Tablet -tietokoneet tulee ja jyrää. Keskustelua Tablet -tietokoneista

Autovertaus on paskin ikinä, koska koitappa mennä 5000 heppasella rekalla kadulle parkkiin, tehoa on, mutta käytettävyys perseestä. Silloin kun murot alkaa tuijottamaan vain speksejä, ollaan taas siinä perusjutussa, eli säätämisessä. Kerroppa nyt, mitä tekisit tabletilla, jossa olisi kovimman pöytäkoneen tehot? Et vittu yhtään mitään enempää mitä nykyisillä, tableteissa tulee vastaan koko ja ergonomia viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan rendaamaan 3D mallinnuksia, käsittelemään kuvia, pelaamaan online fsp pelejä jne.

Toi on surullista, miten osa ihmisistä pitää laitteita vain ja ainoastaan speksiluettelona, ei käytettävänä laitteena.

Eikä tämä tarkoita sitä, että tableteissa ei saisi olla tehoa, ellei se sitten syö akkukestoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autovertaus on paskin ikinä, koska koitappa mennä 5000 heppasella rekalla kadulle parkkiin, tehoa on, mutta käytettävyys perseestä. Silloin kun murot alkaa tuijottamaan vain speksejä, ollaan taas siinä perusjutussa, eli säätämisessä. Kerroppa nyt, mitä tekisit tabletilla, jossa olisi kovimman pöytäkoneen tehot? Et vittu yhtään mitään enempää mitä nykyisillä, tableteissa tulee vastaan koko ja ergonomia viimeistään siinä vaiheessa kun aletaan rendaamaan 3D mallinnuksia, käsittelemään kuvia, pelaamaan online fsp pelejä jne.

Toi on surullista, miten osa ihmisistä pitää laitteita vain ja ainoastaan speksiluettelona, ei käytettävänä laitteena.

Eikä tämä tarkoita sitä, että tableteissa ei saisi olla tehoa, ellei se sitten syö akkukestoa.

Itse puhuit tehoista, niin vertasin sitä tehoihin. Ja tuo sun vertailusi on aivan yhtä idioottimainen, tai oikeastaan jopa vielä dorkempi. Yhtä hyvin voidaan ottaa esimerkki autosta jonka ajettavuus ja kaikki muutkin ominaisuuden ovat autoilun huippuja, mutta moottorina Susuki PV:n kakstahti. Mukavahan tuolla olisi nauttia siitä erinomaisesta käytettävyydestä, mutta harmi kun pellin alta ei riitä potkua sen nauttimiseen. Nuo ääripäävertailut on yleensä ihan järjettömiä muutenkin.

En vaan tajua sun valittamista asiasta. Noiden uusien tablettien ergonomia on jo hyvällä tasolla ja käytettävyydessäkään ei ole valittamista. Miksi lisääntyneet tehot samalla rahalla olisi pahasta? Yleensä uusi tekniikka on vielä virtapihimpää kuin vanha, niin en keksi mitään syytä miksi tehoista olisi jotain haittaa. Lisääntyneet tehot vaan mahdollistavat parempien sovellusten tekemisen vai haluaisitko edelleenkin nauttia matopelistä kuluttaessasi aikaa bussimatkalla?

Minusta on taas surullista, että ihmiset eivät osaa tehdä omia päätöksiä tai tehdä pohjustavaa tutkimusta ennen ostoa vaan päätyvät siihen mitä kaikki muutkin ostavat eli menevät kauppaan ja hankkivat sen iPadin vaikka vähemmällä rahalla saa parempaakin. Näin ainakin tällä hetkellä.

- GPS = satelliittipohjainen paikannusjärjestelmä
- A-GPS = edellinen avustettuna/parannettuna verkkopohjaisella paikannuksella

Miten voisi olla A-GPS ilman oikeaa GPS:ää? Ei mitenkään.

My bad. Pelkällä a-gps:n "assist osalla" kuitenkin voi paikantaa karkeasti... kuten esim. Foursquare tekee puhelimessa. Ei sillä kuitenkaan navigoida voi. Mietin tuota, enkä lyhennyksen tarkoitusta joka kiistatta tarkoittaa yhdistelmää.

Mukavahan tuolla olisi nauttia siitä erinomaisesta käytettävyydestä, mutta harmi kun pellin alta ei riitä potkua sen nauttimiseen. .
No kerro nyt ihmeessä jo, mihin sitä tehoa käytät, että sitä kannattaa nyt niin hehkutella? Mikä on semmoinen sovellus, joka tarttee aina vain lisää tehoa, joka on omiaan juuri tabletissa? Lisääntyneet tehot eivät ole pahasta jos eivät vie akkukestoa, mutta sinä nimenomaan valitset tuotteen sen ytimien perusteella, joka on juuri sitä "ostin tän kameran kun tässä on niinQ enemmän pikseleitä". Sit kun siinä on joku paska käyttis ja surkeat softavalikoimat, niin selität edelleen miten siinä on 4 ydintä ja se ei kiinnosta siinä vaiheessa enää kiviäkään.

Mihin siis tarttee tabletissa isoja tehoja, samoin kuin mihin tarttee puhelimessa 20 megapixelin kennoa? Ja mulla siis ei ole edes iPadia, en keksi käyttöä. Mut kun ostan, niin ihan vitun sama kuinka tehokas se on, kunhan se ajaa mun tarpeen, testaan laitetta ite, en vain tuijota boxin kylkeä että WOW, tässä on 4 ydintä, jee.

Onhan se teholisäys buusti myös softakehittäjille että voivat ylipäätään tuoda vaikka mitään jännempää 3D/cad/pikselinnussimis-softia alustalle. iPad3/2plus/2hd kuulemma tuplaa ressut, joten kyllähän jo tuonkin pyörittely tulee vaatimaan vähän rautaa taas lisää myös applen puolelta. Itse ostan toki seuraavan iPadin heti kun tulee ulos syksymmällä.

Naurettavaa koko väittely tehoista. Honeycompin käytettävyys on huippuluokkaa joten tehon lisäksi saa paremman käytettävyyden.

Jos taas kaikki muutkin vehkeet on applea niin totta helvetissä valinta on iPad...

Tekeekö joku oikeasti jotain hyödyllistä tabletilla? Iltalehden lukeminen ei ainkanaan mun kriteeriä vielä hyödyllisestä täytä. Sähköpostin tabletilla vielä ehkä voisi saada tarkistettuakin aina, mutta ainakin iipädin lähemmäs tonnia heittelevät hinnat on ehkä hitusen liikaa...
Juppien laite, sanon minä! :)

Jännittävää muuten tuo sidonnaisuusjuttu. Nyt kun on google+ssa huomaa että hommat pelittää sielläkin aika hyvin tai ainakin jatkossa entistäparemmin. Android lataa näköjään automaagisesti fotot picasaan/g+aan ja ne on heti käytettävissä joka paikassa. Harmittaa vähän jos Applella ei asia hoidu jatkossa yhtä fantsusti. Pakko tehdä valinta, apple tai google, molempia ei voi saada koska muuten homma kusee pilvimielessä.

En mä tiedä miten se IOS:ssä menee, kun jeesukselle ei softaa ole. Mut toivottavasti sen saa kytkeä pois. Meinaan mun kuvat menee aina kuvan oton jälkeen käsittelyyn puhelimessa, vituttais jos ne uppais heti jonnekin. Sama vielä jos tulee huteja, joita jengillä varmaan joka kolmas kuva. Silmät kii, tärähtää, muutenvain menee vituiksi, niin hupsistakeikkaa, sinne meni ja sitten niitä poistellaan webissä.

No kerro nyt ihmeessä jo, mihin sitä tehoa käytät, että sitä kannattaa nyt niin hehkutella?
Johan tuossa yllä listasin muutamankin asian, mutta et tainnut niitäkään ajatuksella lukea. Joillekin pitää asiat vääntää rautalangasta ja joskus ei se paksumpikaan lanka tahdo riittää.

Ensimmäisenä tulee mieleen monisovellusajo, joka toimii huomattavasti paremmin kun laitteessa on useampi ydin. Yksi ydin varataan ohjelmalle joka pyörii näytöllä esim. nettiselain. Toinen ydin taustalla jää vielä vapaaksi pyörittämään itse käyttöjärjestelmää. Koko käyttis ei siis mene tukkoon, jos tuo selain söisi kaiken puhdin yhdestä ytimestä. Tämä lisäksi nopeuttaa sovellusten välillä liikkumista eli ei tarvitse odotella niin pitkään kun hyppää sovelluksesta toiseen. Tätä vielä edesauttaa laitteen oma suurempi RAM-muistin määrä (sovellukset jo valmiiksi ladattu muistiin eikä niitä tarvitse lukea hitaalta flash-muistilta tai SD-kortilta).

Eräänä hyvänä tehoa vaativana sovelluksena on juurikin tuo nettiselain. Etenki kaikki flash-pohjaiset sovellukset vaativat yllättävän paljon vääntöä koneelta HD-tason (720p-1080p) flash videoista puhumattakaan. Sama on myös ihan normaali leffojakin katsellessa. HD videon katselu tarvitsee tehokkaan prossun. Tämäkin sivusta kun on kaikennäköistä mainosta sun muuta täynnä, joka hidastaa selailua ärsyttävästi. Nopeampi tabletti selviää niistäkin paremmin. Itse tosin käytän mainosblokkeria, joka nopeuttaa surffaamista huomattavasti.

Sitten tietenkin tulee kaikennäöiset pelit, jotka ovat kokoajan nostaneet suosiotaan tablettien keskuudessa. Erittäin mukavaa ajankulua pidemmillä lentomatkoilla jne. Pelit vaativat tehoa pyöriäkseen nätisti. Mitä enemmän tehoa niin sitä enemmän annetaan mahdollisuuksia myös pelintekijälle kehittää peliä paremmaksi.

Tekeekö joku oikeasti jotain hyödyllistä tabletilla? Iltalehden lukeminen ei ainkanaan mun kriteeriä vielä hyödyllisestä täytä. Sähköpostin tabletilla vielä ehkä voisi saada tarkistettuakin aina, mutta ainakin iipädin lähemmäs tonnia heittelevät hinnat on ehkä hitusen liikaa...
Itselle tuo on lähinnä viihdelaite ja mukavuutta lisäävä tekijä. Aina ei siis tarvitse avata tietokonetta lukeakseen postit tai selatakseen viimeiset lööpit. Lisäksi tuo on tosiaan mukavampia ottaa viikonloppulomalle mukaan kun iso läppäri ja lentokoneessa tuo on todella mukava kumppani leffojen katseluun ja pelailuun. Hyötykäyttö jää aika minimiksi, lähinnä työsähköpostin lukua ja satunnasta Office-dokumenttien kirjoittamista.

Hinnakaskaan tuo ei ollut, oma Trasnformeri kun maksoi 275 euroa.

Tekeekö joku oikeasti jotain hyödyllistä tabletilla? Iltalehden lukeminen ei ainkanaan mun kriteeriä vielä hyödyllisestä täytä.

Mitä muuta jengi ylipäänsä tietokoneella tekee? Kaikki vääntää cädiä 24/7?

Entä mikä tabletti tarjoaa paremman bang for buckin kuin ipad? Ainakin galaxy tabi on niin hikinen ettei tajua, mutta mikä sitten on nykyajan top of the pops?

Pikselien tuplaus tuplaa heti tehontarpeen, joten sinänsä joku iPad3 on ihansama-sarjaa. Ehkä se pyörittelis garagebandia kuitenkin pikkasen nykyistä sujuvammin... jopa parempi jos ton saisi toimimaan kontrollina macbookin garagebandille/tai vastaavalle. Ehkä se toimiikin, tarvii googletella... ja niinhän se näyttää toimivan, vaatii vaan softan.

Tolla ei ole mitään tekemistä tehon kanssa, vaan netin nopeuden.
Valitettavasti tuokaan ei pidä täysin paikkaansa. Totta kai sivusto latautuu nopeammin nopealla nettiyhteydellä, mutta jokaikinen kuva kuormittaa prosessoria enemmän sekä syö käytössä olevaa vapaata muistia. Kaikki flashi-pohjainen mainos tekee asiasta vielä raskaampaa. Eli ei tuosta nopeasta nettiyhteystä saa kaikkea hyötyä irti ellei kone ole tarpeeksi nopea pyörittääkseen kaikkea sille annettavaa tietoa.

Minkä sä sitten mahdat laskea hyödylliseksi käytöksi? Mulla se ainakin on duunikuvioissa pyörinyt alusta asti mukana, toisaalta joidenkin mukaan mäkilläkään ei voi tehdä oikeita töitä niin ei kai tuokaan sitten hyödyllisyyden kriteerejä täytä...

Nyt sitten tein sen päätöksen ja tilasin tuon Transformerin ilman näppistä cdonin tarjouksesta hintaan 420e. Viikon päästä olisi tullut Galaxy 10.1 myyntiin ainakin Pixmaniassa hintaan 490e. Kovasti olisi se tehnyt mieli ostaa, mutta opiskelijana tuota rahaa ei kuitenkaan ihan hirvittävästi ole niin kallistuin sitten tuohon Transformeriin. Saipahan puolet enemmän tallennustilaa 70e halvemmalla. Vielä on ehkä hiukan skeptinen olo tuohon koko tablet-touhuun, mutta pakko se on kokea ja varsinkin opiskeluissa se vasta pääsee kunnolla tulikokeeseen. Saa sen sitten myytyä eteenpäin jos ei innostakkaan :)

Onko porukalla tietoa siitä miten alkaa tulla tabletteja jotka käyttää käyttöjärjestelmänä tietokone-Windowsia, tai onko realistista odottaa iPadia tulevaksi mac OSx:n kera? Itselläni on tulevaisuudessa tarvetta pienelle ja kevyelle tietokoneelle, miniläppärikin on vähän liian iso. Vaihtoehtoina älypuhelin ja tabletti: mikäli tableteista löytyy pian (vuoden sisään) kunnon käyttikset niin niillä voisi käyttää kunnon softia, mutta jos pysyvät mobiilikäyttiksissä niin puhelin olisi valintani. Speksejä kun olen katellut niin kohta alkavat olla riittävän tehokkaita isoille softille. 1,5GHz dualcore ja 2gb ram riittää.

Onko porukalla tietoa siitä miten alkaa tulla tabletteja jotka käyttää käyttöjärjestelmänä tietokone-Windowsia, tai onko realistista odottaa iPadia tulevaksi mac OSx:n kera? Itselläni on tulevaisuudessa tarvetta pienelle ja kevyelle tietokoneelle, miniläppärikin on vähän liian iso. Vaihtoehtoina älypuhelin ja tabletti: mikäli tableteista löytyy pian (vuoden sisään) kunnon käyttikset niin niillä voisi käyttää kunnon softia, mutta jos pysyvät mobiilikäyttiksissä niin puhelin olisi valintani. Speksejä kun olen katellut niin kohta alkavat olla riittävän tehokkaita isoille softille. 1,5GHz dualcore ja 2gb ram riittää.

Windowsin kanssahan kaikenlaisia yritelmiä on ollut, mutta kun se ei nykyisellään(kään) taitu kosketusnäyttöön, ei sitten millään, eikä mikkisofta näytä saavan sellaista versiota siitä aikaiseksi, niin onnea vain jos sellaisen erehtyy ostamaan. Applen en usko vaihtavan iOS:ia OSX:ään iPadissa, ja miksi pitäisikään, tuollaista dedikoitua käyttistä tuommosessa tablettikoneessa ei voita mikään. Ei tuolla kuitenkaan voisi esim. mitään photaria käyttää kovinkaan sujuvasti vaikka se ei tehoista ololisikaan kiinni.

Suositut

Back
Ylös Bottom