Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Siis kurssiin on aikaa vielä, oliskohan 2016, ajattelin vaan että aikainen madon nappaa :D
Tuo 1000m meni siis ihan vain uimalasit päässä ja housut jalassa. Ei kai tuo 50m sitten ole ihan mahdoton, jos on tahtoa ja on tullut harjoiteltua :D
Siis rintauinti on paras tapa sukeltaa?

Treenivinkit kuulostivat hyviltä, pitää vaa maltillisesti harjoitella niin eiköhän se kultainen 50m saavuteta :D Tota 25m uinti ja 25m sukellus pitää kyllä alkaa treenaamaan. Toi järvessä perusvälineharjoittelu kuulostaa myös hyvältä. Olen sitä itsekkin koittanut, mutta matkat ovat aika epätarkkoja. En kyllä tiedä kehtaako halliin mennä räpylöillä ja snorkkeleilla :D
Olen ajatellut jotain tekniikkakurssia, saa nähdä tuleeko mentyä :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No jos vasta 2016 haet niin ei mitään hätää vielä :) Jos harjoittelet säännöllisesti niin pitäis päästä sisään!

Uimahallissa ei ole kiellettyä uida perusvälinein :D Ja jos asut jossain isommassa kaupungissa jossa on hyppyallas (4m syvä) niin kannattaa mennä kokeilemaan uppopalloa! Kaverini oli muutama vuosi ennen SUKKiin hakemista ns. "1p uimari" mutta aloitti pelaamaan uppopalloa ja pääsi sisään :) Uppopallossa kehittyy todella nopeasti ja tottuu veden alla olemiseen. Suosittelen ERITTÄIN PALJON!!! Eikä se ole ollenkaan kallis harrastus (sukellusseuraan liittyminen n.50e + uimahallikortti ja perusvälineet). Uppopallo piireissä liikkuu paljon SUKin käyneitä ja he neuvovat ihan varmasti mielellään :)

Kattelin vähän ja kyllä tuo uppopallo vaikutti ihan pätevältä SUKKin kannalta. Pitää laittaa harkintaan ja alkaa keräämään rohkeutta :D jos vaikka uskaltais mennä kattelemaan. Mietityttää vaan onko tuo sellanen laji missä on pienet piirit ja pärjääkö alottelija.

Mites jos alan käymään hallilla vaikka vuoden ajan noin 1 kerta viikossa sisältäen 1km uinti ja sukeltelua, niin pitäisiköhän riittää? Kun onhan tässä vielä aikaa... :D
Sitten kun alkaa lähenemään pääsykokeet ni enemmän treeniä

Uppopallossa on pienet piirit koska harrastajia on alle tuhat. Alottelija ei tietysti pärjää ensinmäisillä kerroilla mutta lajissa kehittyy nopeasti kun saa neuvoja. Uppopalloilijat ottavat kernaasti uusia pelaajia vastaan koska pelaajia on niin vähän. Hirveän monella on kuva, että uppopallo on raaka ja vaarallinen laji, jota se ei todellakaan ole! Uppopallo on rankkaa mutta hauskaa koska onhan se maailman ainoa kolmiulotteinen peli :) Eli rohkeasti vaan kokeilemaan :)

Kerran viikossa riittää hyvin tekniikan parantamiseen. Kannattaa käytää apuna lautaa ja jalkojen väliin laitettavaa kelluketta, koska ne auttavat oikean uimaasennon löytämisessä. Kannattaa käydä myös tekniikkakurssi niin oppii paljon nopeammin :D

Tuo uppopallo kuulostaa mielenkiintoiselta ja hauskalta. Käyn tässä kuitenkin ainakin jonkin aikaa uimassa että tulee vesi vähän tutummaksi. Onkohan tietoa uppopalloseuroista Helsingin lähistöllä?
Kiitos taas uintivinkeistä :D Ovat minulle kullan arvoisia ja tekniikkakurssia olen ajatellut mutta tämän kesän kurssi oli jo alkanut

Onko kukaan täällä tietoinen viitta ja tikari-erikoisjoukosta? Katoin jotain sukeltajakurssin videoo ja siinä mainittiin sellanen niin mikähän se oikein on?

Tuo uppopallo kuulostaa mielenkiintoiselta ja hauskalta. Käyn tässä kuitenkin ainakin jonkin aikaa uimassa että tulee vesi vähän tutummaksi. Onkohan tietoa uppopalloseuroista Helsingin lähistöllä?
Kiitos taas uintivinkeistä :D Ovat minulle kullan arvoisia ja tekniikkakurssia olen ajatellut mutta tämän kesän kurssi oli jo alkanut

Itse asiassa ei suoraan tietoa ole, mutta jos/kun menet pelailemaan, niin kannattaa kysäistä jotain näyttämään ja opettamaan sukellustekniikan. Oikealla tekniikalla tuon 50m pitäisi aika nopeasti mennä, kun taasen väärille teille lähdettyään saattaa hieman kiukuttaa.

Terve, piti oikeen rekisteröityä palstalle aiheesta kiinnostuneena.. elikkäs 2015 kurssille ois tarkotus pyrkiä, testit siis reilun vuoden päästä.. Kysymys kuuluukin että kuinka paljon tässä vuoden aikana ehtii kuntoaan parantaa.
Tänään kävin cooperin juoksemassa ja tulos oli 2700. Lenkillä oon ny käyny reilun kuukauden. Ehtiikö vuodessa parantaa tuohon reiluun 3k? Ja muitaki ongelmia löytyy.. Esim penkistä saan 50kg nostettua vain noin 13 kertaa..
Leuat nyt menee suht hyvin, 18 pitäis kyllä mennä ongelmitta.
Suurin ongelma tulee luultavasti olemaan tuo 15km maastomarssi, miten tuosta ees voi selvitä hyvillä pisteillä? :D
Sukellukset nyt jotenki menee, sukellusta tuli nuorempana harrastettua. Uintia pitäs paljon vielä talvella vetää muun reenin ohessa. Miteköhä kroppa kestää tollasen todella intensiivisen treenauksen ku ei oo pariin vuoteen tullu mitään tehtyä?
Ps: sori tuli pitkä lista kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastailla :D

Noniin :D lisää innokkaita ihmisiä ilmoittautuu...

Juoksu: Tuosta cooperista ei kannata olla huolissaan ollenkaan. Saat varmasti ensi vuonna 3000m täyteen, mutta nyt ei kannata sitä alkaa erikseen treenaamaan (vasta ensi kesänä riittää). Ala käymään pitemmillä lenkeillä 2-3 kertaa viikossa (10-20km) niin peruskunto kasvaa ja cooper tulos myös sen mukana. Kannattaa välillä myös kokeilla repun ja painon (ei heti 10kg) kanssa juoksemista mutta ei vielä sitä 15km vaan vaikka alle 7km lenkit riittää niin jalat ja selkä tottuu. Kannattaa käydä myös monipuoisesta salilla ja uimassa ja talvella lisää sali treeniä ja vähentää juoksemista.

Fyysiset testit: Ihan perus 2-3 kertaa viikossa salilla riittää ja mahdollisimman monipuolista treeniä eli ei pelkästään terassilihaksia :D Penkkiä kun treenaa melkein joka kerta niin talven aikana tulos kyllä paranee selvästi. Itse sain vuosi ennen testejä 50kg about 10 kertaa mutta testeissä menikin jo 21 eli ei mitään hätää sulla :D Leuoissa kannattaa treenata vain ja ainoastaan roikkumista!!! Yli puolet ei jaksa roikkua sitä 90sec testeissä ja menettää monta pistettä.

Uinti ja sukellus: Uintiin ei oikein auta muu kuin uiminen (mutta voiman myötä tulee lisää vauhtia). Sukelluksiin liittyen laitoin jonkun aikaa sitten "sukellus-uinti" ohjeet tälle palstalle niin suosittelen kokeilemaan sitä.

Ja älä todellakaan aloita "intensiivistä" harjoittelua! Muista pitää välipäiviä harjoittelusta ja aloita hitaasti jos on tullut treenaamisesta taukoa ettei mene paikat rikki.
Näillä eteenpäin :D

Kulho: kiitos vinkeistä! :D
Alkoi tänään vähän ketuttamaan tuo juoksu kun tässä oli nyt 3 päivää välissä cooperin jälkeen kun lenkille lähdin, niin muutaman kilometrin pysty vaan juoksemaan koska todella vitullinen polte valtasi koko jalat jotka muutenkin alkoivat tuntua ihan lyijyltä jo lyhyen matkan jälkeen!! Mistäs toi vois johtua? Voiko olla mahollista että 3 päivässä ei ehdi täysin palautua?? eikai ny ylikunto oo voinu iskeä reilun kuukauden juoksentelusta?
Pitäskö pitää vaikka 1 taukoviikko juoksusta ja käydä vaikka kerran pienellä verryttelyllä?

Kulho: kiitos vinkeistä! :D
Alkoi tänään vähän ketuttamaan tuo juoksu kun tässä oli nyt 3 päivää välissä cooperin jälkeen kun lenkille lähdin, niin muutaman kilometrin pysty vaan juoksemaan koska todella vitullinen polte valtasi koko jalat jotka muutenkin alkoivat tuntua ihan lyijyltä jo lyhyen matkan jälkeen!! Mistäs toi vois johtua? Voiko olla mahollista että 3 päivässä ei ehdi täysin palautua?? eikai ny ylikunto oo voinu iskeä reilun kuukauden juoksentelusta?
Pitäskö pitää vaikka 1 taukoviikko juoksusta ja käydä vaikka kerran pienellä verryttelyllä?

Taisit vain lähteä liian nopeasti liikkeelle, että hapot iski heti alkuun :D Cooperista palautuu jo samana päivänä kun suoritus kestää vain 12 min. Kyseessä voi olla myös lihaskivut niin kannattaa venytellä (jos näkee sen tarpeelliseksi) ennen lenkiä hieman niin lihakset ns "lämpenevät". Yritä aina juosta yli 5km lenkkejä ja aloita hitaalla vauhdilla koska muutaman km jälkeen lihakset kunnolla lämpenee ja voit sitten lisätä vauhtia jos siltä tuntuu.

Joo voi kyllä olla että iski hapot samantien :D penikkataudista en oo varma olisko mutta ainakin kun juoksemaan lähtee niin ensimmäisen kahden kilometrin aikana nilkat on varsin kivuliaat :D eikä siis muulloin huomaa mitään kuin juostessa

Pakko tulla tänne kirjottelemaan. Nyt menossa lukion tokalle, eli parin vuoden päästä olisi testit taistelusukeltajakurssille. Sinnehän tässä olis tarkoitus päästä. Mitä nyt kattelin noi taistelusukeltaja-dokumentit läpi, niin kävi ainaki selväksi, että helppoa siellä ei tule olemaan, ja varmaan huomattavasti rankempaa kuin mitä tuossa edes näkyy. Senpä takia ajattelin alottaa valmistautumisen ajoissa, joten pari vuotta siis tosiaan on nyt treeniaikaa.

Salilla oon käyny keväästä lähtien, ja aika paljon saa vielä hommia puskea, että on riittävän vahvassa kunnossa. Toisaalta tosi liikunnallinen tausta auttaa, ja kaks vuotta salilla ehtii käydä, niin siinä tulee kyllä älytön määrä kehitystä eteenpäin. Cooperissa menee reilu 3000m jo nyt, 13 vuotta jatkunu fudiksen pelaaminen varmaan ihan mukava lisä tähän. Fussee olis kyllä tarkotus jatkaa muutenkin, on sen verran mukava laji. Hengenpidätystä tuli koitettua eilen, meni 1min 18s. Perusuinti onnistuu todella hyvin, viimesin pitkä suoritus oli tässä kesällä kun uitiin kaverin kanssa puol tuntia yhtämittaa erään järven toiselle puolelle ja takasin. Varmaan joku kilometri edestakaista matkaa. Sukellusta ei oo tullu koitettua, mutta siinä en kyllä kovin hyvä oo. Tekniikkakin kusee uinnissa ja sukelluksessa melko huolella.

Ajattelin alottaa koko treeniuran menemällä syyskuussa uinnin tekniikkakurssille, ja lisäksi aattelin, että voisin mennä tollaselle vapaasukelluskurssille, oliko nyt joku AIDA 1 tai vastaava. Ja noilla lähteä sitte liikkeelle, ja alotella treenaaminen. Mitä mieltä ootte, miltä kuulostaa? Salilla tullee käytyä 4 kertaa viikossa joka tapauksessa ja fudista pelailen suunnilleen 2-3 kertaa viikossa. Kyllähän tässä kuntoon ehtii.

Toi 1min 18s on aika huiono... oli pakko ite koettaa ja kirjtoan tätä viestiä ja oon pidättänyt nyt 2min 10 sekunttia :D
Edit: 2min 30sekuntia pystin itse toimistiotuolissa pidättämään, ilman suurempia vaikeuksia.. Varmaan aika moni pystyy lähemmäks 4 minuuttia.

Se static apnean aika riippuu hyvin pitkälle siitä, kuinka pitkään siedät sitä hiilidioksidin tuomaa "huonoa" oloa. Varmasti jokaikisellä ihmisellä menee 2min heittämällä, tuohon tuskin tarvitsee kauaa treenata. Tajun lähteminen on vielä pitkällä tuosta 2-minuutin ajasta.

Joo siis tuo aika oli testattu vaan nopeesti Gran Turismo 5 pelatessa, varmaan menis pidempäänkin, mutta eipä se mua haittaa kun tuota on niin helppo parantaa. Muutenkin mulla on 2 vuotta aikaa treenata, ja treenaus alkaa kun koulut alkaa. Saa taas vähän rytmiä tähän elämiseen :D

Hei ihmiset. En ole uinnin harrastaja enkä joukkueurheilija. Aion hakea taistelusukeltajiin nyt lokakuussa 2013. Olen töissä Turussa ja kyselisin onko täällä suunnalla hakijoita ja kiinnostaisiko ehkä harjoitella yhdessä? Yleiskuntoni on hyvä ja olen juossut cooperin ilman treeniäkin viiteen pisteeseen tämän vuoden vaatimuksien mukaan. Katsoin tänään taas pääsykoetestit läpi ja ihan tärisyttää ja heikottaa :D. Oon lukenu täältä että monet aloittanu treenit vuosia aikasemmin. Itse pikkuhiljaa loppukeväästä. Vastatkaa jos kiinnostaa treenata yhdessä täällä Turussa. -A

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom