Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei eilen velttoiltu, vaikkei kirjoiteltu. Vedettiin kunnon muuraustalkoot ja sitten yhen kaverin luokse vielä saunomaan ja juomaan parit oluet.

Saatiin hommaa hyvin eteenpäin. Jos maanantaina ei susipaska keli ole, niin saisi tuon tallin sokkelin muurattua tuosta loppuun asti.

http://rakennusprojekti.fi/?p=823

Meni bittiavaruuteen mun tekstit, no yritys uudelleen.

Eli kattelin tässä vähän tuota tavaraa jolla valaa lattialämmitysputken kipsilevysoirojen väliin. Sain näitä tekevältä luotettavalta puolueettomalta taholta kommentin, että mikä tahansa edullinen mineraalipohjainen tavara tuonne käy, kunhan ei ole liian isoa kiveä, eli siksi joku S100 ei ole paras mahdollinen.

Löysin tällaisen:

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JJ-61-61adsf

Eli S30 sementtilaasti. Vetonit 6000 ois kanssa varmasti hyvä vaihtoehto, vähän kalliimpi, mutta jos on paljon parempi työstää, niin voisi ottaa sitten sitäkin. Vaihtoehtoina on sitten sekoittaa myllyssä tai sekoittimille, kumpi nyt sitten onkaan parempi sen massan kannalta. Sementtilaasti varmaan myllyssä ja tasoite sekoittimella?

Heittäkääpäs omia näkemyksiänne, alkuviikosta varmasti jotain tavaraa pitää hakea säkkeinä, jollen sitten ota rahtina, kun pitäisi kuitenkin S100:sta ottaa suursäkki noiden tallin julkisivuharkkojen onteloiden valuun...

Meni bittiavaruuteen mun tekstit, no yritys uudelleen.

Eli kattelin tässä vähän tuota tavaraa jolla valaa lattialämmitysputken kipsilevysoirojen väliin. Sain näitä tekevältä luotettavalta puolueettomalta taholta kommentin, että mikä tahansa edullinen mineraalipohjainen tavara tuonne käy, kunhan ei ole liian isoa kiveä, eli siksi joku S100 ei ole paras mahdollinen.

Löysin tällaisen:

http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JJ-61-61adsf

Eli S30 sementtilaasti. Vetonit 6000 ois kanssa varmasti hyvä vaihtoehto, vähän kalliimpi, mutta jos on paljon parempi työstää, niin voisi ottaa sitten sitäkin. Vaihtoehtoina on sitten sekoittaa myllyssä tai sekoittimille, kumpi nyt sitten onkaan parempi sen massan kannalta. Sementtilaasti varmaan myllyssä ja tasoite sekoittimella?

Heittäkääpäs omia näkemyksiänne, alkuviikosta varmasti jotain tavaraa pitää hakea säkkeinä, jollen sitten ota rahtina, kun pitäisi kuitenkin S100:sta ottaa suursäkki noiden tallin julkisivuharkkojen onteloiden valuun...

Vetonitillä on hyvä tuotetuki. Kannattaa sinne pirauttaa ja varmistaa soveltuvuus tuohon käyttöön.. Joskus valettiin vuo välit saneerauslaastilla ja kiinnitettiin samalla päälimmäinen levy. Tuossa "säästyi" yksi työvaihe, mutta eihän tuo saneerauslaasti ihan halvimmasta päästä ole..

Thermoplaan on tuota varten kait tehty:

http://www.prisma.fi/market/prisma?...nnityslaastit&osuuskauppa=ARINA&pageName=Main

Itse tein tuosta jakotukeille korotukset.

Joo, on näitä tätä varten tehtyjä saatanallisen kalliita massoja, joiden hyöty on täysin marginalinen. Saattaa olla että ne vähän paremmin siirtää lämpöä, mutta siinä ne hyödyt sitten olikin. Kakkoskerroksessa ei kovin lattiaoita muutenkaan tarvitse lämmitellä, joten itse menen sillä tiedolla minkä näiden suunnittelijoilta sain, eli halvin mahdollinen mineraalipohjainen massa. Jos tuo Vetonit 6000 on huomattavasti parempaa laittaa mitä esim. S30 sementtilaasti, niin senverran voin uhrata. Mutta en todellakaan osta tuohon jotain 30 euroa säkki maksavaa tavaraa!

Kyllä itse ainakin valasin ihan normi saneerauslaastilla nuo soirojen välit, on nätti homma kun tarpeeksi löysäksi jättää massan ja sitten vaan vaikka kastelukannulla kaatelee välit täyteen..

Vetoniitti on oiva massa siihen tarkoitukseen. Riittävän löysä sekoitus vaan niin helppo täyttää välit. Älä tee kuitenkaan liian juoksevaa että saa täytettyä välit piri pintaan helposti. Säästät meinaan sit saneerauslaastin määrässä kun liimaat kansilevyn kiinni kun ei hirveesti välit matalammalla kun levysoiron pinta.

Kävin viikonloppuna omasta korjausrakentamistaprojekista kuvia läpi ja lajittelin niitä. Laittelin osan jo omaan "Blogiin". Kuvia on tuhansia, joten ei oikein jaksanut runoilla samantien kuvatekstejä tai tarinaa. Ehkä sitten joskus, kunhan ensin saisi kaikki kuvat jotenkin aihealueittain järjestykseen ja lisättyä. Huomasin että koneelta on niin kovin työlästä yrittää etsiä jotain tiettyä valokuvaa kun ei muista miten joku juttu oli tehty, tai missä meni sähkökaapeli jne. Enemmänkin tuo on kuvakirja itselleni eri rakennusvaiheista helpottamaan kuvien selausta. Kylpyhuoneen ja saunan kohdalla näkee kuitenkin esim. aika hyvin kaikki työvaiheet alusta loppuun.

http://vanha-talo.blogspot.com/

Kävin viikonloppuna omasta korjausrakentamistaprojekista kuvia läpi ja lajittelin niitä. Laittelin osan jo omaan "Blogiin". Kuvia on tuhansia, joten ei oikein jaksanut runoilla samantien kuvatekstejä tai tarinaa. Ehkä sitten joskus, kunhan ensin saisi kaikki kuvat jotenkin aihealueittain järjestykseen ja lisättyä. Huomasin että koneelta on niin kovin työlästä yrittää etsiä jotain tiettyä valokuvaa kun ei muista miten joku juttu oli tehty, tai missä meni sähkökaapeli jne. Enemmänkin tuo on kuvakirja itselleni eri rakennusvaiheista helpottamaan kuvien selausta. Kylpyhuoneen ja saunan kohdalla näkee kuitenkin esim. aika hyvin kaikki työvaiheet alusta loppuun.

http://vanha-talo.blogspot.com/

Olen kyllä jo pitkään tiennyt ja seurannut sun puuhias ton talon parissa, mutta en ole kyllä kertaakaan tainnut nähdä taloa alkuperäiskuntoisena ulkoa:

IMG_3675.jpg

Aika jumalaton savotta edessä! Muistan nähneeni jonkin kuvan kun rakensit ikkunanpuitteita tai jotain ja niistä pystyi hahmottamaan hieman talon ulkoasuakin, mutta mitään tuollaista en osannut odottaa! :)

Tsemppiä!

Lähtötilanne oli kieltämättä aika karu. Sen tajuaa vasta nyt, kun kävi vanhoja kuvia läpi. Onneksi on paljon mukavampaa "rakentaa" vain lisäämällä kuvia, eli tilanne on aika pitkällä jo nyt; kaikki ikkunat, ovet, smyymit ja vuorilaudat on paikoillaan, talo maalattu, sadevesikourut ja otsalaudat uusittu, jne. Sisälläkin aika hyvällä mallilla. WC on vesieristys vaiheessa ja keittiö vaatii vielä vähän koolauksia. Saanen valmiiksi tänä kesänä. Mukavintahan olisi, jos työmaalle olisi alle kolmen tunnin ajomatka.

Pitäisi vain saada ladattua kaikki kuvat blogiin. Blogger on vain sen verran susi, että sillä menee Canonilla otettujen kuvien autorotate munille. Neuvoksi ehdotettiin kuvien tallentamista png-muotoon. Kokeilin tuota ja tajusin vasta tänään että kuvista tulee 10-kertaisen kokoisia. Loppui tallennustila eikä tuo muutenkaan ole fiksu vaihtoehto.

Mitä aiot tehdä kun talo on valmis? Muutatko sinne asumaan? Itse en oikein tiedä mitä aion tehdä kun talo on valmis, muutan siihen toki asumaan, mutta mitä tekisin kaikella vapaa-ajallani....

Mitä aiot tehdä kun talo on valmis? Muutatko sinne asumaan? Itse en oikein tiedä mitä aion tehdä kun talo on valmis, muutan siihen toki asumaan, mutta mitä tekisin kaikella vapaa-ajallani....

Tilaan kuuluu kaksi tonttia joista isompi on vielä rakentamatta. Jos sitä vaikka talon siihen rakentaisi :D Ainakin työtä olisi vähemmän. Olen oikeasti jopa vakavissani tuota miettinyt, mutta yhtä kaavoituspäätöstä odotellaan. Olen harkinnut nyt viime kuukausina talon väliaikaista vuokraamista sen valmistuttua, lähinnä ylläpitosähkön kulujen takia. En vain tiedä onko siinä järkeä ja tunnesyistä en haluaisi myydä. Lisäksi vanhan talon myymisessä on vastuuasiat ja en halua käräjille tappelemaan, vaikka hometta ei ole löytynyt mistään.

Ostin googlelta 20Gt lisää levytilaa. Saa loputkin kuvat upattua. Näköjään jpg --> png --> jpg -muunnos pitää kuvat oikein päin.

Tilaan kuuluu kaksi tonttia joista isompi on vielä rakentamatta. Jos sitä vaikka talon siihen rakentaisi :D Ainakin työtä olisi vähemmän. Olen oikeasti jopa vakavissani tuota miettinyt, mutta yhtä kaavoituspäätöstä odotellaan. Olen harkinnut nyt viime kuukausina talon väliaikaista vuokraamista sen valmistuttua, lähinnä ylläpitosähkön kulujen takia. En vain tiedä onko siinä järkeä ja tunnesyistä en haluaisi myydä. Lisäksi vanhan talon myymisessä on vastuuasiat ja en halua käräjille tappelemaan, vaikka hometta ei ole löytynyt mistään.

Ostin googlelta 20Gt lisää levytilaa. Saa loputkin kuvat upattua. Näköjään jpg --> png --> jpg -muunnos pitää kuvat oikein päin.
OT: paljon tuolla on tilaa kaikenkaikkiaan? Itsellä varmaan loppuu kohta...

1 gigaa on mielestäni ilmaista tilaa, mutta alle 800 pikselin kuvia ei lasketa mukaan tuohon, eikä alle 15 min videoita. Kaikki samalla tunnarilla olevat tilit vähentää tuota tilaa, eli käsittääkseni myös tunnuksen Gmail-tili. En ole tuosta kyllä ihan varma. 5$ maksoi vuodeksi tuo lisälevytila.

miekin oon miettiny, että mitähän sitä tekee syksyllä, kun talo kokonaisuudessaan on kesällä jossain vaiheessa valmis. Olen kuitenkin rakentanut keskimäärin 4-5 päivää viikossa läpi talven (0730-1600/1800). nyt on muuten pakko alkaa painamaan myös viikonloppuisin hommia ainakin pikkasen, kun eteenpäin mennään. tulee tiukat pari kuukautta mutta tulkoon. lopussa kiitos seisoo!?

http://rakennusprojekti.fi/?p=838

Monenlaista hommaa uudessa päivityksessä kun osa on viikonlopun hommia.

Mutta sokkeli on nyt muurattu talliin, vielä onteloiden valu huomenna ja eristeet ja patolevy todennäköisesti keskiviikkona, niin viikonloppuna pääsisi tekemään sisätäytöt ja ensiviikolla lyömään runkoa kasaan.

Tilasin sitten Vetonit 5000 tasotteet tuohon lattialämmitysputkien valuun kipsisoirojen väliin. Se kuulemma pitäisi olla hinta-laatu suhteeltaan hyvää tuohon.

http://rakennusprojekti.fi/?p=838
Monenlaista hommaa uudessa päivityksessä kun osa on viikonlopun hommia.

Mä olen muutamana iltana miettinyt, kuinka nuo lattialämmitysputket laittaisin lattiaan, kun en ole ko. hommaa koskaan itekseni tehnyt. Lähinnä arvelluttanut se, kuinka nuo saa kulkemaan suurinpiirtein suunnitelmien mukaan oikeilla kohdillaan, eikä siten, että letkut kulkevat ristiin. Meillä tulee yhteensä 11 piiriä, kellariin 5kpl ja 2krs. 6 kpl. Jakotukkeja kerroksissa on vain 1kpl, joten haastetta on jonkinverran.

Kyllä blogien lukeminen kannattaa, sillä eipä tullut mieleen, että reitithän voi tosiaan hahmotella piirtämällä ne lattiaan ennen asennusta. Samalla tavallahan tuo onnistuu styroksinkin pintaan piirtäminen! Nerokasta! :rolleyes:

Osaako Inska tai joku muu sanoa, onko hirsirunkoisen mökin sisäpuolen eristäminen järkevää? Ulkopuolella siis pelkkä laudoitus. Mökki (n.30m2) vain kesäkäytössä; keväällä ja syksyllä lämpiää parilla irtopatterilla. Haluaisin hirret sisälle näkyviin, mutta vaatiiko ulkopuolelle eristettä - miten hyvin pelkät hirret+ulkolaudoitus eristävät? Iso osa lämmöstä kai karkaa ylös, ja sinne onkin helppo lisätä eristettä.

Huonostihan ne eristää, riippuen paksuudesta. Mutta tarviiko eristääkään jos on kesäkäytössä?

Back
Ylös Bottom