Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
Itse olen kanssa vähän kääntyny laskuvarjojääkärin puoleen juuri samasta syystä. Muutenkin laskuvarjohyppy kuullostaa kivalta :D rankka se on sekin

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miksei se raivaajan homma kiinnosta? Kummallakaan tuskin on mitään tietoa siitä mitä sielä tullaan oikeesti tekemään...
Ja tohon näköhommaan; kutsukirjeessä luki näin; "näkö molemmissa silmissä C- tai E-taulukolla mitattuna normaali(vähintään 1.0/0.8)".

Noku se on raivausta eikä BÄNG BÄNG, niinku sotaelokuvissa, missä sankarit pelastavat maailman. Taistelusukeltajana saattais päästä tappamaan Osama Bin Ladenin hey daa. Raivaajat vaan raivaa jotain tylsiä miinoja.

Miksei se raivaajan homma kiinnosta? Kummallakaan tuskin on mitään tietoa siitä mitä sielä tullaan oikeesti tekemään...
Ja tohon näköhommaan; kutsukirjeessä luki näin; "näkö molemmissa silmissä C- tai E-taulukolla mitattuna normaali(vähintään 1.0/0.8)".

Kävin tänään uudessa näkötestissä kun vanhassa oli huonot arvot. Tosin näkötesti tehtiin uudenlaisella näkötaululla jossa on numeroita (oiskohan ollu joku LEA). Sain arvoiksi v:0.8 ja o:1.25, yhteisnäkö molemmilla silmillä oli 1.0.
Mitä luulette minun käyvän? kelpaako toi uus näkötaulu ja mitä toi "vähintään 0.8/1.0" tarkoittaa, eli pitäiskö 0.8 riittää?

Noku se on raivausta eikä BÄNG BÄNG, niinku sotaelokuvissa, missä sankarit pelastavat maailman. Taistelusukeltajana saattais päästä tappamaan Osama Bin Ladenin hey daa. Raivaajat vaan raivaa jotain tylsiä miinoja.

Tietoa Raivaajasukeltajista on rajallisesti saatavilla, johtuen todennäköisesti Rok-kon mainistemasta BÄNG BÄNG meiningistä, mikä valitettavasti vain myy. Tämä on nähty amerikkalaisissa navy seals ja swat yms. elokuvissa. (useimmat näistä liioiteltua propagandaa). Todellisuudessa puolustusvoimat, Suomen armeija, erityisesti sukeltajakoulutus, niin taistelu- kuin raivauslinja, pyrkivät valintakokeilla ja erilaisilla testeillä poistamaan yksilösuorittajat ja Rambomaiset sankaruutta tavoittelevat hekilöt.
Nöyryys, ryhmätyötaito ja kyky vastaanottaa käskyjä ovat tärkeitä taistelijan luonteessa. Sellainen armeija missä yksilöt tekevät päätöksiä ei toimi, kuten myös taistelusukeltaja -dokumentissa, joku viisas oppilas toteaa.

Ihan vain kaikille tiedoksi vielä tuosta raivaalinjasta:

Raivaajasukeltaja koulutus kestää saman 12kk, minkä taistelusukeltaja. Raivaajasukeltajan päätehtäviä ovat räjähteiden etsiminen, tunnistaminen ja tuhoaminen pinnan päällä ja alla. Siihen sisältyy TAISTELUKOULUTUS, jota osa kanssani puhuneista ihmisistä ei tunnu ymmärtävän. Raivaajien ja tst-sukeltajien kurssi on vuoden alusta vappuun asti samanlainen. Lukuunottamatta yhtä ylimääräistä ampumaleiriä, jonka tst-sukeltajat käyvät. Myös raivaajasukeltajat suorittavat niin sanotun "taistelusukeltajankokeen".
Raivaajasukeltaja kurssin suorittaneella henkilöllä on HOPEISET sukeltajansiivet (vrt. tst-sukeltajan PRONSSISIIN), johtuen syvemmästä toimintasyvyydestä (0-55m), joka vaatii enemmän taitoa ja kykyjä. Raivaajalinjalla sukelletaan syvemmällä enenmmän etsintä- ja tehtäväsukelluksia. Raivaajalinjalla opit sukelluksen teknisestäpuolesta valtavasti ja tämä takaa mahdollisuuden työskennellä sukeltajana myös siviilissä. Raivaajasukeltajakurssilta saa P3 sukelluskortin ja kevytsukeltajantutkinnon, tst puolella vain P3. Raivaajalinjalla on vaativia sukellustehtäviä, tst puolella sukeltaminen on enimmäkseen liikkumismenetelmä (0-9m syvyys). Kummatkin kurssit ovat kuulemani/lukemani mukaan erittäin vaativia, sekä fyysisesti ja henkisesti.

Miksi ei kiinnosta? Minua ei houkuta ajatus miinan kanssa työskentelystä 50 metrin syvyydessä. Jos tuollainen tehtävä on pakko tehdä olen tietysti sen valmis tekemään. Tunnen itselläni olevan enemmän vahvuuksia metsässä kuin pinnan alla, johtuen juuri esimerkiksi siitä, että olen nyt yli 10 vuotta harrastanut jalkapalloa, enkä uintia. Maastossa liikkuminen ja työskentely on minulle tuttua. Suljetunkierronlaitteilla sukeltaminen houkuttaa sen hiljaisuuden ja huomaamattomuuden takia, suunnistaminen ja tiedustelu toiminta kiinnostavat enemmän kuin räjähteiden vaarattomaksi tekeminen. Kuitenkin lainaten erästä tuttua opettajaa: "pomminpurkajana sun ei tarvitse kumarrella ketään". Totta vaatii suurta kykyä tehdä nopeita päätöksiä ja luottaa omiin kykyihinsä, kun oma henki ja muiden henki on yhden väärän piuhan päässä. Äärimmäisiä hermoja vaatii tuo raivaaminen sanon minä. Tst-linjalla on myös erikois ala koulutus. Tässä vaiheessa oletan Rok-kon huutelevan siellä jo : "SNIPERI" ku saa pamautella ja leikkiä sankaria. Ei suinkaan. Veikkaan, suurin osa, jos kukaan täällä olijoista ei ole ampunut ihmistä hengiltä. Todennäköisesti eivät edes tarkka-ampujiksi koulutetut joudu sitä elämänsä aikana kohtaamaan. Tällaisessa tilanteessa ei tunteille saa antaa valtaa ja on vain toimittava ohjeiden mukaan, ajateltava järjellä. Täytyy myöntää, että tarkka-ampujankoulutus kiinnnostaa, mutta pieneerilinja on kuitenkin vahva ykkönen. Enempää perusteluja en yhteen viestiin jaksa kirjoittaa, jatkan toiste.

Hyvää tekstiä! tuli paljon uutta tietoa ja kiinnostus raivaajasukeltajaa kohtaan, harmi että itellä (jos pääsen) on tst, mutta vallan mainio sekin jos pääsee.

Jos Laskuvarjojääkärikoulutus kiinnostaa niin hae ensin LJK:hon. Jos pääset sisään, aloitat palveluksen kesällä. Voit hakea Sukeltajakouluun syksyllä vaikka olet jo palveluksessa. Jos pääset SUKK:iin keskeytät palveluksen LJK:ssa ja aloitat Sukeltajan hommat Helmikuussa. Et olisi ensinmäinen varusmies jolla olisi molemmat "siivet" (hyppy-siivet ja sukeltajan "aallot"/siivet).

Jos koulutusta verrataan niin suosittelen ehdottomasti sukeltajakoulutusta monipuolisuuden ja rennomman meiningin takia :D

pomminpurkajana sun ei tarvitse kumarrella ketään". Totta vaatii suurta kykyä tehdä nopeita päätöksiä ja luottaa omiin kykyihinsä, kun oma henki ja muiden henki on yhden väärän piuhan päässä. Äärimmäisiä hermoja vaatii tuo raivaaminen sanon minä. ohjeiden mukaan, ajateltava järjellä. Täytyy myöntää, että tarkka-ampujankoulutus kiinnnostaa, mutta pieneerilinja on kuitenkin vahva ykkönen. Enempää perusteluja en yhteen viestiin jaksa kirjoittaa, jatkan toiste.

En ehkä lähtisi romantisoimaan tuota hommaa noin paljon, kurssilla sinun ei tarvitse katkoa tikittävien pommien johtoja tai muuta vastaavaa. Jos sua pioneerin homma kiinnostaa niin suosittelen raivaajakurssia suoraan.

"Minua ei houkuta ajatus miinan kanssa työskentelystä 50 metrin syvyydessä."
Tottakai pommien/miinojen purkaminen on haastavampaa veden alla, mutta samat riskit ne on pinnallakin. Nimittäin jos Pioneeriksi haluaa.

No joo hain tossa nyt sitä, että onhan se miinojen raivaus vaarallista. Ei se kuitenkaan mitää sellaista ole, että on sekunti aikaa ennen kuin pommi räjähtää ja sitten sitä muistellaan että oliko ruusut punaisia vai sinisiä.. Eikä toi pioneeri se pääasia siinä ole vaan se kurssi itsessään. Ja onhan se sukeltaminen jo itsessään jonkun verran vaarallista.

Ei ollut tarkoitus saivarrella, vaikka ehkä siltä vähän vaikutti. Anyway kaikki edellä mainitut linjat/kurssit tarjoavat varmasti parasta antia mitä tästä maasta löytyy. Sinne vaan paperit vetämään mikä eniten kiinnostaa, mieluiten molempiin kouluihin niin todennäköisyydet päästä sisään paranee. ;)

Ite pitkästä aikaa (yhen maratonin olen juossut) aloin taas juoksee ja koitin sport trackerin avulla cooperia jääkiekkokaukaloa ympäri juosten niin metrilleen 3000m napsahti, ihan mukava yllätys. Nyt pitää alkaa reenaa sitä 10kg ja 16kg lisäpainolla ja tarkotus olis saada 3km 10 kilon paino selässä. Ennen valintakokeita olis tarkotus juosta 3500m cooperissa ja about 10kg painolla 3km. Penassa tarkotus saada 30 toistoa 70 kilolla. näöstä vaan taitaa jäädä kiinni.

Totaa oon tässä miettiny, että pystyykö tätä ishihara värinäkö testiä korvaamaan millään muulla testillä? Itsellä lievä puna-viher värisokeus testin mukaan mutta muuten ei ole vaivasta tietoa. Ku eikös tuo pakkotoisto oo kirjotettu vihreellä ;).

Itsellä on kutsunnat käyty jo vuosi sitten ja siellä jo tuli ilmaistua kiinostus taistelusukeltajiin, sitä varten on tullut jo muutama vuosi treenailtua, enemmän tai vähemmän aktiivisesti. V*ituttaa tuo kun ovat vaihtaneet 50 metrin sprinttiuinnin 200 metrin sprinttiuinniksi.. Ei meinaan sellainen ihan joka jampalta onnistu ainakaan 5 pisteen rajoille, vaatii melkein kilpauinti taustan. Muut testin osuudet ovat aika lailla hyvin hallinnassa, ja onhan tässä testeihinkin aikaa, kun haen vasta 2014 saapumiserään. Onko muita tulossa samoihin testeihin? Olis hauska kuulla treenikuulumisia ym.

Mahtavaa Perry wh, itellä tosinvielä vuos aikaa... :) eli 2014 pyritään. ei muutaku reeniä reeniä :puntti:

Nonnih! Hiihto, lenkkeily, uinti ja puntti -kombolla luulisi pääsevän sisään jos nyt jo alottaa treenaamaan.
Kannattaa treenata myös tangossa roikkumista ja ranteita muutenkin, esim. powerball voisi olla hyvä sijoitus.
Mä kävin pari 15km lenkkiä vetää tossa syksyllä 10kg painoliivillä. Ei niitä enempää jaksanut ku aika tuskaa se on tälläselle ex-kilpauimarille.

Juu-u nuo kuuluu jo harrastuksiin plus monenlainen muu... :) täytyy silti vaan nostaa omaa fysiikkaa, ettei sisäänpääsy ainakaan siitä jäis kiinni, pääkoppa voi olla erijuttu ;) Millasii pisteitä sait Perry allaslajeista?

No voihan perse. Oon ite treenannu tonne sukeltajiin jo jonkin aikaa mutta sain juuri toiset ylinopeussakkoni. Onko enää mahdollisuuksia päästä kun on jo kahdet ylinopeussakot?

No voihan perse. Oon ite treenannu tonne sukeltajiin jo jonkin aikaa mutta sain juuri toiset ylinopeussakkoni. Onko enää mahdollisuuksia päästä kun on jo kahdet ylinopeussakot?

Lukeeko pääsyvaatimuksissa ettei saa olla sakkoja tilillä? Rikosrekisteri on vähän eri juttu, kun sakot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom