Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Ei sillä agregaatilla varmaankaan kannata maalämpöä suunnitella pyörittelevänsä, varmaan vaatis aikamoisen agregaatin. Eikös se riittäis että saisitte kämppään valot päälle ja telkkarin auki ja sit vaikka takalla lämpöjen ylläpitoa. Kyllä nykytalojen eristystaso on sen verran hyvä ettei ne lämmöt niin nopeasti putoa.

Viime talven pitkät sähkökatkot oli syy miksi me ylipäätään laitettiin takka.

Meillä kun lämpö tulee öljyllä ja auringolla niin sähköntarve on pieni. Siksi oli mahdollista/järkevää suunnitella sähköt siten, että varavoimalla voidaan hoitaa valaistusta, kylmäkoneet, IV, lämmitysjärkkä jne. eli tarpeellinen (pari kilowattia riittää). Ei pumppusysteemeihin kannata koska sitten puhutaan jos isoista varavoimaloista.

Käynnistysvirrat esim vesipumpussa voi olla melko mahtavia ja kuvittelisin että sama juttu maalämpöpumpussa. Vaatisi melkoisen koneen että kaikki pyörisi. Lisäksi tuollainen agregaatti vaatii säännöllisen huolto-ohjelman että kerran kuussa repäistävä käymään hetkeksi ym. Muuten voi olla että kun kallista investointia tarvitaan vuoden parin päästä niin ei pihinän pihinää irtoa.

Itsellä oli alustava suunnitelma tällainen:
Kaikki yleisimmät vehkeet kuten jääkaapit, iv koneet, olkkarin "viihdekulma" on saman vaiheen perässä. Keskuksessa on rasia, tai siis tulee oikea rasia erotuskytkimellä (olisiko joku kantaverkkokytkin oikea termi?) johon voi pultata alligaattorin kiinni. Kunnollinen invertteri alligaattori jaksaa ajaa näitä vehkeitä hyvin.
Kannattaa huomioida että noista halvoissa alligaattoreissa se sähkö voi olla kovinkin "likaista".

Lämmönjakohuoneeseen tulee upsin taakse kaikki ohjaukset (lähinnä aurinkosysteemin takia). Tässä kun aikaa tulee niin tutkailen mahista liittää isompi akku upsiin. Nuo pumput ym ohjaukset ei paljoa vie, pannun puhallin taitaa olla suurin ja olisiko tuokin alta 100 wattia (pitää mitata).

- - - Updated - - -

Täällä oikeasti varsinkin kunnon ukkosilla noita sähkökatkoja kyllä on. Yleensä mokomat ovat kyllä lyhyitä ja yli tunnin katkot jokseenkin harvinaisia. Tuolloin Tapanin päivänä oli about 80 tuntia sähköt poissa ja mikäs tässä ollessa kun alligaatori pörräsi nurkilla ja puita pesään. Sai hyvät rahatkin vielä Fortumilta, että tuollainen pitäisi olla joka vuosi :-)

Yo. kommenttiin jatkona että oma idea tuosta varavoimasta perustui juurikin pieneen sähköntarpeeseen eli on ylipäätään mahdollinen. Toiseksekseen kun asutaan kaupunkialueella niin sähkökatkojen todennäköisyys on aika pieni, mutta...

Edellämainitut + aurinkojärkkä ympättynä tekniikan kehittymiseen eli josko jonain päivänä voisi tuon vaiheen kautta syöttää esim. aurinkosähköä invertterin/akuston kautta ja sitten samaan ohjaukseen vielä alligaattori niin voisi olla huoletta että esim. aurinkokeräimet keittää kesällä sähkökatkoksen aikana tms. eli jotenkin tuumailtu asiaa hiukan pidemmälle. Tämä kun oli tarkoitus olla se eka ja vika. Vika se on ainakin itse rakennettuna koska kroppa ei varmasti kestä toista tai sitten pitää lopettaa työt ja nakertaa viisi vuotta.

Tämä kun oli tarkoitus olla se eka ja vika. Vika se on ainakin itse rakennettuna koska kroppa ei varmasti kestä toista tai sitten pitää lopettaa työt ja nakertaa viisi vuotta.

Mulla oli ajatus että ei olisi vika. Saa nähdä. Riippuu nyt monesta ja eniten siitä mihin suuntaan asuntojen hinnat kehittyy tulevina vuosina. Jos alaspäin niin sitten asutaan tuossa ainakin siihen asti kun lapset lähtee pesästä. Jos mielii nikkaroida, on vielä lähes 100 neliötä rakennusoikeutta jäljellä...

Jos taas kämppien hinna jostain syystä nousee, niin neljän vuoden päästä sais taas vuorotteluvapaata mikäli sitä systeemiä ei ole romutettu. Silloin ois pennut jo senverran isoja, että vois ottaa kerralla sen vuoden vuorotteluvapaata ja raksata uudelleen. Vaan sitten pitäs olla pääomaa niin että tekis vähintään ison tallin uudelle tontille ja ostais ison asuntovaunun ja siinä sitten loppu raksa. Vuokrakämppään en ihan helpolla lähde.

Tietty voi lentää paska ropeliin kunnolla ja joutuu takas lähiöasukiksi. Tai sitten voittaa lotossa (vaikken ees lottoa) ja voi rakentaa vaikka 10 taloa jos huvittaa.

Nyt tehdään aika tunteella tuota pihaa kuitenkin. Eipä tosissaan kiinnosta alkaa heti perään ees miettiin uutta. Tuossa jää kuitenkin vielä ensi kesäksikin hommat helposti.

Mimmosella tuntihinnalla olette saanut kirvesmiehiä hommiin? Niin, että kirvesmiehet on sinulla palkollisena ja itse maksat työantaja maksut tms, eikä ukot ole siis minkään rakennusliikkeen kautta. Käsittääkseni näin pitäisi saada halvemmalla, eriasia että miten saa hyvän porukan (2-3 ukkoa). Tarkoituksena olisi siis ottaa ainakin talon runkoa pystyttämään apuvoimia ja mahdollisesti muuhunkin hommaan.

Mimmosella tuntihinnalla olette saanut kirvesmiehiä hommiin? Niin, että kirvesmiehet on sinulla palkollisena ja itse maksat työantaja maksut tms, eikä ukot ole siis minkään rakennusliikkeen kautta. Käsittääkseni näin pitäisi saada halvemmalla, eriasia että miten saa hyvän porukan (2-3 ukkoa). Tarkoituksena olisi siis ottaa ainakin talon runkoa pystyttämään apuvoimia ja mahdollisesti muuhunkin hommaan.

Kyllä ihan ammamiehen kohdalla taitaa lähtö olla 15 eurosta ja siihen sitten nuot sivukulut kaikki päälle. 1,8 taitaa olla kohtuu realistinen kerroin jos vähän varautuu saikkuihinkin. Raksalla on jotai ihmeen henkilökohtasia lisiä joita pitää ainakin joku tyyliin 10 senttiä olla. Lisäksi se lomaraha on kohtuu iso ja sekin kai maksetaan keikkalaiselle peruspalkan päälle. Enpä ihmettelisi jos alkaa 30 euroa läheneen kokonaisuudessaan. Apupojan saa varmaan 10-12 eurolla + ne sivukulut.

Mihinkä päin rakennat?

Kyllä ihan ammamiehen kohdalla taitaa lähtö olla 15 eurosta ja siihen sitten nuot sivukulut kaikki päälle. 1,8 taitaa olla kohtuu realistinen kerroin jos vähän varautuu saikkuihinkin. Raksalla on jotai ihmeen henkilökohtasia lisiä joita pitää ainakin joku tyyliin 10 senttiä olla. Lisäksi se lomaraha on kohtuu iso ja sekin kai maksetaan keikkalaiselle peruspalkan päälle. Enpä ihmettelisi jos alkaa 30 euroa läheneen kokonaisuudessaan. Apupojan saa varmaan 10-12 eurolla + ne sivukulut.

Mihinkä päin rakennat?

Joo, samaa meinasin kirjoitella. Meillä ukot oli hivenen kalliimmat, mutta olivat ahkeria ja tekivät pitkää päivää eivätkä poltelleet tupakkia tai pitäneet extrataukoja.

Mihinkä päin rakennat?

OK, jostakin olin kuullut että 1.3 vois olla sopiva kerroin mutta parempi varmaan varautua tuohon 30e kokonaisuuteen. Rakennan Ouluun.

Joo, samaa meinasin kirjoitella. Meillä ukot oli hivenen kalliimmat, mutta olivat ahkeria ja tekivät pitkää päivää eivätkä poltelleet tupakkia tai pitäneet extrataukoja.

Sinä joskus nuitten kustannuksista oletkin kertoillut, ja olen koitellut sitä postia/blogia etsiä mutta ei ole löytynyt.

Sinä joskus nuitten kustannuksista oletkin kertoillut, ja olen koitellut sitä postia/blogia etsiä mutta ei ole löytynyt.

Joo, oisko 12.000e/kk olleet noi ukot (2) työkaluvuokrineen jne. 10h päivää tehden. Kyllä siinä äkkiä kannattaa ottaa normaalin ihmisen vaikka töistä palkatonta ja tehdä itse mitä vain osaa. Aika harva rakentaja kuitenkaan 6000e/netto tienaa jotta työmiehen palkkaus oikeasti kannattaisi siten että on itse töissä.

OK, jostakin olin kuullut että 1.3 vois olla sopiva kerroin mutta parempi varmaan varautua tuohon 30e kokonaisuuteen. Rakennan Ouluun.

Taitaa 1,5 olla se "virallinen" mutta tuohon hyvä laskea päällä extraa.

- - - Updated - - -

Joo, oisko 12.000e/kk olleet noi ukot (2) työkaluvuokrineen jne. 10h päivää tehden. Kyllä siinä äkkiä kannattaa ottaa normaalin ihmisen vaikka töistä palkatonta ja tehdä itse mitä vain osaa. Aika harva rakentaja kuitenkaan 6000e/netto tienaa jotta työmiehen palkkaus oikeasti kannattaisi siten että on itse töissä.

Juuri näin. Ja siihen sitten vaikka se palkattu timpuri kaveriksi. Tekee alusta asti selväksi että itse on siellä tekemässä aputyöt ja johtamassa projektia. Jos timpuri nikottelee, vaihda seuraavaan. Rakentamisesta puolet on tavaran roudaamista ja siivoamista. Siitä kyllä selviää...paitti fyysisesti jos ei ole ikinä mitään paskalla käyntiä raskaampaa tehnyt. Mutta siis ei sun tarvi timpuri olla että pystyt raksalla paahtamaan. Kunhan ei peukalo täydellisen keskellä kämmentä ole, niin hiton paljon pystyy tekemään ja todellakaan täällä ei varmaan ole kuin promillen sadasosa niitä jotka tienaa niin paljon ettei oikeiasti kannata noita aputöitä taloudellisessa mielessä tehdä.

Juuri näin. Ja siihen sitten vaikka se palkattu timpuri kaveriksi. Tekee alusta asti selväksi että itse on siellä tekemässä aputyöt ja johtamassa projektia. Jos timpuri nikottelee, vaihda seuraavaan. Rakentamisesta puolet on tavaran roudaamista ja siivoamista. Siitä kyllä selviää...paitti fyysisesti jos ei ole ikinä mitään paskalla käyntiä raskaampaa tehnyt. Mutta siis ei sun tarvi timpuri olla että pystyt raksalla paahtamaan. Kunhan ei peukalo täydellisen keskellä kämmentä ole, niin hiton paljon pystyy tekemään ja todellakaan täällä ei varmaan ole kuin promillen sadasosa niitä jotka tienaa niin paljon ettei oikeiasti kannata noita aputöitä taloudellisessa mielessä tehdä.

Autotalli ollaan nyt tehty isän kanssa vesikatto vaiheeseen, tuohonkin oli tarkotus ottaa kirvesmies/miehet, koska ei ollut 100% uskoa että tuota osaa ite tehdä mutta niin se vaan on pystyssä, mutta eipä kirvesmies sitte heti joutanukkaan nii "odotellessa" naputeltu sit.
Töistä ei vaan taida olla mahdollisuutta saada tuota vapaata taloa varten ja pelkästään iltatöikseen naputellessa menee liikaa aikaa.
Roudaamisen ja siivoamisen lisäksi tuntuu olevan myös melkosta projektinjohtamista rakentaminen, ei tarvi olla ku pari talkoolaista tontilla nii heti menee itellä puolet ajasta miettiessä miten/mitä kannattaa kenenki tehdä. Tavaran hommaamisesta/kilpailuttamisesta/etsimisestä puhumattakaan...

Tuo kirvesmies kaverina niin, että ite olis just apulaisena ja johtamassa ois kyllä ehkä unelmatapa rakentaa tällä kokemuksella.

Harva nettoaa tämän 6000e, mutta pitäähän tässä ottaa huomioon myös rakentamiseen käytetty aika yms... Eniten kyllä vituttaa palkata paska työmies joka sotkee ja tekee huonompaa jälkeä mitä itse tekisit. Näin kävi erään Porvoolaisen maalarin kanssa entisessä asunnossa. Saatana.

Sokkelin pinnoitus edessä. Vaihtoehdoksi olen ajatellut Yki rouhepinnoitetta tai vastaavaa joltain muilta valmistajilta. Mitäs mieltä olette noista?

Värisävyksi joku keskiharmaa. Ei saisi yhtään olla sinertävä tai ruskehatava, joten mikähän tuossa olisi neutraali keskiharmaa?

Joku tuollainen vaikka:
http://http://www.talopirkka.fi/rauhala_etusivu_old.jpg

EDIT: Myykö joku rautakauppa Sakretin tuotteita? Niillähän olis kans joku ja ajattelin mahtaisko hinta olla kohdillaan... Tai onko joku käynyt Byggmaxissa katsomassa, olisko siellä jotain vastaavaa ja siitä sitten kokemuksia?

Meillä taitaa olla sokkelissa oikaisulaastina Weberin Vetonit 137 (ent. Serpo) ja rouheena Vetonit 138. Värinä on harmaa. Ei ole kovin kalliita tuotteita. Netistä löydät ohjeet itse tekemiseen. Varmasti kestävämpiäkin tuotteita löytyy mutta hintakin on sitten toinen.

Meillä taitaa olla sokkelissa oikaisulaastina Weberin Vetonit 137 (ent. Serpo) ja rouheena Vetonit 138. Värinä on harmaa. Ei ole kovin kalliita tuotteita. Netistä löydät ohjeet itse tekemiseen. Varmasti kestävämpiäkin tuotteita löytyy mutta hintakin on sitten toinen.

Mietiskelin noita "aitoja" rouhepintoja, mutta ne tuntuivat vähän työläiltä tähän väliin, joten kävin hakemassa tuota Ykiä. Autotallin sain eilen pinnoitettua ja jälki oli mielestäni varsin hyvää. Hintaa tuolla tosiaan on, enkä tiedä onko se kuinka kestävää, mutta ilmeisesti sitä saa sitten paikattua kohtuullisesti, jos lumikolalla tms sattuu kolhimaan.

Mulla on sellainen massaruisku mistä tuo meni hyvin läpi. Joku halpa versio, mutta sillä oli tosi nopea levittää. Mielestäni kannattava sijoitus rakentajalle, jos yhtään enemmän on kivipintoja. Taisin sillä olohuoneen seinään levittää antiikkilaastinkin ja sitten sienellä tein kuvioinnin...

Epäselväksi jäi, että pitäisikö tuossa olla alla silikonipohjuste. Sokkeli ei nosta kosteutta ja on uusi pinta. Eli ilmeisesti ei.

Itse en olisi noin sinistä tehnyt...
;) Ei vaan tosi komea talo

Diggaan Huppe tosta takkahuoneesta! Oman talon tavaratoimitus tulee ensi maanantaina, saas nähdä kuinka paljon tavaraa on viottunut rahdin aikana.

Miten hyvin pelkkä aluskate kestää vesisadetta? Eli onko ongelma, jos katto jää useaksi päiväksi sen varaan ja sataa kunnolla?

Miten hyvin pelkkä aluskate kestää vesisadetta? Eli onko ongelma, jos katto jää useaksi päiväksi sen varaan ja sataa kunnolla?

Kestää se vettä vaikka kuinka ja paljon.. Sehän sen tarkoitus on.

Jos vettä sataa ja tuulee kovaa lappeen vastaisesti saattaa vesi kulkea tuulen voimasta jatkoskohdista läpi, mutta tällainne nyt on aika epätodennäköinen.

Mulla tulee ulos muutama led-spotti muuntajalla. Siinä on tosiaan muuntaja ja pitkä johto, jonka päässä on 230V pistotulppa. Onkohan siis tarkoitus, että tuo muuntaja ja pistoke pitäisi saada jonnenkin terassin pistorasian lähettyville, vai pitääkö mun virittää kukkapuskien keskelle joku autonlämmityksen pistorasiakotelosysteemi?

Tuossa kuva sellaisesta:
3854.jpg

3854-201242495848.jpg

Mulla tulee ulos muutama led-spotti muuntajalla. Siinä on tosiaan muuntaja ja pitkä johto, jonka päässä on 230V pistotulppa. Onkohan siis tarkoitus, että tuo muuntaja ja pistoke pitäisi saada jonnenkin terassin pistorasian lähettyville, vai pitääkö mun virittää kukkapuskien keskelle joku autonlämmityksen pistorasiakotelosysteemi?
Laitettiin tuossa juuri tuollainen samantyylinen setti omalle pihalle eli 5 kpl 1 W LED-spotteja, joilla valaistaan luonnonkivimuuria. Helpoin tapahan on viedä tuo muuntaja tuonne terassille tai vastaavaan paikkaan. 12 V spagettikaapelia voi DIY:nä kaivaa mahan ilman hirveitä suojauksia eikä tuota tarvitse kaivaa 60 cm syvyyteen. 230 V taasen on sitten ihan eri juttu eli se pitää kaivella aika hyvin suojattuna sekä suht syvälle ja kytkennät pitäisi kai olla sähkärin tekemiä...

Ainut tuossa on ettei noilla ohuimmilla 12 v spageteilla voi tehdä tolkuttoman pitkiä vetoja; esim. meillä oli "sarjan" ohjeena muistaakseni ettei yli 25 metriä, koska voi olla ettei jännite riitä loputtoman pitkälle tuollaisen ohuen narun yli.

Back
Ylös Bottom