Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Aika vaikea nurkkia on saada lämpimäksi. Varsinkaan jos ei tee itse.

Okei, neljän viiden asteen heiton ajattelin olevan ok mutta tuollainen 10 asteen heitto tuntuu aika hurjalta.

Aika vaikea nurkkia on saada lämpimäksi. Varsinkaan jos ei tee itse.

Ainahan ne vähän kylmemmät on. Kokeilin muutamaa ulkonurkan lämpötiloja mittailla. Lattia oli ihan nurkasta n. 1 - 2 astetta alle peruslämmön joka pyörii siinä 23 asteessa. Sitten kun mittasi seinästä ihan siitä haljenneesta nurkasta tuli kylmin luku 18 astetta.

Vähän vaikea ymmärtää kyllä 10 astetta.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuttavilla rakennusfirman tekemä talo valmistunut tänä vuonna. Tuttava oli mitannut lattiapinnan lämpötilat laittamalla lämpömittarin lattialle. Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.

Mikä lämmitysmuoto?

EDIT: Mistä te noita mittareitta olette ostaneet? Vois itsellekin ostaa tuollaisen "pistemittarin" mutta ei siitä raaskisi paljon maksaa kun omaksi iloksi vain tulisi? Jostain Tokmannilta tai Biltemasta?

Mikä lämmitysmuoto?

EDIT: Mistä te noita mittareitta olette ostaneet? Vois itsellekin ostaa tuollaisen "pistemittarin" mutta ei siitä raaskisi paljon maksaa kun omaksi iloksi vain tulisi? Jostain Tokmannilta tai Biltemasta?
Mulla on Bilteman IR-mittari, joka sopii esim. tuohon lattioiden pintalämpötilojen mittaukseen loistavasti.

http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/M...laitteet/Infrapunalampomittari-IRT-260-17236/

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuttavilla rakennusfirman tekemä talo valmistunut tänä vuonna. Tuttava oli mitannut lattiapinnan lämpötilat laittamalla lämpömittarin lattialle. Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.
Kyllähän tuo suoraan sanottuna aika helvetin pahalta kuulostaa. Itse olen sohinut tuolla yllämainitulla mittarilla noita pintalämpötiloja (talo on aiemminkin ketjussa esiintynyt akvaario, jossa lattiasta kattoon ikkunat) enkä ole löytänyt mistään kohtaa lattiaa alle 19 asteen lämpötilaa. Asumisterveysohje antaa noista pistemäisistä lämpötiloista ohjearvoja ja ylipäätään kertoilee mikä on hyväksyttävää ja mikä ei. Pistemäisissä lämpötiloissa aika alhaisetkin lukemat on sallittu, mutta toisaalta nurkka (oletan että ulkonurkka) joka huoneessa ei välttämättä ole pistemäinen lämpötila.

http://pre20090115.stm.fi/pr1063357766490/passthru.pdf

Jos kyseessä on uusi talo niin kyselisin rakennuttajalta lämpökuvausraportteja ja jossei moisia löydy kuvauttaisin itse. Meidän samoin 2011 valmistuneesta talosta on talokansiossa joku 40-50 sivuinen lämpökuvausrappari joka kertoo aika tarkkaan rakenteiden lämpöteknisen toiminnan. Muutamalla satkulla saa aika tarkkaan tietää miten talon eristykset on tehty.

Tästähän oli mielenkiintoinen juttukin Rakennuslehdessä keväällä; eli juurikin talotehtaan valmistalossa mm. pintalämpötilat olivat aika hakusessa

http://www.rakennuslehti.fi/uutiset/rakentaminen/24346.html

Meneekös teillä auton lämmitykselle kuinka paksut karvat? Mietin, että riittääkö 1,5m2 jos sattuis olemaan sisätilan lämppärit tai webasto tms? Itsellänihän ei ole, mutta kaikkeen pitää varautua...

Kiitti Vässy, en tänään Biltemaan ehdi, mutta katson onko Tokmannilla vastaavaa ja jollei ole, niin haen tuon joku pv Biltemasta.

Meneekös teillä auton lämmitykselle kuinka paksut karvat? Mietin, että riittääkö 1,5m2 jos sattuis olemaan sisätilan lämppärit tai webasto tms? Itsellänihän ei ole, mutta kaikkeen pitää varautua...

Jos on lyhyt veto niin 1,5mm2 riittänee, mutta jos veto on vähänkään pidempi, niin laita paksummalla. Ei se paksumpi ole niin paljon kalliimpaa että kannattais pihtailla. Sähkäri osannee sanoa tuon lonkalta.

Vinkkinä sellanen, että laita ajastinkellon taloon sisälle äläkä sinne lämppäripistorasian viereen. Paljon mukavampi laittaa auto lämpeen sisältä käsin.

Vinkkinä sellanen, että laita ajastinkellon taloon sisälle äläkä sinne lämppäripistorasian viereen. Paljon mukavampi laittaa auto lämpeen sisältä käsin.

Eräällä tutulla on kaukosäädin viellä tuolle kellon rasialle joten saa viellä kytkettyä lämppärin päälle vaikka sohvalta käsin.

Muualla huoneessa 21astetta mutta talon ulkonurkassa 10.. ei kai tällainen 10 asteen heitto voi olla hyväksyttävää? Sama homma oli myös toisessa huoneessa.
Ilmavuodolta kuulostaa.

Jos on lyhyt veto niin 1,5mm2 riittänee, mutta jos veto on vähänkään pidempi, niin laita paksummalla. Ei se paksumpi ole niin paljon kalliimpaa että kannattais pihtailla. Sähkäri osannee sanoa tuon lonkalta.

Tuossa olis n. 10m veto. Vetäisin ilman muuta 2,5mm2, jos ei tarvisi ostaa kokonaista kelaa tuon yhden vedon takia. Tosin nyt kun kirjoitin, niin keksin yhden firman joka myy metritavarana tuotakin.

Onkos noita olemassa jotain kelloja millä saisi ohjattua ryhmäkeskus->mittarikeskus->autotallin keskus->lämmityspistoke? Tai langaton?

EDIT: jaa mutta mullahan menee talliin MCMK4 x 2,5 + 2,5 ja sama 1,5 neliöisenä ja VMOHBU 5x2 eli vastaus on joo.

Ainahan ne vähän kylmemmät on. Kokeilin muutamaa ulkonurkan lämpötiloja mittailla. Lattia oli ihan nurkasta n. 1 - 2 astetta alle peruslämmön joka pyörii siinä 23 asteessa. Sitten kun mittasi seinästä ihan siitä haljenneesta nurkasta tuli kylmin luku 18 astetta.

Vähän vaikea ymmärtää kyllä 10 astetta.

Edes omassa vanhassa talossa ei ole isoja lämpötilaheittoja, enää. Johtuu siitä kun on itse eristänyt ja laittanut ilmansulun, huolella ja kunnolla. Vaikuttaa kyllä järkyttävästi lämmityskuluihin tiivis ilmansulku vs. pelkkä lisäeristys.

Vaikka tuloilman ja joka röörin talosta tukkisi, niin tulisijoja poltellessa on hyvä testata mistä korvausilma tulee tai mistä vetää. Se veto tulee aina jostain. Itsellä tässä tapauksessa ulko-oven välistä ja ikkunoiden tiivisteiden välistä. Huomaa jo ihan kädellä tuntien.

Mulla oli mittalaitteena elektroninen yleislämpötilamittari, missä piuhan päässä anturi. Teippasin sen lattiaan kiinni ja päälle vähän eristettä. En tiedä kuinka luotettavia tuloksia, mutta 0.9-astetta näyttäisi olevan ero nurkan ja keskiosan välillä. Nurkan kummallakin puolella yhteensä n. 4 metriä ikkunaa.

Mulla oli mittalaitteena elektroninen yleislämpötilamittari, missä piuhan päässä anturi. Teippasin sen lattiaan kiinni ja päälle vähän eristettä. En tiedä kuinka luotettavia tuloksia, mutta 0.9-astetta näyttäisi olevan ero nurkan ja keskiosan välillä. Nurkan kummallakin puolella yhteensä n. 4 metriä ikkunaa.

Itse mittailin halvalla laaserilla. Tossa kohdassa missä oli lähes pari astetta eroa oli ovi ihan vieressä. Uskon että se vaikuttaa vähän asiaan.

Mä lainasin tollasen pintalämpömittarin Fortumilta paikallisesta kirjastosta. Tossa vielä linkki Fortumin sivuille.

Mittailin itse myös noita lattioiden lämpötiloja, kun tuntui, että PH/KHH lattiat eivät lämmenneet tarpeeksi.

Biltema jo mainittiinkin, lisäksi oon noita nähny Hong Kongissa ja Clas Ohlsonilla.

Sähkö ja lattialämmitys

Siis ymmärsinkö oikein että toi 10c on lattiasta? Kuullostaa kyllä melko uskomattomalta. Sen nyt ymmärtää että seinässä nurkan kohdalla voi olla isompi ero, mutta lattiassa. Siis jos on valettu lattia (puurakenteista en tiedä) niin miten ihmeessä voi olla yli 10 asteen ero, kun samaa rakannetta jossa vastukset kiertää? Seinä ja lattiahan on toisistaan eristetty rakenne, eli siinä eroja voi siis ollakin.

Siis ymmärsinkö oikein että toi 10c on lattiasta? Kuullostaa kyllä melko uskomattomalta. Sen nyt ymmärtää että seinässä nurkan kohdalla voi olla isompi ero, mutta lattiassa. Siis jos on valettu lattia (puurakenteista en tiedä) niin miten ihmeessä voi olla yli 10 asteen ero, kun samaa rakannetta jossa vastukset kiertää? Seinä ja lattiahan on toisistaan eristetty rakenne, eli siinä eroja voi siis ollakin.

Ei vaan ihan on lämpömittari ollut lattiassa. Ja nurkan kohdalla 10 astetta ja muualla huoneessa 20-21 . Nyt olen tämän mittauksen jo itse nähnyt.

Siis ymmärsinkö oikein että toi 10c on lattiasta? Kuullostaa kyllä melko uskomattomalta.

Eristyksessä, tuulensuojassa, höyrynsulussa tai kaikissa yhdessä on hutiloitu pahemman kerran. Kyllä se kummasti kylmentää jos jostain välistä on jäänyt villa pois. Grynderikorjaus tämmöisiin on tietysti pieni reikä johonkin ja pullollinen urtsua perään.

Ulkopistorasioiden kaapelipaksuus on määritelty sähkömääräyksissä. Sen on oltava 2,5mm2 kaapelia.
Case closed.

Back
Ylös Bottom