Taistelusukeltaja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkkas
  • Aloitettu Aloitettu
No jos ilman silmälaseja pärjää niin ei sitten pitäisi olla ongelmia :D itelläkin siinä E-testissä en näe vasemmalla silmällä alimpia kunnolla. Testeissä on vähän samanlainen koe mutta E-kirjainten kohdalla on O jossa on "kolo" jolloin se näyttää C:ltä. Siinä kokeessa en nähnyt ollenkaan viimeisiä 3 riviä mutta tulokseksi tuli kuitenkin 1,75 ja 2,00 eri silmiin. Eli ei se 1,00 ole vaikea saavuttaa :D eli jos pärjäät ilman silmälaseja niin kannattaa kysellä lääkäriltä tarkemmin noista testeistä.

Onko näin? olis kyllä unelma jos edes siitä C-taulu testistä saisi 1.0. Pitää kysyä jostain että onko näyttää kyseistä taulua jolla voisin sitten koittaa omaa näköä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mites tämä kuuluisa ongelma, silmien kuivuminen. Onko ollut tai jäänyt pysyväksi? Entä halo ilmiöt? onko ylipäätään mitään järkeä mennä sinne 18 vuotiaana?
Itsellä silmät kuivuivat ajoittain noin 2kk ajan leikkauksen jälkeen, hoitoon käytin kosteuttavia silmätippoja. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa, halo-ilmiöitä esiintyi ensimmäisen viikon ajan mutta katosivat sitten. Hämäränäössä en ole huomannut mitään muutosta vaikka lääkäri sanoi, että sekin voi hieman huonontua. Em. mahdolliset seuraukset on ihan yksilöllisiä, toisilla tulee vähemmän ja toisilla enemmän.
Itse kävin juurikin 18-vuotiaana laseroimassa silmät, ei tuohon ole juuri muita vaatimuksia kuin ikä ja se, ettei silmissä ole ollut muutoksia enään muutamaan vuoteen.

Itsellä silmät kuivuivat ajoittain noin 2kk ajan leikkauksen jälkeen, hoitoon käytin kosteuttavia silmätippoja. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmaa, halo-ilmiöitä esiintyi ensimmäisen viikon ajan mutta katosivat sitten. Hämäränäössä en ole huomannut mitään muutosta vaikka lääkäri sanoi, että sekin voi hieman huonontua. Em. mahdolliset seuraukset on ihan yksilöllisiä, toisilla tulee vähemmän ja toisilla enemmän.
Itse kävin juurikin 18-vuotiaana laseroimassa silmät, ei tuohon ole juuri muita vaatimuksia kuin ikä ja se, ettei silmissä ole ollut muutoksia enään muutamaan vuoteen.

Kiitos tästä rohkaisusta, ehkäpä itsekin uskallan käväistä :D

Morjens, mulla loppuu koulu 2013 keväällä, eli 2014 tammikuussa olis unelma päästä tuonne kurssille. Ainut mikä taitaa haitata on näkö. toisessa silmässä 0.9 ja toisessa 0.6 (silmiä siristelemättä). Jos siristelisin voisin saada 1.0, onko mitään järkeä. Myös laserleikkaus on käynyt mielessä, onko kellään samankaltaista tilannetta.
Kunnosta sen verran että cooperin luulisin menevän yli 3000m (5km 20min), myös maratoni takana eli kestävyys ja juoksukunto on hyvä. Lihaskunto taitaa riittää myös aika hyviin pisteisiin testeissä. Sukellus ja uintipuoli huolettaa.
Pari päivää sitten kokeilin uimahallissa 50m vapaauintia, ajaksi tuli 55sek, mutta sitä on varmasti parannettavissa sekä tekniikan että kunnon osalta, se oli siis ensimmäinen kerta kun kokeilen uintikuntoani (tekniikkaan en siis ole saanut ikinä opetusta, eli se on varmaan päin persettä). Sukelluksen tekniikka on enemmän kuin paska, siinä en pääse varmaankaan edes 20metriin mutta tekniikkaa opettamalla varmasti parantuisi. Apnoe (hengenpidätys) sohvalla on 2min tai jopa vähän yli.
Tässä on siis melkein 2 vuotta aikaa kurssin alkamiseen. Kannattaako edes yrittää näön vuoksi, mites olisiko laser sopiva vaihtoehto. Uintiopetusta kyllä hankin jos nyt sinne yritän pyrkiä. Vastauksista tai samanlaisista kokemuksista olen enemmän kuin kiitollinen. :)
terv. Niinimäki

Mäki ajattelin pyrkiä tuolle 2014 kurssille kunha saan lukion loppuun, mulla lihaskunto hyvä ja uinti/sukellus sujuu. Astma kuitenki painaa mieltä melkoisesti, mitä luulette onko astma este, jos tuonne yrittää?

Mäki ajattelin pyrkiä tuolle 2014 kurssille kunha saan lukion loppuun, mulla lihaskunto hyvä ja uinti/sukellus sujuu. Astma kuitenki painaa mieltä melkoisesti, mitä luulette onko astma este, jos tuonne yrittää?

Luulen kyllä, että astma on este, valitettavasti. Eiks sulle oo tullu se puolustusvoimien vihko, kato sieltä tai jos siellä ei näy nii soita sinne.

Onkos se nykyään niin, että taistelu- ja raivaajasukeltajat koulutetaan samana vuonna, vai vieläkö on tuo joka toinen vuosi toista ja toinen toista juttu? Itse ajattelin ruveta treenaamaan uintia ja lihaskuntoa, jos pääsykokeisiin sitten 2,5 vuoden päästä menisin. Nyt lihaskunto ok, kunto hyvä ( coopper eli 3000m 2 v sitten juostuna ja kunto siitä vain kasvanut) ja uinti normaalia tallustajaa huomattavasti parempi, mutta on erittäin paljon parannettavaa. Kurssilla olleet voisivat nyt sitten kertoa vielä tarkemmin (niiden rajojen puitteissa mitä saa kertoa), että onko ollut kaiken treenaamisen arvoista ja onko rankkaa. Mennäänkö koko ajan äärirajoilla? Onko paikat kestänyt hyvin? Itsellä muuten paikat ok, mutta polvissa aina välillä jtn pientä säätöä. Jalkapalloa olen pelannut 10v. Tietoa olen imenyt puolustusvoimien sivuilta, täältä ja muualta (esim. lehdistä). Sukkiinkin laitoin viestiä, mutta eivät sitä todennäköisesti lukeneet kun vastauksena tuli vain valintakoeohje ja "nähdään testeissä". Kiitos vastauksista ja toivottavasti saadaan tähänkin viestittelyyn taas säpinää.

Joo, raivaaja- ja taistelusukeltajat koulutetaan vuorovuosina. Tammikuussa 2013 starttaa raivaajakurssi ja siitä vuoden päästä taistelusukeltaja. Kannattaa ehdottomasti katsoa Ylen dokumenttisarja "Haaste taistelusukeltajaksi" mikäli ei ole vielä nähnyt.

Tammikuussa 2013 starttaa raivaajakurssi ja siitä vuoden päästä taistelusukeltaja. Kannattaa ehdottomasti katsoa Ylen dokumenttisarja "Haaste taistelusukeltajaksi" mikäli ei ole vielä nähnyt.

Elikäs venyy sitten tuo armeijaan meno vuoteen 2016, kun nyt olen lukion ykkösellä joten ylppärit vasta 1014 keväällä, ja kun ei tuo raivaajasukeltaja oikeen kiinnosta. Kyllä olen katsonut useaan kertaan. Mukavalta vaikuttaa :D mutta ei tuollaisessa tv sarjassa kaikkea voida näyttää.. Jos ei tuo lainaus tullut niin johtuu siitä, että vasta alottelen täällä käymistä :D

Veges: Jos ei raivaajasukeltajalinja kiinnosta niin ei kannata tst-linjallekkaan hakea. Raivaajasukeltajalinja on vaativampi ja arvostetumpi kuin tst-linja (siksi Taistelusukeltajan pronssiset siivet ja Raivaajasukeltajan hopeiset siivet). Raivaajatkin pääsevät ampumaan ihan tarpeeksi P-kaudella, allaskausi on yhtä rankka tst- ja raivaajalinjalla ja raivaajat jopa suorittavat ns. "taistelusukeltajan" kokeen. Raivaajasukeltajalinja on siis varmasti haastava ja kiinnostava. Ja raivaajalinjalle pääsee helpommin koska hakijoita on vähemmän.

Kaikki on ollut treenamisen arvoista. Kannattaa treenata tasokokeisiin ja myöhemmin huolehtia treenaamista allaskauteen (jos tarvitsee). Allaskautta on nyt pari viikkoa käyty eikä kuukaan ole tippunut vielä. Jalkapalloilijoiden kannattaa treenata uimista niin sujuu allaskausi vähemmällä tuskalla :D

Kouluttajan kommentti allaskaudesta: "Uimareilla ei tunnu missään ja muut kuolee"

Veges: Jos ei raivaajasukeltajalinja kiinnosta niin ei kannata tst-linjallekkaan hakea. Raivaajasukeltajalinja on vaativampi ja arvostetumpi kuin tst-linja (siksi Taistelusukeltajan pronssiset siivet ja Raivaajasukeltajan hopeiset siivet). Raivaajatkin pääsevät ampumaan ihan tarpeeksi P-kaudella, allaskausi on yhtä rankka tst- ja raivaajalinjalla ja raivaajat jopa suorittavat ns. "taistelusukeltajan" kokeen. Raivaajasukeltajalinja on siis varmasti haastava ja kiinnostava. Ja raivaajalinjalle pääsee helpommin koska hakijoita on vähemmän.

Kaikki on ollut treenamisen arvoista. Kannattaa treenata tasokokeisiin ja myöhemmin huolehtia treenaamista allaskauteen (jos tarvitsee). Allaskautta on nyt pari viikkoa käyty eikä kuukaan ole tippunut vielä. Jalkapalloilijoiden kannattaa treenata uimista niin sujuu allaskausi vähemmällä tuskalla :D

Kouluttajan kommentti allaskaudesta: "Uimareilla ei tunnu missään ja muut kuolee"

Kiitos vastauksesta. Pitää nyt vielä pohtia ja aikaahan on... Sen olen kuitenkin päättänyt, että kun armeijassa on "pakko" viettää n.vuosi elämästään niin tehdään se sitten kunnolla , ja niin että siitä on jotain hyötyä/haastetta. Vielä sellanen kysymys mihin et välttämättä osaa vielä vastata, mutta harjotellaanko kaupunkitaistelua ollenkaan? Todennäköisesti p-kaudella vähäsen, mutta muuten? Koska onhan niitä kaupunkeja saaristossa ja rannikollakin. Sukeltaminenhan on "liikkumisväline"? Jos on jotain missä koulutuksen käyneet ovat itse yllättyneet positiivisesti/negatiivisesti tai muuta mielestänne huomioitavaa niin kertokaa ihmeessä.

Jotain huomioitavaa sukeltamisesta: jos on taipuvaisuutta poskiontelutulehdukseen, nopeasti uusiutuvaan flunssaan tai korvien kanssa ongelmia niin kannattaa harkita kahdesti kurssille hakeutumista. Vaikka paineentasaus opetetaankin sujumaan automaattisesti niin sukellus esim. 10m syvyyteen ei silti ole herkkua, puhumattakaan syvemmistä sukelluksista raivaajana.

Jotain huomioitavaa sukeltamisesta: jos on taipuvaisuutta poskiontelutulehdukseen, nopeasti uusiutuvaan flunssaan tai korvien kanssa ongelmia niin kannattaa harkita kahdesti kurssille hakeutumista. Vaikka paineentasaus opetetaankin sujumaan automaattisesti niin sukellus esim. 10m syvyyteen ei silti ole herkkua, puhumattakaan syvemmistä sukelluksista raivaajana.

Ei ole tuollaisia ongelmia onneksi. Mutta pienenä on ollut astma, enkä ilmanlääkärintodistusta päässyt Kreikassa sukeltamaan laitteilla syvemmälle. Olisi varmaan hyvä mennä lääkäriin testaamaan tuo sukelluskelpoisuus, jotta ei sitten turhaan kurssille hakeudu, jos lääkäri sanoo testeissä, että ei saa sukeltaa. Astmasta ei enää ole tietoakaan eikä mitään lääkitystä ole ollut kymmeneen vuoteen, mutta parempi varmistua.

Toi asia kannattaa hoitaa kuntoon eli käydä lääkärintarkastuksessa ennen kun haet kurssille. Muistan että muutama tyyppi ketkä oli samaan aikaan valintakokeissa karsiutui juuri astman takia vaikka eivät mielestään olleet astman oireista kärsiny pitkiin aikoihin. Tämä tapahtui siis liikuntatestien jälkeen jotka kaverit olivat läpäisseet joten todennäköisesti otti aivoon aika rankasti siinä vaiheessa.

Toi asia kannattaa hoitaa kuntoon eli käydä lääkärintarkastuksessa ennen kun haet kurssille.
Nyt on sitten varattu aika Medioxygeniin sukeltajan terveystarkastukseen mun taustalla. Lääkärinä sukelluslääketieteen erityispätevyyden omaava lääkäri.

Itsekin pyrkimässä I/2013 raivaajasukeltajaksi.
Olen 19v jannu ja takana monen monta vuotta kilpauintia, jota ennen mm. jääkiekkoa, jalkapalloa, yleisurheilua sekä judoa.
Kesällä käyn vielä uinnin SM-kisoissa kun aikarajakin alittui keväällä. Ex-uintivalmentaja kouluttaa nykyään sukeltajia öbiksessä ja kehotti hakemaan.
Kuntopohjasta sen verran, että cooperin joskus vetänyt yli 3000, en lähiaikoina ole tarkistanut kun viimekesänäkin tuli vedettyä pelkästään 5km joka meni parhaimmillaan 19min40sec.
Sukellusta menee se 70m. 50m vapaauinti 25sec. 200m vapaauinti muistaakseni noin 2min ja jotain sekunteja päälle. Toissapäivänä testasin kuinka monta kertaa jaksan penkistä 50kg ja tasan 30 meni nopeaan tahtiin, eli täydet tulisi siitä.
Ainoat mitkä huolettavat on 15km lenkki 10kg selässä ja leuanvedot, joissa lähinnä se roikkuminen, että miten sormet pitää tangossa sen 1min30sec..
Niitä kun treenaa niin kyllä voi olla hyvät mahikset sisäänpääsyyn mullakin..

Itsekin pyrkimässä I/2013 raivaajasukeltajaksi.
Olen 19v jannu ja takana monen monta vuotta kilpauintia, jota ennen mm. jääkiekkoa, jalkapalloa, yleisurheilua sekä judoa.
Kesällä käyn vielä uinnin SM-kisoissa kun aikarajakin alittui keväällä. Ex-uintivalmentaja kouluttaa nykyään sukeltajia öbiksessä ja kehotti hakemaan.
Kuntopohjasta sen verran, että cooperin joskus vetänyt yli 3000, en lähiaikoina ole tarkistanut kun viimekesänäkin tuli vedettyä pelkästään 5km joka meni parhaimmillaan 19min40sec.
Sukellusta menee se 70m. 50m vapaauinti 25sec. 200m vapaauinti muistaakseni noin 2min ja jotain sekunteja päälle. Toissapäivänä testasin kuinka monta kertaa jaksan penkistä 50kg ja tasan 30 meni nopeaan tahtiin, eli täydet tulisi siitä.
Ainoat mitkä huolettavat on 15km lenkki 10kg selässä ja leuanvedot, joissa lähinnä se roikkuminen, että miten sormet pitää tangossa sen 1min30sec..
Niitä kun treenaa niin kyllä voi olla hyvät mahikset sisäänpääsyyn mullakin..

Tuolla kunnolla voin jo sanoa että tervetuloa kurssille :D harjottelet vielä juoksua ja leukoja niin kyllä sisään pitäis päästä :)

Pakkotoistoon tietysti kuuluu, että keskustellaan fyysisistä vaatimuksista. Mutta olisi myös kiva tietää valintakokeiden ja kurssin psyykkisistä ja akateemisita vaatimuksista. Mitä sisältyy valintakokeiden kirjallisiin testeihin ja muihin? Voiko kurssista selvitä ilman pitkää matematiikkaa / fysiikkaa? Yms mitä tulee mieleen..

Kirjallisissa kokeissa saa riittävät pisteet osaamalla perusasiat, eli pitkää matikkaa/fysiikka ei tarvita. Tehtävät vaativat enemmän hahmotuskykyä, kuin laskutaitoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom