Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
K-Raudasta aattelin vuokrata koneet. Onko tosi, että nuo vuokravehkeet on surkeita?
Ei ne surkeita ole. Yhteen maailman aikaan sai puhalluskoneen rautakaupasta veloituksetta lainaan, kun osti villat kyseisestä lafkasta. Mää puhaltaisin itse ja jopa tamppailisin/tiivistelisin villoja hiukan. Ovat puhalluksen jäljiltä luvalla sanoen niin höttöisesti, että oksat pois. Oli taas kerran sellainen HC-fiilis (lue HV-fiilis), kun alapohjan selluvillat päätin sekoitella porakoneella ja laastivispilällä sekaisin ja asennella käsipelillä. Se oli pitkä viikonloppu... Kuistin ylä- ja alapohjiin hain sitten jo puhalluskoneen.

Sitten kun satutkin sopiin että käyt vaikka kaverin kanssa kahvilla, niin akka vittuilee kotona että ois ollut tämä ja tämä homma tehtävänä ja oli sitten aikaa luuhata kahvilla. Akkaväki tuntuu unohtavan heti muuton jälkeen että mikä se raksarupeama oli.
Minkä verran teillä akat oikein on osallistuneet rakentamiseen? Ok, tokihan lapsiperheissä huonomman rakentajan pitää pyörittää taloutta, mutta mites lapsettomilla pareilla? Mulla vaimoke ei tehnyt tunteja läheskään niin paljon kuin itse, koska ei talosta siivuakaan omista, mutta teki kuitenkin paljon. Pistin myös tekemään aivan kaikkea eli omalta raksalta ei sellaista konetta/aparaattia löydy, jota tuo ei pystyisi käyttämään. Kun akka tekee hommia ja oppii sen, että raksaaminen on hidasta, v*ttumaista ja energiaa vievää puuhaa, niin ei tasan tarkkaan nalkuta tekemättömistä jutuista.

Rakentaminen on homojen hommaa :)

Tuli kans "vähän" kommenttia keittiön ja eteisen laattalattian maaliroiskeista... Sanoin, että hinkkaan ne sitten pois, kun tärkeämmät vaiheet on saatu alta pois, muttä vihjasin että saa kyllä itsekin kostuttaa roiskeita ja kokeilla josko ne siitä lähtisivät ihan omin pikku kätösin. Ei näköjään niin kauhea kiire niillä olekaan. Ei ole iso homma, mutta katotaan nyt sitten kumpi ne siitä ottaa pois. Luulen, että ne on 10 vuoden päästä vielä siinä, kun mulla varmasti riittää tekemistä.

EDIT: olis hauska kuulla jos joku ykslahkeinen lukee näitä raksathreadeja. Kiehuuko veri, vai kolkutteleeko kummasti omalla kohdallakin? :)

Lähistöllä oli yksi oikea sellainen pari. Mökki jäi vähän kesken ja on jo myyty. Lieneekö sitten tullut kinaa kumpi on isäntä ja kumpi emäntä :)

Meillä muija maalaa. Huomautuksista huolimatta alkaa sutimaan raketin nopeudella ja suojat jää laittamatta. Itse joudun sitten tekemään tai vähintään vahtimaan että laittaa suojat, maalinroiskeista puhumattakaan. Ne jää jos en siivoa ... eli kyllä nuo menee toisinkin päin.
Plussapuolena tietää kyllä mitä jonkun tekeminen ottaa ja kahvillakin voi käydä ilman rutinoita.

No eipä tää yksin rakentamista koske. Tuntuu että on jatkuvaa. Aina joutuu perusteleen jos itsellä joku meno ja toinen sopii menojaan sitten miten sattuu huvittamaan. Ei siinä mitään siihen asti kun aletaan asiasta vittuilemaan ja vedelleen niitä palkoja sieraimiin niin syvälle ettei pois lähde.

Paras raksasta on tuo terassi. Kun siihen ei nyt jotain osaa saa kuten rouva on halunnut niin se on sitten ihan päin vittua tehty ja vituiksi meni kun sitä syksyllä "kiirehdittiin" eli tehtiin pois kun oli aikaa muutamassa kohdassa. Jos sitä ei ois tehty, ois saanut kuulla vittuilua siitä kun sora tulee sisälle aina kun grillaa tai käy saunasta jäähyllä.

Vituttaa taas naiset niin huolella ettei mitään rajaa. Yksi saatanan puhelu aamulla ja koko perkeleen päivä piloilla.

Oon kyllä sellainen työgeneraattori ettei mitään rajaa. Katkaisin tuossa just sirkkelistä sähköjohdon. Noh. Se on pikku homma korjata, mut se ei paljon edistä päivän hommia.

Meillä rouva käy aina joskus kaverina. Olen opettanut sille jiirisirkkelin käytön ja ruuvaushommat. Muuten se keskittyy yleensä ruokahuoltoon ja naapureiden jututtamiseen. On se kuitenki varmasti sen 100h täällä kokonaisuudessaan hommia paiskinut. Enempi se tekee kuin mitä etukäteen oletin. Eikä se valita. Tarkkakin ja huolellinen se on.

Nyt tuli takkamuurari pihaan. Kohta jatkan juttua.

No eipä tää yksin rakentamista koske. Tuntuu että on jatkuvaa. Aina joutuu perusteleen jos itsellä joku meno ja toinen sopii menojaan sitten miten sattuu huvittamaan. Ei siinä mitään siihen asti kun aletaan asiasta vittuilemaan ja vedelleen niitä palkoja sieraimiin niin syvälle ettei pois lähde.

Paras raksasta on tuo terassi. Kun siihen ei nyt jotain osaa saa kuten rouva on halunnut niin se on sitten ihan päin vittua tehty ja vituiksi meni kun sitä syksyllä "kiirehdittiin" eli tehtiin pois kun oli aikaa muutamassa kohdassa. Jos sitä ei ois tehty, ois saanut kuulla vittuilua siitä kun sora tulee sisälle aina kun grillaa tai käy saunasta jäähyllä.

Vituttaa taas naiset niin huolella ettei mitään rajaa. Yksi saatanan puhelu aamulla ja koko perkeleen päivä piloilla.
Rauhotuhan Timba nyt hieman, jottette joudu rakentaneiden pariskuntien tilastoihin... Kyl se siitä helpottaa.

Mitä itse huomasi muuton jälkeen niin pientä eripuraa alkoi syntyä. Itse kun "asui yksin" raksalla about vuoden eikä kukaan ollut "jaloissa pyörimässä" niin homma oli ihan ok. Tyhjät kaljatölkit pystyi viskaamaan lattialle, sirkkeli sai olla keskellä olohuonetta ja keittiössä pauhasi hevimetalli niin kovasti kun radiosta kuului. Kukaan ei valittanut, eikä tarvinnut siivota ja tavarat löytyivät sieltä minne ne illalla jätti. Yhtäkkiä ikiomassa talossa olikin 3 henkilöä lisää niin kyllähän se vähän muuttaa asetelmia ja saa aikaan kärjistyneitä tilanteita. Varsinkin kun sitä vielä asuessa koittaa rakennellakin.

Itse raksa-aika meni meillä varsin jees. Sen jälkeen se on sitten ollutkin yhtä napinaa. No väsynyt se on kun tekee pitkää päivää, mutta mitä tekee, oma se on valinta. Ei nää päivät itselläkään lyhyitä ole ja sitten sen pitkien päivien vastapainoksi pitää poikien kanssa ehtiä oleen ja yrittää jotain rakennellakkin perus kotijuttujen lomassa. Kyllä mä teen mutta vittuilua en kovin pitkälle kestä kun usein tuntuu että teit mitä teit niin se on väärin kun niin on jo ennalta päätetty.

Menee jo ohi aiheen, mutta jospa se tästä kun vähän avautuu. Mutta oikeasti, varokaa vaan sitä kun se raksa on suuremmilta osin tehty ja pikkusen tekis mieli vetää happea välillä. Ei onnistu kun vielä on joku ikkunanpieli tekemättä ja se yksi kukkapenkki piti vielä kaivaa jne jne jne. Toki sen ymmärtää että sitä intoa on, mutta sais sitten olla enemmän oma-aloitteisuuttakin.

- - - Updated - - -

Rauhotuhan Timba nyt hieman, jottette joudu rakentaneiden pariskuntien tilastoihin... Kyl se siitä helpottaa.

No oon onneksi töissä. Viikonloppuna piti lähtee reissuun, tuskin lähdetään. Tilastoihin joudutaan sitten jos joudutaan, mutta ei sitä nyt asioiden edelle pidä mennä. Joskus vaan VITUTTAA niin huolella ettei mitään rajaa.

Kylläpä sitä aikalailla sai itsekseen toteuttaa ja suunnitella. Ei tämä varmaan vieläkään olis valmis jos olis pitänyt yhdessä päättää kaikesta. Rakennusaikana lähinnä rutinaa tuli siitä, etten ollut ikinä kotona ja se kyllä pitää paikkansa. Itse suorittamisen kokeiluissa tuli rutinaa sen takia, ettei oikein ollut pitkäjänteisyyttä ja sitten kyllä kävi useimmiten niin, että itse sain loppuun tehdä. Nyt asumisvaiheessa ei hirveästi rutinaa ole enää kuulunut. Lähinnä siitä että kaiken pitäis pysyä siistinä vaikka rakentaminen on vielä kesken ja ja ja ja ja :)

Takana on reilu 5kk yhtämittaista rakentamista. Tuntuu ettei kroppa ole tottunut tässä ajassa, tai siten kumulatiivinen rasitus alkaa pikkuhiljaa näkymään :)
Nytkin lomalla saisi nukkua, mutta kun ei malta. On vähä kiirus raksalle :)

Mulla on tiilikatto, jonka itse ladoin paikalleen. Sillä aattelin, että se on helppo purkaa niin, että saan noi lumiesteet ja kattoturvat paikalleen. Rännitkään ei liene ihan mahdottomia asentaa. Tuosta piipusta aattelin tilata vaan sellasen valmiin ratkaisun joltakulta firmalta. Eikait se oo muutakuin pudottaa hormin päälle ja toivoo parasta? Ehkä sitä
pitäisi jotenkin tiivistellä. Tosin voi tulla sanomista tällä asenteella.
....................
.

Niin, tuo 5kk on vasta alkulämmittelyä. Kyllä siihen tottuu vuoden tai parin jälkeen ... :)

Tiilikattoon voi hyvin laittaa esteet itsekin jos intoa riittää. Ohjeiden mukaan oikeaoppisesti tehtynä voi tulla parempikin jos viitsii, mutta aikaa palaa. Kourut ja syöksyt kanssa, itsehän niitä sitten joutuu korjailemaan jos meni pieleen.

Piipun pellityksissä on niitä "pönttöjä" jotka pitää jos aluskate on riittävän tiiviisti piipussa kiinni tai sitten peltisepän tekeleitä jotka pitää vaikka alapuoli olisi auki. Meillä aluskatteen liepeet lepattaa tuulen mukana piippujen ympärillä kun en ole ehtinyt/jaksanut niitä kiinnikään teippailla. Nuo on ollu jo yli 3,5v noin, edelleen on kuivaa sisäpuolella ....

Kylläpä sitä aikalailla sai itsekseen toteuttaa ja suunnitella. Ei tämä varmaan vieläkään olis valmis jos olis pitänyt yhdessä päättää kaikesta. Rakennusaikana lähinnä rutinaa tuli siitä, etten ollut ikinä kotona ja se kyllä pitää paikkansa. Itse suorittamisen kokeiluissa tuli rutinaa sen takia, ettei oikein ollut pitkäjänteisyyttä ja sitten kyllä kävi useimmiten niin, että itse sain loppuun tehdä. Nyt asumisvaiheessa ei hirveästi rutinaa ole enää kuulunut. Lähinnä siitä että kaiken pitäis pysyä siistinä vaikka rakentaminen on vielä kesken ja ja ja ja ja :)

Meillä se suurin ongelma kun molemmat tehnyt pitkää päivää, vaimo vielä pidempää. Sitten unohtaa sen että lasten kanssa nyt pitäs kanssa olla (etenkin tietysti minun kun oon enempi kotona) niin se on sitten pikkusen haasteellista puuhata niitä kaikkia muita kodin arkirutiineja. Eli sais itse tehdä päätöksen että katsoo läpi sormien tai tekee vähempi töitä.

Että sinällään tämä meidän kiristely ei raksaan liity. Raksan aikana oli helpompaa kun oli jotenkin ymmärrys siitä että se aika kuluu siellä raksalla eikä missään muualla. On tässä itelläkin pipo tiukalla kun aina kun ois aikaa tehdä niin tulee vettä tai jotain muuta estettä että ei pääse tekeen. Sais pois nuot terassikaiteet sun muut tuosta niin ois sitten ulkookin aikalailla valmis. Tallin nurkkalaudat yms. kanssa puuttuu, mutta ne on päivän homma suurinpiirtein.

Nurkat on onneksi jo tehty. Terassikaiteet tosiaan puuttuu mutta niihinkin on tarpeet tilattu.

Minkä verran teillä akat oikein on osallistuneet rakentamiseen? Ok, tokihan lapsiperheissä huonomman rakentajan pitää pyörittää taloutta, mutta mites lapsettomilla pareilla? Mulla vaimoke ei tehnyt tunteja läheskään niin paljon kuin itse, koska ei talosta siivuakaan omista, mutta teki kuitenkin paljon. Pistin myös tekemään aivan kaikkea eli omalta raksalta ei sellaista konetta/aparaattia löydy, jota tuo ei pystyisi käyttämään. Kun akka tekee hommia ja oppii sen, että raksaaminen on hidasta, v*ttumaista ja energiaa vievää puuhaa, niin ei tasan tarkkaan nalkuta tekemättömistä jutuista.

Voivoi... käsitykseni on, että tuon myötä se avokkisi omistaakin ihan ok kokoisen siivun talostasi. Ei taida olla enää sinun talo. Siis jos menisi sukset ristiin kunnolla ja alettaisi juristien kanssa asiaa setvimään. Vaikka ette olekaan naimisissa niin silti.

Voivoi... käsitykseni on, että tuon myötä se avokkisi omistaakin ihan ok kokoisen siivun talostasi. Ei taida olla enää sinun talo.
Rohkenen epäillä. En kai mäkään siivua omista vaimokkeen omistusasunnosta, vaikka sinne käytännössä katsoen yksin pintaremontin tein?

Se olisi kyllä kaiken kruunu, jos joutuisin vielä toiseen kertaan maksamaan naisen omasta raksasta pihalle. :D Kerta riittäköön ja silloinkin asia oli helppo järjestää, kun entiselle vaimokkeelle riitti, että maksoin hänen sijoittamansa rahat takaisin. Talon arvo jäi minulle. Tai ei se silloin oikein hyvällä tahdollakaan vielä talo vielä ollut, kun oli vain runko pystyssä ja vesikatto päällä.

EDIT: olis hauska kuulla jos joku ykslahkeinen lukee näitä raksathreadeja. Kiehuuko veri, vai kolkutteleeko kummasti omalla kohdallakin? :)

Ei kolkuttele, eikä kiehu :)

En muista oliko tämä vai vitutus-palsta, missä äijät porukalla avautu, kuinka naiset täytyisi pitää poissa raksoilta laukomasta tyhmiä kommentteja, häiritsemästä työmiehiä ja puuttumasta epäolennaisuuksiin. Se oli viihdettä parhaimmillaan :D

Ei kolkuttele, eikä kiehu :)

En muista oliko tämä vai vitutus-palsta, missä äijät porukalla avautu, kuinka naiset täytyisi pitää poissa raksoilta laukomasta tyhmiä kommentteja, häiritsemästä työmiehiä ja puuttumasta epäolennaisuuksiin. Se oli viihdettä parhaimmillaan :D

Naisilla on muuten aivan älytön kyky puuttua johonkin täysin mitättömään ja keskeneräiseen pikkuasiaan ja saada siten koko loppu työpaiva enemmän ja vähemmän piloille. Keskeneräisen työn kommentointi on muutenkin juuri sitä itseään. Toinen kiva asia on jälkiviisastelu. Jälkiviisas kun on aina oikeassa, ainakin omasta mielestään. Tähän toki sortuu ihan jokainen meistä.

Niin, tuo 5kk on vasta alkulämmittelyä. Kyllä siihen tottuu vuoden tai parin jälkeen ... :)

Tiilikattoon voi hyvin laittaa esteet itsekin jos intoa riittää. Ohjeiden mukaan oikeaoppisesti tehtynä voi tulla parempikin jos viitsii, mutta aikaa palaa. Kourut ja syöksyt kanssa, itsehän niitä sitten joutuu korjailemaan jos meni pieleen.

Piipun pellityksissä on niitä "pönttöjä" jotka pitää jos aluskate on riittävän tiiviisti piipussa kiinni tai sitten peltisepän tekeleitä jotka pitää vaikka alapuoli olisi auki. Meillä aluskatteen liepeet lepattaa tuulen mukana piippujen ympärillä kun en ole ehtinyt/jaksanut niitä kiinnikään teippailla. Nuo on ollu jo yli 3,5v noin, edelleen on kuivaa sisäpuolella ....

Täälläkin 3v täynnä nyt ja talo alkaa olla valmis. Piha yhä surkea sotku mutta pikku hiljaa se siitä asettuu (kunhan emännän kanssa saadaan visiot yhteen). Hirsirunko talofirman pystyttämä aluskatteeseen saakka. Kaikki veteen liittyvän teki paikallinen putkifrma ja piipun kävi entinen peltiseppä pellittämässä. Kaikki muut itse väkerretty. Aikaa menee eli kaikki vapaa-ajat raksalla kupattu. Kaikki onnistuu kyllä itseltä, kun vähän harjoittelee ja ottaa selvää.
Lumiesteitä varten 2x4 apupuu lyöty ruoteiden väliin eli ei tule ales vaikka miten lunta mättäisi päälle. Ei kannata ruoteisiin kiinnittää...

d4e23bd1-af5c-5b30.jpg

Mökin antura muottien tekoa. Menee helvetin kätevästi sokkeliin muurattavilla harkoilla muotit. Pilari anturoita on vittumainen rakentaa laudasta.

Täälläkin 3v täynnä nyt ja talo alkaa olla valmis. Piha yhä surkea sotku mutta pikku hiljaa se siitä asettuu (kunhan emännän kanssa saadaan visiot yhteen). Hirsirunko talofirman pystyttämä aluskatteeseen saakka. Kaikki veteen liittyvän teki paikallinen putkifrma ja piipun kävi entinen peltiseppä pellittämässä. Kaikki muut itse väkerretty. Aikaa menee eli kaikki vapaa-ajat raksalla kupattu. Kaikki onnistuu kyllä itseltä, kun vähän harjoittelee ja ottaa selvää.
Lumiesteitä varten 2x4 apupuu lyöty ruoteiden väliin eli ei tule ales vaikka miten lunta mättäisi päälle. Ei kannata ruoteisiin kiinnittää...

Olikin sellainen fiilis että olet itse pakertanut kaiken mahdollisen kun noita aurinkosysteemejäkin rakentelet kolmea erilaista :)

Meillä talo oli ulkoa valmis maalauksia myöden jo 2009, sisällä saatiin pääsiäisenä viimeiset "sisustuslistat" paikalleen. Talo käsittää siis hela paskan tallia myöden. Nyt alkaa terassit olemaan valmiina aitoja myöden, porrasaskelmat ja luiskat vielä puuttuu. Seuraavaksi sitten pihan kimppuun.

Lumiesteet pitääkin kiinnittää omaan apupuuhun, ei koskaan ruoteisiin (jos oikein tehdään). Jos tarkkoja ollaan niin kaikki kattovarusteet joihin voidaan laittaa turvaköysi, pitäisi apupuun olla riittävän isoa tai käyttää T24 lujuusluokan leimattua puuta.

Vähän raavittiin pihaakin tänään. Kaveri ehti taas kaivinkoneella pikkuhommaan ohimenomatkalla. Saatiin tuo yksi n. puolen nuppikuorman seulanpääkiviläjä siirrettyä järkevämpään paikkaan. Tasattiin pohja, levittiin kankaat ja leivottiin hiekkakasa siihen tasaisesti. Eli vielä pikkufikauksia kottikärryillä ja sitten pääsis ostaan pojille keinut ja sellasta. Nopeesti tulee puolessatoista tunnisa koneella näkyvää jälkeä. Kuvat jäi ottamatta kun vaihteeksi satoi vettä eikä viittinyt paljon luuria taskussa pitää.

Mikä siinä on että raksahommissa iskee aivan tajuton kaljan himo? Koko päivä on tullut sählättyä sirkkelin ja akkuporan kanssa ja sain pidäteltyä iltaan asti mutta sitten sihahti ja kyllä maistui!

Back
Ylös Bottom