Talopaketit nyt ja 1-2 vuoden kuluttua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Itsekkin pähkäillyt kohta puoli vuotta talon rakennuttamista tai vanhan ostoa. Vanhojen omakotitalojen hinnat ovat pudonneet selvästi, mutta talopakettien hinnat vain hieman.

Omakotitalon runko-osien puutavarakustannus on pudonnut 16te-->9te. Näin taisin jostain lukea..
Toi on pieni säästö, mutta jos muutkin raaka-aineet putoaisivat hieman, niin kokonaissäästö talopaketissakin pitäisi näkyä pienellä viiveellä.

Jep ja esim. villasta on ollut tarjouksia! Ei tainnut moisia näkyä vuosi sitten.

Sanokaapas muuten, että paljonko joku 120-130 neliöinen kämppä maksaa pitkästä tavarasta tehtynä. Ja ihan karkeeta haarukkaa ilman tonttikuluja ja ilman mitään ihmeellisiä hienouksia. Eli onko noissa kovasti eroa talopaketteihin jos ottaa avaimet käteen? Pitkästä tavarasta kun tekee, voi tosiaan ottaa vaikka sitä vuorotteluvapaata ja olla raksalla aamusta iltaan jos vaan työkalut pysyy kädessä. Tästä ei oikein talopaketin kanssa hyötyä taida olla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sopiiko kysyä paljonko tuohon on palanut vapaa-aikaa? Siis omaa tai kavereiden.

Omaa projektia suunnitellessa olen törmännyt juuri tuohon ongelmaan, eli siis paljonko olen valmis laittamaan omaa aikaani rakentamiseen. Olen vierestä katsellut paria projektia, joissa pari vuotta meni joka helvetin ilta rakennuksella, ei näyttänyt kivalta. Sinänsä "alakerta muuttovalmiina ja yläkerta varauksella" -ratkaisu kuulostaisi houkuttelevalta ajankäytön kannalta.

Sopii kysyä. Pari vuotta tulee täyteen kesällä jolloin projekti alkaa olemaan valmis sisältä, piha täytyy tehdä sit seuraavana kesänä. Ite oon tehnyt yksin kaiken paitsi lattiavalun teki ammattimiehet. Eli ei ole kavereiden suuntaan mitää velkaa kerätty.
Aikaa varmaan menee kaikkiaan n.2000 tuntia eli jos sen jakaa 2 vuodelle tulee päivää kohti n. 3 tuntia.
Mulle toi rakentamiseen käytetty aika ei oo ollut ongelma, koska itse pidän siitä työstä. Jos en olisi omalla raksalla töissä iltaisin niin varmaan olisin jonkun toisen talon kimpussa.

Etunahan tässä tietty on se että siinä vaiheessa kun perus pentti on maksanut oman 200000 asuntolainansa, niin mulla on siinä vaiheessa sijoitettuna samainen summa rahaa joka tuottaa, mulle x prosenttia vuodessa, eli onko se nyt sit järkevää kärsiä 2 vuotta vai 20 vuotta?

Mut nää nyt on niitä valinta kysymiksiä et kuka tykkää mitenkin asiansa hoitaa tää nyt oli vaan mun valinta ja ymmärrän kyllä hyvin että miksi toiset haluaa ns. avaimet käteen ratkaisuja.

EDIT: Piti vielä sanoa että kun tekee omaa taloa sitä tekee ihan eri fiiliksellä kuin jonkun toisen taloa, eli jos toisten talkoissa ravaaminen vituttaa, niin itelle sitä samaa hommaa tekee ihan mielellään.
 
Tää on kyllä niin perseestä oikeasti tässä maassa että joka helvetin homma pitää tehdä itse. Joka ikisessä ammatissa on kaikilla lakisääteisillä maksuilla ja moninkertaisella verotuksella ladatut kustannukset niin korkeat, ettei suomalaisilla ole kertakaikkiaan varaa ostaa toisiltaan työtä.

Normitalojen seiniä, kattoja tms. ei tässä ilmastossa mun järjellä ole mitään järkeä tehdä mitenkään muuten kuin kuivassa, lämmitetyssä tehtaassa sarjatyönä jonka jälkeen mahdollisimman valmiit moduulit laittaisi ammattilaiset nopeasti kasaan tontilla. Miten tää yhteiskunta on saatu ryssittyä tähän nykytilaan ei voi kuin ihmetellä.
 
Jep ja esim. villasta on ollut tarjouksia! Ei tainnut moisia näkyä vuosi sitten.

Sanokaapas muuten, että paljonko joku 120-130 neliöinen kämppä maksaa pitkästä tavarasta tehtynä. Ja ihan karkeeta haarukkaa ilman tonttikuluja ja ilman mitään ihmeellisiä hienouksia. Eli onko noissa kovasti eroa talopaketteihin jos ottaa avaimet käteen? Pitkästä tavarasta kun tekee, voi tosiaan ottaa vaikka sitä vuorotteluvapaata ja olla raksalla aamusta iltaan jos vaan työkalut pysyy kädessä. Tästä ei oikein talopaketin kanssa hyötyä taida olla.

Tuohon on aika vaikeaa sanoa suoraan, kun on niin monta tapaa tehdä pitkästä. Jos olette puutaloa meinannu niin omasta metsästä sahatut lankut säästää todella paljon rakennus kuluja. Mulla kaikki talon runko tavarat maksoi 200 euroa. Siitä sain runkotolpat, ruodelaudat, yläkerran lattiakoolaukset ja väliseinien ylä ja alapuut ja otsalaudat... pikkasen on vielä jäljelläkkin. Jos ne olisin kaupasta ostanut niin hinta olisi ollut ainakin 5000. Minulla maksoi ns. säältä suojaan eli katto päällä ja tuulensuojalevyt seinissä. n. 6000, villat siihen päälle 3000.
Mut mitä ite oon noita valmispaketteja katsonut niin toistaiseksi yksikään niistä ei ole lähellekkään samaa laatua mitä saat kun teet itselle, ei niitä asentajia tunnu hirvesti kiinnostavan esim. villojen huolellinen asentaminen.
Rohkenen kuitenkin sanoa että jos itse teet niin alle 100000 maksaa. Halvimmat neliöt saat kun teet 1.5 kerroksisen talon.
 
Mun kautta voi kysellä koht'puoliin hirsitalopaketteja ja vaikka jo nyt luonnonkivilaattoja.
Halvemmalla kuin noi tusinatalopaketit, ei taatusti, mutta yksilöidympinä varmasti
Eli talo juuri sellaisena minkälaisena sen haluaa.
 
Valmistatalopaketti on tullut tähän asti maksamaan ~1460€/neliö kaikkineen moskineen, eikä ole halvimmilla materiaaleilla tehty. Vielä uupuu pihojen laitto, talon maalaus ja talli. Ne sitten ensi kesänä.
 
Mistä sä JPK noin halvalla sait nuo runkotavarat? 200 eurolla hyvä jos sirklaamisen sähkökulut tai kenttäsirkkelin polttoainekulut tulee täytettyä. Ja jos otetaan vielä sahauskulut pinotavaraksi, niin moottorisahan bensaankin menee jo satanen + kalustokuluja (ei ne puut leiju sieltä metsästä). Ja jos omasta metsästä sahaa, niin eihän se tavara periaatteessa ilmaista ole. Vaikka vähän kierojakin puita sahaisi siten, että vajaakanttiset pistäisi telinepuiksi jne, niin kuiduksi ne kelpaisi tehtaille. Mikä vain sahattavaksi kelpaava puu on myyntiarvoltaan nykyään väh 20 euroa/kuutio. Tai turhaan varmaan sulle selitän, mutta ei vissiin ole tullut laskettua kuluja tarkkaan ja/tai ne on pistetty ihan muualle verovähennyksiin? Silti niistä joutuu maksamaan tosta enemmän, ainakin euroopassa.

Ja säästää siinä tietenkin, mutta ei millään hitossa 95%. 70% kuulostaisi jo mahdolliselta.
 
Mut mitä ite oon noita valmispaketteja katsonut niin toistaiseksi yksikään niistä ei ole lähellekkään samaa laatua mitä saat kun teet itselle

Itse kun tekee niin saa sellaista mitä sattuu tulemaan. :D

Näissä hommissa on vaikea ketään neuvoa kun ei tiedä miten noheva tekijä on kyseessä ja löytyykö apuvoimia ym. Mutta voin kertoa että sateelta suojaan -paketin loppuun tekemisessäkin hujahtaa tovi jos toinenkin.
 
Mun kautta voi kysellä koht'puoliin hirsitalopaketteja ja vaikka jo nyt luonnonkivilaattoja.
Halvemmalla kuin noi tusinatalopaketit, ei taatusti, mutta yksilöidympinä varmasti
Eli talo juuri sellaisena minkälaisena sen haluaa.

Tsekkaappas tuo meidän sigun linkki. Meillä vois olla sitten joskus vaikka jotain yhteisiä intressejäkin... :)
 
Mistä sä JPK noin halvalla sait nuo runkotavarat? 200 eurolla hyvä jos sirklaamisen sähkökulut tai kenttäsirkkelin polttoainekulut tulee täytettyä. Ja jos otetaan vielä sahauskulut pinotavaraksi, niin moottorisahan bensaankin menee jo satanen + kalustokuluja (ei ne puut leiju sieltä metsästä). Ja jos omasta metsästä sahaa, niin eihän se tavara periaatteessa ilmaista ole. Vaikka vähän kierojakin puita sahaisi siten, että vajaakanttiset pistäisi telinepuiksi jne, niin kuiduksi ne kelpaisi tehtaille. Mikä vain sahattavaksi kelpaava puu on myyntiarvoltaan nykyään väh 20 euroa/kuutio. Tai turhaan varmaan sulle selitän, mutta ei vissiin ole tullut laskettua kuluja tarkkaan ja/tai ne on pistetty ihan muualle verovähennyksiin? Silti niistä joutuu maksamaan tosta enemmän, ainakin euroopassa.

Ja säästää siinä tietenkin, mutta ei millään hitossa 95%. 70% kuulostaisi jo mahdolliselta.


Sahuri otti sen 200 sahauksesta. En tiedä millanen motskin käyttäjä olen jos muutamaan kymmeneen tukkiin saat palamaan 100 bensoihin. Eikös se kenttäsirkkelin idea ole se että sen saa juuri tontille sahaamaan eli ei mennyt siirtoihin mitään. Sahuri oli toki tuttu ja ei tarvinut maksaa sille täyttä hintaa. Eikä metsä ollut teknisesti ottaen minun metsää (toki oli lupa kaataa) joten enpä siitä mitään olisi voinut myydäkkään. Joten paljon tosta nyt sit laitetaan puille hintaa?
 
Sahuri otti sen 200 sahauksesta. En tiedä millanen motskin käyttäjä olen jos muutamaan kymmeneen tukkiin saat palamaan 100 bensoihin. Eikös se kenttäsirkkelin idea ole se että sen saa juuri tontille sahaamaan eli ei mennyt siirtoihin mitään. Sahuri oli toki tuttu ja ei tarvinut maksaa sille täyttä hintaa. Eikä metsä ollut teknisesti ottaen minun metsää (toki oli lupa kaataa) joten enpä siitä mitään olisi voinut myydäkkään. Joten paljon tosta nyt sit laitetaan puille hintaa?

No joo, noin suhteilla on saanut paljon periaatteessa lahjaksi. No tuo satanen bensaan on vähän liioittelua tuossa määrässä. On ne kuitenkin ajettu metsästä jonkin voimin. Mutta jos ei maksanut kuin 200 niin sitten hyvä niin. :D Puun hintakin on helposti sen tonnin ennen sahausta. Jos nyt muuten käyttää suhteita ja sahauttaa itse jostain hyvillä suhteilla saadut puunsa, niin säästää siinä yllättävän paljon. Nykyään metsänomistajilla on huonosti itse sahatun tukin ostajia. Voi saada hyvään hintaan, kun metsäyhtioiden kanssa ei tiedä koska hakkuurahat tulevat. Sekin on siis vaihteohto, jos haluaa säästää runkorakenteissa ihan kaikillekkin.
 
Minulla maksoi ns. säältä suojaan eli katto päällä ja tuulensuojalevyt seinissä. n. 6000, villat siihen päälle 3000.

Laskeskelitko paljonko meni perustuksiin? Kiinnostaisi toki tietää millaiselle maalle ja minkälaiset perustukset...
 
Tonnin verran maksoi perustukset. Tontti on melko taisainen kallio tontti joten suurinpiirtein riitti kun sammaleet sai kallion päältä pois. Töistä toveri oli aikanaan saanut 10 kilsaa b luokan lautaa ja antoi mulle siitä puolet kun ei enää itellä ollut tarvetta. Kalliolle valoin ensin pienet pilarit jonka päälle tein valusokkelin, ite hoidin valut omalla myllyllä.
 
Tonnin verran maksoi perustukset. Tontti on melko taisainen kallio tontti joten suurinpiirtein riitti kun sammaleet sai kallion päältä pois. Töistä toveri oli aikanaan saanut 10 kilsaa b luokan lautaa ja antoi mulle siitä puolet kun ei enää itellä ollut tarvetta. Kalliolle valoin ensin pienet pilarit jonka päälle tein valusokkelin, ite hoidin valut omalla myllyllä.

Toi on sen kuulosta touhua, että en ainakaan sulta taloa ostais ;)
 
Noita kuluja voi laskea monella tavalla :D Harvalla kuitenkaan on kaikkia tarvikkeita, työkoneita ja -kaluja valmiina. Vaikka lautaa jostain ilmaiseksi saakin. Eikä ne yleensä ilmeiseksi liiku paikasta A paikkaan B.
 
No hyvä jos voi käyttää suhteita rakentaessa, mutta ei tuota kyllä kannata ottaa minään realistisena vertailukohtana. Tai siis eihän mikään muukaan maksa mitään jos sen saa jostain suhteilla ilmaiseksi.
 
Tonnin verran maksoi perustukset. Tontti on melko taisainen kallio tontti joten suurinpiirtein riitti kun sammaleet sai kallion päältä pois. Töistä toveri oli aikanaan saanut 10 kilsaa b luokan lautaa ja antoi mulle siitä puolet kun ei enää itellä ollut tarvetta. Kalliolle valoin ensin pienet pilarit jonka päälle tein valusokkelin, ite hoidin valut omalla myllyllä.


Mites vesijohto & viemäri ? Kait siinä pikkuisen joutui räjäytys hommiin ?
 
eiks puhe ollut tuosta ns sateelta suojaan. Yhtään ei tarvinut räjäyttää kun korko ero oli kuitenkin niin pieni talon matkalla, sellainen mukavasti viettävä kumpu joka ei kerää vettä rakennuksen alle.

Jos tuo sokkeli ei kestä niin ei sitten mikään siitän olen aivan varma sen verran tavallista rankemmin tuli kuitenkin raudoitettua/tein lujempaa betonia kuin normi autotavara on.
Jos teitä nuo rakenteet epäilyttää niin ei tuo sokkeli/pilari idea minun omani ollut vaan rakennus insinöörin jolla on kyllä työkokemusta erilaisista rakenteista kymmeniä vuosia. Kyllähän kuitenkin jokaisella rakennuksella täytyy olla valvojat jotka hyväksyy rakenneratkaisut.

En mä oo kyllä missään vaiheessa väittänytkään että joka jannu saa talon rakennettua samalla hinnalla kuin mä. Minä olen vaan rehellisesti sanonut mitä oma taloprojektini on maksanut.
Mä oon kohta näitä hommia 20 vuotta tehnyt leipätyönä joten en mä tässä ensimmäistä taloa ole elämässäni rakentamassa. Tuona aikana on kuitenkin hieman keskiverto pakkislaista enemmän tullut suhteita alalle ja siitä on ollut todella paljon hyötyä rakentamiseen... En ole lähtenyt ihan tyhjältä pöydältä kuitenkaan rakentamaan vaan olen vuosien varrella saanut varastoon vaikka mitä tarpeellista. telineitä, lautoja, ovia, yms. Kaikki työkalut on ollut tasolaserista betonimyllyyn.
Tavaroita olen pikkuhiljaa tuonut varastoon jos jotain tarpeellista on saanut ilmaiseksi tai pilkkahintaan.
 
Niin veditkö viemäriä vai et? Kallion pinnalla?

Joo siitäkin on huima apu että on tehnyt alan hommia. Perustavikselle ei voi mitenkään päin suositella itse pitkästä tekemistä.
 
Siis viemärit on laitettu mut en laskenut niitä tuohon hintaan. Ei kulje kalliossa kiinni tasasin hienolla hiekalla ja laitoin eristeet päälle.
Ja kuitenkin pakko mainita että en enää IKINÄ IKINÄ tee mitään projektia tällä tavalla. Seuraavaksi rakennan 100 m2 verstaan ja sen kyllä ihan suosiolla teen siposta.
 
Back
Ylös Bottom