Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä jos pistäisit näytille kaavoitusmääräykset, tai oikeastaan sen kuvan missä näkyy alue mille saa rakentaa, harjasuunnat, mahdolliset liittymät etc. Vaikka määräykset ovat määräyksiä niin esimerkiksi alueella johon rakensimme oli joidenkin tonttien kohdalla määräykset "ristiriidassa" keskenään ja tekivä asemoinnista vähän turhan haastavaa. Näissä tapauksessa kaupunki antoi poikkeuslupia, eli jos joku pikkujuttu kaataa suunnitelmat niin kannattaa neuvotella kaupunginkin kanssa.

Tossa jotain:

LINKKI

Kauhiasti tulee muutettua tuota koko ajan, kyllähän tässä vuoden päivät vierähtää helposti kun aina keksii jotain parempaa.

Tässä uusin pohjakuva, tällä kertaa ihan mittakaavassa.

LINKKI

Itse en tekisi noin sokkeloista seinäjärjestelmää. Vaikka tuo tuntuu kätevältä, niin esim huoneen laajentaminen on mahdollista kun komerot purkaa. Vähän helpommaksi tulee rakentaminen.

Eli tekisin kiinteät seinä ihan eri tavalla tuon vasemmanpuoleisen vessan ja työhuonenurkkauksen kohdalla. Ja suoristelisin hieman noita sokkeloisia seinärakenteita.

Kustannuksia kyllä tulee kolmen vessan osalta. Ja tuo rymyboxi tulee kalliiksi, joten ei kai muutamat mutkat levytyksessä ja hankalampi runkorakennus kauheasti enää paina. :D

Tykkään tuosta erillisestä saunarakennuksesta. Mitä niitä on messuilla nähny ni ne on AINA tosi kivoja! "BMW E61".. heh.

Ootko Huppe ajatellu pitää sitä tallissa oikeesti? Ennen muuttamista oli mullakin hienot kuvitelmat miten kaupasta tullessa painan autossa kaukosäätimen nappia ja nosto-ovi aukeaa ja saan ostoskassit suoraan taloon sisälle.

Mä vedin tallin lattiaan vaaleanharmaan epoksilattian ja laitoin talliin penkin ja muut "välineet" (ei, en tarkoita strap-onia).

Noh, sitten pidin E60tä sinä syksynä kaksi päivää tallissa ja olin sellai et "MITÄ HELVETTTTTTTIÄ!!??" kun lattia oli täynnä paskaa auton alta ja ympäriltä, kiviä kantautuu myös hitosti vaikka on 40 m asfalttipihatietä ennen tallia. Ei oo sen koommin nelipyöräisiä (kaksipyöräiset eri juttu) tallissa nähty, siivoilin vaan tallin taas vastaamaan nykypäivän "hyvinvointikeskuksen" vaatimuksia :)

Myös ruostumisen kannalta autolle on katos paras vaihtoehto ja lämmitys on menny tosi kivuttomasti Defalla jos sitä ajattelee.

Tässä uusin pohjakuva, tällä kertaa ihan mittakaavassa.

Mua mietityttää tuo iso hukkatila eteisaulassa. Onko sille ajateltu mitään käyttöä? Ja noin kapeaan eteiseen kannattaa varmaankin laittaa liukuovet kaappeihin. Mä muuttaisin eteisen rakennetta jotenkin niin, että kapea käytävä poistuisi ja pukeutumistila olisi oikeasti tilava.

Itse en tekisi noin sokkeloista seinäjärjestelmää. Vaikka tuo tuntuu kätevältä, niin esim huoneen laajentaminen on mahdollista kun komerot purkaa. Vähän helpommaksi tulee rakentaminen.

Eli tekisin kiinteät seinä ihan eri tavalla tuon vasemmanpuoleisen vessan ja työhuonenurkkauksen kohdalla. Ja suoristelisin hieman noita sokkeloisia seinärakenteita.
Juu, se olisi helpompi kyllä. Kelasin tohon vaan noita Ikean Hopen-komeroita, jotka ovat hienoja ja halpoja. Ne kävis tohon kuin nenä päähän. Hieman hankala noita on suoristaa mikäli tahtoo molempiin huoneisiin aina komerot. Itsehän noi väliseinät askartelisin, joten ei siitä mitään lisäkustannuksia tule, jos oma työ on 0e ;) Kertopuu ja Gyproc on kaverimme :)
Missään nimessä en tahdo ns. "kelluvia" irtokomeroita huoneisiin, kuten niitä usein laitetaan. Kaikki komerot upotetaan siis seinään.
Tykkään tuosta erillisestä saunarakennuksesta. Mitä niitä on messuilla nähny ni ne on AINA tosi kivoja! "BMW E61".. heh.

Ootko Huppe ajatellu pitää sitä tallissa oikeesti? Ennen muuttamista oli mullakin hienot kuvitelmat miten kaupasta tullessa painan autossa kaukosäätimen nappia ja nosto-ovi aukeaa ja saan ostoskassit suoraan taloon sisälle.

Mä vedin tallin lattiaan vaaleanharmaan epoksilattian ja laitoin talliin penkin ja muut "välineet" (ei, en tarkoita strap-onia).

Noh, sitten pidin E60tä sinä syksynä kaksi päivää tallissa ja olin sellai et "MITÄ HELVETTTTTTTIÄ!!??" kun lattia oli täynnä paskaa auton alta ja ympäriltä, kiviä kantautuu myös hitosti vaikka on 40 m asfalttipihatietä ennen tallia. Ei oo sen koommin nelipyöräisiä (kaksipyöräiset eri juttu) tallissa nähty, siivoilin vaan tallin taas vastaamaan nykypäivän "hyvinvointikeskuksen" vaatimuksia :)

Myös ruostumisen kannalta autolle on katos paras vaihtoehto ja lämmitys on menny tosi kivuttomasti Defalla jos sitä ajattelee.
Hyvä pointti autotallista. Itse teen sen lähinnä nikkarointikäyttöön kun tulee aika paljon askarreltua kaikkea. Saa nähdä mahtuuko auto sinne edes, se on kuitenkin mitoitettu autoa varten ;) Katos tuon lisäksi olisi aika luksusta.

Voisi toki harkita suurta varastoa ja hieman ulkonevaa autokatosta... Käsittääkseni autokatosen rakentaminen ei kuitenkaan ole yhtään halvempaa kuin autotallin?

Mua mietityttää tuo iso hukkatila eteisaulassa. Onko sille ajateltu mitään käyttöä? Ja noin kapeaan eteiseen kannattaa varmaankin laittaa liukuovet kaappeihin. Mä muuttaisin eteisen rakennetta jotenkin niin, että kapea käytävä poistuisi ja pukeutumistila olisi oikeasti tilava.
Eteinen on asunnon käyntikortti. Tuosta aulasta on tarkoitus rakentaa näyttävä jonne seinään upotusta, taulua, jotain koristetta jne.

Varsinainen eteinen oli meillä ennen muistaakseni 80cm käytävällä ja sekin toimi jotenkuten, pistin tuohon silti 40cm lisää. Eli siinä on nyt 120cm leveä käytävä. Liukuovet olikin tarkoitus tuohon pistää.
Tässä entinen eteinen:
LINKKI

Tuohon tulee mielestäni hieman avaruutta + valoisuutta tuolla matalalla tasolla ja täyskorkealla ikkunalla oven vieressä.

Hyviä vinkkejä, jostain niitä neliöitä pitää kuitenkin nipistää ja jollain tasolla asunnosta pitää saada edustavan näköinenkin. Eli kompromisseja joutuu tekemään. Kyllähän tuon saunatuvan hinnalla saisi pari makkaria lisää ja eteiseenkin vielä yhden. Eipä noille ole tarvetta kun emme enää lisäänny emmekä lemmikkejäkään ota koskaan.

Käsittääkseni autokatosen rakentaminen ei kuitenkaan ole yhtään halvempaa kuin autotallin?

Ei seiniä, ei lattiaa, ei öljyn ja hiekan erotuskaivoa.. pakkohan sen on olla halvempi.

Jos tonttia riittää niin tohonhan sulle mahtuis hyvin tallin oikealle puolelle perinteinen katos, jossa vielä kylmä varastokoppi päädyssä tai sitten pelkkä katos. Sitten voisi halutessaan jättää varaston pois autotallin päädystä (=seinä pois) niin olisi vähän enemmän tilaa nikkaroida, ei törmäile seiniin kääntyillessään ja sillai.

E: TOSIN jos budjetti on yhtään ahtaan tuntuinen alkuvaiheessa niin sitten kannattaa unohtaa kaikki laajennukset, se kuitenkin ylittyy ilmankin.

Talo on speksattu juuri niin leveäksi kuin se mitenkään on mahdollista tontin suhteen. Varaa ei ole edes 50cm levennykseen.

Hah :)

Pitäiskö speksata ihan vain neliön muotoinen talo autokatoksella..... Paljonkohan olisi halvempi?

Pari kymmentä tuhatta verrattuna tuohon erilliseen saunarakennukseen MUTTA en ikipäivänä tekis sinuna sitä muutosta (mikäli edes oikein ymmärsin), toi on melkein kuin mökille lähtis kun sinne menee. Etenkin jos sen vielä sisustaa rennommin kuin varsinaisen asuinrakennuksen.

Mikä muuten oli syynä, että saunarakennus täytyy olla fyysisesti irrallaan talosta? Menettääkö siinä jotain jos olisi vaan L:n muotoinen talo ja saunalle oma sisäänkäynti?

Menettäis sen lasitetun välitilan? Se on kyllä selvä, mukava extra tossa suunnitelmassa. Tuo erillisyys tuo sellasta FIILISTÄ, josta ainakin itse olisin valmis maksamaan.

Jos hintaero jää 20ke niin eihän tota tartte edes miettiä, eikä uutta taloa piirtää. Tosiaan neliöistä ei ole tarkoitus tinkiä ollenkaan.

Menettäis sen lasitetun välitilan? Se on kyllä selvä, mukava extra tossa suunnitelmassa. Tuo erillisyys tuo sellasta FIILISTÄ, josta ainakin itse olisin valmis maksamaan.
Paljonko haluaa sitten maksaa tuosta erillisyydestä?

Onhan se jo erillinen jos sinne on pelkästään erillinen sisäänkäynti. Jokainen lisäseinä lisää lämmityskustannuksia. Eihän siellä saunassa tiedä, että onko se kiinni talossa vai 10m irti siitä.

Jos talo olisi L:n muotoinen niin siihen jäisi suojaisaa sisäpihaa ja yhtälailla sen alueen voisi kattaa haluamaltaan alueelta.

No jos tuo saunatupa tuosta unohdetaan niin talosta tulee neliön mallinen, ei L-mallinen. Ei erkkereitä, ei ulokkeita, vain neliö. Halpaa kato!

Back
Ylös Bottom