Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään oli taas sellainen päivä, että jos mulla ei poikkeuksellisesti olisi ollut apuvoimia rakentamassa, niin olisi illalla hakannut halkojen sijasta taloa osiin. Alkaa jo pikkuhiljaa mennä usko, kun joka toisesta asiasta saa saatana reklamoida. Mm. tällä kertaa lokakuussa ostetut Pax-vaatekaapit Ikeasta olivat saaneet aaltopinnoitteen. Vittu että vituttaa. En saatana enää kasaa noita toista kertaa ja pulttaa seinään. Joku svedupetteri saa purkaa koko laitoksen ja kasata uuden tilalle. Perkele.

Miten näyttää että olet ensin kasannut kaapin ja sitten laatoittanut? Siinä tapauksessa tuossa ei ole mitään reklamoitavaa.

Mitäs väliä sillä nyt on. Ilmassa on enemmån kosteutta nyt kuin laastissa on ollut. Eikä kaappirunko ole ollut yhteydessä laastiin. Paskaa tavaraa ja todellakin on reklamoitavaa. Toki aina on joku neuvomassa miten asiat pitäisi tehdä ja vituiksi meni kuitenkin.

Tuntuu olevan ihan normaalia suomalaisen rakentamisen nykykäytännössä. Mulla on kanssa kupruilla keittiökaapistojen joka vitun täyttö. Vissiin napannut ilmasta kosteutta riittävästi. Ikea ei voi olla huonompaa kuin normi kastellipuustellilaatu tässä maassa.

Termareille voinee ottaa sähköt mistä helpoimmalla saa.

Aivan idiootti ratkaisu nuo keittiökaapistojen rumat muovijalat jotka joutuu peittämään sokkelilla. Kerran kun pääsee vähän vettä valumaan vaikka tiskialtaasta lattialle niin vituikshan ne sokkelit menee.

thumbnail

Tällaisiin vaihtaisin jos kaappien mukana tulisi muoviset ja heittäisin nuo sokkelit mäkeen.

Jaahans... onkohan tässä sitten eri valmistajilla eri systeemit. Mulla on Warmian lattialämmöt ja jakotukin päällä on rasia mihin tulee jokaiselta termostaatilta piuhat ja lisäksi syöttö. Tästä lähtee sitten säätömoottoreille piuhat. Tähän asti kaikki on selvää, mutta se on epäselvää että, kuuluuko syöttö tulla keskukselta oman sulakkeen takaa vai riittääkö jos ottaa kattorasialta vaan missä on valoja yms?
No siis mulla jakotukit ovat teknisessä tilassa. Eli tosiaan, jokaiselle termarille omat syötöt jakotukilta ja jakotukille oma syöttö sähkökaapista. Tietty jos ei ole uudiskohde niin sitten sieltä sähköä mistä helpoiten saa.

On niin ohut kalvo noissa kaappirungoissa pinnoitteena, ettei se kovin kauaa voi edes kestää kiinni. Saumojen pesussa käytin yhtä kosteaa rättiä millä pestään normaalisti lattiat. Eli käytännössä näköjään Ikean kaapistoja ei voi käyttää jos pesee lattiat. On noissa Ikeankin tavaroissa eroa pinnan suhteen. Ainakin keittiön sokkelia näyttää olevan paksummalla pinnalla kuin nuo vaatekaapit.

Joku persereikä oli käynyt keräämässä tontilta mustaviinimarjat. Reilu meininki. Ei muuta kuin joka päivä kohti uusi pettymyksiä.

http://rakennusprojekti.fi/?p=1678

Muuttolupa saatiin keskiviikkona ja sen jälkeen onkin sitten muuteltu. Nyt on 99,9% tavaroista uudessa osoitteessa.

Nettihommat on aika jäissä kun ei mulla ole nyt nettiä ollenkaan. Menin sen siirron tilaan Elisalta turhan aikasin ja uudessa ei vielä ole valmista tuo datapuoli, niin eipä sitten pääse nettiin kuin kännykällä ja siitä ei tule yhtään mitään.

Eli kuvaa ja lisää juttua ehkä loppuviikosta jos tuo laajakaista on silloin jo pelissä mukana.

Mutta talo sisältä käytännössä valmis. Saunasta puuttuu pikkujuttuja ja keittiön kivitasoista yksin on rikki, joten se odottaa vaihtoa. Niin ja yläkerran partsin oven kynnys puuttuu ja jakotukkien päälle kotelot.

Joku persereikä oli käynyt keräämässä tontilta mustaviinimarjat.

Aika reilua.:D Mää hörpein lauantaina aamukahveja keittiössä ja katselin ikkunasta, kun naapuri nyppi omasta pihastaan rajan tuntumasta rikkaruohoja ja heitteli ne mun pihassa olevaan täytemaaläjään. Olishan voinut käydä kyseenalaistamassa asian järkiperäisyyden ja kehottamaan miettimään hivenen fiksumman loppusijoituspaikan niille rehuille, mutta jätin menemättä, kun se kerkesi karata rikospaikalta siihen mennessä, kun olin kahvit juonut. Aion asiasta kyllä sanoa, kunhan hänet näen. V*ttu mikä aasi.:david:

Minä olen nyt huomannut ettei voisi vähempää kiinnostaa tuon blogin pitäminen. Onhan tuota jo yli vuosi pidetty. Vielä vähemmän kiinnostaa kenenkään muun taloblogitukset. Ei mitenkään henkilökohtaista ketään kohtaan, ei vaan vähemmän voisi kiinnostaa minkään rakennus, varsinkaan muiden.

Samo on myös hiljentynyt mielestäni aika paljon aiheesta?

Itselläni päällimmäinen tarkoitus on kirjoittaa blogia itseäni varten, kahdesta syystä; sen pitäminen motivoi silloin kun ei millään meinaa jaksaa aloittaa hommia, ja toisekseen jää valokuvat sekä ajatukset talteen eri työvaiheista. Muuten jäisi kuvat ottamatta. Ei mulla olisi yhtään intoa tehdä blogia esim. nykyisen asuntoni rempasta, jossa nyt asun. Mutta kun työmaalla ei asu ja käy siellä ihan joka päivä, niin on mukava että voi seurata "etänä" että homma kuitenkin jotenkin etenee. Samalla kun blogiin kirjoittaa ja lisää kuvia, niin tulee sellainen tunne että on saatu taas jotain vähäistä edes aikaan. Ilman blogia monesti fiilis oli sellainen, ettei tämä saatana taas edennyt yhtään mihinkään ja se vitutti sekä vei motivaatiota.

Itselläni päällimmäinen tarkoitus on kirjoittaa blogia itseäni varten, kahdesta syystä; sen pitäminen motivoi silloin kun ei millään meinaa jaksaa aloittaa hommia, ja toisekseen jää valokuvat sekä ajatukset talteen eri työvaiheista. Muuten jäisi kuvat ottamatta. Ei mulla olisi yhtään intoa tehdä blogia esim. nykyisen asuntoni rempasta, jossa nyt asun. Mutta kun työmaalla ei asu ja käy siellä ihan joka päivä, niin on mukava että voi seurata "etänä" että homma kuitenkin jotenkin etenee. Samalla kun blogiin kirjoittaa ja lisää kuvia, niin tulee sellainen tunne että on saatu taas jotain vähäistä edes aikaan. Ilman blogia monesti fiilis oli sellainen, ettei tämä saatana taas edennyt yhtään mihinkään ja se vitutti sekä vei motivaatiota.
No sama homma itsellä kyllä ollut alusta asti. Blogi on kirjoiteltu itseäni/dokumentointia varten ja ehkäpä joskus jopa jaksaisi tulostaa sen talon asiakirjoihin liitteeksi.
Aika levollisin mielin pystyisin ainakin itse ostamaan valmiina tämän oman taloni jos dokumentaatio rakennuksen eri vaiheista on tuota luokkaa/tarkkuutta mitä blogissani on. Kaikki virheet kiertelemättä ja koristelematta raportoitu sekä niiden korjaukset.

totta, ei vaan jaksa enää eikä oikein kiinnostakkaan. itselle myös blogia pidin mutta huomasin, että nykyinen rakentaminen ei ottanutkaan niin koville mihin olin varautunut. joten blogista ei siinä mielessä ollutkaan hyötyä. ajattelin, että jos koville ottaa niin jaksan paremmin, kun voi tuonne avautua. kuvia otan toki kaiken aikaa, kun työvaiheita on saatu valmiiksi. kaikki on ylhäällä. en vain jaksa niitä tuonne blogiin siirrellä kovin enää. muitten blogit ei oikein jaksa myöskään kiinnostaa enää. Käyn kyllä aika ajoin tsekkaamassa muutaman blogin mutta en enää "kyttäämällä kyttää" kenenkään blogia. eikä taustalla ole mitään henkilökohtaisuuksia myöskään. ei tämä rakentaminen niin hohdokasta ole, välillä mukavaa ja välillä taas ei voisi vähempää kiinnostaa.

edit: nyt kun talo alkaa olla finaalissa niin on mukava, kun jää energiaa ja ja mielenkiintoa muuhunkin kuten vaikka ruuan laittoon. levinuuni, ah tuo valtaisa pesä. sitä on mukava lämmitellä kylmenevinä syysiltoina ja samalla laittaa sinne hyvän liharuuan hautumaan! parhautta imo =)

On mullakin blogin päivitystahti hidastunut pariin keraan kuukaudessa. Se hyöty mikä tuosta on, on juurikin se, että kun vituttaa ja tuntuu ettei mitään ole tapahtunut, niin käy vilkaisemassa kuukauden tai parin takaisia kuvia.. Auttaa!

Mulla varsinkin etenee hitaasti kun teen 95% töistä itse ja yksin. Kummasti on lakanneet kaveritkin pitämästä yhteyttä kun taitavat pelätä talkoisiin joutumista... Ootteko te muuten maksaneet hyville kavereilla palkkaa jos ne on käyneet jeesailemassa?

Kannattaa se blogien lukeminen muuten lopettaakkin sitten kun on saanut talon valmiiksi. Se vasta ketuttaa kun joku tekee jonkun työvaiheen paljon helpommalla, halvemmalla sekä tyylikkäämmin, kuin itse on aikanaan taistellut. ;)

Onkos teillä muuten tietoa, jääkö noi .blogspot.com-blogit tuonne verkkoon killumaan ikuseksi ajaksi vai poisteleeko niitä joku sitten kun kirjoittelu on aikaa sitten lopetettu?

Onkos teillä muuten tietoa, jääkö noi .blogspot.com-blogit tuonne verkkoon killumaan ikuseksi ajaksi vai poisteleeko niitä joku sitten kun kirjoittelu on aikaa sitten lopetettu?

No nuohan ovat Googlea, joka tarjoaa myös lähelle 10 gigaa sähköpostitilaa ja on aika vakavarainen yritys. Tietenkin kaikki on mahdollista. En itse jaksa uskoa että poistavat "koskaan".

Kaikki lienee tietää Janne Katajan ongelmat talokaupoissaan..
Ihan mielenkiintoista settiä on tämän päivän blogimerkinnässä http://www.raxat.fi/node/1930/2240

katajan_homekoti.webp
Lopulta, joidenkin päivien päästä, paikalle saapui myös talon minulle myyneen naisen isä mukanaan rakennusfirma, joka sitten diagnosoi vian syyksemme. Olimme heidän lausuntonsa mukaan huolehtineet talon ylläpidosta huonosti ja ongelmat johtuivat katon reunalla olleesta jäästä, joka olisi tunkeutunut rakenteisiin ja näin aiheuttanut tuhot. Tätä teoriaa vastaan tosin taistelee lukuisat raportit sekä ihan se, että kantavat rakenteet olivat todella huonossa kunnossa, eivätkä nämä rakenteet vajaassa kahdessa vuodessa umpimätäne vaikka kuinka olisimme yrittäneet laiminlyödä talon ylläpitoa.

Toivottavasti Kataja voittaa jutun. On siinä mennyt hukkaan aikaa, vaivaa ja hermosoluja aika paljon..

Toivottavasti Kataja voittaa jutun. On siinä mennyt hukkaan aikaa, vaivaa ja hermosoluja aika paljon..

Outoa on mielestäni että Janne jo hävisi sen jutun.
http://www.iltalehti.fi/viihde/2011060113821035_vi.shtml

Kyseessä on kuitenkin selkeästi tahalliseksi teoksi luokiteltava rakennusvirhe. Se, että talo kehoitetaan tutkimaan, ei poista mielestäni rakentajan/myyjän vastuuta tahallaan tehdystä rakennusvirheestä.
Mutta kai se poistaa jos oikeudenkäyntiä on uskominen.

Back
Ylös Bottom