Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mää vielä sen verran kysäisen, että onko sun mielipiteesi, että mikäli katto ei itse itseään tyhjää talvella lumesta, niin pitääkö se silloin lapioida tyhjäksi? Ja jos pitää, niin kiinnostaisi vielä tietää, että miksi. :)

Ainakin se on mulle naapurina aika viihdyttävää seurailla noita kadun ukkojen akrobaattitemppuja katoillaan. Paalinaru toiseen käteen lumikola toiseen ja sitten hosutaan.

Meillä katto rakennetaan niin että se kestää pikkuisen luntakin, ja mitä paremmin ne lumet siellä katolla pysyy niin sitä parempi.

Mää vielä sen verran kysäisen, että onko sun mielipiteesi, että mikäli katto ei itse itseään tyhjää talvella lumesta, niin pitääkö se silloin lapioida tyhjäksi? Ja jos pitää, niin kiinnostaisi vielä tietää, että miksi. :)

Eipä siinä. Mä tyhjennän kuistin katon lumista. Se kestää kyllä lumimassat, mutta koska se on pirun loiva huopakatto, niin jääpatoja välttääkseni lumet tyhjennän. Hyvin eristetty eli lämpövuodot eivät lunta sulata jääpatjoiksi, mutta aurinko sen sijaan kyllä. Katon tyhjentämällä vältän veden prässääntymisen huopien saumoista katon läpi. Tuota samaa ilmiötä tapahtuu jopa kone- sekä käsinsaumatuilla pellikatteilla taivaan merkkien ollessa epäedullisessa asemissa eli jaamassat prässää sulamisvedet pellinsaumoista sisään.

No ei tarvitse tyhjentää...välttämättä. Mutta tässä on nyt kolme aikaslailla runsaslumista talvea ja ainakin täällä meidän nurkilla lunta on ihan riittävästi. Parin naapuria, joilla on tiilikatot, on lunta mättäneet pois. Sitä oli aivan älyttömät kerrokset. Meidän katolla ei lumi pysy vaikka se ois mistä tehty, mansardikaton lappeet on kohtuu jyrkät. Mä vaan olen aina pitänyt pellistä ja mulla varmaan joku päähänpinttymä sille. Eli ei tästä kannata mitään sen isompia johtopäätöksiä vetää. Mä teen seuraavaksikin puutalon jossa on peltikatto. Piste.

Huom kaikki jotka rakentamista harkitsevat. Rakentaminen on täynnä tällaista eri koulukuntien välistä mielipiteiden vaihtoa. Yhden mielestä peltikatto on kiva juttu ja toisen mielestä tiilikatto ja se toinen on sitten aivan väärässä. Tosin tässä pakkiksen tuoreessa tapauksessa keskustelu on fiksujen nettihahmojen välistä, eikä (vielä ainakaan) kovin räiskyvää, mutta rakentamisessa se voi olla sitten paljon ronskimpaa. Vähintään haukutaan porvariks tai pihtariks selän takana lähimmällä essolla. Kuitenkin siihen kannattaa varautua ainakin henkisesti, jos teet tai remppaat perinteiseen tyyliin, niin varmasti saat haukut ja jos teet uutta "pussitaloa" niin varmasti saat haukut. Ulkoverhouksen maali on varmasti väärä ja ilmanvaihtokone pitää varmasti olla erilainen, puhumattakaan siitä, että lämmityskulut on liian isot tai alkuinvestointi liian iso jne jne. Musta tuntuu, että oon vuodattanu tästä ennenkin, joten ei enempää. Samanhan tässä jo useat kaiffarit totes, mutta tuli nyt vielä kerran ettei jää kenellekään epäselväks.

Juuri näin. Tämä asia jakaa mielipiteet ja jokaisen talo on jonkun mielestä varma homemökki ja totaalisen päin vittua tehty ja suunniteltu. Hyvä kun en turpaani saanut muutamalta taholta kun sanottiin että tehdän 2 krs talo. Se kun on niin vaikeeta kun asuu kahdessa tasossa. Joo, joutuu välillä vähän viemään pyykkejä portaita pitkin alas, mutta täällä ylhäällä pysyy pentujen lelut kun tekee niille selväksi että ne lentää ovesta pihalle jos ne alas tuodaan. On siis tuo alakerat oikeasti paljon siistimpi tuolleen. Makuasia aivan täysin ja seuraavan talon saatan hyvinkin tehdä 1 krs niin tiedänpähän sitten kummassa oikeasti haluun asua. 1 krs on esim. pesutililojen yms. suhteen huomattavasti helpompi suunnitella ja muutella.

Mutta siia rakentaminen jakaa mielipiteet ja oma on aina paras ja erimieliset ammutaan. Tähän saa tottua jokainen joka aikoo rakentaa. Samoko sen sanoi että Suomessa on 500.000 rakennusalan ammattilaista ja 5.000.000 rakennusalan eritysiasiantuntijaa. Siitä sitten vetämään johtopäätöksiä. ;)

Muuttovalmiilla toimitussisällöllä hintaa tulee noin 233 000 euroa rahteineen. Jos asiantuntevammat vilkaisette Jokeritalojen toimitussisältöä, niin mitä kuluja tuohon vielä pitäisi lisätä että pääsen kasailemaan muuttokuormaa?

-Tontti tietysti (meillä muistaakseni vesi- ja viemäriliittymät kuuluu tontin hintaan)
-Sähkö- ja nettiliittymät
-Maatyöt tontilla + routaeristys
-Pihatyöt
(-tulisija optiona näköjään)

Oli näköjään linkki häröillyt jotain: http://www.jokeritalot.fi/fin/Mallisto.3.html?mID=43

Ja toimitussisältö: http://www.jokeritalot.fi/mallisto/hinnasto/toimsis_4f199dda3af6a_fin.pdf

Yläkerran väliseinät ja pinnoitteet täytyy vielä itse hoitaa. Samaten lvis-hommat?[/QUOTE]

Nopeasti tuli mieleen seuraavia asioita:

- Vastaava mestari ja pääsuunnittelija
- Salaojat ja hulevesiputket
- Viemäri ja vesiputket talon alle
- Mahdollisesti anturat
- Ulkoomaalaus
- Maaperätutkimus

Yläkerta näyttäisi olevat täysin avoin eli välipohjapalkit näkyy kun katsoo alaspäin ja kattotuolit kun katsoo ylöspäin. Kantaville seinille oli annettu u-arvo niin ulkoseinissä taitaa olla villat paikallaan. Yläkerran materiaaleista näyttäisi puuttuvan maalit, kattopaneelit, lattia ja lvis. Kannattaa varmistaa sisältö ja valmiusaste talomyyjältä, nämä on yleislistoja moniin talomalleihin.

Mun käsityksen mukaan yleensä muuttovalmiit talot kattaa noin 70% kokonaiskuluista.

Jos ko talossa olisi ollut alakerrassa makuuhuone niin olisit voinut kantaa tavarat sisään heti kun talotehdas on toimensa tehnyt.

Hih. tiili vai pelti. Kuten joku sanoi peltikatto on "pitkäikäinen" tiilikatto ikuinen. siinä noiden ero lyhykäisyydesään:) . Yhen peltikaton kanssa elänyt ja sitä sateenropinaa en rupee enää ikinään kuuntelemaan. On muuten makee herätä aamulla ja huomata vasta kun kaihtimet avaa, että ulkona on satanut. En keksi rehellisyyden nimissä yhtään hyvää puolta peltikatolle. Lumitöiden kanssa pitäisi olla paljon varovaisempi kun tiilikaton kanssa. Vetäsee tollasen metallikärkisen lumilapion siitä pinnasta läpi ni saa ettii ferrexpurkkii aika nopsaan. Yhtään tiiltä ei rikki ole mennyt ainakaan itellä vaikka tuolla on juostu, tehty lumiukkoja katolle, lumitöitä ja kaikkee siltä väliltä.

ja kaiken lisäksi peltikatto kondensoi vettä alapuolelle siinä missä tiilikatto vuotaa väleistä. Tosin kumpikaan ei ole ongelma, koska oikea vedeneriste on aluskate. Eli se siitä tiili tai peltikaton vedenpitävyydestä.

mitä asennukseen tulee, niin kuka hitto tekee päätöksen noiden kahden välillä sillä perusteella, että kumpi on helpompi asentaa. Menikö asennukseen 2 vai 3 päivää nii on aivan sama. Sen päätöksen kanssa saa elää loppuelämän hyvässä lykyssä.

... Yhen peltikaton kanssa elänyt ja sitä sateenropinaa en rupee enää ikinään kuuntelemaan. On muuten makee herätä aamulla ja huomata vasta kun kaihtimet avaa, että ulkona on satanut...

Konesaumakatossahan yleensä tulee se suikale pellin alle ja nykyään on villaakin se puoli metriä yläpohjassa, niin ei kaikki nuoruuden kauhukuvat ehkä realisoidu nykytaloissa... En tiedä laitetaanko profiilipelteihin noita suikaleita ollenkaan, mutta en pitäis tuota kattomateriaalia silti ongelmana äänen takia. Tokihan melu on aika hlökohtainen asia, etten nyt lähde kenenkään valintoja tuomitsemaan.

Ikkunapellit ja syöksytorvet päästää kyllä ääntä reippaasti enemmän ja sille vois jotain tehdäkin. Onkohan niitä tiilistä tehtyjä? :) Tai onko muuten jotain kikkoja tehtävissä. Onhan toki, mutta onko joku yleisesti hyväksi havaittu tapa?

Hih. tiili vai pelti. Kuten joku sanoi peltikatto on "pitkäikäinen" tiilikatto ikuinen. siinä noiden ero lyhykäisyydesään:) . Yhen peltikaton kanssa elänyt ja sitä sateenropinaa en rupee enää ikinään kuuntelemaan. On muuten makee herätä aamulla ja huomata vasta kun kaihtimet avaa, että ulkona on satanut. En keksi rehellisyyden nimissä yhtään hyvää puolta peltikatolle. Lumitöiden kanssa pitäisi olla paljon varovaisempi kun tiilikaton kanssa. Vetäsee tollasen metallikärkisen lumilapion siitä pinnasta läpi ni saa ettii ferrexpurkkii aika nopsaan. Yhtään tiiltä ei rikki ole mennyt ainakaan itellä vaikka tuolla on juostu, tehty lumiukkoja katolle, lumitöitä ja kaikkee siltä väliltä.

ja kaiken lisäksi peltikatto kondensoi vettä alapuolelle siinä missä tiilikatto vuotaa väleistä. Tosin kumpikaan ei ole ongelma, koska oikea vedeneriste on aluskate. Eli se siitä tiili tai peltikaton vedenpitävyydestä.

mitä asennukseen tulee, niin kuka hitto tekee päätöksen noiden kahden välillä sillä perusteella, että kumpi on helpompi asentaa. Menikö asennukseen 2 vai 3 päivää nii on aivan sama. Sen päätöksen kanssa saa elää loppuelämän hyvässä lykyssä.

No ei kai se nyt ihan noinkaan ole. Tiilikate varmaan tarvii tiheämmän ruodelaidoituksen. Niin ja tuliko katto tosiaan valmiiksi 2-3päivässä, kun yksin tekee? Kattopinta-ala 190m2. Tiheämpi ruodelaudoitus, nosturi, pitempi asennusaika. Kyllä tuo nyt vähän kalliimmalta kuulostaa tuo tiilikate. Ja tarkoitus ei ole väitellä minkään paremmuudesta. Tiilikaton ottaisin vaikka heti, jos joku sen samaan rahaan sinne katolle loihtisi minua vaivaamatta.

Tuolla ylhäällä on 500 mm villaa, sieltä ei paljon sateenropinat kuulu. Enitsen se sade ropisee ikkunoihin ja ikkunapeltehin, että tuolta kantilta nykyisten erisvahvuuksien kanssa ei pitäisi olla isoa ongelmaa.

Meikä itseasiassa jopa tykkää siitä vaiemasta sateenropinasta mitä meidän mummolan peltikatto pitää. Se on sellasta hypnoottista unilääkettä. Sen sijään edellisen asunnon syöksytorven alamutkaan tipahteleva vesi piti todella ärsyttävää ääntä. Jos ropina katolla kovasti ärsyttää voi pellin alle asentaa vartavasten tarkoitetun äänieristeen, jolla ropinaa saadaan vaimennettua. Vanhohin taloihin noita lähinnä menee missä paksua villakerrosta ei ole imemässä ääntä.

Peltikatto kondensoi vettä alapintaansa jos yläpohja vuotaa lämpöä harakoille. Nykymääräyksillä villaa täytyy laittaa se puolisen metriä niin ei se lämpövuoto ole samalla hehtaarilla vanhoihin taloihin verraten. Pienen lämpövuodon aiheuttama kondenssi tuulettuu pois moneen kertaan ennen kuin edes ehtii kondensoitua pisaraksi. Konesaumakattoon ei monet asenna edes aluskatetta jos ruodelaudoitus tehdään umpeen. Vähäinen kondenssi imeytyy lautaan ja haihtuu siitä pois. Meillä tehtiin ruode 50mm raoilla ja laitetiin aluskate varmistukseksi.

Tiilikatto on kyl pitävyydeltään eri maata. Normaali sateillä tiili toimii ihan ok, mutta tollasilla syysmyrskyillä kun tuuli puskee vettä katto lapetta ylöspäin menee katosta läpi kymmeniä ellei satoja litroja puhdasta vodaa. Jos aluskate puuttuu tai sattuu olemaan vaikka limitetty väärin niin siinähän sit ollaan. Meidän rakennuksella ikkunan alla oli karmikiilan kokoinen reikä urtsissa ja myrsky puski siitä pienestä reiästä lattialle kunnon lammikon, siitä voi miettiä kuinka paljon kokonainen tiilikatelape päästää vettä.

Nyt on viikko ympäripyöreitä päiviä takana ja kirvesmiesten jäljiltä kasattu talonrunko on saanut tuulensuojalevytyksen pintaansa.
Sisäpuolelle olen ehtinyt villoittamaan lähes koko tönön. Varmaan alkuviikko menee vielä villojen kanssa ja sitten kohti uusia haasteita.

Pitäisi alkaa seuraavaksi ihmettelemään kattoon tehtäviä tuulensuojalevytyksiä ja ilmastoinnin asennuksia.
Jos jollakulla on muutama niksi takataskussa näihin vaiheisiin, niin otan nöyränä vastaan.

Ilmat oli kyllä nyt hiihtolomaviikolla kohdallaan. Vähän toki tuuli välissä ja oli sen vuoksi kylmä, mutta muuten ihan optimi.
Tää raksaaminen on ollut nyt viikon niiiin kivaa, että ihan harmittaa, että aloitin vasta nyt.
Jos oisin tajunnut kuinka innoissaan omasta kämpästään voi olla, oisin aloittanut jo ekan projektini kymmenen vuotta sitten :)

Nyt on viikko ympäripyöreitä päiviä takana ja kirvesmiesten jäljiltä kasattu talonrunko on saanut tuulensuojalevytyksen pintaansa.
Sisäpuolelle olen ehtinyt villoittamaan lähes koko tönön.

Eikös ne tavata ensin villoittaa ja sitten vasta pistää levyä pintaan (peittämään raot)? Eikö olekin ihanaa kun aina joku tulee viisastelemaan ihan sama mitä/miten olet tehnyt? ;)

Jimmyn torppaa alkasin miettimään että jotenkin tutun näköinen. Ootko postaillut jollekin perinnerakennusfoorumille?

Jimmyn torppaa alkasin miettimään että jotenkin tutun näköinen. Ootko postaillut jollekin perinnerakennusfoorumille?
Joo, postailen perinnerakentamisfoorumille raksapäiväkirjaa. Mä oon muutenkin perinnerakennusmies, guru omalla sarallani. Eli en oo nykyajan raksainssi enkä timpuri. Ja torpasta on ollut juttua parissa lehdessä, niistäkin on voinut pongata.

Onko sinulla lapsia?
Vähä ot:ksi menee, mut jos tää kysymys oli minulle, niin vastataan.
Joo. Muutama kakara on ja ovat jo siinä iässä, että osaavat olla raksalla apuna.

Eikös ne tavata ensin villoittaa ja sitten vasta pistää levyä pintaan (peittämään raot)? Eikö olekin ihanaa kun aina joku tulee viisastelemaan ihan sama mitä/miten olet tehnyt? ;)

Viisastelua en ole vielä ehtinytkään kuunnella. Joten hermo ei ole vielä mennyt siihen. Antakee tulla vaan :) Jos vaan sais jonku vinkin ajoissa, niin ei tarttis sitte aina purkaa ja kasata uusiksi.
Mut syy sille miksi tein noin on siinä, että villotan 100mm ekovillalevyillä koko mökin. Tuo levy on sen verta ohkanen, että välit on helppo bongata ja samalla rahalla saa saumatki erikohtiin.

Tosin ohkanen levykään ei pelasta talkooväen kohellukselta. Joudun tarkistamaan talkooväen jäljiltä kaikki villat ja korjaamaan suurimman osan.
On se kauheeta, kun on näin tarkka ja syynääjä, mut en vaan kestä sitä, että saan talon, jonka seinät joutuu repiin auki jo ensimmäisenä talvena.

villotan 100mm ekovillalevyillä koko mökin.
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että jos käytät ekovillaa, niin millaisen seinärakenteen suunnittelija on piirtänyt? Siis materiaalit, vahvuudet ja järjestys.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että jos käytät ekovillaa, niin millaisen seinärakenteen suunnittelija on piirtänyt? Siis materiaalit, vahvuudet ja järjestys.

Seinä on muuten ihan samanlainen kuin normivillallakin. Eli ulkoapäin näin:
- tuulensuojalevy
- 200mm ekovillaa
- ilmansulkupaperi
- koolauksen väliin 50mm ekovillaa
- sisäseinäpinnaksi gyproc levy.

Meillä siis erona normaaliin on tuo villan tyyppi ja sisäseinän gyproc maalataan jollakin muulla kuin muovimaalilla. (esim tämmösellä: Into sisämaali)

Seinä on muuten ihan samanlainen kuin normivillallakin. Eli ulkoapäin näin:
- tuulensuojalevy
- 200mm ekovillaa
- ilmansulkupaperi
- koolauksen väliin 50mm ekovillaa
- sisäseinäpinnaksi gyproc levy.

Meillä siis erona normaaliin on tuo villan tyyppi ja sisäseinän gyproc maalataan jollakin muulla kuin muovimaalilla. (esim tämmösellä: Into sisämaali)
Oleellinen ero on tuo ilmansulku. Normaalistihan sen tilalla on höyrynsulku. Tuo into on ihan jees maalia, mä maalasin katot sillä. Tosin sen huono puoli on se, että ei tahdo kestää kulutusta oikein ollenkaan. Maalasin paneelit maassa ja asensin sitten vasta kattoon. Maali otti pirun herkästi nokkiinsa eli oli kädet kuinka puhtaat tahansa, niin tummat jäljet jäi.

Olipa torstaina niin synkkä päivä, että meinasi tulla hetkellinen hengellinen romahdus. Tai vartiksi sellainen tulikin ja sitten alkoi taas tapahtua. Leivinuuni oli muuten täysin valmis ja piti vain vetää saumamassa uunin luukun ympärille. Kävin Bauhausissa ostamassa massaa, koska olivat ryssineet keittiöön ostamani välitilalevyjen sahaukset ja lisäksi myyvät välitilalevyä senttiä pidempänä kuin mitä mittanauha oikeasti näyttää. Paska kauppa siis. Sain hurjan 20 € hyvityksen tuosta virheestä.

No päätin käyttää tuon hyvityksen ostamalla sillä massaa uuninluukun ympärille. Kerroin mihin massa tulee ja halusin siis elastista massaa, joka ei sotke. Myyjä sanoi että Sika firestop on oikea aine ja uskoin myyjää. Maailman isoin virhe. Vittu tuo saatanan tekele ei ole elastista ja toisekseen ei jumalauta lähde millään irti edes lasitetun laatan pinnasta. Viimeiseksi tuo aine sotki niin perkeleesti, että sitä oli lopulta valkoinen uuni täynnä kun sitä yritti pyyhkiä pois. Kokeilin liuottimia ja ties mitä, mutta eipä lähtenyt irti. Viimeinen keino oli yrittää hioa vesihiomapaperilla, mutta ei auttanut sekään.

Meni sitten ihan päin vittua koko homma. Voin sanoa että jumalauta että vitutti. Soitin Sika Finlandiin ja sieltähän osattiin kertoa että tuo kys. aine on piilosaumaan ja ei missään nimessä ole elastinen ja sovellut tuohon kohtaan, mihin sitä laitoin. Myyjä siis myi aivan väärää tavaraa. Oikea aine olisi Sika firesil. Vedin sillä uudestaan saumat ja tuli todella siisti ja hyvännäköinen lopputulos. Aikaa meni 15 min. Sitä ennen menikin sitten saatana yksi koko perkeleen päivä kun suojasin juuri maalatun keittiön, piikkasin laatat irti, hioin piikkausjäljet, tasoitin uunin pinnan laastilla, laatoitin sen uudestaan, saumasin laatat ja lopuksi maalasin uunin uudestaan. Tämä kaikki sen takia kun joku vitun kyrpä ammattitaidoton Bauhausin myyjä myi väärää tavaraa. Oikeasti pitäisi aina joka vitun kerta tehdä kaikki itse ja varmistaa aina kaikki asiat ITSE. Sanoinko jo että ei ole kertaakaan vituttanut projektin aikana niin paljoa kun torstaina. Saatana. Onneksi olin 250 km päässä Bauhausista. Muuten olisin varmaan kyllästänyt kys. myyjän firestopilla.

Voi hitto...

Saako silti kysyä miten asensit tuon uuninmittarin? Mun pitäisi porata moinen paikoilleen mutta en ole uskaltanut. Ihan vielä varmistan että miten syvälle uunin sisätiilen pinnasta se pitäisi saada? Eli paljonko anturin ja uunin sisätilan välissä on oltava tiiltä? Miten tuon poraisi ettei halkea koko kaaritiili?

Voi hitto...

Saako silti kysyä miten asensit tuon uuninmittarin? Mun pitäisi porata moinen paikoilleen mutta en ole uskaltanut. Ihan vielä varmistan että miten syvälle uunin sisätiilen pinnasta se pitäisi saada? Eli paljonko anturin ja uunin sisätilan välissä on oltava tiiltä? Miten tuon poraisi ettei halkea koko kaaritiili?

Mulla oli valmiina jo reikä mittarille tuossa uunissa, joka tehtiin muurausvaiheessa. Mittarin elementti on pisin mitä löysin, eli 300 mm. Ajattelin että se on teoriassa tarkempi niin. Mulla on tehty valumassasta uunin laki ja jotenkin musta tuntuu että mittari ei ole valumassan sisällä, vaan toisessa poskikanavassa. Voisihan tuon tarkistaa muurarilta. Laattaan vedin porasin reiän hanakulmarasian poraamiseen tarkoitetulla timattiterällä. Terä on juuri oikean kokoinen tuollaiselle mittarille. Onko tuo nyt sitten 55 mm. Lopuksi sitten vähän Sika firesil:ä tuohon ympärille. Ylimääräinen tavara lähti helposti pois Fairy-vedellä.

Enää ei vituta mikään muu, kuin että meni 15 h ihan kaivoon hyvää työaikaa, 3 kertaa piti käydä rautakaupassa, 150 € rahaa tarvikkeisiin ja muut hommat viivästyi. Onneksi tupa on nyt sisältä tyhjä ja siivottu pariin kertaan pölystä ja rakennusromusta. Maalia pintaan ja muutama ovi sekä smyygit paikoilleen. Listat kerkeää sitten myöhemminkin laittaa. Keittiössä pääsi jo kokkailemaan ja on kyllä toimiva keittiön noin pieneen tilaan. Leivinuuni on todella huippu ruoanlaitossa. Lihasta tuli niin mureaa kun laitoin aamulla uuniin hautumaan ja illalla sitten maistelin. Uunin lämmitystehokin on ihan järkyttävää luokaa, kun ensimmäistä kertaa lämmitin uunin kunnolla, eli kolmena päivänä pienet tulet aamuisin ja neljäntenä vasta lämmitin uunin kunnolla pariin sataan asteeseen. Piti tuulettaa ja viilentää taloa useaan otteeseen. Nollakeli ulkona tietenkin vaikutti asiaan, mutta hyvä on hyötysuhde.

Back
Ylös Bottom