Tablet -tietokoneet tulee ja jyrää. Keskustelua Tablet -tietokoneista

http://www.whoistabco.com/ Tässä jonkinlainen sissimarkkinointi-setti. Kyseessä saattaisi olla Nokian tempaus tai sitten oikeasti joku ihan uusi nimi markkinoilla. Q&A-osion vihjeet kuitenkin saavat minut ajattelemaan Nokiaa, mutta sen näkee sitten 15.8, kun kyseinen lafka paljastaa tuotteestaan enemmän..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekeekö joku oikeasti jotain hyödyllistä tabletilla? Iltalehden lukeminen ei ainkanaan mun kriteeriä vielä hyödyllisestä täytä. Sähköpostin tabletilla vielä ehkä voisi saada tarkistettuakin aina, mutta ainakin iipädin lähemmäs tonnia heittelevät hinnat on ehkä hitusen liikaa...
Juppien laite, sanon minä! :)

Tekee, yllättävän paljonkin. Ipad2 kulkee nyt mukana melkein aina, kotonakin joskus huomaan mielummin käyttäväni tätä tablettia kun vieressä olevaa läppäriä. Sanoisin että yllättävän kätevä laita jos nettiä tarvii tai haluaa käyttää muuallakin kun koton työhuoneessa. Ja pitkästä akunkestosta plussaa.

Onko porukalla tietoa siitä miten alkaa tulla tabletteja jotka käyttää käyttöjärjestelmänä tietokone-Windowsia, tai onko realistista odottaa iPadia tulevaksi mac OSx:n kera? Itselläni on tulevaisuudessa tarvetta pienelle ja kevyelle tietokoneelle, miniläppärikin on vähän liian iso. Vaihtoehtoina älypuhelin ja tabletti: mikäli tableteista löytyy pian (vuoden sisään) kunnon käyttikset niin niillä voisi käyttää kunnon softia, mutta jos pysyvät mobiilikäyttiksissä niin puhelin olisi valintani. Speksejä kun olen katellut niin kohta alkavat olla riittävän tehokkaita isoille softille. 1,5GHz dualcore ja 2gb ram riittää.

Tuskin ihan heti on tulossa kunnollinen windows-tablet, seiska ei ainakaan taivu siihen. Windows 8 on suunniteltu tableteilla käytettäväksi, mutta sitäkin pitää odottaa joku aika ennenkuin julkaistaan.

IOS ja mac os x on huhuttu sulautuvan yhdeksi järjestelmäksi tulevaisuudessa, onhan mm. Uudessa Lionissa paljon ominaisuuksia otettu suoraan iOS:sta, mutta tuohonkin menee varmasti aikaa.

En tiedä milloin windows 8 julkaistaan, saati sitten tablet joka sitä käyttää, mutta se taitaa olla lähimpänä haluamaasi.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk

Minkä sä sitten mahdat laskea hyödylliseksi käytöksi? Mulla se ainakin on duunikuvioissa pyörinyt alusta asti mukana, toisaalta joidenkin mukaan mäkilläkään ei voi tehdä oikeita töitä niin ei kai tuokaan sitten hyödyllisyyden kriteerejä täytä...
Just työhön liittyvät hommat, CADin käyttö, kuvankäsittelyä, kirjottamista jne. No en nyt kovin vahvalta pohjalta voi omaa kantaa sanoa kun en ole kuin kaupassa näpelöinyt, mutta vahvasti epäilisiin että tabletilla ei onnistuisi kuin se sähköpostin kattelu ja netin plaraaminen. Siihen hommaan en erikseen taas alkaisi montaa sataa kuluttamaan rahaa. Onhan sekin toisilla myös kätevä kun kulkee näppärästi mukana, mutta itse ainakin esim. lomareissulle lähtiessä mielessä käy ennemmin mielessä jättää vaikka jopa kännykkäkin kotia.

Just työhön liittyvät hommat, CADin käyttö, kuvankäsittelyä, kirjottamista jne. No en nyt kovin vahvalta pohjalta voi omaa kantaa sanoa kun en ole kuin kaupassa näpelöinyt, mutta vahvasti epäilisiin että tabletilla ei onnistuisi kuin se sähköpostin kattelu ja netin plaraaminen. Siihen hommaan en erikseen taas alkaisi montaa sataa kuluttamaan rahaa. Onhan sekin toisilla myös kätevä kun kulkee näppärästi mukana, mutta itse ainakin esim. lomareissulle lähtiessä mielessä käy ennemmin mielessä jättää vaikka jopa kännykkäkin kotia.

Niin se riippuu niin duunista. Cad-kuviin löytyy käsittääkseni katseluohjelmia mutta käsittelyä ei kaiketi voi tehdä. En ole varma kun en tarvitse niitä itse koskaan. Kevyttä kuvankäsittelyä pystyy tekemään, pädi syö esim. Canon 5D mk2:sen raakakuvia. Näppäimistötuntuma ei luonnollisesti voita oikean tietokoneen näppäimistöä, mutta yllättävän pitkiä tekstejä tuolla virtuaalinäppikselläkin kirjoittelee. Ja esim. Applen bt-näppis pitäis parittua tämän kanssa ilman ongelmia ja sittenhän tuolla ei enää ole merkitystä. Laittamalla 64GB iPadin hintaan 300€ lisää saa halvimman Airin joka kyllä pesee sen joka suhteessa, paitsi kannettavuudessa. Vaikka kokoero ei ole suuri niin mieluummin otan kevyelle reissulle tämän kuin läppärin. Jos pitää oikein totista duunia vääntää niin sitten se on ihan oikean koneen paikka. Tämän kaiken hyödyllisyys pitää sitten arvioida oma duunin kannalta, näin valokuvaajan näkökulmasta tämä on ollut erittäin hyödyllinen laite :)

http://www.whoistabco.com/ Tässä jonkinlainen sissimarkkinointi-setti. Kyseessä saattaisi olla Nokian tempaus tai sitten oikeasti joku ihan uusi nimi markkinoilla. Q&A-osion vihjeet kuitenkin saavat minut ajattelemaan Nokiaa, mutta sen näkee sitten 15.8, kun kyseinen lafka paljastaa tuotteestaan enemmän..
Pistäisin rahani likoon wetabin puolesta.

Kiitos make 00 ja Arttu1. Hyvä tietää että suunnitelmia on. Itse haluaisin tabletille kunnon musasoftat jotta voisi tien päällä vääntää settiä - mobiilikäyttiksille suunnatut versiot ohjelmista ei oikein kiinnosta. Eniten haluaisin Applen Logicin tabletille, mutta voi olla että menee iäisyys. Täytynee vaan seurailla markkinoita.

Hitto, alkanut houkuttamaan kyllä tabletti (nom nom).

Mulla on tehokas pöytäkone jolla hoidan tehoa vaativat jutut, sitten duunin puolesta läppärit ja kännykät. Tarttisin kuitenkin olohuonekäyttöön laitteen jolla nettisurffailua kävisi kätevästi (kännykällä se ei käy) ja jolta voisin tsekata videoita. Plus tietty kuunnella musaa Spotifysta.
Läppärikin on jotenkin niin hankala, varsinkin tollanen tehokas (lue raahattava) malli.

Lähinnä ongelma on tällä hetkellä se, että kun latailen UFC turneet ja muut, joskus mun telkku toistaa ne suoraan USB muistista ja joskus ei. Joskus äänet toimii ja joskus ei, tosi rasittavaa. Pöytäkonetta en saa mitenkään fiksusti telkkuun ja läppäri tuo omat ongelmansa.

Miten tähän käyttöön sopisi tablet? HDMI liitäntä löytyy, miten ladattujen videoiden toisto? Onko mitään codec ongelmia tms? Tablet + telakka olisi niin kätevä, voisin pistää telakan ja piuhat kiinni telkun viereen, sitten käyttö olisi näppärää.

Hitto, alkanut houkuttamaan kyllä tabletti (nom nom).

Mulla on tehokas pöytäkone jolla hoidan tehoa vaativat jutut, sitten duunin puolesta läppärit ja kännykät. Tarttisin kuitenkin olohuonekäyttöön laitteen jolla nettisurffailua kävisi kätevästi (kännykällä se ei käy) ja jolta voisin tsekata videoita. Plus tietty kuunnella musaa Spotifysta.
Läppärikin on jotenkin niin hankala, varsinkin tollanen tehokas (lue raahattava) malli.

Lähinnä ongelma on tällä hetkellä se, että kun latailen UFC turneet ja muut, joskus mun telkku toistaa ne suoraan USB muistista ja joskus ei. Joskus äänet toimii ja joskus ei, tosi rasittavaa. Pöytäkonetta en saa mitenkään fiksusti telkkuun ja läppäri tuo omat ongelmansa.

Miten tähän käyttöön sopisi tablet? HDMI liitäntä löytyy, miten ladattujen videoiden toisto? Onko mitään codec ongelmia tms? Tablet + telakka olisi niin kätevä, voisin pistää telakan ja piuhat kiinni telkun viereen, sitten käyttö olisi näppärää.
Ainakin mitä itse lukenut niin HD kuvaa ei tue moni, ja tarkoitan tällä sitä että vaatii tiedostojen konvertointia siitä yleisimmästä formaatista missä "löydät" esim. UFC turneet ym. Jos taas katsot perinteisiä .avi "standard definition" versioita, niin tuskin ongelmaa. Eli kyllä noista tableteista moni pystyy esim. 720p kuvaan, mutta luultavasit joudut muuntamaan tiedostoja, ellet rupea kikkailemaan streamausta esim. kotikoneelta tms.

Jos olisin sinä, ja on varaa vaikka 150-200€ lisää tabletin päälle, niin ostaisin sen tabletin (kuten uudet Samsungit) ja sitten erikseen TV:n rinnalle langattoman mediatoistimen. Perusteluna se, että toistaa sitten jopa full hd videota, ja tallennustilaa on satoja gigoja enemmän. Toki ylivoimaisesti paras vaihtoehto on rakentaa media PC, mutta sitten saa taas lisätä tabletin rinnalle sen yhteensä about 400€ tms.

Tabletin kanssa pitää ihan erikseen alkaa sitten tutkimaan mitä muotoa toistaa, ja kuinka hyvää kuvaa toistaa.

HD ei sinänsä ole ongelma, koska ne on just noita normaaleja "aveja" jne. mitä mä katson ladattuina. Just UFC tourneet ja jotain vanhoja leffoja mitä ei muualta löydy. Muu kama sitten tulee tsekattua ihan blurayna levyiltä.

Media PC olisi paras ratkaisu median toistamiseen, mutta mä en haluaisi yhtään ylimääräisiä laitteita (vihreät arvot, lol). Tuon lisäksi pitäisi sitten ostaa kuitenkin vielä se tabletti sohvalla surffailua varten.

Toi Transformer näyttää aika kivalta. Hintakaan ei paha, Pixmaniasta nyt tsekkasin. HDMI ja piuha vahvariin, vois toimia.

Once you go HD, you can't go back. ;)

Media PC ei kyllä kovin virtaa vie, ottaa jollain ION alustalla vielä joka toistaa aina Full HD asti. Mutta mutta, tosiaan lisää hintaa ostaa erikseen. :)

Galaxy Tab 10.1 ja 8.9:sta on kehuttu, että toistavat oikeastaan mitä formaattia tahansa. Tässä olisi lainaus android suomi-sivustolta: "Galaxy Tab pesee joka ikisellä kilpailijallaan lattiaa mediatablettina, sillä siinä missä muilla Honeycomb-laitteilla on enemmän tai vähemmän arpapeliä toimiiko jokin videoformaatti, on enemmänkin ihme jos jokin video ei pyöri Tabilla". Ja 1080p-resoluution videotkin pyörii noilla ongelmitta jos alkaa HD-videot kiinnostamaan.

Tossa olisi suora linkki tuohon juttuun jos kiinnostaa: http://blog.androidsuomi.fi/2011/07/galaxy-tab-10-1-ja-8-9/

Äsken kans asiaa tutkiessa joku totesi että uudet Galaxyt toistaa lähes kaiken, mutta sitten en löytänyt konkreettista viitausta ihan .mkv 720p/1080p videoihin joten en nostanut esille.

Kyllä itse varmaan noukkisin noista toisen jos nyt täbiä ostaisi. HTC fanina tosin odotan heiltä kunnollista Honeycomb avausta. :)

Tulin vain ilmoittamaan, että pissaan hunajaa lukiessani, että Asukselta tulee eeePad Transformerista Tegra 3 -versio loka-marraskuussa. Joskus ekojen tablettien tullessa haaveilin tosta dockijutusta, hyvistä tehoista ja mahdollisuuksista tehdä mobiilisti duunia noilla ja nyt se on totta, Tegra 3:sella vielä enemmän.

On se tekniikka vaan mukavaa. Saan taas jonkun joululahjan itselleni. :joulu6:

Tulin vain ilmoittamaan, että pissaan hunajaa lukiessani, että Asukselta tulee eeePad Transformerista Tegra 3 -versio loka-marraskuussa. Joskus ekojen tablettien tullessa haaveilin tosta dockijutusta, hyvistä tehoista ja mahdollisuuksista tehdä mobiilisti duunia noilla ja nyt se on totta, Tegra 3:sella vielä enemmän.

Kal-El :kuola:

...ja Android Ice Cream Sandwich :D

EDIT: Hoh, ja samassa uutisessa oli tälläinen, eli Tegra 3 puhelin joka tungetaan tabletin sisään jolloin se toimii siinä! Mulle ihan uusi juttu... tässä linkkiä: http://event.asus.com/mobile/padfone/

asus_padfone.jpg

Voi tehdä tiukkaa että saisit tuon jouluksi itelles. Pelkkiä huhujahan nuo ovat, virallistahan ei ole että tuollainen tulee ja milloin. Mutta kyllähän se varmasti tulee jossain välissä. Ja vaikka se julkaistaisiin loka-marraskuussa niin suomeen se ei rantaudu todennäköisesti vasta kuin vuoden jälkeen, ellet tietty tilaa jenkkilästä.

Ja tässä taas tullaan siihen tilanteeseen että koskaan ei ole hyvä aika ostaa elektroniikkaa, heti kun jonkun ostat niin huomaatkin että kohta tulee täysin uusi vekotin joka on 5 kertaa tehokkaampi kuin omasi. :rolleyes:

Ite ostin tuon Transformerin koska sitä oli niin paljon kehuttu ja oli niin hyvä tarjous, eikä kyllä ole vielä kaduttanut. Itellä tablet käyttö olla netin selausta, sarjakuvien lukemista, leffojen katselua, kevyttä pelailua ja kunhan opiskelut taas alkavat niin pdf-lukijana käyttämistä. Mutta siihen hommaan tuo Tegra 2 riittää mielestäni paremmin kuin hyvin. Mietin vain että onko noilla tehoilla enää tuollaisissa laitteissa niin suurta merkitystä? Tietenkin jos haluaa pelata jotain über 3D-pelejä niin tottakai silloin.

Toki, mutta kehitys jatkuu aina. Sen lisäksi useimmiten tehojen jopa monikertaistumiset eivät ole kovin suuria harppauksia akun kulutuksessa, joten kysymys onkin miksi ei?

Akkuja kun (toivottavasti) yritetään kehittää uudenlaisia, niin se kun tapahtuu niin taas nollaa pois tuon akkukesto-ongelman. Sitten olisikin kiva jos tehojen nosto lopetettiin akkujen heikkouden takia, ja sitten akut kestäisikin paljon suurempaa tehoa mutta sitä ei ole vielä tarjolla. :)

Onhan se kuluttajan kannalta valitettavaa, mutta eihän se vuoden vanha laite huono ole, uudet on vain parempia. Kyllä ainakin itse voin ottaa lisää karkkia puhelimeen jos puhelimen tehojen puolesta se on aivan sama.

Voi tehdä tiukkaa että saisit tuon jouluksi itelles. Pelkkiä huhujahan nuo ovat, virallistahan ei ole että tuollainen tulee ja milloin. Mutta kyllähän se varmasti tulee jossain välissä. Ja vaikka se julkaistaisiin loka-marraskuussa niin suomeen se ei rantaudu todennäköisesti vasta kuin vuoden jälkeen, ellet tietty tilaa jenkkilästä.

Ja tässä taas tullaan siihen tilanteeseen että koskaan ei ole hyvä aika ostaa elektroniikkaa, heti kun jonkun ostat niin huomaatkin että kohta tulee täysin uusi vekotin joka on 5 kertaa tehokkaampi kuin omasi. :rolleyes:

Ite ostin tuon Transformerin koska sitä oli niin paljon kehuttu ja oli niin hyvä tarjous, eikä kyllä ole vielä kaduttanut. Itellä tablet käyttö olla netin selausta, sarjakuvien lukemista, leffojen katselua, kevyttä pelailua ja kunhan opiskelut taas alkavat niin pdf-lukijana käyttämistä. Mutta siihen hommaan tuo Tegra 2 riittää mielestäni paremmin kuin hyvin. Mietin vain että onko noilla tehoilla enää tuollaisissa laitteissa niin suurta merkitystä? Tietenkin jos haluaa pelata jotain über 3D-pelejä niin tottakai silloin.

Juu, ideana onkin mennä hakemaan se Floridasta jos ehtii pyörähtään Miamissa joulun tienoilla, Suomeen varmasti saa venailla tovin. Pitää katsoa saako dockia kuinka erikseen ja vähän sen mukaan sitten päättää. Jenkeissä se on ainakin takuulla edukkaampi. Mulla käyttö vastaavaa, mutta työkäyttöä olisi aika paljon, eli ostaisin korvaamaan läppäriä ja toi Transformer on mainio vain sujauttaa salkkuun.

Asus tekee kertoman mukaan todella pientä voittoa Transformerissa, mutta isompi marginaali on sitten näppiksessä jonka takia sitä ostetaan. Fiksua. :)

Asus tekee kertoman mukaan todella pientä voittoa Transformerissa, mutta isompi marginaali on sitten näppiksessä jonka takia sitä ostetaan. Fiksua. :)

Joo, katoin että ihan poskettoman halpaa hintaa povataan itse tabletille. Mutta kyllähän tollasessa kb:ssa katteen varmaan saakin ihan kohdalleen :D

Ei siinä, maksan mielelläni innovaatioista, jos duunissakin pitäis seuraavaks alkaa tekeen innovaatiotutkimusta...voin sitten räplätä sitä työajalla...

edit.
Saattaisin ostaa ton TFn jo nytkin, mutta en kyllä maksa verkkokaupalle 599 siitä. Ruotsista vois tietty tilata, mutta ehkä jaksan odottaa sen pari kuukautta vielä. Asukseltahan vahvistettiin hiljattain, että TF 2 tulee ja tuskin sitä on mitään tolkkua tuoda joulumarkkinoille ilman Kallu-Ellua, sillä eiköhän Stiiviltä puske taas uutta omenaa heti ens vuonna.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom