Aika vaikea nurkkia on saada lämpimäksi. Varsinkaan jos ei tee itse.
Okei, neljän viiden asteen heiton ajattelin olevan ok mutta tuollainen 10 asteen heitto tuntuu aika hurjalta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuttavilla rakennusfirman tekemä talo valmistunut tänä vuonna. Tuttava oli mitannut lattiapinnan lämpötilat laittamalla lämpömittarin lattialle. Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.
Mulla on Bilteman IR-mittari, joka sopii esim. tuohon lattioiden pintalämpötilojen mittaukseen loistavasti.Mikä lämmitysmuoto?
EDIT: Mistä te noita mittareitta olette ostaneet? Vois itsellekin ostaa tuollaisen "pistemittarin" mutta ei siitä raaskisi paljon maksaa kun omaksi iloksi vain tulisi? Jostain Tokmannilta tai Biltemasta?
Kyllähän tuo suoraan sanottuna aika helvetin pahalta kuulostaa. Itse olen sohinut tuolla yllämainitulla mittarilla noita pintalämpötiloja (talo on aiemminkin ketjussa esiintynyt akvaario, jossa lattiasta kattoon ikkunat) enkä ole löytänyt mistään kohtaa lattiaa alle 19 asteen lämpötilaa. Asumisterveysohje antaa noista pistemäisistä lämpötiloista ohjearvoja ja ylipäätään kertoilee mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Pistemäisissä lämpötiloissa aika alhaisetkin lukemat on sallittu, mutta toisaalta nurkka (oletan että ulkonurkka) joka huoneessa ei välttämättä ole pistemäinen lämpötila.Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuttavilla rakennusfirman tekemä talo valmistunut tänä vuonna. Tuttava oli mitannut lattiapinnan lämpötilat laittamalla lämpömittarin lattialle. Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.
Kiitti Vässy, en tänään Biltemaan ehdi, mutta katson onko Tokmannilla vastaavaa ja jollei ole, niin haen tuon joku pv Biltemasta.
Meneekös teillä auton lämmitykselle kuinka paksut karvat? Mietin, että riittääkö 1,5m2 jos sattuis olemaan sisätilan lämppärit tai webasto tms? Itsellänihän ei ole, mutta kaikkeen pitää varautua...
Vinkkinä sellanen, että laita ajastinkellon taloon sisälle äläkä sinne lämppäripistorasian viereen. Paljon mukavampi laittaa auto lämpeen sisältä käsin.
Ilmavuodolta kuulostaa.Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.
Jos on lyhyt veto niin 1,5mm2 riittänee, mutta jos veto on vähänkään pidempi, niin laita paksummalla. Ei se paksumpi ole niin paljon kalliimpaa että kannattais pihtailla. Sähkäri osannee sanoa tuon lonkalta.
Vinkkinä sellanen, että laita ajastinkellon taloon sisälle äläkä sinne lämppäripistorasian viereen. Paljon mukavampi laittaa auto lämpeen sisältä käsin.
Ainahan ne vähän kylmemmät on. Kokeilin muutamaa ulkonurkan lämpötiloja mittailla. Lattia oli ihan nurkasta n. 1 - 2 astetta alle peruslämmön joka pyörii siinä 23 asteessa. Sitten kun mittasi seinästä ihan siitä haljenneesta nurkasta tuli kylmin luku 18 astetta.
Vähän vaikea ymmärtää kyllä 10 astetta.
Ainahan ne vähän kylmemmät on. Kokeilin muutamaa ulkonurkan lämpötiloja mittailla. Lattia oli ihan nurkasta n. 1 - 2 astetta alle peruslämmön joka pyörii siinä 23 asteessa. Sitten kun mittasi seinästä ihan siitä haljenneesta nurkasta tuli kylmin luku 18 astetta.
Mulla oli mittalaitteena elektroninen yleislämpötilamittari, missä piuhan päässä anturi. Teippasin sen lattiaan kiinni ja päälle vähän eristettä. En tiedä kuinka luotettavia tuloksia, mutta 0.9-astetta näyttäisi olevan ero nurkan ja keskiosan välillä. Nurkan kummallakin puolella yhteensä n. 4 metriä ikkunaa.
Mä lainasin tollasen pintalämpömittarin Fortumilta paikallisesta kirjastosta. Tossa vielä linkki Fortumin sivuille.EDIT: Mistä te noita mittareitta olette ostaneet? Vois itsellekin ostaa tuollaisen "pistemittarin" mutta ei siitä raaskisi paljon maksaa kun omaksi iloksi vain tulisi? Jostain Tokmannilta tai Biltemasta?
Mikä lämmitysmuoto?
Sähkö ja lattialämmitys
Siis ymmärsinkö oikein että toi 10c on lattiasta? Kuullostaa kyllä melko uskomattomalta. Sen nyt ymmärtää että seinässä nurkan kohdalla voi olla isompi ero, mutta lattiassa. Siis jos on valettu lattia (puurakenteista en tiedä) niin miten ihmeessä voi olla yli 10 asteen ero, kun samaa rakannetta jossa vastukset kiertää? Seinä ja lattiahan on toisistaan eristetty rakenne, eli siinä eroja voi siis ollakin.
Siis ymmärsinkö oikein että toi 10c on lattiasta? Kuullostaa kyllä melko uskomattomalta.
Ulkopistorasioiden kaapelipaksuus on määritelty sähkömääräyksissä. Sen on oltava 2,5mm2 kaapelia.Meneekös teillä auton lämmitykselle kuinka paksut karvat? Mietin, että riittääkö 1,5m2 jos sattuis olemaan sisätilan lämppärit tai webasto tms? Itsellänihän ei ole, mutta kaikkeen pitää varautua...