskin niistä yliampuvista moottorijarrutuksista, "liian" matalilla vaihteilla ajamisista ym. Hyvä toki, että moni muu ajattelee järkevämmin kuin minä itse.
 
Vaikka autovalinta ei niin taloudellinen ole (V70 2.5T), niin itselläni tulee kyllä seurattua keskikulutusta ajotietokoneesta. Joskus mukavakin seurata, kuinka "pieneksi" kulutuksen saa kaupungissa/maantiellä. Vakionopeudensäädin maantiellä ihan korvaamaton. Tuntuu siltä, että ikää kun tulee lisää niin joka vuosi ajotapa muuttuu entistä järkevämmäksi. Eikä pelkästään ajatellen taloudellista ajotapaa vaan muutenkin.
 
Minusta turhaa kierrosten pelkäämistä. Ei se kulu tule siitä nopeasta kiihdytyksestä (ellei todellakin kaasu pohjassa revitä), vaan siitä että niitä kiihdytyksiä on paljon ja ne kestävät liian pitkään. Pienet bensakoneet eivät yksinkertaisesti väännä tarpeeksi, jotta tuo kiihdytysten aikainen suurilla vaihteilla kiihdyttely olisi taloudellista.

Aika hyvä indikaattori bensankulutuksesta on kaasun kulma, ja kun vertaa nopeahkoa kiihdytystä pienillä vaihteilla siihen, että vaihtaa suuremmalle vaihteelle heti kun se on mahdollista, niin ikäänkuin vaivihkaa se homma meneekin lopulta niin, että kaasu on puolillaan vaihteen alussa, mutta auto ei silti kiihdy. Omassa japsissa paras vääntö on @5000 rpm (ja paras vääntöalue on siis paras kiihtyvyysalue), ja jos vaihde alkaa alle 2000 rpm, niin se kiihtyvyys on alkuun aika heikkoa. Dieseleillä ajaminen onkin sitten oma lukunsa, ja niillä voi kokemukseni mukaan käyttää aika suurtakin vaihdetta jopa kaupunkiajossa. Bensakoneellakin se vaihde pitäisi tietysti matkanopeuden saavutettua vaihtaa suurimmalle soveltuvalle vaihteelle, joka uskoakseni on se vaihde, millä matkanopeus säilyy pintakaasulla (tietysti tässä puhutaan alle 100km/h nopeuksista).

Tietysti nuo kiihdytykset tapahtumina, tehtiinpä ne sitten miten tahansa, ovat myrkkyä polttoainetaloudellisuudelle, joten pysähtelyä pitäisi välttää ennakoinnilla. Ruisku katkaisee moottorijarruruksessa polttoaineensyötön kun jalka nostetaan kaasulta.
 
Vaikka autovalinta ei niin taloudellinen ole (V70 2.5T), niin itselläni tulee kyllä seurattua keskikulutusta ajotietokoneesta. Joskus mukavakin seurata, kuinka "pieneksi" kulutuksen saa kaupungissa/maantiellä. Vakionopeudensäädin maantiellä ihan korvaamaton. Tuntuu siltä, että ikää kun tulee lisää niin joka vuosi ajotapa muuttuu entistä järkevämmäksi. Eikä pelkästään ajatellen taloudellista ajotapaa vaan muutenkin.
Täällä S80 2.5 (170hv).. Ja samoilla mennään. (tuo boldattu) Turboa ei ole. Seuraan kulutusta aika tarkkaan ja tankkaan 98o. Sillä on päässyt 8.4l keskikulutukseen 50/50 kaupunkia ja maantietä...Tässä lähistöllä on bensa-asemilla niin kova kilpailu, että kannattaa laittaa 98o tankkiin. Ero vain 0,02centtiä/litra.....Nopeasti laskettuna voittaa noin 2,5e/tankki. 98o kulutus n 8,5 ja 95o n9,0l /100km....
 
Automaagi-diisselillä on suht sama miten ajelee. Aina syö saman. Vai onko jotain vinkkejä?
Cruise on kyllä hyvä, itse kun ajaa niin hetkellinen on jotain 10-12 ja cruise päällä tasaista 8.
 
Tulee kyllä itse ajeltua vähän liikaakin tuon hetkellisen kulutuksen mukaan, mieluummin alinopeutta vähillä litroilla kuin rajoitusnopeutta litralisällä.
Tuli käytyä Seinäjoella vanhempien 1.4 Boralla, ja sain reissulla keskikulutuksen 6ltr/100km sisältäen pienen kaupunkiajon ja maantietä suuremmin.
Vakionopeudensäädin olisi kyllä jämerä hankinta, meinaa jalka turtua pidemmillä matkoilla ja sen "kultaisen kulman" löytäminen on vaikeaa välillä.
Sillain olen päässyt mielestäni myös halvalla, että kun lataa 80km/h rajoitusalueella n. 90 mittariin, säätää kaasun laihalle (ei liian) ja siitä tiputtelee hiiiitaaaastiiii tuonne 80km/h niin pääsee ihan muutamien litrojen numeroilla muutamia kilometrejä. ;)
 
Minusta turhaa kierrosten pelkäämistä. Ei se kulu tule siitä nopeasta kiihdytyksestä (ellei todellakin kaasu pohjassa revitä), vaan siitä että niitä kiihdytyksiä on paljon ja ne kestävät liian pitkään. Pienet bensakoneet eivät yksinkertaisesti väännä tarpeeksi, jotta tuo kiihdytysten aikainen suurilla vaihteilla kiihdyttely olisi taloudellista.
Jos tää oli mulle, niin olen täysin samaa mieltä. Kiihdytykset on aina ripeitä. Kaasu auki noin 1/2 - 2/3 maksimista. Ja suurella vaihteella kiihdyttelystä en ole puhunutkaan. Se nyt ei ole millään autolla taloudellista. Omalle autolle ja sen lyhyille välityksille tuntuu sopivan toi 3000 rpm vaihtoraja, eikä kierrokset silti tipu liian alas. Kiihtyminen jatkuu ihan tasaisena. Vaihteet on maantieajoon liiankin lyhyet, kun satasen vauhdissa kierroksia on vitosella reilu 3000. Vitonen saisikin olla reilusti pidempi, tai sitten kuudes vaihde olisi asiaa.

Ja ajotietokone on sellainen asia joka seuraavassa autossa tulee olemaan. Nyt ei ole ja se tekee joistakin asioista hieman hankalia. On hankala arvuutella mikä tapa nyt olisi tälle autolle se optimaalisin. Vakionopeudensäädintä tossa hehkutettiin, ja se on sellainen varuste josta en luovu ikinä. Paras keksintö mitä autoiluun tulee.
 
Ekalla autolla ei tuntunut hirveästi olevan väliä miten ajaa, mutta nykyisellä Volvolla vaikuttaa reilusti miten ajaa. Nopeusrajotusten mukaan, rauhallisesti kiihdyttäen, moottorijarrutusta käyttäen ja isoilla vaihteilla ajaminen tiputti kulutusta jostain ~9litrasta ~7litraan. Mitään tarkkaa arvoa ei ole, mutta ero oli huomattava. Myöskin matka-ajossa keskinopeuden tiputtaminen vaikutti huomattavasti, tosin ei se mikään ylläri olekkaan.
 
Jos tää oli mulle, niin olen täysin samaa mieltä. Kiihdytykset on aina ripeitä. Kaasu auki noin 1/2 - 2/3 maksimista. Ja suurella vaihteella kiihdyttelystä en ole puhunutkaan. Se nyt ei ole millään autolla taloudellista. Omalle autolle ja sen lyhyille välityksille tuntuu sopivan toi 3000 rpm vaihtoraja, eikä kierrokset silti tipu liian alas. Kiihtyminen jatkuu ihan tasaisena. Vaihteet on maantieajoon liiankin lyhyet, kun satasen vauhdissa kierroksia on vitosella reilu 3000. Vitonen saisikin olla reilusti pidempi, tai sitten kuudes vaihde olisi asiaa.

No teikäläisen Astrassa paras vääntö on varmaankin @3800, joten vääntääkin varmaan alempaa. Tuolla satasen päällä ilmanvastus kyllä kasvaa niin reippaasti, että "samassa suhteessa" kuudennen vaihteen lisääminen ei välttämättä olisi kovin mainio idea.
 
Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No teikäläisen Astrassa paras vääntö on varmaankin @3800, joten vääntääkin varmaan alempaa. Tuolla satasen päällä ilmanvastus kyllä kasvaa niin reippaasti, että "samassa suhteessa" kuudennen vaihteen lisääminen ei välttämättä olisi kovin mainio idea.
Oikein arvattu. Mahtavat 170 Nm @ 3800 :D
Ja toi ilmanvastusjuttu on kyllä ihan totta. Silti vaihteisto tuntuu olevan liian lyhyt. "Tavallisella" laatikolla noiden kierrokset on satasen vauhdissa muistaakseni noin 2500. Tää mun auto on sporttimalli ja siinä on lyhyempi sporttiloota, ikävä kyllä.
 
Täällä S80 2.5 (170hv).. ..

Man. vai Aut. ? Itsellä geartronic ja tulee ajettua lähinnä automaatilla. Pitäis huvikseen joskus kokeilla pääsisikö pienemmille kulutuksille jos itse vaihtelisi vaihteet..? :)
 
Man. vai Aut. ? Itsellä geartronic ja tulee ajettua lähinnä automaatilla. Pitäis huvikseen joskus kokeilla pääsisikö pienemmille kulutuksille jos itse vaihtelisi vaihteet..? :)
Manuaali...Kyllähän rattimies aina koneen voittaa....:D ( Paitsi sen vakionopeudensäätimen)....
 
Eipä siinä ihmeempiä, voisi sanoa että mitä vähemmän jalka on jarrulla ja kaasulla, sitä taloudellisempaa. Tasainen nopeus on ehkä se tärkein, kiihdytyshän vie aina paljon energiaa.
Ja jos tosissaan haluaa taloudellisesti ajella, se nopeusmittarin neula pitäis pysyä siellä 90 alapuolella...Ilmanvastus on noissa nopeuksissa jo melkoinen.
 
Oon pari kertaa yrittäny ajaa edes tankillisen verran taloudellisesti. Aina on tyssännyt siinä vaiheessa, kun ensimmäinen riisikuski 15cm röörillä on tullut siihen viereen pörisemään leijana. :jahas:
 
Joo kokeilin tuossa hieman pidemmällä matkalla vauhdin ollessa vajaa 90 tai vajaa 110, niin kulutuksessa oli selvää eroa.
 
Onko muuten vakionopeudensäätimellä ajaminen esim n 100-200km/h motarimatkalla taloudellisempaa, kuin itse kaasua säätelemällä? Itellä ainakin monesti tuntuu, että välillä tahtoo aina vauhti tippua motarilla ja sit joutuu taas kiihdytellä, joka lisää bensankulutusta, mutta vakkarillahan tällaista ei pääse ainakaan kovin suuresti tapahtumaan.
 
On ehdottomasti taloudellisempaa!
 
Oon pari kertaa yrittäny ajaa edes tankillisen verran taloudellisesti. Aina on tyssännyt siinä vaiheessa, kun ensimmäinen riisikuski 15cm röörillä on tullut siihen viereen pörisemään leijana. :jahas:

Älä nyt tosissasi kuvittele, että japsiautoilijoita kiinnostaa jonkun hikisen eurokinneristin hiljaa ajamiset. Tietysti jos olet siellä tukkona niin ihmisiä vituttaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom