Voishan tuommoisen tehdä.Voisko Mike pistää gallupin pakkislaisten asumismuodoista? Näkis vähän että miten moni asuu omakotitalossa, rivitalossa, kerrostalossa jne..
Mitkäs vaihtoehdot laitetaan?
Kerrostalo
Rivitalo
Omakotitalo
Solu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voishan tuommoisen tehdä.Voisko Mike pistää gallupin pakkislaisten asumismuodoista? Näkis vähän että miten moni asuu omakotitalossa, rivitalossa, kerrostalossa jne..
Mitä olen katsellut maaseudun ok-talojen hintoja, niin tokkopa moni saa edes omiaan pois. Ellei ole itse/talkoilla rakentanut oman metsän puista. Kyllä sen 200ke saa aika helposti menemään.
Nyt en kyllä ihan hiffaa timban juttuja, kyllä pitkästä tekeminen kaiketi yhä halvempaa on kuin talopaketista? Vai meinasitko jonkun avaimet käteen-älvsbytalon pistää?
Ja jos samaan galluppiin pystyy lisäämään niin onko se oma vai vuokra tjms..
Kyllä, tämä on oleellista erottaa! Suurin osa vuokralla asuvista asuu kerrostalossa ja kun huomioi pakkislaisten keski-iän, lienee täällä paljon vuokralla asuvia.
Eli mun mielestä yksi vaihtoehto pitäisi olla että asuu vuokralla ja sitten omistusasujista eroteltaisiin nuo okt/rivari/kerrostalo yms. asujat?
Tuohon galluppiin vois laittaa rivarin ja luhdin melkein yhteen. Luhti on oikeastaan kaksikerroksinen rivari. ;)
Itse olen seurannut kolmen rakennusprojektin valmistumista ihan lähiaikoina. Yhtä olin itse vähän rakentamassakin, esim katon pinnoitus ja väliseinät pystytin. Avaimet käteen periaatteella tehty valmistalo tuntui olevan aika helppo ponnistus. Varsinkin lapsiperheelle hyvä. Rintamamiestalon itse remppaaminen taas oli pitkä urakka, mutta ei ollut lapsia yms tiellä. Kustannuksissa pystyi aina tekemään kilpailutukset ja kaikki työ tehtiin itse. Yläkerta jäi pintaremontoimatta. Tää vaatii aikaa vapaa-ajaltaan. Ulkopuolisen palkkauksen kera en koe niin kannattavaksi. Sitten taas runkopaketti-talo. Yllätyksiä tuli jälkeenpäin kustannuksissa. Kaikenmoista piti hankkia, vaikka pintamateriaaleista iso osa tuli mukana. Tämä tuli kalleimmaksi, mutta eniten vissiin tuli "omanlainen" talo. Ulkopuolisia oli pakko palkata.
No en ole päässyt vielä niin pitkälle, että olisin selvittänyt, onko pitkästä tekeminen halvempaa kuin paketti. Riippuu käsittääkseni paljon siitä, että pystyykö käyttämään reilusti aikaa siellä raksalla. Pitkästä tehden tuolla on iso merkitys.
Jos teet pitkästä ja sulla on hyviä suhteita niin säästät aivan sairaasti rakentamisessa. Ite oon tota omaa torppaa tehnyt ja tällä hetkellä rahaa on palanut n.35000 ja vielä tulee menemään 30000-40000 riippuen paljon satsataan tiettyihin pintamateriaaleihin.
Velkaa ei ole tarvinut ottaa yhtään eikä tule tarvitsemaankaan
Talo on n.200 neliötä, eli neliö hinnaksi tulee n.360 ja siinä on jo kaikki liittymät mukana.
Paskat, kerrostalo se on, asuu sitten ykkösessä tai ei. Itse en ees muista mikä mun kämpistä olikaan kerrostaloja vai luhtitaloja, käytännön eroa ei kuitenkaan ole...Tuohon galluppiin vois laittaa rivarin ja luhdin melkein yhteen. Luhti on oikeastaan kaksikerroksinen rivari. ;)