Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
d4e23bbd-091d-e452.jpg

Tossa löyty muuten puhelimesta kuva pohjan eristyksistä.

Eli soraa anturan pintaan asti, tärytys ja Finfoamia 2 x50 mm ristiin. Vittu vaikka se perus routa styrox onkin "huonompaa" niin kyllä toi Finfoamikin paskaa on, ainakin asentaessa..
Pontit tekee siitä rasittavan kun sillä hetkellä jos joku levy liikkuu niin vituttaa kun pontti aukeaa, vaikka järin isoa ongelmaa siitä tule.

Luultavasti saisin. Mutta taidan jättää väliin. Mulla osuu terassin kohdalle kaksi ulkopistorasiaa, joita molemmat vielä EBTS:n kautta ohjattuja. Eli noista voi kyllä "ryöstää" poweria valaistukselle jos sellaista nyt jää edes kaipaamaan. Vois sitä huvikseen jotkut blingbling ledinauhat vetästä tulevan kaiteen käsijohteen alle. Ois varmasti pimeessä kyllä ihan siistin näköset. Nooh, nää on sitten niitä enskesän rojekteja.

EDIT:

Tänään tein terassia eteenpäin:

http://rakennusprojekti.fi/?p=2212

Sahailitko itse noita ritiläpuita, vai onko niitä valmiina sillä suunnalla? Mulla on sirkkeli ohjuri hajonnut, niin ei jaksais itse alkaa sahailemaan noita vinoon. Tosin vois kyllä jossain lähistön sahalla käydä ne sahaamassa.

Sahailitko itse noita ritiläpuita, vai onko niitä valmiina sillä suunnalla? Mulla on sirkkeli ohjuri hajonnut, niin ei jaksais itse alkaa sahailemaan noita vinoon. Tosin vois kyllä jossain lähistön sahalla käydä ne sahaamassa.

Tietääkseni tuota saa melkein joka paikasta valmiina. Eihän tuollasta määrää hullukaan itse sahaa ellei ole laitteita automaattisyötöllä jne.

- - - Updated - - -

Anturamuotteja tein tänään. Aika hapokasta alkaa olla tää rakentaminen. Aivan sama miten paljon tekee, ei se lopu koskaan. Ei koskaan. Vituttaa.

Mitäs Huppe on nyt rakentamassa ?

Tuo lienee vinoriman nimellä, koko luokkaa 42x42/28-32 ja löytyy kaikista kunnon puutavaraliikkeistä puuvalmiina ja Luvawoodin mallistosta ruskea lämpökäsitelty. Puuvalmiin hinta oli jotain +1e/jm
Meillä tehtiin aitojen rimat juurikin puuvalmiista, ulkopohjamaali alle ja pintaan samaa valkoista kuin muuallakin talon ulkopinnoissa. Meillä tuo on laitettu korkeampi sivu pystyssä vrt. Timballa tuo yleisempi eli korkeampi sivu ulospäin. Vastaavasti jakoväli on samainen rima jolloin rimat hiukan harvemmassa eli n. 9cm aina rima+väli.

Mä eilen primeroin kylppärin lattioita kun tänään tulee lattiamies tekeen kaatokorjaukset.. Alkaa kyl todellakin olemaan välillä aika kikkeliotsassa pyörimistä tuo työmaalla käynti. Hupellakin vittu talo muuttokunnossa jo vuosi sitten ja vielä se rakentaa... Mä en uskalla edes kuvitella kuin vitun kauan meillä tossa vielä menee. Nyt teossa ulkopuolen panelointi ja sisällä 1000+1 asiaa kesken ja vaiheessa. Väsyttää+vituttaa+ahdistaa, mutta täytyy vaan koittaa tsempata että kai tää joskus loppuu.

Pojalta tos yks päivä kysyin sen kaverin isästä että oliko se kotona? Poika (4v.) vastas vaan että " Ei ollu, se oli varmaan töissä tai tontilla"... No niin, siellähän ne isät yleensä luuraa...

Mä eilen primeroin kylppärin lattioita kun tänään tulee lattiamies tekeen kaatokorjaukset.. Alkaa kyl todellakin olemaan välillä aika kikkeliotsassa pyörimistä tuo työmaalla käynti. Hupellakin vittu talo muuttokunnossa jo vuosi sitten ja vielä se rakentaa... Mä en uskalla edes kuvitella kuin vitun kauan meillä tossa vielä menee. Nyt teossa ulkopuolen panelointi ja sisällä 1000+1 asiaa kesken ja vaiheessa. Väsyttää+vituttaa+ahdistaa, mutta täytyy vaan koittaa tsempata että kai tää joskus loppuu.

Pojalta tos yks päivä kysyin sen kaverin isästä että oliko se kotona? Poika (4v.) vastas vaan että " Ei ollu, se oli varmaan töissä tai tontilla"... No niin, siellähän ne isät yleensä luuraa...

Onneksi et varmaan tee laatoituksia itse ... :D
Mulla meni varmaan parin kuukauden aikana eräskin ilta kun takkaleivinuunia+piippua laatoittelin "pitkästä" pala kerrallaan samalla suunnitellen. Siinä on pari kolmion muotoista syvennystä ja luukutkin on sisällä (rungon tasalla) eli yläpintaa + sivureunat vinot :)

Jos et halua päätyä Hupen jamaan, tee talo valmiiksi ennenkuin muutat. Tämä täällä tullutkin useampaan otteeseen, mutta jos suinkin mahdollista niin älä muuta keskeneräiseen. Se on vaan niin vitun hidasta sen jälkeen ja kun ne hommat ei lopu taloon.
Meilläkin puuttui muutossa vain vaatehuoneen hyllyt, saunan lauteet, kodarin + yhden mh:n listoista osa, kaikki ikkunalaudat + ulko-ovikynnykset sekä autotallista ikkuna/ovilistat, alareunojen pellitykset yms. viimeistelyä. Jussin alla muutettiin, auto pääsi talliin marraskuussa ja pääsiäisen korvilla oli viimeinen noista tehtynä.
No, huhtikuussa alkoi sitten pihan ja terassien teko joka jatkunee pitkälle syksyyn eli vaikka mökki olisi valmis niin ulkona saa tehdä yhden puoli vuotta sen päälle (jotta saa siis peruspalikat paikalleen).

Muksut on sitten oma juttunsa, ne perkeleet kasvaa eli varo ettet ole leikeissä ja jutuissa huomaamattas 2v perässä :)

EDIT: Talo oli siis muuttovaiheessa ulkoa kokonaan valmis ja kertaalleen maalattu. Nuo tehtiin itseasiassa jo 2009 kevät-kesällä.

Tuo lienee vinoriman nimellä, koko luokkaa 42x42/28-32 ja löytyy kaikista kunnon puutavaraliikkeistä puuvalmiina ja Luvawoodin mallistosta ruskea lämpökäsitelty. Puuvalmiin hinta oli jotain +1e/jm
Meillä tehtiin aitojen rimat juurikin puuvalmiista, ulkopohjamaali alle ja pintaan samaa valkoista kuin muuallakin talon ulkopinnoissa. Meillä tuo on laitettu korkeampi sivu pystyssä vrt. Timballa tuo yleisempi eli korkeampi sivu ulospäin. Vastaavasti jakoväli on samainen rima jolloin rimat hiukan harvemmassa eli n. 9cm aina rima+väli.

Muistaakseni juuri tuota kokoa oli. Puukeitaasta osti ja alennusten jälkeen tais jäädä vähän alta euron per jm ja pohjamaalattuna. Ihan raakana ois ollut parikytäsenttiä halvempaa.

Mallailtiin kanssa tuota suuntaa, päädyyttiin tuohon käytännön syistä. Jos ois pystynyt kaikki tekeen elementteinä, ois voinut laittaa vinon osaan eteenpäinkin. Paska ruuvailla tuosta vinosta, uppaa ruuvi aika syvään sinne.

Mutta molempi parempi.

Tämä päivä oli maalaamista, maalaamista ja maalaamista. Huomenna tallin kikkareita kiinni.

Piti ihan rekisteröityä jotta voin kertoa miten paljon tämän ja tuon vitutusketjun läpilukeminen tuotti nautintoa. Aitoja tunteita, negatiivisia ja positiivisia, sekä hyvää ja rehellistä keskustelua.

Muutamassa OKT-projektissa olen ollut mukana ja elantoni saan vastaavan mestarin toimesta, tosin lähinnä kerrostalopuolella. Samanlaista sähläystä toimittajien ja urakoitsijoiden kanssa tämä ns. ammattirakentaminenkin on kuin pientalopuolella.

Nyt on muurille valettu anturaa:
255330_10151103116613164_73905342_n.webp

Sit tein takakuistille vähän lattiaa:
305089_10151103115583164_920076250_n.webp

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tänään porausfirman kaveri kävi poraamassa maalämpökaivon tontin reunaan. Hyvä reikä tuli kuulemma:D. 4,5m syvyydessä tuli kallio vastaan ja 40-50m syvyydessä oli halkeama josta tuli reilusti vettä. Tämä lupaa hyvää lämmöntuoton kannalta ja porari sanoi että kaivosta voisi ottaa vettäkin, sen verran hyvä tuotto oli kuulemma. En kuitenkaan ota sieltä vettä kun joki virtaa melkein vieressä josta saa pihavedet.

Oisko kellään vinkkejä sähkösuunnitteluun? Meillä on suunnitelma työn alla ja tuntuu että lähellekään kaikkea ei osaa kuitenkaan ottaa huomioon. Suunnittelija tekee onneksi itse sähköasennuksia joten hänellä on käytännön kokemusta asioista.
Onko muiden projekteissa ollut jotain joka olisi ehdottomasti pitänyt tehdä tai mitä ei olisi kannattanut tehdä? Kaikki näkemykset otetaan ilolla vastaan.

On tuo talkoorakentaminen raskasta. Eilen kaveri tuli timpuroimaan mun kanssa tallin perinnelankkuja, räystäslautoja ja nurkkalautoja. Ne naputeltiin paikalleen. Sitten ryypättiin kahelleen kaksi laatikkoa kaljaa, eli meni tähän sunnuntaille viiteen asti aamulla. Parin tunnin unien jälkeen ulos selviään ja krapulassa jatkettiin katoksen nysväämistä. Eipä sitä paljon tänään aikaseksi saanut kuin tuskanhikeä. Kiva oli kyllä toisaalta vedellä rehellisesti perseet olalle hyvän kaverin kanssa. Olo vaan on perseestä ja pahassa olossa mennee varmaan huominenkin päivä. Hyi saatana. Mutta kivaa oli silti.

Oisko kellään vinkkejä sähkösuunnitteluun? Meillä on suunnitelma työn alla ja tuntuu että lähellekään kaikkea ei osaa kuitenkaan ottaa huomioon. Suunnittelija tekee onneksi itse sähköasennuksia joten hänellä on käytännön kokemusta asioista.
Onko muiden projekteissa ollut jotain joka olisi ehdottomasti pitänyt tehdä tai mitä ei olisi kannattanut tehdä? Kaikki näkemykset otetaan ilolla vastaan.

Kiinnostaa myös itseä. Aivan pirun vaikeata miettiä jotain valaistuksia esim, missä spotit, kuinka kaukana seinästä, tohon kattolamppu, tuonne pistorasiat jne.

Musta tuntuu, että meidän sähkösuunnittelija ei ainakaan vedä itse yhtään sähköjä. On lähtenyt niin lapasesta noi spottien määrät. Tule vittu itse asentelemaan ja maksamaan noi sähköt jokaikisen terassitolpan kylkeen! Ja onko joku vielä vuonna 2012 vetänyt datapistokkeet joka huoneeseen? Mä olin ajatellut ihan wlanilla surffailla, pistän sen wlan-boksin vaikka työhuoneeseen.
Ja wtf? Kuitu pakollinen nykyään. Ainakaan oman alueen operaattori ei edes tarjoa perusliittymää, jos tontti on kuidun toimitusalueella. 1600e liittymämaksu tuntuu aika suolaiselta.

Ja onko joku vielä vuonna 2012 vetänyt datapistokkeet joka huoneeseen? Mä olin ajatellut ihan wlanilla surffailla, pistän sen wlan-boksin vaikka työhuoneeseen.
Ja wtf? Kuitu pakollinen nykyään. Ainakaan oman alueen operaattori ei edes tarjoa perusliittymää, jos tontti on kuidun toimitusalueella. 1600e liittymämaksu tuntuu aika suolaiselta.

Mun mielestä meidän sähkäri sano, että noi datapistokkeet on pakolliset vetää joka koppiin. Mut se oli tosin vuonna 2010.

Jep, noin se taitaa olla. Kuitua vaan, ei muuta meidänkään alueelle vedetty.
Oon tossa miettinyt, kun kaikkiin naapureiden kämppiinkin on kuidut vedetty, mutta osa kattoo telkkaria antennin kautta, että mikä järki siinä on? Keksiikö joku? Ne on kuitenkin maksanu sen liittymän, kun nettiä käyttävät. Tai mistä mä sen tiedän, jos ne vetää mokkulalla.

..Ja onko joku vielä vuonna 2012 vetänyt datapistokkeet joka huoneeseen? Mä olin ajatellut ihan wlanilla surffailla, pistän sen wlan-boksin vaikka työhuoneeseen.

Vuonna 2011 tuli ainakin vedettyä datapistokkeet jokaiseen makkariin ja olkkariin. Jälkeenpäin mietittynä olisi pitänyt vielä laittaa pariin muuhunkin paikkaan.

Kuituhan on hyvä asia kun saa riittävät nettinopeudet. Moni haluaisi kuidun kotiinsa mutta ei saa vaikka kuinka vinkuisi operaattorin suuntaan. Itse kytkentähän on samanhintaista kuin puhelinliittymä + kaapelitv vanhaan aikaan.

Meillä oli ensin piirretty data joka huoneeseen. Karsittiin niitä sitten tehdessä. Ei mitään järkeä mun mielestä. Wlanilla itsekin meen ja makkareihin ja olkkariin nuot laitettiin. Ihan siksi noinkin monta että voi näitä viihdejuttuja käyttää helpommin. Tähän asti tarvinnut tasan sitä yhtä ja niitä taitaa 5-6 kpl olla. Ei muista tarkkaan.

Meillä oli ensin piirretty data joka huoneeseen. Karsittiin niitä sitten tehdessä. Ei mitään järkeä mun mielestä. Wlanilla itsekin meen ja makkareihin ja olkkariin nuot laitettiin. Ihan siksi noinkin monta että voi näitä viihdejuttuja käyttää helpommin. Tähän asti tarvinnut tasan sitä yhtä ja niitä taitaa 5-6 kpl olla. Ei muista tarkkaan.

Wlanilla mennään täälläkin vaikka rj45 melkeen joka huoneessa. TIedä sitten kuinka tulevaisuudessa esim. tv tarvii parikaapelia. Meillä tulee kuitenkin valo ihan kaappiin asti, eli sitäkautta voi liikkua tulevaisuudessa vähän isompaakin dataa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom