Moi
Mulla laski talon matkalla 1,5m maa ja tein yksikerroksisen talon...ja sisäänkäynti talliin vielä alarinteen puolelta. Jos saat ylärinteen puolelta kulun, niin toi niin helppoo, et ei helvetti. Mulla rupes tulemaan 0,25 cm/metri pahimpiin kohtiin nousua tontille, joten joutu jo vähän kikkailee.
Yläpuolelta pääset hyvin sisään ja koska tontti laskee tuon verran, niin mitään vesiä ei jää lillumaan tontille. Mäkin naureskelen naapureiden mutapihoja ku iteltä häviää vedet samalla ku sade lakkaa. Ja tosiaan pieniä kivistä tehtyjä portaita tontille, niin saa tasaista maata ja upena pihan.
Säästät väkisin vaan kaiken maa-aineksen mitä tontilta tulee. Elä annan kaivuumiesten viedä yhtään täyttömaata pois, koska tuut tarvitsemaan sitä pintojen muotoilussa. Tosiaan ontelolaatoilla tuo on helpompi tehdä...kaivaa montun ja nostaa harkoilla korkoon ja ontelot päälle. Rakenne niinku mersu/bemari. verrattuna maanvaraiseen laattaan. Kaikki remontit ja jälkiasennukset maailman helpoimpia tehdä kun pääsee talon alle ja kosteusvaurio mahdollisuus lähes 0. Oikein tehtynä, mutta kukaan rakennesuunnittelija ei noita enään väärin tee, vaan oikein mitoitettu alapohjan tuuletus, niin voi nukkua yöt rauhassa eikä edes muurahaiste halua kömpiä kotiin
Lähtisin A vaihtoehtoa toteuttamaan, jos se tuntuu itsestäsikin mielekkäimmältä.
Hupelle: älä pelkää onteloita. Hitto maailman hienoin tapa tehdä alapohja. Käy yhdessä onteloiden päälle tehdyssä talossa, niin tajuat sen miten hieno tapa toi on tehdä talo. Kaikki viemärit sun muut huollettavissa ja korjattavissa. Sama koskee lähes kaikkea. Mä oon kattonut, et esim. omassa talossa ei voi käydä mitään sellasta vahinkoa, mitä en periaatteessa jopa itse korjaa. Maanvaraisessa laatassa kun joku paskaputki kränää ni revit koko talon auki kun taas mä voisin käydä fixaa sen ruokatunnilla

...Jos haluaa esim. vesipisteen lisää ni saisin vkl aikana tehtyä sellaisen. Vaikka pistäis olohuoneen keskelle paskapöntön ni vkl duuni. Myynnin kannalta ei tarvii jännittää onko alapohja oikein tehty ja nouseeko kosteus kapilaarisesti taloon. Kävelee talon alle ja tarkastaa. Myyjän vastuu on kuitenkin aika pitkä ja rakennuttajana esim. itse olen vastuussa talostani. 5-10te lisäkulu rakennusvaiheessa ja hyvin nukuttuja öitä. Mä säästin mielummin parketissa tuon ja tein rakenteet ekana kuntoon. Parketin voi vaihtaa, mutta rakenteita ei.
Ja ottamatta kantaa miten miten se naapuri s-market on tehty, mutta nosto 5metriä ihan ok, mutta maanvarainen laatta siihen päälle kuullostaa hassulta ainakin ilman paalutusta.
Kuten sanottu olenhan mäkin nostanut yhteensä melkein 2 metriä tonttia.
Ja siis veikkaan kyllä ,että noiden naapuritalojen pohjat on laskeneet, mutta ketä kiinnostaa 70-luvun talo, jos lattia nyt on 5 cm laskenut ja vinossa. Pienimpiä murheitä, mutta kyl se rupee vituttaa ku huomaat, että listat seinässä on 5 cm lattian yläpuolella ekan asumisvuoden jälkeen. Ei tuu uni sen jälkeen silmään. Tai huomaat kun lapsi leikkii, et miksi se pallo jolla se leikkii aina menee tuonne samaan nurkkaan

...mielummin vähän extraa ja kunnolla pohja. Se on talon kaiken a ja o. Kaiken muun voit fixaa, mut pohjia on huono korjata enää jälkikäteen.