Systema?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
VKA sanoi:
Mies mieletäni ihan aiheesta kyseenalaistaa tuollaiset klipit.
ITse teen ihan samoin, tosin en ehkä yhtä kärkkäästi.
oikein. mitään ei kannata pureskelematta niellä, ei edes niitä oman lajin mestarin oppeja. usko vain itse toimiviksi kokemasi asiat, mutta muista että et voi mitään tuomitakaan jos et ole tätä asiaa itse kokenut.

kyllä kehoa voi huijata hyvin monella erilaisella tavalla, mutta systemassa käsittääkseni tuolla em. "jedienergialla" ei ole käytännössä minkäänlaista roolia, ainakaan harjoittelun alussa. periaatteista kun lähdetään liikkeelle, ensiksi pitäisi todellakin laittaa tärkeysjärjestykseen asiat (asenne kohdalleen, sitten vasta muut). toimivassa itsepuolustuksessa on kaikki osa-alueet kohdallaan. simuloimalla todellinen tilanne, saadaan jonkinnäköistä osviittaa omista puutteista. jos pelkkiä taikatemppuja on opetellut, kolahtaa nyrkki naamaan turhan nopeasti.

tällä alueella tuntuu kaikilla olevan se oman lajin arvostus niin korkealla, joten järkeviä keskusteluita tuskin mistään aiheesta saa aikaan. oman lajin oppeja kun ei tietenkään voi kyseenalaistaa. (esim. zoid kertoi aiemmin että harjoittelulla voi muuttaa omia refleksejä ja näköjään haluaa pysyä kannassaan).

zoidille voisin neuvona sanoa, että kokeile harjoittelua ennentuntematonta vastustajaa vastaan, joka hyökkää nopeasti ennalta sopimattomalla tekniikalla, jos silloin saat tehtyä lajisi tekniikat, olet valinnut itsellesi sopivan lajin.

vääntäkää ihmeessä muidenkin lajien vastustajia vastaan ja pitäkää mieli avoimena uusille asioille. sillä tavoin sitä kehittyy.

ps. vka, laita mailia jos haluat nähdä systemasta lyhyen klipin kovemmalla nopeudella..

nevahood sanoi:
kyllä kehoa voi huijata hyvin monella erilaisella tavalla, mutta systemassa käsittääkseni tuolla em. "jedienergialla" ei ole käytännössä minkäänlaista roolia, ainakaan harjoittelun alussa.
Juuri näin. Ilman kosketusta kaataminen ei vaadi mitään taikatemppuja sun muita. Se vaatii vain aika paljon taitoa :worship: . Oikeanlainen hämäys oikealla hetkellä, ja kohti juokseva vastustaja on maassa. Olen omin silmin nähnyt.
Ja noista videoclipeistä ei enää tarvisi kenenkään sanoa mitään. :zzzz:

nevahood sanoi:
simuloimalla todellinen tilanne, saadaan jonkinnäköistä osviittaa omista puutteista.
On aivan pakko sanoa tähän että todellista tilannetta ei voi simuloida! ;)

VKA sanoi:
Edelleenkin systema ihmiset faktat ovat faktoja: Mies kaataa videolla vastustajia koskettamatta heitä ja samalla puhutaan psyykkisestä energiasta. Oli asia miten oli niin tajuatte kaiketi miten paljon tuo syö uskottavuutta lajilta? Kun asiaa katsotaan tuolta kannalta niin ei ihme, että skeptikkoja ja hymyilijöitä löytyy.

Olen tuon videon nähnyt muutamaa kertaan alusta loppuun. En muista puhuttiinko siinä psyykkisestä energiasta mitään. Korkeintaan ohimennen mainittiin. Mitä uskottavuuteen tulee, niin olet aivan oikeassa. Toisaalta on myös paljon minun kaltaisia sekopäitä, jotka uskoo noihin juttuihin. On hyvä että on hulluilekin oma laji. Itse en systemaa treenaa, mutta vähän samankaltaista lajia, joka sisältää vielä enemmän "huuhaa" elementtejä.

Koska psyykkinen energia on osa systemaa on hyvä että sitä ei myöskään peitellä. Beyond the physical videolla siitä ei paljon puhuta, mutta russianmartialart.comin kyseisen videon sisällön kuvauksessa se selvästi mainitaan.

Stanner sanoi:
Kun eväät loppu niin sitten tarvii alkaa haukkumaan muita? Ehkä ei kannattaisi kirjoittaa enää mitään jos ton parempaan et pysty.
Siis minäkö olen haukkunut? Suosittelen vilkaisemaan Proxin viestiä.

nevahood sanoi:
zoidille voisin neuvona sanoa, että kokeile harjoittelua ennentuntematonta vastustajaa vastaan, joka hyökkää nopeasti ennalta sopimattomalla tekniikalla, jos silloin saat tehtyä lajisi tekniikat, olet valinnut itsellesi sopivan lajin.

vääntäkää ihmeessä muidenkin lajien vastustajia vastaan ja pitäkää mieli avoimena uusille asioille. sillä tavoin sitä kehittyy.
Olen pidemmän aikaa miettinyt että miten tuo edes käytännössä tehdään. Mennään vaan toisellle dojolle ja sanotaan että haastan teidät?

zoid sanoi:
Olen pidemmän aikaa miettinyt että miten tuo edes käytännössä tehdään. Mennään vaan toisellle dojolle ja sanotaan että haastan teidät?

Kätevin tapa lienee mennä jonkun toisen lajin leirille. Niille usein pääsee muitakin kuin lajin harrastajia ihan rahoitussyistä. Ei välttämättä kannata mennä sillä mentaliteetilla, että hei mä tulin näyttämään, mistä kana pissii. ;) Toinen vaihtoehto on sitten ihan henkilökohtaiset suhteet muiden lajien harrastajiin. Niitä tuppaa aikaa myöten kertymään itse kullekin.

zoid sanoi:
Joo, okei. Vastustajaa kaatuu kuin heinää (siistillä ukemilla, tottakai) kun teen heittoja varjona ja katson tuimasti silmiin. Näinhän se käy. Mitähän Bullshidon foorumeilla sanottaisiin.

Eiköhän tämä aihe ole aika hyvin koluttu mutta kun tuo "helmi" Bullshido tuli esiin niin mainittakoon nyt, että bs-pojillahan muuttu mieli Systeman suhteen kun niille käytiin venakkojen vääntelylajia demoamassa niissä niiten "kokoonnutaan yhteen ja matsataan" -tilaisuudessa. (Etsivä löytää searchilla. Olikohan enklannissa ko. sessio)

zoid sanoi:
Puhun edelleenkin niistä klipeistä enkä Systemasta. Montakohan kertaa sekin täytyy toista, ennenkuin asia menee perille.
No siinä tapauksessa on parempi lopettaa jo se puhuminen. Ei ne clipit ketään kiinnosta, eikä niillä ole mitään merkitystä. :zzzz:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
zoid sanoi:
Puhun edelleenkin niistä klipeistä enkä Systemasta.
jep. tämä topic kuitenkin koskee koko lajia eikä vain yhtä ainoaa harjoitusmuotoa, joten piti täsmentää. täällä kun on muitakin lukemassa tätä viestiketjua kuin me.

tuo soft-work on imo erittäin hyvä harjoitusmuoto oikein treenattuna. hyökkääjän pitää hyökätä oikealla asenteella. monella clipillä hyökkäys on semmoista lepsuilua että itse harjoituksesta ei ole mitään hyötyä. ymmärrän hyvin miksi ko. klippejä dissataan yleisesti. jos lyönnit menevät valmiiksi ohi tai puukko tippuu kädestä tuimasti katsoen, menee harjoittelu hukkaan. tuota harjoitusta kannattaa itse kunkin kokeilla, vaikka niillä oman lajin tekniikoilla. katsoo mitä tekniikoita sieltä tulee, ja miten tekniikkaa voisi vielä hioa.

hyökkäykset pitää tehdä sellaisella asenteella, että se osuu kunnon voimalla jos ei mitään vastatekniikoita tehdä (todella vaikeaa varsinkin kun lyötävä pysyy rentona). tässä harjoituksessa oppii hyvin esim. käyttämään vastustajan voimaa hyväksi. ei väännetä voimalla vastaan, vaan tehdäänkin liike samaan suuntaan hyökkäyksen voiman kanssa. tässä saadaan hyvin tilanteita joista päästään tekemään vastahyökkäyksiä. rentona ollessa tuon voiman suunnan pystyy erottamaan helposti. vastaan jännittämällä ei sitä tunne niin hyvin, vaikka monessa vääntölajissa tähän pyritäänkin.

en siis puolustele noita clippejä, varsinkaan tuota clippiä pistoolia vastaan (siinä kun soft-work idea ei minun käsittääkseni samalla tavalla toimi=). Gun Fu on turhan tehokas laji väisteltäväksi. tuommoisia tekniikoita kannattaa kokeilla vaikka täydellä nopeudella airsoftia vastaan suojalasit päässä, niin että toinen ampuu heti kun jotain yrittää. :D muutaman osuman jälkeen alkaa muistamaan että asetta kannattaa varoa, eikä sen edessä kannata alkaa kuperkeikkoja tekemään.

(btw. jos halutaan ko. lajia "mollata", voisin vinkkinä kertoa että eräs systeman opettaja kuoli yrittäessään puolustautua aseistettua jamppaa vastaan, löytyy em. bullshidosta ainakin)

Tuli tuossa tsekattua DVD Russian Martial Art - Beyond the Physical.
Aika törkeältä vedätykseltä vaikutti mielestäni. Kaljamahainen setä parhaimillaan kaateli ihmisiä heiluttelemalla käsiään ja jalkojaan.

Bonus materiaaleissa taas perinteinen kun kaatelee porukkaa ilman koskettamatta; "voisin tehdä aivan saman sinulle, mutta koska et ole harjoitellut kaatumista, niin voisit loukata itsesi pahasti..." ja vastaavaa BS:ää.

Ei oikein iskenyt...

ka1 sanoi:
No siinä tapauksessa on parempi lopettaa jo se puhuminen. Ei ne clipit ketään kiinnosta, eikä niillä ole mitään merkitystä. :zzzz:
Ai eikö? Kovin moni niitä täällä puolustaa.

No on tästäkin nyt tullu paljon aineistoa. :zzzz:
Osa on näkemänsä perusteella sitä meiltä, ettei siinä ole mitään mieltä. Ja osa taas on silmillään killitellystä materiaalista sitä mieltä, että mieltäpä hyvinkin löytyy. Ja sitten on niitä, jotka ovat kokeilleet.
Loput on niitä, jotka eivät koskaan tule kokeilemaan. Ei niitä oikeasti kiinnosta! Kunhan saa nälviä. (Kas-pin viestiketjut tullee mieleen)

Kunkin oma näkemys on mikä on eikä sitä muuta mikään muu kuin...
...kokemus. :thumbs:

Kokemusta

Kun tässä on ollut tuosta kokemuksesta puhetta niin en malta olla mainitsematta siihen tarrjoutuvasta tilaisuudesta:

SYSTEMA LEIRI HELSINGISSÄ 14 – 15.5.2005

Opettajaksi saapuu Valentin Talanov Moskovasta. Valentin on harjoitellut Systemaa yli 15 vuotta ja lisäksi hänellä on pitkä kokemus kilpanyrkkeilystä (mm. Venäjän nuorten raskaansarjan mestari). Valentinin tyyli opettaa on erittäin selkeätä ja johdonmukaista ja tästä johtuen hän on erittäin pidetty opettaja niin kotimaassaan Venäjällä kuin ulkomaillakin.

Systema leiri soveltuu kaikille jotka haluavat oppia tehokasta ja monipuolista taistelutaitoa. Osallistuminen ei edellytä aikaisempaa kokemusta taistelulajeista.

Harjoitusajat:
14.5 lauantaina 11.00 - 17.30
15.5 sunnuntaina 9.00 – 14.00

Paikka:
Fudoshin ry:n harjoitussali,
Vanha Talvitie 10, 00580 Helsinki
(Sörnäisissä, tukkutorialueella, ks. kartta) http://www.systemafinland.com/kartta2.gif

Hinta:
60e / 2päivää
35e / 1päivä

Maksun voi suorittaa ennen leiriä joko suoraan Suomen Systema Ry:n tilille (147030-244619 viestiksi leirimaksu) tai vaihtoehtoisesti käteisellä paikan päällä. Muista tuoda maksutosite mukanasi ensimmäisiin harjoituksiin, maksaessasi leirimaksun tilille.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot leiristä:
Tapio Koistinen 041 501 0398
info@systemafinland.com
www.systemafinland.com

ka1 sanoi:
Niin mutta kysyinkin onko kyseessä se Kaspin - Systema leiri. Eli kaspin ja systema leiri.

Koko mainoksessa tai veppisivulla ei mainita sanallakaan kaspinia, joten tuskinpa sitä tuolla opetetaankaan. Opettajakin on tilattu Moskovasta, eikä muita opettajia mainita. Tuskin kaspin-opettajaksi tilattaisiin venäläistä kaveria?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom