Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Pitää varautua siihen, ettei tuota tallin sokkelia saada muuratuksia ja täyttöjä tehdyksi. Eli jos näin käy, niin onko tuossa oikein muuta vaihtoehtoa kun levitellä styroxia anturan molemmin puolin ja ylitse ja pressuttaa hyvin talveksi ja toivoa sitten ettei routa pahasti tuota murjo? Täytyy tähänkin nyt hakea jotain taustaa kun ei tosiaan näistä keleistä tiedä mitään.

Väliseinähommia, noissa onkin yllättävän paljon duunia:

P1020833.jpg

Siististi olet saanut ton vinon sisäkaton. Mula meni huomattavasti enemmän teippiä ja hermot.

Eikös noiden väliseinien alajuoksujen alle enää laiteta pikikaistaa tmv? Vai onko turhaa jos proppaa ne kiinni. Mulla tuli silikoniliimaa, kaista ja silikoniliimaa.

Meillä oli talopaketissa väliseinien pystyt jonkinlaista kertopuuta. Muutamaan seinään jouduttiin laittamaan tavallista (kun laitettiin vahingossa juoksutkin kertopuusta) ja niissä väliseinissä
on elämistä ollut huomattavasti enemmän. Onko mahdollista vai ihan vaan sattumaa?

Meillä oli talopaketissa väliseinien pystyt jonkinlaista kertopuuta. Muutamaan seinään jouduttiin laittamaan tavallista (kun laitettiin vahingossa juoksutkin kertopuusta) ja niissä väliseinissä
on elämistä ollut huomattavasti enemmän. Onko mahdollista vai ihan vaan sattumaa?
Se on mahdollista. Sen takia kertopuuta käytetään kun sen ei pitäisi elää niin paljoa ja ovat aina suoria.

Väliseinän alajuoksujen alla on bitumikermi. Muutaman juoksun jouduin liimaamaan kiinni, eikä se liima pidä siinä kermissa, joten jätin kermin kokonaan pois ja pistin reilusti liimaa, eli periaatteessa (mielestäni) liima toimii tuolloin "kerminä". Monet laittavat juoksut suoraan lattiaan urtsilla kiinni. Itse koin sen hankalaksi jostain syystä.

Minä laitoin suoraan urtsilla alajuoksut ja katosta tuki painamaan niitä lattiaan kiinni. Seuraavana aamuna sai sitte ruveta pystyjä laittamaan.

Minä laitoin suoraan urtsilla alajuoksut ja katosta tuki painamaan niitä lattiaan kiinni. Seuraavana aamuna sai sitte ruveta pystyjä laittamaan.

Varmaan tosi hyvä tapa. Itse sain sotkua puretaanilla ihan tarpeeksi muutenkin aikaiseksi. Naapurissa oli ammattimiehet laittaneet urtsilla ja siistin näkönen oli.

Väliseinähommia, noissa onkin yllättävän paljon duunia:

P1020833.jpg

Voi olla että aikaismmin ollut threadissa puhette mutta mitenkäs huppe meinaat tehdä noi ilmanvaihtohommelit kun sulla on muovit jo katossa? Putkiakaan en välikatossa nähnyt? Ilmeisesti joku tulee sulle urakoimaan noi?

Sisältä vain tökkää kepin muovin ja villan läpi putken kohdalta ja yläpuolelta pistää putken kepin kohdalta alas. Pakko noi muovit ja villat oli tuonne etukäteen laittaa, ei ole aikaa odotella IV-miestä.

Olisiko siitä jotain hyötyä, jos laittaisi ilmanvaihdot kuntoon ennen muovien paikalleen asentamista? Eikös nuo muovit käytännössä melkein aina laiteta ensin paikalleen?

Olisiko siitä jotain hyötyä, jos laittaisi ilmanvaihdot kuntoon ennen muovien paikalleen asentamista? Eikös nuo muovit käytännössä melkein aina laiteta ensin paikalleen?

Joissain tapauksissa putkien eristäminen on helpompaa alakautta, jos ylhäällä ei ole paljoa tilaa. No meillä kattoristikon tukikorkeus on 80cm joten siellä mahtuu temmeltämään ihan "hyvin". Ongelmana tuo vino sisäkatto, mutta helposti sielläkin minun kokoinen sälli liikkuu ja se on vain pieni osa talosta.

Ihan vaan ajattelin että ne pötköt olisi sinne laittanut etukäteen. Me vedettiin ensin ns. päälinjat ja stten vasta laitettiin muovit. Talvirakentajallahan muovien laiton kansa on vähän kiireempi.

Minä olen suunnitellut tekeväni alaslasketun välikaton, jolloin IV-putket jää lämpimään sisätilaan. Tällöin niitä ei tarvitse eristää lainkaan (paitsi poisto- ja korvausilmaputket) ja ilmastointihommat voi tehdä missä vaiheessa vaan eikä höyrynsulkuun tule reikiä.

Minä olen suunnitellut tekeväni alaslasketun välikaton, jolloin IV-putket jää lämpimään sisätilaan. Tällöin niitä ei tarvitse eristää lainkaan (paitsi poisto- ja korvausilmaputket) ja ilmastointihommat voi tehdä missä vaiheessa vaan eikä höyrynsulkuun tule reikiä.

Tuo olisi kyllä hieno idea. Miinuksena sitten niistä aiheutuva meteli.

Pikkumiinuksia ovat myös suurempi lämmin kuutiomäärä ja tuon asennustilan vaatima ylimääräinen runkokorkeus. Äänekkyys ei pitäisi olla ongelma, ilmanvaihto pitää kuitenkin mitoittaa niin ettei laitteisto käy huipputeholla ja kanavaäänethän pääsee huonekohtaisista venttiileistä jokatapauksessa, oli putket missä vaan.

Budjettiseurantaa, eli maksetut laskut lokakuun loppuun mennessä: 153854,41e
Mainittakoon että LVI-hommista ei ole vielä tullut ainottakaan laskua. Muita suuria laskuja mitä on tulossa: Sähkötyöt, väliseinätiilet, hormitiilet, takka + kaikki sisustus pintoineen.

Mitä noihin uppoaa? Kuulostaa kalliilta, sata tonnia tai jotain sinne päin (sis kodinkoneet, kalustus jne) ja kun pihan laittamiseenkin varmaan uppoaa sievoinen summa.

Talvirakentajallahan muovien laiton kansa on vähän kiireempi.

Täällä muistaakseni puheltiin noista eri teipeistäkin jotain... haku ei nyt toimi jostain syystä, niin kysyn. Eli mikä teippi oli hyvää ja mikä ei? Ilmeisesti tuo vihreä mitä Huppekin näyttäis käyttävän olis hyvää? Mitä se on?

Riittääkö 30cm limitys?

Pitäis varmaan alkaa muovittamaan autotallia aikansa kuluksi...

Täällä muistaakseni puheltiin noista eri teipeistäkin jotain... haku ei nyt toimi jostain syystä, niin kysyn. Eli mikä teippi oli hyvää ja mikä ei? Ilmeisesti tuo vihreä mitä Huppekin näyttäis käyttävän olis hyvää? Mitä se on?

Riittääkö 30cm limitys?

Pitäis varmaan alkaa muovittamaan autotallia aikansa kuluksi...

Hitto kun muistaisi. 12-15 euroa per 25m rulla se maksaa. Tavallista saa 50% halvemmalla. Teippi on väärä paikka säästää, jos teipit maksavat n. 200 euroa taloon, ei se tunnu kokonaisbudjetissa lainkaan. Teippi ei siis ole suoraan rullassa, vaan teipin takana on suojapaperi jonka kun poistaa niin teippi tarttuu vaikka märän peniksen päähän eikä lähde enää irti. Tota tummanvihreää saa ainakin K-Raudasta. Sitten vastaavaa on Rakonor Sitko (esim. Rautiasta), hieman halvempaa, n. 12e/Rulla. Kaikki muut kannattaa unohtaa, tärkeintä on että se suojapaperi on siinä teipin takana, se takaa sen tarttuvuuden, koska jos sitä ei olisi, teippi olisi täysin MAHDOTON purkaa rullasta.

Kokonaisbudjetti on henkilökohtainen tieto, alle 250ke kuitenkin. Keittiö, kodinhoitohuone ja kodinkoneet on jo maksettu.

Back
Ylös Bottom