Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä siinä on että raksahommissa iskee aivan tajuton kaljan himo?
Kyllähän nää vähissä olevat kesäpäivät pitää pyhittää johonkin ihan muuhun kuin raksaamiseen.

Karkasin eilen hiukan etuajassa töistä. Tarkoitus oli tehdä liiterin kattoa. Tai liiterin paloseiniä. Tai klapihommia. Tai listoittaa ikkunoita. Tai jotain muuta niistä miljoonista asioista, jotka pitäisi tehdä pois päiväjärjestyksestä. Kotiin päästyäni vaimoke löytyi takapihan nurmikolta viltillä mahallaan makaamassa. Keväällä istutettu nurmikko näytti hyvältä ja olin mielissäni, että rauhaisa takapiha oli päässyt hyötykäyttöön. Tai ei kai se nyt mitään hyötykäyttöä ole, jos vaimoke makaa aurinkoa ottamassa ja kirjaa lukemassa, mutta sellaiseen puuhaan nurmikko sopii kuin kieli suklaahämikseen.

Katselin vaimoketta rintaliiveissään ja aivan liian lyhyessä hameessaan. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, joka tuntui mykistävän hyvältä kaiken vesisateen jälkeen. Vittuun raksahommat. Nussittiin siinä suojaiselle takapihalle levitetyllä viltillä, jonka jälkeen grillattiin makkaraa ja juotiin oluet. Makkaroiden jälkeen haettiin kaupasta jätskit ja mentiin uimaan. Loppuilta katsottiin sisällä töllöä.

Tänäänkin karkaan ajoissa töistä ja mennään järvelle veneilemään. Saaressa paistetaan makkaraa ja uidaan. Rantakalliolla nussitaan ja kiikaroidaan lintuja.

Liiterin katto, paloseinät, klapihommat ja listoitukset eivät karkaa mihinkään. Tehdään ne sitten, kun kesästä on nautittu. Ensi kesänä umpeutuu viisi vuotta voimassa oleva rakennuslupa. Siihenkin saa haettua jatkoaikaa eli stressivapaa rakentaminen jatkukoon.

Tuosta saikin virtaa aidanrakennukseen. Tarkoitus olisi ympäröidä tontti aidalla.

Mikä siinä on että raksahommissa iskee aivan tajuton kaljan himo? Koko päivä on tullut sählättyä sirkkelin ja akkuporan kanssa ja sain pidäteltyä iltaan asti mutta sitten sihahti ja kyllä maistui!

En tiiä. Joku tässä ketjussa sanoi että raksalla tulee jano joka lähtee vain kaljalla ja se pitää 101% paikkansa!

- - - Updated - - -

Tuosta saikin virtaa aidanrakennukseen. Tarkoitus olisi ympäröidä tontti aidalla.

Onneksi asun metsän keskellä. Nyt alkaa oleen nurmikko. Eli joku päivä on sitten vielä hoidettava se nussiminen alta pois.

En tiedä mitä vittua hetki sitten tapahtui, mutta oli vammautuminen lähellä. Laitoin kuivista koivuklapeista tulet sellaiseen betonisesta kaivonrenkaasta tehtyyn nuotiopaikkaan. Pohjaan olin valanut soran päälle tavallisesta kuivabetonista 5-10 cm kakun pari viikkoa sitten. Puoli tuntia oli tulet ja vitunmoinen pamaus ja räjähdys. Betonia lensi n. 10 metriä suoraan ilmaan ja paloja lensi parinkymmenen metrin päähän. Hiillos oli ympäri pihaa. Olin just viemässä lisää puita mutta onneksi en kerinnyt nuotiopaikalle asti. En tiedä miten tuo on mahdollista. Wtf?

En tiedä mitä vittua hetki sitten tapahtui, mutta oli vammautuminen lähellä. Laitoin kuivista koivuklapeista tulet sellaiseen betonisesta kaivonrenkaasta tehtyyn nuotiopaikkaan. Pohjaan olin valanut soran päälle tavallisesta kuivabetonista 5-10 cm kakun pari viikkoa sitten. Puoli tuntia oli tulet ja vitunmoinen pamaus ja räjähdys. Betonia lensi n. 10 metriä suoraan ilmaan ja paloja lensi parinkymmenen metrin päähän. Hiillos oli ympäri pihaa. Olin just viemässä lisää puita mutta onneksi en kerinnyt nuotiopaikalle asti. En tiedä miten tuo on mahdollista. Wtf?

Joko tutkit pamahtiko sun valu vai se itse rengas? Sen renkaanhan tiedetään notskia kestävän... Tai on ainakin kestänyt vaikka halkeileekin jos kunnolla polttelee.

Oisko valuun jääny joku vesitasku, vesi kiehui, laajeni ja betoni poksahti?

Kyllähän nää vähissä olevat kesäpäivät pitää pyhittää johonkin ihan muuhun kuin raksaamiseen.

Kyl määki sun vaimoketta :D

Oli sentään ulkohommia. Tykkään vaan niin hemmetisti tuosta puuhastelusta. Raksahommaa, auringon paistetta ja hyvää mieltä. Hitto että oli elämä hienoa. Jos voittaisin lotossa, niin jäisin töistä ja alkaisin pelkästään raksailemaan ihan harrastemielessä. Vois tehdä seuraavaa kämppää vaikka kymmenen vuotta. Välillä jois vaan kaljaa jos siltä tuntuu.

Kyl määki sun vaimoketta :D

Oli sentään ulkohommia. Tykkään vaan niin hemmetisti tuosta puuhastelusta. Raksahommaa, auringon paistetta ja hyvää mieltä. Hitto että oli elämä hienoa. Jos voittaisin lotossa, niin jäisin töistä ja alkaisin pelkästään raksailemaan ihan harrastemielessä. Vois tehdä seuraavaa kämppää vaikka kymmenen vuotta. Välillä jois vaan kaljaa jos siltä tuntuu.
Eihän raksaamisessa mitään ongelmaa ole. Siinä on ongelma kun herää kuudelta, hommaa lapset hoitoon, on itse töissä 8-16, sitten pari tuntia lasten kanssa, tekee sapuskat ja lopulta pääsee raksalle 18:00 aikaan puhkiväsyneenä niin kiinnostaa ku kasa paskaa.

Aamulla kun heräilisi, raksailisi päivän ja joisi pari olutta auringossa ja illat lämmittelisi saunaa. Mukavaahan se olis.

Eihän raksaamisessa mitään ongelmaa ole. Siinä on ongelma kun herää kuudelta, hommaa lapset hoitoon, on itse töissä 8-16, sitten pari tuntia lasten kanssa, tekee sapuskat ja lopulta pääsee raksalle 18:00 aikaan puhkiväsyneenä niin kiinnostaa ku kasa paskaa.

Aamulla kun heräilisi, raksailisi päivän ja joisi pari olutta auringossa ja illat lämmittelisi saunaa. Mukavaahan se olis.

Näinhän se on että kyllä tää rakentaminen olisi ollut helppoa ja mukavaa ilman pieniä lapsia. Tytölle varmaan jäi elinikäisiä traumoja loputtomista rautakauppakäynneistä. Olisi noi sisustusvalinnat olleet paljon helpompia kun olisi voinut niitä katsella rauhassa ja riittävän pitkään kerralla. Ihmetyttää yksi lapseton tuttu joka paloi loppuun talonrakennuksen aikana. Pari kuukautta oli sairaslomalla.

Se on kyllä jeesuksen tosi, että lapsettomuus mahdollistaa huomattavasti helpomman talonrakennusprojektin. Ei nää munkaan hommat onnistuisi tälleen, jos pari-kolme kakaraa roikkuisi paidanhelmassa kiinni.

Ja mitä tulee raksaamisen mukavuuteen, niin kaikkihan hommat on kutakuinkin mukavia niin kauan kuin niitä ei tee työkseen. Mä oon noita perinneraksahommia tehnyt työkseni jonkin verran ja vaikka nykyisellään en työkseni käytännön toteutuksia teekkään, niin ei mua raksaaminen voisi juuri vähempää kiinnostaa. Toisaalta taas, vaikka lottovoitto räpsähtäisi tilille, niin en edelleenkään ottaisi palkollista työvoimaa nurkkia sössimään.

Joko tutkit pamahtiko sun valu vai se itse rengas? Sen renkaanhan tiedetään notskia kestävän... Tai on ainakin kestänyt vaikka halkeileekin jos kunnolla polttelee.

Oisko valuun jääny joku vesitasku, vesi kiehui, laajeni ja betoni poksahti?

Siitä pohjavalusta lähti pinnasta kerros ilmaan. Talon katolle asti ropisi betoninsirpaleita. Eihän tuota uskalla enää käyttää. Taidan räjäyttää koko laitoksen ilmaan.

Ei ihan tuntematon ilmiö ole kyseessä. Renkaan taitaa pelastaa se että se jäähtyy ja kosteus pääsee toiselle puolelle. Pohjassa varmaan maasta nouseva kosteus myös vaikuttaa...

Explosive Spalling is the result of a combination of rising pore pressures and thermal gradients in the cross-section.
At the front of heat penetration, a “moisture clog” (area with high pore pressure) develops inside the concrete.
Part of the moisture is pushed further into the colder part of the concrete due to the pressure gradient at the back of the clog.
If the heated surface is under compression due to a thermal gradient the complete heated surface may be blown away with a loud bang.
This type of spalling is especially likely to occur on structural members heated from more than one side, such as columns and beams.
When moisture clogs are advancing into the concrete from all heated sides, at some point in time the moisture clogs will meet in the centre of the cross-section, giving a sudden rise in pore pressure which may cause large parts of the cross-section to explode.
This type of spalling can also occur after a considerable duration of the fire if the concrete surface has been protected with an insulating layer, Both (1999).

Siitä pohjavalusta lähti pinnasta kerros ilmaan. Talon katolle asti ropisi betoninsirpaleita. Eihän tuota uskalla enää käyttää. Taidan räjäyttää koko laitoksen ilmaan.
Sattuuhan noita tosiaan aina silloin tällöin. Mekin tehtiin mökille viimeisen päälle siisti grilli tiilistä, ja yksi kesä siinä tuli grillailtua ennen räjähdystä. Kerran sitten talvella paistettiin makkaraa siinä ja kyllähän siitä pohjan valusta räjähti lopuksi sellainen 5 cm paksu iso laatta taivaan tuuliin. Makkarat oli jo paistettu eikä ketään ollut onneksi lähellä. Ääni oli kyllä kuin kaukana räjähtävässä dynamiitissa ja kappaleita oli 15 m:n säteellä grillistä. Ilmeisesti oli valu talvella aika kostea, ja pakkasella isot lämpötilaerot sai aikaan melkoiset jännitykset.

Eli pohja kannattanee latoa tulitiilistä moisiin jatkossa. Hyvä tietää tommonenkin vaara, ei ole kiva kun kakarat paistaa vaahtokarkkeja ja notski räjähtää.

En oo ikinä kuullut tollaisesta!
Täytyykin huomenna työmaalla kertoa tämä tarina muillekkin.
Josta tulikin mieleen.

Olen nyt 5 vuotta ollut kirvesmiehenä ja aina miettinyt että jumalauta kun työmaan kahvitauko keskusteluista saisi helvetin hyvän kirjan kirjoitettua. Siis semmotteen mitä on jossain tapahtunut, kuinka valut on menny perseelleen ja muita tapahtumia. Niitä olisi kiva lukea.

Huomenna klo 5 kello soi ja sen jälkeen onkin anturoiden valamista. :)

Mitäs tekisitte tällaisessa tilanteessa: tonttinaapuri päätti sitten täytemaalla nostaa tonttiaan lähes 2metriä. Itse olin ajatellut nostaa sellaisen 0,5 metriä... näyttää aika akuutin typerältä, kun naapurin lääni on niin korkealla. Vedetkin varmaan valuu pihalleni. Eli tontti viettää alaspäin ja talojemme lattioiden pluskorkeudet ovat samalla tasolla. Mulla ei olis muutne ongelmia oman tontin nostamisessa samalle tasolle, mutta kun on tuplaten isompi tontti. Ihan ei nappaa alkaa 2000m2 tonttia täyttämään, vaikka olisi mitä paskamaata tahansa. Maksaa vähän saatanasti kuormuri- ja kaivuritunnit.

^^ Parhaiten asia selviää soittamalla oman alueen rakennusvalvontaviranomaiselle. Luulisi että vähin mitä tollasessa vaaditaan olisi naapurin kuuleminen/suostumus. Kokemuksesta voin kertoa notta lumien sulaessa mikään ei vituta niin paljon kuin naapurin tontilta omalle pihalle valuvat sulamisvedet...

Naapurin kuulemisen on tehnyt ja minä sen hyväksynyt. Mutta ei asemapiirroksessa mitään mainintaa ole pihan korkeudesta. Vain rakennusten. Pitää soittaa tontinhaltijalle ja jutella vähän. Ja toissijaisesti rakvalvontaan.

Eihän tonttia saa miten vain nostella. Väliin toki oja, naapuri ei saa laskea hulevesiään toisen tontille.

Eikai se talonsa alle mitään roskamaata pistä?

Mitäs tekisitte tällaisessa tilanteessa: tonttinaapuri päätti sitten täytemaalla nostaa tonttiaan lähes 2metriä. Itse olin ajatellut nostaa sellaisen 0,5 metriä... näyttää aika akuutin typerältä, kun naapurin lääni on niin korkealla. Vedetkin varmaan valuu pihalleni. Eli tontti viettää alaspäin ja talojemme lattioiden pluskorkeudet ovat samalla tasolla. Mulla ei olis muutne ongelmia oman tontin nostamisessa samalle tasolle, mutta kun on tuplaten isompi tontti. Ihan ei nappaa alkaa 2000m2 tonttia täyttämään, vaikka olisi mitä paskamaata tahansa. Maksaa vähän saatanasti kuormuri- ja kaivuritunnit.

Onko tontilla paljon isoja kiviä? Meillä oli naapurissa vain metsää, mutta sinne piti saada tasattua kans tuollainen parin metrin korkeusero, joten pengerrettiin sitä pariin kertaan. Meillä tontista on hyötykäytössä myös joku 2000m2. Ajatuksena oli siis, että nostaisit naapurisi kanssa samaan korkoon sen verran kuin haluat ja loput sitten pengertäisit alemmaksi. Tai saisitko naapuriasi tekemään jotain pengerrystä ja salaojitusta niin, että vedet pysyy omalla puolella?

Talon alta kaivanut 4metriä savea massanvaihdon yhteydessä ja tietty levittänyt sen tontille ettei tarvi maksaa jätemaamaksuja ja kuormurin vuokraa pois kuskaamisessa. Sinänsä toki järkevää. Ei ole kiviä.

Back
Ylös Bottom