Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Laitettiin tuossa juuri tuollainen samantyylinen setti omalle pihalle eli 5 kpl 1 W LED-spotteja, joilla valaistaan luonnonkivimuuria. Helpoin tapahan on viedä tuo muuntaja tuonne terassille tai vastaavaan paikkaan. 12 V spagettikaapelia voi DIY:nä kaivaa mahan ilman hirveitä suojauksia eikä tuota tarvitse kaivaa 60 cm syvyyteen. 230 V taasen on sitten ihan eri juttu eli se pitää kaivella aika hyvin suojattuna sekä suht syvälle ja kytkennät pitäisi kai olla sähkärin tekemiä...

Ainut tuossa on ettei noilla ohuimmilla 12 v spageteilla voi tehdä tolkuttoman pitkiä vetoja; esim. meillä oli "sarjan" ohjeena muistaakseni ettei yli 25 metriä, koska voi olla ettei jännite riitä loputtoman pitkälle tuollaisen ohuen narun yli.

Kiitos! Täytyy varmaan vetää sitten yksi vaihe lisää noita varten puuvajaan ja maakellariin (eli siis sellainen maakaapeli, missä on 2 vaihetta). Tuollaisen spagettikaapelinko tosiaan tohtisi laittaa maahan ilman suojaputkea? Tai kestääköhän haitariputki maassa? Sitä jää ylimääräistä. (Siis se mitä käytetään talon sähköjen putkittamisessa).

Kiitos! Täytyy varmaan vetää sitten yksi vaihe lisää noita varten puuvajaan ja maakellariin (eli siis sellainen maakaapeli, missä on 2 vaihetta). Tuollaisen spagettikaapelinko tosiaan tohtisi laittaa maahan ilman suojaputkea? Tai kestääköhän haitariputki maassa? Sitä jää ylimääräistä. (Siis se mitä käytetään talon sähköjen putkittamisessa).
Meillä menee spagettipiuha ainakin about 20 cm syvyydessä maassa suojaamattomana. Jos se tulee jollain lapiolla tms. katkaistua niin eipä tuosta mitään oikeaa sähköiskua tule ja sen voi taas DIY-meiningillä fiksata.

Meillä menee spagettipiuha ainakin about 20 cm syvyydessä maassa suojaamattomana. Jos se tulee jollain lapiolla tms. katkaistua niin eipä tuosta mitään oikeaa sähköiskua tule ja sen voi taas DIY-meiningillä fiksata.

Niinhän se on. Mulla saa tuon muuntajan irti eli sen piuhan sais suojaputkeenkin, mutta en tosiaan tiedä jaksaako nähdä vaivaa, että alkaisi putkeen pujottelemaan. Eikä se suojaputki kyllä lapiota estäisikään. Ehkä enintään antaisi vähän liikkumavaraa ja mahdollisuuden vaihtaa piuha ilman, että tarvitsee etsiä mistä se on poikki.

Niinhän se on. Mulla saa tuon muuntajan irti eli sen piuhan sais suojaputkeenkin, mutta en tosiaan tiedä jaksaako nähdä vaivaa, että alkaisi putkeen pujottelemaan. Eikä se suojaputki kyllä lapiota estäisikään. Ehkä enintään antaisi vähän liikkumavaraa ja mahdollisuuden vaihtaa piuha ilman, että tarvitsee etsiä mistä se on poikki.

Nyt kun mietin uusiks, niin kyllä melkeen putket pitää laittaa, että saa valaisimet laittaa sitten vasta myöhemmin, kun piha on enemmän valmis. Ei tarvi sitten lapiohommiin alkaa myöhemmin, kun menee nyt samalla kertaa kaivinkoneella. Eli oikeastaan riittää, että putket kesää edes sen puoli vuotta, niin sitten saa haurastua ihan rauhassa.

Kestää se vettä vaikka kuinka ja paljon.. Sehän sen tarkoitus on.

Jos vettä sataa ja tuulee kovaa lappeen vastaisesti saattaa vesi kulkea tuulen voimasta jatkoskohdista läpi, mutta tällainne nyt on aika epätodennäköinen.

On muuten paljon helpompi korjata vuotokohdat kun vesisateella saa helposti katsottua mistä tippuu, siis ennen kun varsinainen katto on päällä. Ainakin jos on firman ukot kasannut niin kannattaa tarkistaa. Itsellä oli ainakin reikiä siellä täällä, mitä paikkasin ennen kun päälikate laitettiin. Ei noilla ukoilla ole niin tarkkaa mihin sen naulapyssyn kanssa sohii ym kunhan äkkiä saa valmiiksi.

Olen tässä lomaillessa saanut aika hyvin edistettyä talorojektia. On muuten ihan eri tehdä kirvesmieshommia näin lomaltakäsin, kuin työpäivän päätteeksi. Pää toimii ihan eri tavalla, kun ei ole jo työpäivästä valmiiksi väsynyt.
Siltikin tämä käy työstä. En tiedä minkälaisia urheilijoita nuot päätöikseen kirvesmieshommia tekevät on, kun jaksavat vuodesta toiseen. Itse olen jo aika hajalla.
Pitäisi varmaan ihan oikesti vähän aikaa lomaillakin, niin saisi kroppa levähtää. Yläselkä on niin jumissa, ettei ole tosikaan. Ja portaita kiivetessä huomaa, että jalat on ihan hapoilla koko ajan.
Toki tässä päivät venyy pitemmiksi kuin normi työpäivät, mutta en laske sitä selitykseksi.

Mites muuten olette hoitaneet nuo katon peltiasiat (lumiesteet, piipunpellitykset, rintapellit, tikkaat, rännit) ? Ruukaatteko asentaa itse, vai palkkaatteko ammattilaisia?
Tuossa on kovasti puuhaa ja sain aika hyvältä kuulostavan tarjouksen tuohon työnosuuteenkin, mutta silti himottaisi tehdä itse kaikki.
Mestari mulle suositteli, että piipunpellitykset nyt ainakin kannattaa ottaa ammattilaiselta. Silti eppäilen, että kun itse tekee, niin tulee varmasti hyvä.

Jotenkin tässä noita ammattilaisia seuratessa on tullut sellainen fiilis, että jos tahtoo "vähä sinne päin / kohtuudella kohdallleen" laatua, niin ottaa ammattimiehen ja jos haluaa justiinsa, niin tekkeepi itse.
Olenkohan liian ronkeli?

Ja jos jotakuta kiinnostaa, niin tämmöstä on meidän raksalla tapahtunut kesäkuukausien aikana:
- lattiavalettu
- sisäseinä rungot ja puolet kipsilevyistä paikallaan
- ulkovuoresta ehkä puolet tehtynä
- takkamuurari tulee tällä viikolla joskus
- sähkärit meinas tehdä koko talon sähköistyksen tällä viikolla

Seuraavia isoja vaiheita lienee:
- katon peltihommelit
- kiintokalusteet pitäis tilata
- sisäseinien tasoitukset
- kylppärin+kodinhoitohuoneen laatoitus
- villat ajattelin myös itse puhaltaa katolle
Onhan noita, onneksi.
On tämä vaan sellasta hommaa, etten vaihtais.
Taitaa olla elämäni parasta aikaa tämä rakentaminen. Kaikki takaiskut, purkamiset, yllättävät kulut, toisessa laarissa taas budjetin alitukset, kaikki aikaansaannokset tuo mielihyvää ihan loputtomasti. Ihan mahtavaa hommaa tämä rakentaminen.
Takuulla tulen rakentamaan toisenkin talon. Taino, katotaanko ensin homma loppuun. Menee kuitenki jonnekki tuonne joululle ennenkuin tämä talo valmistuu.

Tilattu vähän kamaa raksalle. 19m pitkää muuria varten kivet, 90m2 terassikiviä, siis ihan pihakiveä sekä 21m2 terassilautaa. Eli pihaa pitäisi alkaa väkertämään, sen lisäksi että viimeiset maalailut saada päätökseen. Lemminkäisen kun saisi vielä tontille jossain välissä istuttamaan mustaa nurmikkoa sen 200-300m2 karkeesti.

Huomenna vielä tilaukseen aitatarpeet etukuistia ja autokatosta varten. Eiköhän tolla rekkakuormalla taas hetki väkerretä.

Olen tässä lomaillessa saanut aika hyvin edistettyä talorojektia. On muuten ihan eri tehdä kirvesmieshommia näin lomaltakäsin, kuin työpäivän päätteeksi. Pää toimii ihan eri tavalla, kun ei ole jo työpäivästä valmiiksi väsynyt.
Siltikin tämä käy työstä. En tiedä minkälaisia urheilijoita nuot päätöikseen kirvesmieshommia tekevät on, kun jaksavat vuodesta toiseen. Itse olen jo aika hajalla.
Pitäisi varmaan ihan oikesti vähän aikaa lomaillakin, niin saisi kroppa levähtää. Yläselkä on niin jumissa, ettei ole tosikaan. Ja portaita kiivetessä huomaa, että jalat on ihan hapoilla koko ajan.
Toki tässä päivät venyy pitemmiksi kuin normi työpäivät, mutta en laske sitä selitykseksi.

Mites muuten olette hoitaneet nuo katon peltiasiat (lumiesteet, piipunpellitykset, rintapellit, tikkaat, rännit) ? Ruukaatteko asentaa itse, vai palkkaatteko ammattilaisia?
Tuossa on kovasti puuhaa ja sain aika hyvältä kuulostavan tarjouksen tuohon työnosuuteenkin, mutta silti himottaisi tehdä itse kaikki.
Mestari mulle suositteli, että piipunpellitykset nyt ainakin kannattaa ottaa ammattilaiselta. Silti eppäilen, että kun itse tekee, niin tulee varmasti hyvä.

Jotenkin tässä noita ammattilaisia seuratessa on tullut sellainen fiilis, että jos tahtoo "vähä sinne päin / kohtuudella kohdallleen" laatua, niin ottaa ammattimiehen ja jos haluaa justiinsa, niin tekkeepi itse.
Olenkohan liian ronkeli? .....

- takkamuurari tulee tällä viikolla joskus
- sähkärit meinas tehdä koko talon sähköistyksen tällä viikolla
.....

- katon peltihommelit

.....
Taitaa olla elämäni parasta aikaa tämä rakentaminen. Kaikki takaiskut, purkamiset, yllättävät kulut, toisessa laarissa taas budjetin alitukset, kaikki aikaansaannokset tuo mielihyvää ihan loputtomasti......

Tuttu tunne. Oman tekeminen kesti muijan kanssa 3v kun illat, vkonloput ja lomat väkerrettiin sitä vauhtia kun selkä kesti. Kroppa tottuu kaikkeen jos niikseen on tai sitten ei, mutta kyllä raksahommat on oikeasti raskaita. Työasennot on mitä on ja tekopaikat välillä aika perseestä.

Osa hommista on juurikin niin, että jos haluaa kunnollista ja osaa tehdä niin itse saa parempaa kuin "ammattimies". Itse en kuitenkaan edes näin jälkeenpäin laittaisi kattoturvia, kouruja ja pellityksiä itse.

- firmasta riippuen asennuksissa on yleensä takuu ja meillä esim. vesikourun ainoa sisäjiiri alkoi vuotamaan --> soitto firmaan ja pojat kävivät korjaamassa
- vahtimaan noita tietysti joutuu, mutta tulee yleensä tehtyä kunnolla jos ei ole mikään "pakettiauto-firma"
- peltikatolla lumiesteiden kiinnitykset, mitoitukset ja määrät on huomattavasti kriittisempiä kuin esim. tiilikatolla (tulee vauhdilla lumen mukana alas jos määrä ei riitä)

- kysy takkamuurarilta, onko sillä tiedossa peltiseppää (yleensä niillä on)
- piippujen pellitykset on niitä paikkoja, joissa ei kannata harjoitella jos ei ole peltisepän hommista hajua, itsekin olen metallipuolella mutta ei siltikään tullut mieleen .... peltiseppä oli kyllä tuttu työhistorian varrelta joten homma tuli viimeisen päälle
- olennaista tuossa on siis se, että vesi ei tule sisään missään tapauksessa (aluskatteen varaan ei kannata jättää)

- sulla lie pelkät piuhat ilman putkituksia kun annat sähkäreiden tehdä, meinaan että jos osaa noita niin säästää tukon rahaa ja ehtii vielä miettimään rasian/katkaisijan yms. paikkaa

- onko sulla vehkeet puhaltaa villat vai oletko alalla?

Muuten näyttää olevan työntäyteinen loppuvuosi edessä. Lycka till :)

Kannattaa kysyä tarjous valmiiksi puhalletustakin. Mulla oli halvempaa puhallettuna kuin itse puhaltamalla. Tallin puhalsin itse, koska oli kiire. Noilla rautakauppojen pienillä vehkeillä ei oikein vinoa osuutta saa edes hyvin puhallettua. Tarvisi vähän enemmän olla voimaa.

Toki jos on kunnon vehkeet, niin sitten on eri asia, kuten tuossa 69T ehti jo vähän utelemaankin...

Sokkeli pitäs pinnottaa. Noi on nyt oikasti oikaisulaastilla. Tikkurilan YKi olisi yksi vaihtoehto:
http://www.youtube.com/watch?v=A258Qq01thM

Mutta tuo taitaa olla sangen kallista? Olisiko jotain halvempaa vaihtoehtoa? Rouhepintaa en ehkä tahtoisi kun se on kovin hankala paikkailla eikä kestä kiinni jos vaikka ipanat rapsuttelee sitä irti.

Sokkeli pitäs pinnottaa. Noi on nyt oikasti oikaisulaastilla. Tikkurilan YKi olisi yksi vaihtoehto:
http://www.youtube.com/watch?v=A258Qq01thM

Mutta tuo taitaa olla sangen kallista? Olisiko jotain halvempaa vaihtoehtoa? Rouhepintaa en ehkä tahtoisi kun se on kovin hankala paikkailla eikä kestä kiinni jos vaikka ipanat rapsuttelee sitä irti.

Maksaa n. 70€/pönttö (9l/16,5kg) ja mulla meni 3 pönttöä taloon ja talliin eli selviäisit varmaan kahdella. Tämä pieni menekki siitä johtuen, että levitin sen ruiskulla ja kerroksesta tuli aika ohut. Ei sieltä harkkojen saumat näy läpi ja pinta on ihan hyvä, kun oli kans tasoitettu sokkeli sitä ennen. Tuommonen ruisku maksaa muutaman kympin Motonetissä ja ajaa asiansa ihan hyvin. Ei tietenkään kannata jos ei ole paineilmavehkeitä... lastalla levittäen saa varautua paljon isompaan menekkiin. Noin ohutta kerrosta ei myöskään paljon hierretty eli jäi ihan ruiskupinnalle. Teknoksen Silkosan on toinen vaihtoehto.

Maksaa n. 70€/pönttö ja mulla meni 3 pönttöä taloon ja talliin eli selviäisit varmaan kahdella. Tämä pieni menekki siitä johtuen, että levitin sen ruiskulla ja kerroksesta tuli aika ohut. Ei sieltä harkkojen saumat näy läpi ja pinta on ihan hyvä, kun oli kans tasoitettu sokkeli sitä ennen. Tuommonen ruisku maksaa muutaman kympin Motonetissä ja ajaa asiansa ihan hyvin. Ei tietenkään kannata jos ei ole paineilmavehkeitä... lastalla levittäen saa varautua paljon isompaan menekkiin. Noin ohutta kerrosta ei myöskään paljon hierretty eli jäi ihan ruiskupinnalle. Teknoksen Silkosan on toinen vaihtoehto.

Mutta tossa puhutaan että alle pitää vetää silikonipohjuste sekä sokkelimaali. Noi kolminkertaistaa hinnan. Eli 70x2 x3

Semmonen keskikokonen kompura (n. 250-300 euron) mulla on, riittäsköhän tossa tehot ruiskuamiseen?

Mutta tossa puhutaan että alle pitää vetää silikonipohjuste sekä sokkelimaali. Noi kolminkertaistaa hinnan. Eli 70x2 x3

Silikonipohjuste kai siinä tapauksessa, että nostaa kosteutta sokkeli. Sokkelimaali taitaa koskea YKI Aitokiveä, ei rouhepinnoitetta.

EDIT: Hmmm.... jaaa meinasitkin juuri tuota Aitokiveä. Ootko Yki rouhepinnoitetteen hylännyt, se olis halvempi? Siloksan on myös rouhepinnoitteen kaltainen, ei aitokiven.

Silikonipohjuste kai siinä tapauksessa, että nostaa kosteutta sokkeli. Sokkelimaali taitaa koskea YKI Aitokiveä, ei rouhepinnoitetta.

EDIT: Hmmm.... jaaa meinasitkin juuri tuota Aitokiveä. Ootko Yki rouhepinnoitetteen hylännyt, se olis halvempi? Siloksan on myös rouhepinnoitteen kaltainen, ei aitokiven.

En minä noiden eroja tiedä... pitäs kai jaksaa rautakauppaan kattelemaan sämplejä. Meinasin vaan jotta jotain suht. edukasta tököttiä mitä vois vaikka ruikkia suoraan tasotteen päälle... Ei maalia, koska en jaksa tasoittaa noita tarpeeksi.

En minä noiden eroja tiedä... pitäs kai jaksaa rautakauppaan kattelemaan sämplejä. Meinasin vaan jotta jotain suht. edukasta tököttiä mitä vois vaikka ruikkia suoraan tasotteen päälle... Ei maalia, koska en jaksa tasoittaa noita tarpeeksi.

Aika samoilla spekseillä päädyin tuohon rouhepinnoitteeseen. Ei mitään muuta ainetta/pohjustetta, koska sokkeli on aina ollut kuiva (vaaleita kalkkiraitoja ei ainakaan saa olla). Suosittelen tutustumaan. Tosin en tiedä onko rautakaupoilla ruiskupintaa näytillä, mutta teidät varmaan miltä se suunnilleen näyttää. Värit saa valita värikartasta. Työmäärästä sen verran, että reilun tunnin homma vetää ruiskulla keskimääräinen talo. Lastalla ja hiertämällä sitten varmaan kolme kertaa kauemman. Niistä vois kuvitella, että on mallikappaleita ja googlella löytää kuvia huonosti tehdyistä kohteista.

Tuttu tunne. Oman tekeminen kesti muijan kanssa 3v kun illat, vkonloput ja lomat väkerrettiin sitä vauhtia kun selkä kesti. Kroppa tottuu kaikkeen jos niikseen on tai sitten ei, mutta kyllä raksahommat on oikeasti raskaita. Työasennot on mitä on ja tekopaikat välillä aika perseestä.

Osa hommista on juurikin niin, että jos haluaa kunnollista ja osaa tehdä niin itse saa parempaa kuin "ammattimies". Itse en kuitenkaan edes näin jälkeenpäin laittaisi kattoturvia, kouruja ja pellityksiä itse.

- firmasta riippuen asennuksissa on yleensä takuu ja meillä esim. vesikourun ainoa sisäjiiri alkoi vuotamaan --> soitto firmaan ja pojat kävivät korjaamassa
- vahtimaan noita tietysti joutuu, mutta tulee yleensä tehtyä kunnolla jos ei ole mikään "pakettiauto-firma"
- peltikatolla lumiesteiden kiinnitykset, mitoitukset ja määrät on huomattavasti kriittisempiä kuin esim. tiilikatolla (tulee vauhdilla lumen mukana alas jos määrä ei riitä)

- kysy takkamuurarilta, onko sillä tiedossa peltiseppää (yleensä niillä on)
- piippujen pellitykset on niitä paikkoja, joissa ei kannata harjoitella jos ei ole peltisepän hommista hajua, itsekin olen metallipuolella mutta ei siltikään tullut mieleen .... peltiseppä oli kyllä tuttu työhistorian varrelta joten homma tuli viimeisen päälle
- olennaista tuossa on siis se, että vesi ei tule sisään missään tapauksessa (aluskatteen varaan ei kannata jättää)

- sulla lie pelkät piuhat ilman putkituksia kun annat sähkäreiden tehdä, meinaan että jos osaa noita niin säästää tukon rahaa ja ehtii vielä miettimään rasian/katkaisijan yms. paikkaa

- onko sulla vehkeet puhaltaa villat vai oletko alalla?

Muuten näyttää olevan työntäyteinen loppuvuosi edessä. Lycka till :)

Kannattaa kysyä tarjous valmiiksi puhalletustakin. Mulla oli halvempaa puhallettuna kuin itse puhaltamalla. Tallin puhalsin itse, koska oli kiire. Noilla rautakauppojen pienillä vehkeillä ei oikein vinoa osuutta saa edes hyvin puhallettua. Tarvisi vähän enemmän olla voimaa.

Toki jos on kunnon vehkeet, niin sitten on eri asia, kuten tuossa 69T ehti jo vähän utelemaankin...

Takana on reilu 5kk yhtämittaista rakentamista. Tuntuu ettei kroppa ole tottunut tässä ajassa, tai siten kumulatiivinen rasitus alkaa pikkuhiljaa näkymään :)
Nytkin lomalla saisi nukkua, mutta kun ei malta. On vähä kiirus raksalle :)

Mulla on tiilikatto, jonka itse ladoin paikalleen. Sillä aattelin, että se on helppo purkaa niin, että saan noi lumiesteet ja kattoturvat paikalleen. Rännitkään ei liene ihan mahdottomia asentaa. Tuosta piipusta aattelin tilata vaan sellasen valmiin ratkaisun joltakulta firmalta. Eikait se oo muutakuin pudottaa hormin päälle ja toivoo parasta? Ehkä sitä
pitäisi jotenkin tiivistellä. Tosin voi tulla sanomista tällä asenteella.

En ole ollut vielä yhteydessä noihin puhallusmiehiin. Sen takia aattelin tehdä tuon puhaltamisen itse, kun ekovillan sivuilla luin, että työ pitää tapahtua yhden työpäivän aikana.
Ja tuo minun katto on sellainen, että se pitää osittain puhaltaa sisäpuolelta, jonka jälkeen sen vasta pystyy teippaamaan umpeen. Ja sitten kiipeämään välikatolle puhaltamaan loput.
Lisäksi haluaisin maksimimäärät sitä villaa tuonne. Rakennekuvat sanoo, että 50cm, mutta minulle kelpaa vaikka 80cm jos sinne mahtuu.
Eikä minulla mitään vehkeitä ole.
K-Raudasta aattelin vuokrata koneet. Onko tosi, että nuo vuokravehkeet on surkeita?
Minulla nimittäin vinoa kattoa piisaa. Ei siinä ole kuin joku 20 neliötä tasaista ja yli sata neliötä vinoa kattoa, josta iso osa on sillä tavalla koteloitu, jossa on erittäin tärkeää se, että se täytetään piripintaan.

K-Raudasta aattelin vuokrata koneet. Onko tosi, että nuo vuokravehkeet on surkeita?
Minulla nimittäin vinoa kattoa piisaa. Ei siinä ole kuin joku 20 neliötä tasaista ja yli sata neliötä vinoa kattoa, josta iso osa on sillä tavalla koteloitu, jossa on erittäin tärkeää se, että se täytetään piripintaan.

Kuulostaa juuri samalta kuin itselläni. Aluksi oli myös ajatuksena, että tekisin itse, mutta vastaava mestarini suositteli luopumaan ajatuksesta juuri noista syistä mistä olikin jo puhetta (hinta / ei tule tarpeeksi tiivis / ei mene kaikkiin koloihin yhtä hyvin / epätasaisempi tiheys). Kunnon koneilla tuossa ei montaa tuntia mene, joten ehditte kyllä hyvin tekemään päivän aikana. Kannattaa suunnitella tuo teippaus valmiiksi ja sahailla mahdollisesti tarvittavia puun pätkiä valmiiksi, jotta saat sen kohdan nopeasti vaan umpeen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Voisiko ajatellla, että tekisit tuon teipattavan kohdan rautakaupan koneella ja muut jättäisit isolle koneelle? Onko teipattava kohta vinoa? Rautakaupan koneet täällä suunnalla on jotain 7cm halkaisijaltaan olevilla putkilla eli jos alkaa lähennellä 15cm putken koko niin sitten asia on varmasti ihan toinen. Tuollaisessa itsekseen puhaltelemisessa on vielä sekin, että siinä pitäisi toinen kaveri olla syöttämässä sitä villaa. Siihen ei välttämättä ihan perus vaimoaines riitä, kun siinä kestää melkolailla koko päivä ja ei se ihan kevyttä ja siistiä hommaa ole.

Takana on reilu 5kk yhtämittaista rakentamista. Tuntuu ettei kroppa ole tottunut tässä ajassa, tai siten kumulatiivinen rasitus alkaa pikkuhiljaa näkymään
Nytkin lomalla saisi nukkua, mutta kun ei malta. On vähä kiirus raksalle

Kyllä se rasitus tuntuu jollain tavalla tosiaan kumuloituvan. Jossain vaiheessa tulee toki sellainen maksimirasitus, mistä se ei enää kasva. Tosin siinä vaiheessa alkaa olla vähän riskaapelia olla edes auton ratissa. Tämä siis tuli mulla silloin kun rakensi täyttä päivää 7 päivää viikossa. Työturvallisuusmielessä tein itse niin, että pirteimpänä ollessani tein vaativimpia ja vaarallisempia hommia ja sitten iltaa kohti aina siirryin alemmaksi rakennusella ja pienempien koneiden pariin. Ruokailusta ei kannata tinkiä mistään hinnasta. Kunnon juomahuolto myös on tärkeä, eikä siis ole mitään asennusoluita. Jos niitä ottaa, niin sitten pitää juoda vielä entistä enemmän vettä tms. Tällaisa yleisellä tasolla... tiedätkin näitä varmasti kun olet 5kk jo rakentanut, mutta onhan täällä niitäkin, jotka vasta aloittelevat...

Kyllä se rasitus tuntuu jollain tavalla tosiaan kumuloituvan. Jossain vaiheessa tulee toki sellainen maksimirasitus, mistä se ei enää kasva. Tosin siinä vaiheessa alkaa olla vähän riskaapelia olla edes auton ratissa. Tämä siis tuli mulla silloin kun rakensi täyttä päivää 7 päivää viikossa. Työturvallisuusmielessä tein itse niin, että pirteimpänä ollessani tein vaativimpia ja vaarallisempia hommia ja sitten iltaa kohti aina siirryin alemmaksi rakennusella ja pienempien koneiden pariin. Ruokailusta ei kannata tinkiä mistään hinnasta. Kunnon juomahuolto myös on tärkeä, eikä siis ole mitään asennusoluita. Jos niitä ottaa, niin sitten pitää juoda vielä entistä enemmän vettä tms. Tällaisa yleisellä tasolla... tiedätkin näitä varmasti kun olet 5kk jo rakentanut, mutta onhan täällä niitäkin, jotka vasta aloittelevat...

Sitten kun satutkin sopiin että käyt vaikka kaverin kanssa kahvilla, niin akka vittuilee kotona että ois ollut tämä ja tämä homma tehtävänä ja oli sitten aikaa luuhata kahvilla. Akkaväki tuntuu unohtavan heti muuton jälkeen että mikä se raksarupeama oli. Koskaan ei tunnu saavan olevan yhtään aikaa tehdä omia juttujaan tai ainakin siitä pitää olla huono omatunto. Taidan ruveta homoksi.

Sitten kun satutkin sopiin että käyt vaikka kaverin kanssa kahvilla, niin akka vittuilee kotona että ois ollut tämä ja tämä homma tehtävänä ja oli sitten aikaa luuhata kahvilla. Akkaväki tuntuu unohtavan heti muuton jälkeen että mikä se raksarupeama oli. Koskaan ei tunnu saavan olevan yhtään aikaa tehdä omia juttujaan tai ainakin siitä pitää olla huono omatunto. Taidan ruveta homoksi.

Hahaha! Menis melkein tonne vitutusketjuun. Tosiaan, ainakin aina silloin tällöin ollaan huohottamassa niskaan että "voisi nyt ainakin noi koristelistat pistää paikoilleen, ei siinä iso homma ole..." No laiteltiinhan ne lopulta paikoilleen, pari tuntia vehkeitä esille per päivä, 8+8h asennusta ja 3h siivousta, otin ihan aikaa. Ja tämän olisi ihan hyvin ehtinyt jonakin keskiviikkoiltana tehdä töiden (kello 18:n) jälkeen :D :D :D

Nyt ne pitäs vielä maalata mutta kun vettä satelee.

Rakentaminen on homojen hommaa :)

Tuli kans "vähän" kommenttia keittiön ja eteisen laattalattian maaliroiskeista... Sanoin, että hinkkaan ne sitten pois, kun tärkeämmät vaiheet on saatu alta pois, muttä vihjasin että saa kyllä itsekin kostuttaa roiskeita ja kokeilla josko ne siitä lähtisivät ihan omin pikku kätösin. Ei näköjään niin kauhea kiire niillä olekaan. Ei ole iso homma, mutta katotaan nyt sitten kumpi ne siitä ottaa pois. Luulen, että ne on 10 vuoden päästä vielä siinä, kun mulla varmasti riittää tekemistä.

EDIT: olis hauska kuulla jos joku ykslahkeinen lukee näitä raksathreadeja. Kiehuuko veri, vai kolkutteleeko kummasti omalla kohdallakin? :)

Back
Ylös Bottom