Aihe näköjään aiheuttaa suuria tunteita, se on ikävää koska tästäkin aiheesta voidaan keskustella ihan asiatasolla.
Mulla on itsellä ollut käyttölinjainen rotikka..ja nykyään meillä on 70 kiloinen laumanvartija. Ja olen ollut tekemisissä monenlaisten "vaarallisten taistelukoirien" kanssa. Tykkään itse juuri näistä paheksutuista roduista. Alkukantaisista laumanvartijoista.. käyttölinjaisista rotikoista... pitbulleista..jne..
Mutta ihan liian usein näen omistajia joilla on tällainen toimintakykyinen vahvaviettinen koira luvattoman huonossa kontaktissa..ja se on vaarallista ihan aikuisten oikeesti. Vielä useammin näen fifejä joihin ei omistajalla ole kunnon otetta ja kontaktia, mutta se ei ole niin vakavaa ja vaarallista.
Hyvä vertaus on ilotulitteet vs dynamiitti. Ilotulitteilla ei saada kovin pahaa vahinkoa aikaan vaikka käsiteltäisiin tyhmästi. Mutta dynamiitin kanssa tapahtuu kauheita jos käsittely vastuutonta. Siksi dynamiitin hallussapitoa vähän kontrolloidaan, pidetään huolta että niitä käsittelee henkilöt joilla on tarvittava tietotaito. Ihan sama tilanne on fifi vs "taistelukoira".
Jos ei ajoissa luoda vapaaehtoisesti rotujärjestöjen tuella järjestelmää jossa olisi pakollinen hallussapitolupa ja koulutus näiden rotujen omistajille, käy niinkuin joissakin maissa että koko rodut kielletään. Ja se on idioottimaista.
Esim törkeisiin väkivaltarikoksiin syyllistyneiltä luvat evättäisiin kokonaan, samoin mielenvikaisilta. Huolehdittaisiin että jokaisella "taistelukoiran" ostajalla on riittävät tiedot siitä miten koirasta saa kasvatettua tasapainoisen yksilön. Mikä tälläisessä järjestelmässä olisi niin kauheaa?? Suurimmat edut koituisi koirille itselleen, sillä koira ei voi hyvin sellaisen omistajan kanssa joka ei hallitse koiraansa. Sen lisäksi vältyttäisiin siltä, että kyseiset rodut kielletään tulevaisuudessa kokonaan.