tarzani sanoi:
paljon on pojilla asiaa mutta kuinka moni teistä on edes harrastanut taekwondoa?
Tässä keskustelussa on taas ajauduttu tuohon yleisimpään stereotypiaan taekwondosta, eli kuva on muodostettu matsin perusteella. Taekwondon ottelulla ei tosiaan ole
mitään tekemistä käytännön itsepuolustuksen kanssa, mutta hyvää harjoitusta se on kyseistä tapahtumaa ajatellen. Kehon hallinta adrenaliinin ja jännityksen vaikutuksen alaisena on suurin hyöty minkä itse katson matsista saatavan itsepuolustuksen kannalta. Tuota tunnetta ei saa kuin kehässä / tositilanteessa, kehässä se on huomattavasti miellyttävämpi kokea..
Itse taekwondon olympia-statukseen, en näe miten kyseinen laji on kilpa-urheiluna huonompi kuin nyrkkeily tai jalkapallo. Kwondossa vaan tehdään
ne pisteet potkuilla nyrkkien tai pallon sijaan, ei se tee lajista yhtään sen huonompaa urheilua.
Sitten tuohon käytännön itsepuolustuksen harjoitteluun.. Ei ole oikeastaan mitään väliä mitä lajia nimellisesti harrastat, kunhan ohjaaja tietää mitä opettaa. Väitän saaneeni huomattavasti parempaa itsepuolustuksellista taitoa taekwondon parissa, kuin maailman tehokkaimmaksi ip-lajiksi mainostetun krav magan parissa olisin saanut tässä kaupungissa. Syynä on vain ja ainoastaan se, että kwondossa oli pätevä valmentaja, toisin kuin tämän kaupungin krav maga-seurassa. Elikkä yhteenvetona: ei kannata tuijottaa lajin nimeen, vaan siihen seuran vastaavaan treenien pitäjään.
Itse ip-systeemeitä opettaessani olen pyrkinyt pitämään harjoittelun käytännönläheisenä, unohtaen nämä "hienot" vyökoe-tekniikat kaikkine kommervenkkeineen. Suoraviivaisuus ja helppous ovat ne avainasiat jotka toimivat kadulla, kroppa kun ei vaan toimi tilanteessa samoin kuin salilla. Näitä helppojakin tekniikoita saa treenata vuosia, ennenkuin ne toimivat automaatioina tilanteen sattuessa.
Saattaa olla hieman sekavaa tekstiä kirjoittajan väsymystilasta johtuen, mutta eiköhän pointtini tuosta selviä...
Allekirjoittaneella on reilun 4 vuoden kokemus kyseisestä lajista, sekä perustekniikka, valmennus että kilpailupuolelta..