Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kenelläkkään kokemusta Knauf ecobatt mineraalivillasta? Talliin olen villoja valitsemassa ja tuo olisi halvinta:) Toki ikävä käsitellä ku lasivillaa, mutta mutta..ku se on halpaa :)
Pihalla on isokasa 50mm parocia ja ne ajattelin käyttää seiniin lisäksi. eli 100mm tulis uutta villaa.
 
Tervehdys! Ilmoittaudun tänne uusien rakentajien joukkoon. Näitä rakennusaiheisia ketjuja on tullut seurailtua jo liki kaksi vuotta ja nyt oma projekti alkaa viimein joten nyt rekkasin itteni tänne, täällä on hyvä avautua jos kotona ei uskalla. Myös Hupen ja Timban blogit on tulleet tutuiksi ja niistä on saanut paljon hyödyllistä tietoa, kiitos niistä.
Mutta asiaan, tontti ja rakennuslupa löytyy ja tällä viikolla odottelen sinne konetta kuokkimaan pohjia. Taloksi tulee 5h+k yhteen tasoon ja ällän muotoon. Paketti on tilattu, suurelementit saapuu viikolla 42.

Lämmitysmuodoksi tulee maalämpö, kaivon poraus on ensi viikolla ja sinne työnnetään Muovitechin energiakollektori. Nimi on ainakin hieno, saas nähdä kuin toimii. Pumpuksi tulee Jämä Star RST 6 joka on yhtä kuin Nibe F1245. Iv-koneeksi tulee Enervent Pingvin Eco Ede CG. Laitevalinnat on tehty aika pitkälti tämän foorumin juttujen perusteella joten ne ei voi olla huonot;)
 
Tervehdys! Ilmoittaudun tänne uusien rakentajien joukkoon. Näitä rakennusaiheisia ketjuja on tullut seurailtua jo liki kaksi vuotta ja nyt oma projekti alkaa viimein joten nyt rekkasin itteni tänne, täällä on hyvä avautua jos kotona ei uskalla. Myös Hupen ja Timban blogit on tulleet tutuiksi ja niistä on saanut paljon hyödyllistä tietoa, kiitos niistä.
Mutta asiaan, tontti ja rakennuslupa löytyy ja tällä viikolla odottelen sinne konetta kuokkimaan pohjia. Taloksi tulee 5h+k yhteen tasoon ja ällän muotoon. Paketti on tilattu, suurelementit saapuu viikolla 42.

Lämmitysmuodoksi tulee maalämpö, kaivon poraus on ensi viikolla ja sinne työnnetään Muovitechin energiakollektori. Nimi on ainakin hieno, saas nähdä kuin toimii. Pumpuksi tulee Jämä Star RST 6 joka on yhtä kuin Nibe F1245. Iv-koneeksi tulee Enervent Pingvin Eco Ede CG. Laitevalinnat on tehty aika pitkälti tämän foorumin juttujen perusteella joten ne ei voi olla huonot;)

Tervetuloa joukkoon. Aktiiveista suurempi osa on jo mokansa tehnyt tai ainakin viimeistelee niitä, joten hyviä tai huonoja eli "vituiks män" neuvoja on hyvinkin tarjolla.;)

Ihan pitää sen verran kysyä liittyen IV-koneeseen, että paljonko sulla on kuutioita ja onko kone keskeisesti vain talon "toisessa päässä"? Pingu on ihan ok, mutta jos on pitkät putkilinjat ja haluat vaikka vielä EU7 suodattimen tulopuolelle niin >350m3 pistää koneen hyrräämään aika isolla teholla. Toisekseen jos on mahdollisuus laittaa raitisilman otot etelään ja pohjoiseen niin laita molemmat. Itse (tai IV-suunnittelija) ei asiaa hokannut, mutta etelän suunta talvipakkasella taittaisi päiväsaikaan kummasti jälkilämmityksen tarvetta varsinkin helmi-maaliskuussa. Tuo siis näitä "jälkiviisauksia".:)

Talopaketin tarkastettavista ja muistettavista asioista olet varmaan näiden juttujen perusteella kartalla, mutta ne kannattaa tarkistaa about kymmenen kertaa ja varsinkin käydä ajatuksella läpi se, mitä asennus pitää sisällään ja mitä ei. Yleensä kaikki vittumaiset hommat jää rakentajalle, vaikka suurelementtiasennuksen yhteydessä nuo menisi kaikkein pienimmällä vaivalla.
 
Tervetuloa joukkoon. Aktiiveista suurempi osa on jo mokansa tehnyt tai ainakin viimeistelee niitä, joten hyviä tai huonoja eli "vituiks män" neuvoja on hyvinkin tarjolla.;)

Ihan pitää sen verran kysyä liittyen IV-koneeseen, että paljonko sulla on kuutioita ja onko kone keskeisesti vain talon "toisessa päässä"? Pingu on ihan ok, mutta jos on pitkät putkilinjat ja haluat vaikka vielä EU7 suodattimen tulopuolelle niin >350m3 pistää koneen hyrräämään aika isolla teholla. Toisekseen jos on mahdollisuus laittaa raitisilman otot etelään ja pohjoiseen niin laita molemmat. Itse (tai IV-suunnittelija) ei asiaa hokannut, mutta etelän suunta talvipakkasella taittaisi päiväsaikaan kummasti jälkilämmityksen tarvetta varsinkin helmi-maaliskuussa. Tuo siis näitä "jälkiviisauksia".:)

Talopaketin tarkastettavista ja muistettavista asioista olet varmaan näiden juttujen perusteella kartalla, mutta ne kannattaa tarkistaa about kymmenen kertaa ja varsinkin käydä ajatuksella läpi se, mitä asennus pitää sisällään ja mitä ei. Yleensä kaikki vittumaiset hommat jää rakentajalle, vaikka suurelementtiasennuksen yhteydessä nuo menisi kaikkein pienimmällä vaivalla.

Kiitokset, se onkin tullut jo ajan mittaan selväksi että vituiks mänöö teki niin tai näin:)

Sitte siihen iv-asiaan niin talossa on lämmitettäviä kuutioita 414 ja iv-kone tulee tekniseen tilaan joka sijaitsee talon siivessä eli aika lailla toisessa päässä taloa. Kyllähän sieltä kauimmaisiin huoneisiin tulee putkea pitkin matkaa varmaan yli 20 metriä. Runkoputki taisi olla 160mm putkella ja siitä huoneisiin 125mm vedot.

Sitä raitisilman ottoa mietin myös, luin siitä muistaakseni täältä joskus. Tällä hetkellä otto on piirretty länteen päin. Mietittiin lvi-suunnittelijan kanssa sitä paikkaa ja se oli sitä mieltä että tuo oli ainoa järkevä paikka, syyt oli muistaakseni ne että etelän suuntaan ei kannata laittaa ottoa kesän lämmön takia ja teknisen tilan pohjoisen puoleisella seinällä on katettu terassi. Täytyy vielä katsoa uudemman kerran tuota, mulla on tekninen tila silleen että eteläseinälle tulisi ehkä 4m putkiveto yläpohjan kautta ja pohjoisen puolelle max 2 metriä eli tuntuisi kyllä helpolta toteuttaa tuo. Siihen puhallustehoon liittyen mulla on tulossa jäähdytyspatteri tuloilmakanavaan jossa kierrätetään maapiirin liuosta eli kesäaikaan tuo mahdollinen tehonpuute korostuu. Olikohan sitä hintaeroa paljon tuohon Pandioniin?

Niijoo, loppukaneettina vielä että vituikshan tääkin jo menee valitsi kumman koneen tahansa:D

E: Noin 900e näkyy olevan hintaeroa koneilla. Enerventin Energy Optimizerillä on kyllä helppo vertailla lukemia molemmilla koneilla. Pandion menee pienemmällä virrankulutuksella samalla ilmavirralla kuin pingu. Myös kanavien äänenvoimakkuuksissa on aika merkittäviäkin eroja eli tarvii tutkia tarkemmin vielä tuota asiaa. Voi olla että sen 900e vois huonomminkin käyttää...
 
Kiitokset, se onkin tullut jo ajan mittaan selväksi että vituiks mänöö teki niin tai näin:)

Sitte siihen iv-asiaan niin talossa on lämmitettäviä kuutioita 414 ja iv-kone tulee tekniseen tilaan joka sijaitsee talon siivessä eli aika lailla toisessa päässä taloa. Kyllähän sieltä kauimmaisiin huoneisiin tulee putkea pitkin matkaa varmaan yli 20 metriä. Runkoputki taisi olla 160mm putkella ja siitä huoneisiin 125mm vedot.

Sitä raitisilman ottoa mietin myös, luin siitä muistaakseni täältä joskus. Tällä hetkellä otto on piirretty länteen päin. Mietittiin lvi-suunnittelijan kanssa sitä paikkaa ja se oli sitä mieltä että tuo oli ainoa järkevä paikka, syyt oli muistaakseni ne että etelän suuntaan ei kannata laittaa ottoa kesän lämmön takia ja teknisen tilan pohjoisen puoleisella seinällä on katettu terassi. Täytyy vielä katsoa uudemman kerran tuota, mulla on tekninen tila silleen että eteläseinälle tulisi ehkä 4m putkiveto yläpohjan kautta ja pohjoisen puolelle max 2 metriä eli tuntuisi kyllä helpolta toteuttaa tuo. Siihen puhallustehoon liittyen mulla on tulossa jäähdytyspatteri tuloilmakanavaan jossa kierrätetään maapiirin liuosta eli kesäaikaan tuo mahdollinen tehonpuute korostuu. Olikohan sitä hintaeroa paljon tuohon Pandioniin?

Niijoo, loppukaneettina vielä että vituikshan tääkin jo menee valitsi kumman koneen tahansa:D

Helpottaa kummasti rakentajan elämää kun tietää etukäteen että ei mene tuubiin :)

Antamillasi tiedoilla harkitsisin tuota isompaa konetta, varsinkin jos sille on tilaa. Hintatasot löydät vaikka Taloon.com:ista tai viralliset Enerventin sivuilta. Meillä on kone myös talon toisessa päässä ja pisin linja on about 16m eli riittävän paineen/litramäärän saaminen tuloventtiileihin ja ne keskenään tasapainoon ei välttämättä ole kaikkein helpoin asia.
Vaikka Enerventeissä on pienet jälkilämmitysvastukset (Pandion muistaakseni 500W ja Pingu 400W) niin etelän suunta talvella pienentää lämmityksen tarvetta joka on suoraan suhteessa tuloilman (eli sisäilman) kuivuuteen (asia joka yleensä unohtuu). Pyöriväkennoiset onneksi päästävät osan poiston kosteudesta takaisin, mutta siltikin....
 
Raitisilmaottoa miettiessä mietimme vain ilmansuuntaa. En tiennyt etukäteen sitä että oton puolinen naapuri lämmittää taloaan jokainen aamu 05:00 polttamalla uunissa märkiä puita, roskia ja styroksia. Haju on aika valtava mikä tupsahtaa sisään. Eli laittaisin nyt tuon oton mieluummin vaikka eteläpäätyyn taloa, vaikka se ei teoriassa hyvä ratkaisu olisikaan. Käytäntö menee tässä tapauksessa teorian edelle.

Tervetuloa mukaan, täällä on hyvä avautua, niin minäkin tein.
 
Huppe! Sähän laitoit sitä tiililaattaa sisäseiniin ! Oliko se kuinka paskamainen työvaihe kaikkiaan? Oliko se sun tiililaatta mitä materiaalia (oikeaa tiiltä vai jotain jäljitelmää)? Lähinnä meinaan että oliko sulla vesileikkuri käytössä vai millä niitä muotoilit?

Me ollaan portaan pieliseinä kans suunniteltu tekevämme Wienerbergin tiililaatalla. Noin 50€ maksaa toi laatta neliöltä ja siihen kiinnitysaineet ja saumat päälle.. Ei ole halpaa ei kun seinä on korkeimmillaan 6,5m korkee ja neliöitäkin siinä ~15..
 
Raitisilmaottoa miettiessä mietimme vain ilmansuuntaa. En tiennyt etukäteen sitä että oton puolinen naapuri lämmittää taloaan jokainen aamu 05:00 polttamalla uunissa märkiä puita, roskia ja styroksia. Haju on aika valtava mikä tupsahtaa sisään. Eli laittaisin nyt tuon oton mieluummin vaikka eteläpäätyyn taloa, vaikka se ei teoriassa hyvä ratkaisu olisikaan. Käytäntö menee tässä tapauksessa teorian edelle.

Tervetuloa mukaan, täällä on hyvä avautua, niin minäkin tein.

Sillähän se lvi-suunnittelijakin itse asiassa perusteli sen terassin puolen ilmanoton että jos vaikka grillaa terassilla niin käryt menee sisään. Tokihan tuo on mahdollista mutta grillauskerrat on kuitenkin melko vähäisiä. Alkukesästä grillataan innoissaan joka päivä ja juhannuksen jälkeen kiintiö on jo ylärajassa joten tuon perusteella on sama mistä sen ilman sisään ottaa. Yksi grillauskerta kaasugrillillä kestää n. puoli tuntia ja hiiligrilliä ei viitsi terassille laittaa.
 
Hupellahan oli Tiilerin funkkis Tyyne, eikö? Mitäs se kivikasa maksoi muurattuna piippuineen? Laita vaikka yv jos et täällä halua mainostaa. Mullakin on funkkis Tyyne suunnitelmissa ja yksireikäinen tiilipiippu siihen kaveriksi. Noin kolmeen tonniin saisi sen uunin itsessään mutta muurauksen hinnasta ei ole mitään hajua. Pitäisi vissiin jo alkaa tilailemaan sitä kun nuo muurarit on melko kiireisiä, marraskuuta myydään kuulemma tällä hetkellä.
 
Hupellahan oli Tiilerin funkkis Tyyne, eikö? Mitäs se kivikasa maksoi muurattuna piippuineen? Laita vaikka yv jos et täällä halua mainostaa. Mullakin on funkkis Tyyne suunnitelmissa ja yksireikäinen tiilipiippu siihen kaveriksi. Noin kolmeen tonniin saisi sen uunin itsessään mutta muurauksen hinnasta ei ole mitään hajua. Pitäisi vissiin jo alkaa tilailemaan sitä kun nuo muurarit on melko kiireisiä, marraskuuta myydään kuulemma tällä hetkellä.

3000e tais olla takka, sitten ton kai joku muuraa n. 1000 eurolla pystyyn (perustuu Rautian jne antamiin arvioihin)? Piipun (täyden kiven reikä oltava) muurailee joku varmasti ehkä 500 eurolla, päälle toki tarpeet, läpiviennit, slammaukset, pellitykset ja hattu, oisko 1000-1500e. Sitten tietty palovillat ullakolle ja perustukset takalle.
Sanoisin että 6000 euroa vois olla todellinen loppuhinta takalle, eihän se lämmitysmielessä koskaan itseään takas maksa mutta kiva se on tunnelmanluojana ja sisustuselementtinä. Kannattaa siis miettiä jotain 500 euron etanoli-sisustustakkaakin jos nyt ei välttämättä tiilikasaa tahdo. Tässä taas huomataan että se "tarjouksessa oleva 2999e" takka ei välttämättä kovin halpa olekaan.

Mulla oli noi kirvesmiehet myös muurareita niin vaikea eritellä kustannuksia. Välillä muurasivat, välillä puuhasivat läpivientejä jne.

Huppe! Sähän laitoit sitä tiililaattaa sisäseiniin ! Oliko se kuinka paskamainen työvaihe kaikkiaan? Oliko se sun tiililaatta mitä materiaalia (oikeaa tiiltä vai jotain jäljitelmää)? Lähinnä meinaan että oliko sulla vesileikkuri käytössä vai millä niitä muotoilit?

Me ollaan portaan pieliseinä kans suunniteltu tekevämme Wienerbergin tiililaatalla. Noin 50€ maksaa toi laatta neliöltä ja siihen kiinnitysaineet ja saumat päälle.. Ei ole halpaa ei kun seinä on korkeimmillaan 6,5m korkee ja neliöitäkin siinä ~15..
Meillä on tota Brickburger Rijn Tumbled:
http://www.home4you.fi/fi/brickburgers

Itse laatoitushan on helppo homma mutta saumaus on työlästä. Olisko 8h mennyt saumatessa tuota 4m2 aluetta. Valkoisella muurauslaastilla toi saumattiin ja käsipelillä muovihanskat kädessä tungettiin saumoihin. En keksinyt parempaakaan keinoa. Vaimo teki saumaukset, mulla ei kestäny hermot.

Pari kuvaa:

P1030568.jpg


P1030565.jpg


P1030844.jpg


P1030905.jpg


P1030904.jpg


IMG_5248.jpg


Onhan toi ihan helvetin hieno. :thumbs:
-huomaa että laajakulma hieman vääristää/pyöristää kuvia.

Pitäs tota tv-tasoo vähän ehkä vielä "parantaa" :D
 
Saako noita feikkitiilien saumoja millään ilveellä "oikeamman" näköiseksi? Pursuu vissiin vähän eri malliin tuo laasti oikeassa? Meilläkin tuollainen ollut pidempään harkinnassa, mutta jotenkin meikäläisen silmä on nappaavinaan jo kaukaa laattaseinät feikiksi ja joku tuossa tökkii. Ovatkohan nuo aina vaan liian jämpteissä riveissä vaaka ja syvyyssuunnassa?

Täytynee mennä katsomaan jotain oikeaa tiiliseinää malliksi, josko keksisin mikä niissä on se ladotun vaikutelman antava juttu.
 
Hupellahan oli Tiilerin funkkis Tyyne, eikö? Mitäs se kivikasa maksoi muurattuna piippuineen? Laita vaikka yv jos et täällä halua mainostaa. Mullakin on funkkis Tyyne suunnitelmissa ja yksireikäinen tiilipiippu siihen kaveriksi. Noin kolmeen tonniin saisi sen uunin itsessään mutta muurauksen hinnasta ei ole mitään hajua. Pitäisi vissiin jo alkaa tilailemaan sitä kun nuo muurarit on melko kiireisiä, marraskuuta myydään kuulemma tällä hetkellä.

Hyvä takkamuurari tekee sellaisen kun haluat pitkästä ja tullee halvemmaksi kuin valmis. Meillä maksoi paikalla muurattu takkaleivinuuni + Schiedelin piippu kaikkineen pellityksineen luokkaa 6000e. Painoa tuossa on n. 4000kg. Takka on laatoitettu kokonaan, mutta kun tehtiin itse niin em. hinnassa on vain materiaalit.
En tiedä mihin päin Suomea teet, mutta jos olet jossain pääradan lähellä pohjois-uusimaa/etelä-häme niin voin antaa muurarin tiedot. Varmaan muillakin arvon rakentajilla eri alueilta löytyy yhteystietoja.

Ao. Hupen vuodatukseen kalleudesta ja hyödyttömyydestä laitan pari kommenttia alemmas.

3000e tais olla takka, sitten ton kai joku muuraa n. 1000 eurolla pystyyn (perustuu Rautian jne antamiin arvioihin)? Piipun (täyden kiven reikä oltava) muurailee joku varmasti ehkä 500 eurolla, päälle toki tarpeet, läpiviennit, slammaukset, pellitykset ja hattu, oisko 1000-1500e. Sitten tietty palovillat ullakolle ja perustukset takalle.
Sanoisin että 6000 euroa vois olla todellinen loppuhinta takalle, eihän se lämmitysmielessä koskaan itseään takas maksa mutta kiva se on tunnelmanluojana ja sisustuselementtinä. Kannattaa siis miettiä jotain 500 euron etanoli-sisustustakkaakin jos nyt ei välttämättä tiilikasaa tahdo. Tässä taas huomataan että se "tarjouksessa oleva 2999e" takka ei välttämättä kovin halpa olekaan.
.................

IMG_5248.jpg


Onhan toi ihan helvetin hieno. :thumbs:
-huomaa että laajakulma hieman vääristää/pyöristää kuvia.

Pitäs tota tv-tasoo vähän ehkä vielä "parantaa" :D

Tv-taso ei ole ihan muun tyylin mukaista :D

Yritin katsoa sun blogista kuvia takan muurauksesta, mutta löytyi vain muutama yleiskuva ja sitten pintakerroksen tekemisestä. Olisi kiva nähdä tuleeko nuo valmistakat oikeaoppisesti siten, että rungon ja tulipesän väli on eristetty villalla (kuten pintakuori) vai onko tulitiilet suoraan rungossa. Meillä meinaan takka on muurattu tavallaan kolmessa kerroksessa, jotka ovat toisistaan irti. Jostain jonkun takkamuurarin neuvoista luin että noin pitäisi olla jotta homma pelittää pitkäikäisesti kuten pitää. Runko kantaa, tulipesä kerää ja varaa lämmön ja kuori sitten luovuttaa sitä hitaasti.
 
3000e tais olla takka, sitten ton kai joku muuraa n. 1000 eurolla pystyyn (perustuu Rautian jne antamiin arvioihin)? Piipun (täyden kiven reikä oltava) muurailee joku varmasti ehkä 500 eurolla, päälle toki tarpeet, läpiviennit, slammaukset, pellitykset ja hattu, oisko 1000-1500e. Sitten tietty palovillat ullakolle ja perustukset takalle.
Sanoisin että 6000 euroa vois olla todellinen loppuhinta takalle, eihän se lämmitysmielessä koskaan itseään takas maksa mutta kiva se on tunnelmanluojana ja sisustuselementtinä. Kannattaa siis miettiä jotain 500 euron etanoli-sisustustakkaakin jos nyt ei välttämättä tiilikasaa tahdo. Tässä taas huomataan että se "tarjouksessa oleva 2999e" takka ei välttämättä kovin halpa olekaan.

Mulla oli noi kirvesmiehet myös muurareita niin vaikea eritellä kustannuksia. Välillä muurasivat, välillä puuhasivat läpivientejä jne.

Olin budjetoinut tuohon 7000e piippuineen joten se voipi onnistuakin. Tai sitte laitan siskolikan muuraamaan niin tuntiliksa kohtuullistuu huomattavasti:)
Takaisinmaksuaikoja nyt on ihan turha laskea, tottahan takka pitää olla jo ihan periaatteesta ja toimiihan tuo varalämmönlähteenä samalla. Etanolitakat kuuluu sisustuslehtien sivuille.
 
Hyvä takkamuurari tekee sellaisen kun haluat pitkästä ja tullee halvemmaksi kuin valmis. Meillä maksoi paikalla muurattu takkaleivinuuni + Schiedelin piippu kaikkineen pellityksineen luokkaa 6000e. Painoa tuossa on n. 4000kg. Takka on laatoitettu kokonaan, mutta kun tehtiin itse niin em. hinnassa on vain materiaalit.
En tiedä mihin päin Suomea teet, mutta jos olet jossain pääradan lähellä pohjois-uusimaa/etelä-häme niin voin antaa muurarin tiedot. Varmaan muillakin arvon rakentajilla eri alueilta löytyy yhteystietoja.

Rakennan tänne Kymenlaaksoon, mulla on yhteydenottopyyntö vetämässä paikalliselle (rautakaupan mukaan pätevälle) muurarille joka noita Tiilereitä(kin) kasailee työkseen. Täytyy odottaa hänen yhteydenottoa ja tarjoustaan, samalla kysäisen mitä "pitkästä" tekeminen kustantaa. Piippu on tarkoitus tehdä tiilestä.
Tekeekös nuo muurarit yleensä noita pellityksiä vai kannattaakohan ne teettää samalla kun muutkin talon pellitykset?
 
Rakennan tänne Kymenlaaksoon, mulla on yhteydenottopyyntö vetämässä paikalliselle (rautakaupan mukaan pätevälle) muurarille joka noita Tiilereitä(kin) kasailee työkseen. Täytyy odottaa hänen yhteydenottoa ja tarjoustaan, samalla kysäisen mitä "pitkästä" tekeminen kustantaa. Piippu on tarkoitus tehdä tiilestä.
Tekeekös nuo muurarit yleensä noita pellityksiä vai kannattaakohan ne teettää samalla kun muutkin talon pellitykset?

Kun sulle tulee tiilipiippu niin mielestäni se puoltaa paikalla muurattua, koska samaa materiaalia käytetään molemmissa.

Jotkut muurarit saattaa pellittää itse tai sen kaveri samaan keikkaan. Meidän muurari antoi oman luottopeltiseppänsä tiedot, joka sitten osoittautui vanhaksi tutuksi oman työuran varrelta. Teetin hänellä sitten kaikki tarvittavat peltihommat ja piharakennushommien myötä täytyy taas kohta soitella uusia osia.
 
Joutuu avautumaan.... Nyt on paukut aika loppu, mutta muuten ihan hyvä fiilis. 06.00 raksalle ja sieltä suihkun kautta töihin 13.00. Tässä on muutenkin joka ilta töiden jälkeen mennyt raksalla. Eihän siellä iltaisin ihan valtavasti saa aikaiseksi, mutta jokainen tehty tunti on aina kotiin päin.
 
.......E: Noin 900e näkyy olevan hintaeroa koneilla. Enerventin Energy Optimizerillä on kyllä helppo vertailla lukemia molemmilla koneilla. Pandion menee pienemmällä virrankulutuksella samalla ilmavirralla kuin pingu. Myös kanavien äänenvoimakkuuksissa on aika merkittäviäkin eroja eli tarvii tutkia tarkemmin vielä tuota asiaa. Voi olla että sen 900e vois huonomminkin käyttää...

Oivalsit asian täydellisesti eli tuota juurikin tarkoitin ja olet näköjään löytänyt laskurinkin. Antaa muuten kohtuu oikean käyntitehon/äänitehot yms. jos annetut arvot on oikein ja kun kone käy 24/7 niin kyllä tuolla tehontarpeellakin on merkitystä.

Meillä kyllä Pingu riittää kun normiteho on luokkaa 55% ja tehostuksetkin pyörii max. 75%, mutta teillä on yli 50m3 enemmän vielä pidemmät linjat, siksi tuosta kommentoin.
 
Tv-taso ei ole ihan muun tyylin mukaista :D

Yritin katsoa sun blogista kuvia takan muurauksesta, mutta löytyi vain muutama yleiskuva ja sitten pintakerroksen tekemisestä. Olisi kiva nähdä tuleeko nuo valmistakat oikeaoppisesti siten, että rungon ja tulipesän väli on eristetty villalla (kuten pintakuori) vai onko tulitiilet suoraan rungossa. Meillä meinaan takka on muurattu tavallaan kolmessa kerroksessa, jotka ovat toisistaan irti. Jostain jonkun takkamuurarin neuvoista luin että noin pitäisi olla jotta homma pelittää pitkäikäisesti kuten pitää. Runko kantaa, tulipesä kerää ja varaa lämmön ja kuori sitten luovuttaa sitä hitaasti.

Tulitiilistä se pesä on, ja siinä sitten 1cm palovilla, jonka jälkeen kuoritiilet.
Eli ihan Tiilerin ohjeiden mukaan. Itse tykkäisin tosin jotta takasta saisi nopeammin lämpöä ulos, eli pönttöuunin tyyliin silloin kun sitä tarvitsee eikä 2vrk ennakoiden.
 
Tulitiilistä se pesä on, ja siinä sitten 1cm palovilla, jonka jälkeen kuoritiilet.
Eli ihan Tiilerin ohjeiden mukaan. Itse tykkäisin tosin jotta takasta saisi nopeammin lämpöä ulos, eli pönttöuunin tyyliin silloin kun sitä tarvitsee eikä 2vrk ennakoiden.

No on sitten ihan oikein. Noista tiilerin mittahahmotelmista ei oikein käy ilmi. Tuo nyt kuitenkin tiedoksi niille jotka aikoo muurauttaa kuorellisen takan paikanpäällä. Kuulemma jotkut "muurarit" oikoo ja tekee vain 2 tai 2½ kerrosta ja sitten ihmetellään.

Kuorellisen tiilitakan idea lienee enempi niin että kun sitä syksyllä alkaa lämmittämään niin sitten lämmitellään tasaisesti kevääseen asti. Takka luovuttaa siis koko ajan pientä lämpöä hetkellisten lämpöpiikkien sijaan. Näin ainakin meillä ja oikeasti vapun korvilla kun lopetin lämmittämisen niin viikon päästä huomasi että loppuvaiheen "viileä pinta" oli oikeasti lämmin verrattuna täysin jäähtyneeseen pintaan. Huonelämpötilataso putosi 0,5-1 astetta silloisilla lattialämmitysasetuksilla.

Äkkilämpötarpeita varten on Tulikivet, NunnaUunit yms. vuolikivikasat joissa pintalämmöt on +70C tunti lämmityksen jälkeeen. Mielestäni nuo ei oikein käy nykypäivän taloon kuin korkeintaan koristeeksi. Meinaan kun ensin lämmitetään ja sitten tuuletetaan liikalämmöt ulos jos on jotain oikein poltellutkin ... :)
 
Tarkoitin tuota sisärakennetta oheisen kuvan mukaan. Ulkokuoren ja rungon väliin tulee tietysti 1cm villa, mutta kun tuolla välissä on pesä ja runko irti villoilla.

10634652.jpg
[/URL][/IMG]
 
Back
Ylös Bottom