Ensinnäkin yleisesti toteaisin, että tuollainen tarkentamaton henkilöön kohdistuva dissaaminen ei ole kovinkaan hyvä tapa osoittaa, että toinen on väärässä. Paljon paremmin se onnistuu osoittamalla toisen väitteistä ne paikkansapitämättömät kohdat. Toivoisin, että jatkossa keskityt siihen puoleen.
kake69 sanoi:
Taitaa siinä TKD:ssa olla muutakin kuin tuo kilpaottelu. Jos TKD:ssa treeni keskittyisi vain olympia säännöin oteltavaan otteluun, niin pelkästään urheilulajiksi sen voisi määritellä. Mutta kyllä laji on myös kamppailu-, itsepuolustus- ja kuntoilulaji.
On olemassa muutakin kuin kilpaurheilua. Viestissäni mainitsinkin mm. ajatuksen sotilaiden kunnon kohottamisesta. Vertauksena käyttämäni lajit ovat toki vahvemmin kilpapainotteisia kuin taekwondo, mutta on kuitenkin olemassa mm. kuntonyrkkeilyä.
Toki on seurakohtaistakin mitä/miten treenataan, mutta niissä seuroissa, joissa olen itse treenannut, treenataan myös ottelua hanskat kädessä tai ilman suojia vapaammin säännöin. Lisäksi mm. ns. itsepuolustustekniikoiden harjoittelu on ollut runsasta. Lajin suomalaisista harrastajista vain hyvin pieni osa kilpailee.
Miten tämä liittyy mihinkään? Olenko jossain väittänyt, että kukaan taekwondoin ei tällaisia asioita harjoittelisi? Jos olen, niin missä?
Ovatko nämä "itsepuolustustekniikat" ja hanskoilla tapahtuva ottelu muuten Kukkiwonin ohjeistuksen mukaisia, vai ovatko ne omaa kehitelmäänne?
Taitaa sillä TKD:lla on kuitenkin hieman erilainen rooli Korean armeijassa kuin pesäpallolla Suomen armeijassa. Lisäksi en itse eikä kukaan tuttuni pelannut armeijassa pesäpalloa...
Kyseessä oli vertaus, eikä mikään yksi yhteen asettelu. Tietenkään armeijassa ei pelata pesäpalloa enää, mutta aikoinaan Tahko Pihkala niminen kaveri kehitti pesäpallon ajatuksena lisätä nuorison sotilaallista kuntoa. Harjoittelun oli kyllä tarkoitus painottua enempi kouluaikaan, kuin varusmiespalvelukseen.
Kyllä Korean armeijassa muutakin treenataan, mutta kyllä TKD:a on ohjelmassa muunkin takia kuin kuntoilun... Kysele vaikka joskus joltakin Korean armeijan käyneeltä.
Ehkäpä sinä valaiset meitä tämän asian suhteen enemmän. Noista sotahommista satun kuitenkin tietämään sen verran, että missään armeijassa ei nykyään hirveästi panosteta aseettomaan lähitaisteluun rivijääkärien kohdalla, koska se ei ole kustannustehokasta, kun verrataan ampumisen opetteluun. Erilaiset erikoisjoukot ja puolipoliisioperaatiot a la Israel ovat tosin poikkeus, mutta näidenkään treeni ei kyllä muistuta kovin paljon taekwondoa.
Tietysti kamppailulaji on sotilasliikuntana sikäli erittäin hyvä ratkaisu, että se kehittää paitsi kuntoa, myös taistelunhalua ja jopa jossain määrin kykyä toimia hallitusti uhkatilanteessa. Tämänhän hoksasi jo Aatu aikoinaan suunnitellessaan SA-joukkojen koulutusta. Korealaiset taisivat tosin ottaa mallinsa pikemmin Japanista, jossa tapa on edelleen käytössä poliisien kohdalla.
Kiväärijalkaväen taistelukyvyn nostajana sillä mielellä, että sotilaat löisivät ja potkisivat viholliset juoksuhaudoissa kuoliaiksi patruunoiden ollessa lopussa, taekwondolla tms. on aivan marginaalinen merkitys. Käytännössä nolla.