Vanhoista taloista löytää suurella todennäköisyydellä aina jotain sanottavaa, jonka remppaamiseen saa menemään teettämällä heti sen parikymppiä. Parastahan on nämä kuntokartoitusraportit joilla voi pyyhkiä aanusta. Pitäisi ilmeisesti laittaa tuollainen firma pystyyn. Käytännössä hyvät hillot pienestä pintapuolisesta tarkastuksesta ja mitään vastuuta ei ole, vaikka jotain löytyisi.
Vanhoista taloista löytyy 100% varmuudella sanomista ja virheitä. Varsinkin jos verrataan nykyiseen rakennustapaan. Taloja pitää arvioida sen perusteella onko noudatettu sen aikaista "hyvää rakennustapaa". Mikä terminä on aika joustava. Itse en uskaltaisi ostaa vanhaa taloa. Tai ainakin pitäisi erittäin tarkkaan valikoida minä aikana talo on tehty ja päästä tutkimaan rakenteet huolellisesti.
Kuntotarkastajia on hyviä ja huonoja. Hyvät ja perusteelliset tutkimukset maksavat moninkertaisesti pintapuolisiin sutaisuihin verrattuna. Kuntotutkimuksia on täysin mahdoton tehdä luotettavasti avaamatta rakenteita ja näin homma menee väkisinkin arvioinniksi. Harva taas haluaa että kylppärit ja sokkelit porataan täyteen mittausreikiä ja pintarakenteet revitään auki että nähdään rakenteiden sisään. Mikrobitutkimukset maksavat jos sellaisia lähdetään tekemään.
Pelkästään se ei riitä että rakenteisiin porataan muutama reikä ja kasotaan mitä mittarit sanoo. Lukuja täytyy osata tulkita ja rakenteita arvioida kokonaisuutena. Tämä vaatii rautaista ammattitaitoa ja kokemusta. Hyväkin tutkija tekee virheitä. Alalla on luvattoman paljon väkeä jotka eivät ole asioista perillä alkuunkaan niin kuin pitäsi. Itse olen käynyt koulussa 5ov kurssin missä tehtiin kuntotutkimus rivitalokohteeseen ja tästä raportointi. Ei todella ole helppo homma, niin moni asia pitää ymmärtää huomioida kun lopullisia tulkintoja tehdään. Yksi suurimmista muuttujista on tilan käyttäjä. Saman kohteen samalla tavalla rakennetut kylppärit voivat olla piloille vedellä lotrattuja tai sitten huippukunnossa riippuen käytöstä.
Yksi nyrkkisääntö on olemassa. Yksi parhaista arvioinnin työkaluista on oma nenä. Jos talo haisee vähänkin ummehtuneelle, se usein kannattaa jättää ostamatta. Hajun arviointi kannattaa tehdä heti taloon astuessa, koska hajuun tottuu nopeasti. Kiinteistövälittäjät kyllä tietävät tämän ja usein tuulettavat taloja ennen näyttöjä.