Tablet -tietokoneet tulee ja jyrää. Keskustelua Tablet -tietokoneista

Mä olen tämän ennenkin selostanut. Jos sulla on esim Genelecin 5 kaiutinta ja tarttet subbarin, niin ostatko Genelecin subbarin vaiko jonkun toisen valmistajan. Jengi ei vain tajua, että ostopäätöksiä ei kaikki tee suorana lukemalla manuaalista montako gigaherziä nyt laitteessa on, vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia kuten yleinen fiilis laitteessa.

Tykkäät Applen tuotteista, se on tullu kaikille selväksi. Onko ne absoluuttisesti parhaita, ei ole. Jollekin W8 tai Android sopii paremmin. Mun mielestä WP ulkoasu on huomattavasti IOS6:tta parempi. Käytännöllisyydeltään en osaa sanoa. Appseja löytyy Applelta enemmän. Airplay toimii myös paremmin, kauanko, sitä en osaa sanoa.

Hinta-laatusuhteeltaan Applen tuotteet tuppaa olemaan nykyään kalliita. Itseasiassa niin kalliita, etten tajua miten niin monella huonotuloisella/opiskelijalla on varaa ostaa kaikki vehkeet Applelta. Tai no, saahan niitä pikavippejä. Sulle hinnalla ei varmaan ole niin väliä, mut sun pitää ymmärtää et helvetin monelle se merkitsee. Etenkin kun nykyään muutkin tabletit alkaa olla oikeasti hyviä vaihtoehtoja, toisin kuin vielä vuosi sitten. Ostaisit varmaan mielummin Lantikan kymppitonnin halvemmalla tai jätät ostamatta jos niissä on sun mielestä toi kymppi ylimääräistä. Samalla tavalla me tähän asiaan kiihkottomasti suhtautuvat ostettais mieluummin Applen tuotteita edullisemmin, koska nykyään ne on ylihintaisia suhteessa rautaan. Applen katteet on ylivertaisia ja niiden hinnan kritisointi ei oo mitenkään muroilua.

Jos sulla on Genelecin 5 kaiutinta ni todennäköisesti sä haluat myös Genelecin subbarin. Monelle kysymys onkin siinä kohtaa et onko enää rahaa ostaa sitä Genen subbaria vai pitääkö sit kuitenkin ostaa yhtä laadukas, mutta halvempi. Jos raha ei oo ikinä ongelma niin mikäs siinä on ostellessa.

Aina kun joku ottaa muokattavuuden esille, vedät säätämisen esiin. Mun mielestä työpöydän itselleen käytännölliseksi tekemisessä ei oo mitään säätämistä, vaan sen pitäis olla jokaisella automaatio, jolla tehdään laitteesta itselleen mahdollisimman hyvin toimiva.

Taisit muutama vuosi sitten suhtautua samalla tavalla Applen laitteisiin, silloin murona. Näin ne mielipiteet muuttuu. Anna muillekin mahdollisuus niin kuin annoit aikoinaan Applelle. Ehkä jo muutaman vuoden sisällä kenttä on kääntynyt.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisko se läppäri kuitenkin parempi valinta kun siellä yliopistossa kuitenkin myös tuotetaan tekstiä..? Mutta sun hintahaarukkaan sopii vaikkapa Nexus 7, iPad mini tai ehkä joku käytetty iPad 2/retinanäytöllä.
Tekstin tuottaminen nyt ei ole ongelma eikä mikään tabletilla, mutta taulukkolaskennan käyttö on kyllä yhtä helvettiä jos kohdistukseen ei voi käyttää mitään muuta kuin kosketusnäyttöä. Käytän omissa opinnoissa iPadia (Evernote+Paper+Scalar), mutta rahoituksen kurssilla piti ryhmätyönä tehdä tasetta ja tilinpäätöstä annetun Excelin pohjalta Numbersilla, ja meinasi kyllä itku ja ikuinen sormikramppi tulla ennen mitään valmiilta näyttävää. Oikeasti todella vammaista touhua. Varovasti arvioiden sata kertaa nopeampi homma tehdä läppärillä nuolinäppäinten ja Miken halveksiman ohjaustatin kanssa.

Taisit muutama vuosi sitten suhtautua samalla tavalla Applen laitteisiin, silloin murona. Näin ne mielipiteet muuttuu. Anna muillekin mahdollisuus niin kuin annoit aikoinaan Applelle. Ehkä jo muutaman vuoden sisällä kenttä on kääntynyt.
Edelleen noissa on Windows, ei vain voi. Olen jo kokenut tarpeeksi monta vuotta Microsoftin kuraa ja edelleen koen sitä Xboxilla. Ja vaikka Mac proon upean viimeistelyn ja kovan tehon voisin ottaa käyttöön Windowsissa bootcampin kautta, niin ei ole tullut mieleenkään. Kuvottaa koko sana Windows. Mulle tulee Windowsista vai mieleen finninaamainen Nokian insinööri, joka ei osaa kuvata, mutta lesottaa miten kamerassa on ainakin miljoona pixeliä. Käytännöllä ei mitään väliä, kunhan paperilla on hyvä. Ja en väitä, etteikö Windows olisi jo hyvä, voihan se olla, mutta tässä tullaan siihen fiilikseen kun tehdään ostopäätöksiä.

- - - Updated - - -

Miken halveksiman ohjaustatin kanssa.
LOL, onko noita edelleen uusissakin läppäreissä? :D Ei ole todellista, kohta varmaan joku Acer laittaa Beta-videon läppäriinsä.

Edelleen noissa on Windows, ei vain voi. Olen jo kokenut tarpeeksi monta vuotta Microsoftin kuraa ja edelleen koen sitä Xboxilla. Ja vaikka Mac proon upean viimeistelyn ja kovan tehon voisin ottaa käyttöön Windowsissa bootcampin kautta, niin ei ole tullut mieleenkään. Kuvottaa koko sana Windows. Mulle tulee Windowsista vai mieleen finninaamainen Nokian insinööri, joka ei osaa kuvata, mutta lesottaa miten kamerassa on ainakin miljoona pixeliä. Käytännöllä ei mitään väliä, kunhan paperilla on hyvä.

Mielikuva ei taida vastata todellisuutta. Ehkä säkin jossain vaiheessa pääset eroon tosta ahdasmielisyydestä tän asian suhteen. Monta vuotta sitten ei ollu vaihtoehtoja Windowsille, vaan käytit winukkaa koska se oli parasta mitä silloin oli tarjolla. Nykyään onneksi on ja ehkä se on saanu windowsin jopa petraamaan ku enää ei oo varaa ylimielisyyteen. Sama pätee muuten Nokiaankin. Kuvaamisasian oot ottanu aivan liian henkilökohtaisesti. Parhaat kamerat noissa nokialaisissa taitaa silti olla, vaikka niitä kuin päin vittua ja ärsyttävästi sun mielestä mainostetaankin. Luulis et niitä ominaisuuksia osais ammattilaisena arvostaa.

Helvetin iso osa muijista jotka tunnen käyttää mäkkiä. Se ei liity mitenkään käytettävyyteen, vaan siihen et ne on niiden mielestä nätimpiä ja cooleja.

Joo ja HP Spectre maksaa vähemmän mitä iMac. Oli meinaan ihan vitun säälittävä kopio kun pääsi testaamaan livenä. Sitä rautaa kun ei aina voi suoraan verrata. Toisessa Windows, toisessa OSX. Padien kohdalla toisessa iOS ja toisessa mikä lie vitun Android Happy ending bee. Laatu katsokaas maksaa yleensä. Autoissakin on renkaat ja ratti, ei ne kuitenkaan ole samoja kaikki.

Mitä tekemistä HP:n Spectrellä on Nexus 7:n kanssa?

Itselleni iPad mini on ensimmäinen niin kiinnostava tabletti, että se pitänee hankkia. Arvon edelleen vaan wifi-perusmallin ja 32GB cellularin välillä kun hintaeroa on jo aika paljon, puhelimesta voi jakaa yhteyden eikä kymmenien gigojen musiikkikokoelman säilyttäminen padilla ole järkevää.

Mutta iOS:ssä ärsyttää aivan kauheasti oikean tiedostonhallinnan puute. Ja iTunes, vittu. Jos tiedostoja voisi pyörittää vapaasti niin hyötykäyttö olisi 1000 kertaa helpompaa. Kyllä nytkin melkein kaikki onnistuu jollain appiyhdistelmällä, mutta jos haluaisi esimerkiksi ladata selaimella mp3:n ja siirtää sen iTunesiin, niin ei onnistu säätämättä tietokoneella jossain välissä. Jos tiedostoihin pääsisi käsiksi sekä käyttäjä että kaikki ohjelmat tarvittaessa, ja padille voisi suoraan siirtää mitä tahansa tiedostoja USB:llä tai wlanin yli, niin iPad voisi korvata minulla kotikoneen täysin, mutta tällaisenaan se ei vaan vielä ole itsenäinen laite vaan hieno, joskin tarkoituksella rampautettu.

Ja selvää taitaa tällä hetkellä olla, että Surfacen tapa, jossa 32 GB muistista 16 GB on Windowsia, ei myöskään ole hyvä. Mobiilikäyttöjärjestelmän pitää olla kevyt, mutta sen ei tarvitsisi olla tyhmä kuten iOS.

Silti jonkinlainen mini todennäköisesti tulee.

Viimeksi muokattu:
Mielikuva ei taida vastata todellisuutta. Ehkä säkin jossain vaiheessa pääset eroon tosta ahdasmielisyydestä tän asian suhteen. Monta vuotta sitten ei ollu vaihtoehtoja Windowsille, vaan käytit winukkaa koska se oli parasta mitä silloin oli tarjolla. Nykyään onneksi on ja ehkä se on saanu windowsin jopa petraamaan ku enää ei oo varaa ylimielisyyteen. Sama pätee muuten Nokiaankin. Kuvaamisasian oot ottanu aivan liian henkilökohtaisesti. Parhaat kamerat noissa nokialaisissa taitaa silti olla, vaikka niitä kuin päin vittua ja ärsyttävästi sun mielestä mainostetaankin. Luulis et niitä ominaisuuksia osais ammattilaisena arvostaa.

Helvetin iso osa muijista jotka tunnen käyttää mäkkiä. Se ei liity mitenkään käytettävyyteen, vaan siihen et ne on niiden mielestä nätimpiä ja cooleja.

OFFTOPIC:
Mike on kyllä kujalla nyt windowsin kanssa, huomaa että ei ole windowsia vuosiin käyttänyt. Itsellä samalla työpöydällä Win7-kone, OSX Mountain Lion -kone ja kone uusimmalla Ubuntulla, saa kohtuullisen hyvän perspektiivin saa eri ympäristöihin

Pistimpä sitten tilaukseen Nexus 7 32gb. Tytöilleni joululahjaksi ja itse sitten voin modata ja muokkailla sitä...
Piti tilata Ranskasta kun sanovat, että suomeen ensi viikolla tuleva erä on aika suppea että jotta sitten varmasti on jouluksi sellainen. :joulu:

LOL, onko noita edelleen uusissakin läppäreissä? :D Ei ole todellista, kohta varmaan joku Acer laittaa Beta-videon läppäriinsä.
Joo, ainakin Lenovolla ne on edelleen mukana: X1 Carbon. Aika moneen hommaan tuo on kätevämpi kuin multitouch trackpad, eikä siitä nyt mitään haittaakaan luulis olevan. Tatin saa disabloitua jos ei tykkää.

Enpä jaksanut edes lukea vääntöä tuon Nexus 7 32GB 3G viestini jälkeen, paitsi Mike sen sun ekan viestin verran.

Ymmärrän mitä meinaat, mutta tämä tapaus (Nexus 7 32GB 3G 330€ vs. iPad Mini 32GB 3G 570€) ei ole niin mustavalkoinen. Nexus 7 on äärettömän aggressiivisella hinnoittelulla, ja tässä tapauksessa tuo 250€ hintaero on aivan saatanallinen kun huomioi että paikoin Nexus 7 on jopa kovempi laite ja taitaa hävitä vain GPS:n kohdalla GLONASS:in puutteessa. Nexus 7 on varsin poikkeuksellinen tapaus.

Mikä ilo tosta Applen vehkeiden välisestä yhteensopivuudesta on? Mä harkitsin hankkivani joko iPad Minin tai Nexus 7 ja päädyin Nexukseen senkin takia, että mulla on jo iPhone. Mitä hyötyä mulle on toisesta samanlaisesta laitteesta, jossa on vaan isompi näyttö? Ihan yhtä turhaa kuin hankkia vaikka pleikkari 3 ja siihen viereen joku slim versio tms, jossa ei oo sisällöllisesti mitään uutta tai poikkeuksellista.

Mikä ilo tosta Applen vehkeiden välisestä yhteensopivuudesta on? Mä harkitsin hankkivani joko iPad Minin tai Nexus 7 ja päädyin Nexukseen senkin takia, että mulla on jo iPhone. Mitä hyötyä mulle on toisesta samanlaisesta laitteesta, jossa on vaan isompi näyttö? Ihan yhtä turhaa kuin hankkia vaikka pleikkari 3 ja siihen viereen joku slim versio tms, jossa ei oo sisällöllisesti mitään uutta tai poikkeuksellista.

:D Luulit varmaan keksineesi hyvänkin vertauskuva, mutta tuo oli ehkä paskimpia mitä olen kuullu... :D Pari syytä..

- Kuvavirta
- Muistiinpanot
- Safarin sync
- Kalenteri
- nojoo oikeastaan kaikki iCloudin tuomat asiat..

Ihan vaan sen takia, että laitteet toimii yhdessä pirun hyvin. Ei tarvitse säätää erikseen mitään. Lataat sovelluksen iPhoneen niin hups, se tulee iPadiinkin..

:D Luulit varmaan keksineesi hyvänkin vertauskuva, mutta tuo oli ehkä paskimpia mitä olen kuullu... :D Pari syytä..

- Kuvavirta
- Muistiinpanot
- Safarin sync
- Kalenteri
- nojoo oikeastaan kaikki iCloudin tuomat asiat..

Ihan vaan sen takia, että laitteet toimii yhdessä pirun hyvin. Ei tarvitse säätää erikseen mitään. Lataat sovelluksen iPhoneen niin hups, se tulee iPadiinkin..

Eli kaikki automaattisesti haluaa molempiin/kaikkiin laitteisiin saman sisällön? Eniten mua häiritsee se, ettei noissa laitteissa ole koon lisäksi mitään eroa. iCloud varmaan on ainoa olennainen juttu noista, sinne kun kai voi tunkea olennaisiakin asioita. En ole sitäkään koskaan tarvinnut tai käyttänyt, mutta kaitpa sinnekin voi esim. tunkea kuvia ja videoita(tai mitä sinne pistetäänkään?) joita ei mitenkään voi pitää koneella :o

...Itsellä samalla työpöydällä Win7-kone, OSX Mountain Lion -kone ja kone uusimmalla Ubuntulla, saa kohtuullisen hyvän perspektiivin saa eri ympäristöihin

Oletkin muistaakseni tainnut kommentoida tänne ilman suurempia intohimoja koska nämähän ovat vaan koneita. Tuohan selittääkin asiaa paljon kun on tuoretta omakohtaista kokemusta eri ympäristöistä. Arvostan. :thumbs:

- H

Nyt tulee tyhmä kysymys; voiko Nexus 7 soittaa skype puheluita. Kameraahan siinä ei ole mutta onko mikrofoni, muuta estettä nyt kai ei voi ollakkaan...

Eli kaikki automaattisesti haluaa molempiin/kaikkiin laitteisiin saman sisällön? Eniten mua häiritsee se, ettei noissa laitteissa ole koon lisäksi mitään eroa. iCloud varmaan on ainoa olennainen juttu noista, sinne kun kai voi tunkea olennaisiakin asioita. En ole sitäkään koskaan tarvinnut tai käyttänyt, mutta kaitpa sinnekin voi esim. tunkea kuvia ja videoita(tai mitä sinne pistetäänkään?) joita ei mitenkään voi pitää koneella :o

Näin olen ymmärtäny, että se synccaus olisi helvetin hyvä juttu.. iCloud juurikin on yksi iOS:in parhaita puolia. Esimerkkejä siitä on aivan helvetisti.

Tottakai tiedostot voi pitää koneella kun on mac niin ne synccaa sinnekkin automaattisesti..

Nyt tulee tyhmä kysymys; voiko Nexus 7 soittaa skype puheluita. Kameraahan siinä ei ole mutta onko mikrofoni, muuta estettä nyt kai ei voi ollakkaan...

Ilmeisesti voi, mutta toi Play Storessa oleva Skype ei oo saanu hirveen häävejä arvosteluja. Porukka itkee että puhelut yms katkeilee koko ajan. Tosin suurin osa taitaa käyttää täyspaskoja nettiyhteyksiä ja valittaa ettei ohjelmat toimi :D

Itsellä on ollut eka ipad nyt pari vuotta mutta jos olisin nyt ostamassa tablettia niin se ei olisi applen tuote.

Ainoa hyvä asia tuossa uudessa ipadissä on näyttö. Muilta osin android menee ohi ja lujaa.

En ole mikään apple-vihaaja koska löytyy myös Macbook pro kotoa joka on loistava läppäri kiitos hyvän akkukeston ja mahtavan trackpadi.

Eli itse ostaisin Samsung Galaxy Note 10.1 tabin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom