Talopaketit nyt ja 1-2 vuoden kuluttua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Voisko Mike pistää gallupin pakkislaisten asumismuodoista? Näkis vähän että miten moni asuu omakotitalossa, rivitalossa, kerrostalossa jne..
Voishan tuommoisen tehdä.

Mitkäs vaihtoehdot laitetaan?

Kerrostalo
Rivitalo
Omakotitalo
Solu
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis ei tuo ollu mitenkään piilovittuilu tuo mun ehdotus, jos sen niin ymmärsit. Mielestäni luhtitalo nyt on oma asumismuotonsa myös.
 
Ja jos samaan galluppiin pystyy lisäämään niin onko se oma vai vuokra tjms..
 
Mitä olen katsellut maaseudun ok-talojen hintoja, niin tokkopa moni saa edes omiaan pois. Ellei ole itse/talkoilla rakentanut oman metsän puista. Kyllä sen 200ke saa aika helposti menemään.

Nyt en kyllä ihan hiffaa timban juttuja, kyllä pitkästä tekeminen kaiketi yhä halvempaa on kuin talopaketista? Vai meinasitko jonkun avaimet käteen-älvsbytalon pistää?

No en ole päässyt vielä niin pitkälle, että olisin selvittänyt, onko pitkästä tekeminen halvempaa kuin paketti. Riippuu käsittääkseni paljon siitä, että pystyykö käyttämään reilusti aikaa siellä raksalla. Pitkästä tehden tuolla on iso merkitys.
 
Ja jos samaan galluppiin pystyy lisäämään niin onko se oma vai vuokra tjms..

Kyllä, tämä on oleellista erottaa! Suurin osa vuokralla asuvista asuu kerrostalossa ja kun huomioi pakkislaisten keski-iän, lienee täällä paljon vuokralla asuvia.

Eli mun mielestä yksi vaihtoehto pitäisi olla että asuu vuokralla ja sitten omistusasujista eroteltaisiin nuo okt/rivari/kerrostalo yms. asujat?
 
Tuohon galluppiin vois laittaa rivarin ja luhdin melkein yhteen. Luhti on oikeastaan kaksikerroksinen rivari. ;)


Itse olen seurannut kolmen rakennusprojektin valmistumista ihan lähiaikoina. Yhtä olin itse vähän rakentamassakin, esim katon pinnoitus ja väliseinät pystytin. Avaimet käteen periaatteella tehty valmistalo tuntui olevan aika helppo ponnistus. Varsinkin lapsiperheelle hyvä. Rintamamiestalon itse remppaaminen taas oli pitkä urakka, mutta ei ollut lapsia yms tiellä. Kustannuksissa pystyi aina tekemään kilpailutukset ja kaikki työ tehtiin itse. Yläkerta jäi pintaremontoimatta. Tää vaatii aikaa vapaa-ajaltaan. Ulkopuolisen palkkauksen kera en koe niin kannattavaksi. Sitten taas runkopaketti-talo. Yllätyksiä tuli jälkeenpäin kustannuksissa. Kaikenmoista piti hankkia, vaikka pintamateriaaleista iso osa tuli mukana. Tämä tuli kalleimmaksi, mutta eniten vissiin tuli "omanlainen" talo. Ulkopuolisia oli pakko palkata.
 
Kyllä, tämä on oleellista erottaa! Suurin osa vuokralla asuvista asuu kerrostalossa ja kun huomioi pakkislaisten keski-iän, lienee täällä paljon vuokralla asuvia.

Eli mun mielestä yksi vaihtoehto pitäisi olla että asuu vuokralla ja sitten omistusasujista eroteltaisiin nuo okt/rivari/kerrostalo yms. asujat?

Juurikin näin ja asumismuodot tulikin tuossa edellä.
 
Tuohon galluppiin vois laittaa rivarin ja luhdin melkein yhteen. Luhti on oikeastaan kaksikerroksinen rivari. ;)


Itse olen seurannut kolmen rakennusprojektin valmistumista ihan lähiaikoina. Yhtä olin itse vähän rakentamassakin, esim katon pinnoitus ja väliseinät pystytin. Avaimet käteen periaatteella tehty valmistalo tuntui olevan aika helppo ponnistus. Varsinkin lapsiperheelle hyvä. Rintamamiestalon itse remppaaminen taas oli pitkä urakka, mutta ei ollut lapsia yms tiellä. Kustannuksissa pystyi aina tekemään kilpailutukset ja kaikki työ tehtiin itse. Yläkerta jäi pintaremontoimatta. Tää vaatii aikaa vapaa-ajaltaan. Ulkopuolisen palkkauksen kera en koe niin kannattavaksi. Sitten taas runkopaketti-talo. Yllätyksiä tuli jälkeenpäin kustannuksissa. Kaikenmoista piti hankkia, vaikka pintamateriaaleista iso osa tuli mukana. Tämä tuli kalleimmaksi, mutta eniten vissiin tuli "omanlainen" talo. Ulkopuolisia oli pakko palkata.

Luhtitalon alakerta on melkein kuin rivari, mutta yläkerta taas kuin kerrostalo. Joten ei ihan voi rivariin suoraan verrata.





Jos saa laittaa monta ruksia niin miten olisi tämä.

-asumismuoto
kerrostalo
luhtitalo
rivari
OKT


oma
vuokra


yksiö
kaksio
kolmio
neliö
isompi


<20m2
20-40m2
40-60m2
60-80m2
80-120m2
>120m2
 
No en ole päässyt vielä niin pitkälle, että olisin selvittänyt, onko pitkästä tekeminen halvempaa kuin paketti. Riippuu käsittääkseni paljon siitä, että pystyykö käyttämään reilusti aikaa siellä raksalla. Pitkästä tehden tuolla on iso merkitys.

Ei varmastikkaan ole paras aika rakentaa, mutta koskapa olisi? Nyt on laina halpaa, jos sitä vaan saa. Vanhaa tupaa ehkä hieman hankalampi myydä eikä pankki taida antaakkaan kovin helposti lainaa jos on vanha vielä myymättä.

Itse jos nyt alottaisin rakentamaan tekisin monta asiaa toisin (mutta en vaihtaisi ajankohtaa):

- Katsoisin tontista muutakin kuin ilmansuunnat ja hyvän sijainnin. 1 - 2 metrin massanvaihto ja harkkoperustus tulee paljon halvemmaksi kuin paalutus & reunavahvistettu laatta. Eikä räjäyttelykään kovin edullista ole. 200€ maaperätutkimus on hyvä sijoitus (säästö suuruusluokkaa 10 - 20 k€). Myös järkevä perustussuunnittelija säästää paljon (meidän talopaketin suunnittelija pelasi varman päälle, ja minä tietysti maksoin).

- Hommaisin hyvän timpuriporukan jo vuotta aikaisemmin. Se on käsittämätöntä miten paljon hyvän ja edes keskinkertaisen timpurin välillä on eroja. Kaveri sai hyvän timpuriparin ja työskentely oli vähintään 60% nopeampaa kun minun vastaava porukka, joita oli kolme (no mun porukka saikin sitten lähteä perustusten teon jälkeen, budjetti oli jo siinä vaiheessa 20k€ yli ja loput hommat tehtiinkin itse). Tässä voit säästää myös 10 - 20 k€.

- Yksinkertainen pohjaratkaisu säästää myös aika paljon. Alussa vaimon kanssa mietittiin että mikä noissa kulmissa nyt muka voi maksaa, mutta nyt on selvillä miksi ei kannata laittaa 12 kulmaa taloon. Tässäkin olisi säästetty varmaan 10k€

Yksi esimerkki vielä:

Halvin tarjous salaojien ja sadevesien osalta oli n. 9 000 (no siinä oli kaikki tarvikkeetkin mukana). Otin tutun kaivurimiehen hommiin, vuokrasin kaivinkoneen, kilpailutin ja ostin itse tarvikkeet. Loppusummaksi tuli noin 4000 euroa. Olihan se paskaa hommaa, mutta aika hyvä palkka 3 päivän työstä (minä, faija, appiukko ja kaivurimies).

... eli väittiäisin että hyvällä suunnittelulla säästää enemmän kuin sillä että jahkailee rakentaakko vai ei.

Kannattaa käyttää netissa olevia budjettilaskureita. Niillä saa aika hyvän kuvan siitä miten mikäkin ratkaisu vaikuttaa kustannusarvioon. Meillä laskuri antoi kustannusarvioksi 400 k€, mutta onneksi 300 000 selvittäneen. Oman työn osuudeksi ohjelma arvio n. 60 000 - 80 000 euroa eli ihan kohtuullinen tuntipalkka kuitenkin. Työmaalla on kuitenkin todella paljon sellaisiä töitä, joita osaa tehdä ihan kuka vaan.
 
Lämmöneristysvaatimukset tulevat (todennäköisesti) lähivuosina kiristymään, joka taasen aiheuttaa rakennuskustannusten nousun ainakin muutamalla prosentilla. Tämän johdosta tietysti asumiskustannukset putoavat, mutta jos mietitään vain rakentamisen kustannuksia, niin ne tulevat todennäköisesti nousemaan.
 
Jos teet pitkästä ja sulla on hyviä suhteita niin säästät aivan sairaasti rakentamisessa. Ite oon tota omaa torppaa tehnyt ja tällä hetkellä rahaa on palanut n.35000 ja vielä tulee menemään 30000-40000 riippuen paljon satsataan tiettyihin pintamateriaaleihin.
Velkaa ei ole tarvinut ottaa yhtään eikä tule tarvitsemaankaan
Talo on n.200 neliötä, eli neliö hinnaksi tulee n.360 ja siinä on jo kaikki liittymät mukana.
 
Jos teet pitkästä ja sulla on hyviä suhteita niin säästät aivan sairaasti rakentamisessa. Ite oon tota omaa torppaa tehnyt ja tällä hetkellä rahaa on palanut n.35000 ja vielä tulee menemään 30000-40000 riippuen paljon satsataan tiettyihin pintamateriaaleihin.
Velkaa ei ole tarvinut ottaa yhtään eikä tule tarvitsemaankaan
Talo on n.200 neliötä, eli neliö hinnaksi tulee n.360 ja siinä on jo kaikki liittymät mukana.

Sopiiko kysyä paljonko tuohon on palanut vapaa-aikaa? Siis omaa tai kavereiden.

Omaa projektia suunnitellessa olen törmännyt juuri tuohon ongelmaan, eli siis paljonko olen valmis laittamaan omaa aikaani rakentamiseen. Olen vierestä katsellut paria projektia, joissa pari vuotta meni joka helvetin ilta rakennuksella, ei näyttänyt kivalta. Sinänsä "alakerta muuttovalmiina ja yläkerta varauksella" -ratkaisu kuulostaisi houkuttelevalta ajankäytön kannalta.
 
Tuossa seurannut noiden talonrakentajien touhuja, niin moni ottaa vuorotteluvapaan töistä rakentamisen ajaksi. Loppupelissä siinä säästää osaava tekijä paljon.
 
Itsekkin pähkäillyt kohta puoli vuotta talon rakennuttamista tai vanhan ostoa. Vanhojen omakotitalojen hinnat ovat pudonneet selvästi, mutta talopakettien hinnat vain hieman.

Omakotitalon runko-osien puutavarakustannus on pudonnut 16te-->9te. Näin taisin jostain lukea..
Toi on pieni säästö, mutta jos muutkin raaka-aineet putoaisivat hieman, niin kokonaissäästö talopaketissakin pitäisi näkyä pienellä viiveellä.
 
Tuohon galluppiin vois laittaa rivarin ja luhdin melkein yhteen. Luhti on oikeastaan kaksikerroksinen rivari. ;)
Paskat, kerrostalo se on, asuu sitten ykkösessä tai ei. Itse en ees muista mikä mun kämpistä olikaan kerrostaloja vai luhtitaloja, käytännön eroa ei kuitenkaan ole...

On se nyt kumma jos pian ei talopakettien hinnat laske.
 
Back
Ylös Bottom