Systema?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ka1
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jyrgen sanoi:
Voi herrajestas mitä skeidaa. Mielen voimalla ei ihmisiä tyrmätä ku elokuvissa. Noi jätkät vaan uskoo asiaan niin voimakkaasti, että kaatuilee jo pierunhajustaki. Ihan sama juttu ku uskonparantajilla. Voi niitä raukkoja jotka uskoo tohon hömppään.

Beyond the physical -video, johon ilmeisesti viittaat käsittelee psykologiaa, ei psyykkisiä voimia.

Homma on niin, että ip lajit ovat vähän kuin rivitanssia. Ensin on opittava perusliikkeet ja perusteet, sitten voidaan lähteä soveltamaan ja improvisoimaan, eli tanssimaan. Jos systema tyypit väittävät että periaatteita opettelemalla voidaan tositilanteessa improvisoida jotain, niin sitten on kyllä kumma juttu.

En tositilanteesta tiedä, mutta ainakin harjoitustilanteessa tuntuu onnistuvan.
Tekniikoitakin tarvitaan, mutta oma kehitys lähti huimaan nousuun vasta siinä vaiheessa, kun painopiste siirtyi periaatteisiin. Olen myös testannut periaatepohjaisen "lajin" opettamista vasta alkajalle ja uskomattoman hyvin on toiminut.

Itse en systemaa treenaa, mutta merkittävimmät vaikutteet treeniin tulee kyseisestä lajista (+Scott Sonnonin Rmaxista ja Mountain Tai Chista).

Systemaa on vaikea ymmärtää, jos ei ole itse sitä kokenut. Vaikea on myös selittää..pitäisi päästä näyttämään. Kaverin kanssa kuvataan tässä lähiaikoina muutamat klipit, joissa tullaan esittelemään systeman kaltaisten lajien (Bushin) "brutaalimpaa" puolta.

Se systema, jota Vasiliev ja Ryabko massoille opettaa on siviiliversio. Kun Vasiliev aloitti systeman opettamisen Kanadassa aikoinaan, opetti hän aluksi "brutaalimpaa" sotilasversiota. Treeniporukka kutistui äkkiä olemattomiin ja oli pakko muuttaa tyyliä siiviileille sopivammaksi. Vaikka nykyinen systema on "vesitettyä" on kaikki olennainen kuitenkin tallella.

Taisin mokata viime kerralla kun viestini ei tullut perille.

Miksi noita videoklippejä puolustetaan? Huonoja tekniikoita jotka on suunniteltu tehtäviksi hyvin hitaasti ja yhteistyökykyistä vastustajaa kohtaan.

VKA sanoi:
Systemaa markkinoidaan Venäjän erikoisjoukkojen lähitaistelujärjestelmänä. Minullla on ystäviä jotka ovat reenanneet lähitaistelua ko. joukkojen kanssa ja nähneet heidän toimintaa antikriminal kisoissa Venäjällä eikä se muistuttanut pätkääkään Systemaa.

Venäjällä kun on niitä erikoisjoukkoja aika monta, eivätkä kaikki treenaa systemaa.

Sepä se, mutta kun nämä olivat niitä spetznazeja. Tosin onhan niitäkin aikas monia.
Mites tuo psykologinen ei psyykkinen tyrmäys sitten toimii?
Ja tällaisella tekstillä sitä videota mainostetaan:
The most impressive film in the world of martial arts! Breathtaking demonstrations and detailed instructions on how to develop and apply the highest form of self-defense - the Psychic Energy.
Eli aika selkeästi psyykkisistä energioista on kyse eikä psykologiasta...
En itse jaksa oikein uskoa tuollaiseen.

Vladimir-setä jossain valitteli sitä että tuotantoyhtiö/markkinointiosasto otti tuon psychic-sanan käyttöön, koska kyse ei todellakaan ole mistään psyykkisestä vaan psykologiasta. Kyseinen video käsittelee sitä, miten ihminen on johdateltavissa harhautusten avulla ja erilaisia reaktioita hyväksikäyttäen.

Suomessa moni sotkee englanninkielen sanoja keskenään hieman sekaisin, esim. tyrmäyksiksi suomennetaan sekä knockout että knockdown. Antaa hieman väärän käsityksen, jos hyökkääjä kaadetaan maahan harhauttamalla ja se suomennetaan että "tyrmäsi ilman kosketusta psyykkisellä energialla".

Kysymys: kuinka monelle on joskus elämänsä aikana käynyt esim. siten että on meinannut kompastua koska on pimeässä kulkenut portaita ja luullut askelmia olevan vielä 1 jäljellä eikä ollutkaan? Tasapaino oli väärin suunnattu koska lattiatason suhteen oli mielessä väärä oletus, ja voila: horjahdus, jolta pelastuu kaiteeseen tarrautumalla. Kuinkas käy, jos et ollut huomannut että kaidekin oli loppunut jo puoli metriä sitten?

Tämä on malliesimerkki siitä, miten ihmisen tasapainoon vaikuttaa mielikuva tapahtumasta. Kun oletat että kosket/osut/astut/tarraudut tiettyyn paikkaan joka ei sitten olekaan siellä, horjahdat, ja pieni taktinen tönäytys kaataa tasapainosi lopullisesti. Sivustakatsoja näkee että kaaduit itse joko "tahallasi" tai "kömpelönä omiin jalkoihisi sotkeutuen". Jälleen kerran asia jota kannattaa käydä salilla osaavan kaverin luona kokeilemassa. Netissä kukaan ei saa ketään käännettyä puheilla tai videoklipeillä. Nimim. kokemusta on.

Joo, okei. Vastustajaa kaatuu kuin heinää (siistillä ukemilla, tottakai) kun teen heittoja varjona ja katson tuimasti silmiin. Näinhän se käy. Mitähän Bullshidon foorumeilla sanottaisiin.

Miksi noita videoklippejä puolustetaan? Huonoja tekniikoita jotka on suunniteltu tehtäviksi hyvin hitaasti ja yhteistyökykyistä vastustajaa kohtaan.

Minusta taas tuntuu että olet ainoa joka on takertunut noihin clippeihin. =O

Joo, okei. Vastustajaa kaatuu kuin heinää (siistillä ukemilla, tottakai) kun teen heittoja varjona ja katson tuimasti silmiin. Näinhän se käy.

Tämä on taas vain oma kuvitelmasi. Palaappas taas maan pinnalle. Jedi poweria ei ole olemassa vaikka kuinka tahtoisit.

Stanner sanoi:
Tämä on taas vain oma kuvitelmasi. Palaappas taas maan pinnalle. Jedi poweria ei ole olemassa vaikka kuinka tahtoisit.
Edelleen, en keksi sitä päästäni vaan katson videolta.

Nostaisin edelleen vertailukelpoiseksi esimerkiksi Krav Magan zombie-harjoituksen kun lähdetään sivusta arvioimaan harjoitusten realistisuutta. Kyseinen menetelmä on mielestäni erinomainen (EI AINOA) keino opettaa putkinäön rikkomista, etäisyyttä, liikkumista jne. Mutta jos nyt lajista täysin tietämätön näkisi vain kyseisen harjoitteen irrallaan kaikesta muusta niin kysymysmerkkejä voisi muodostua seuraavalla tavalla:

-miksei nuo hyökkää täysiä?
-miksi niillä on kädet ojennettuna jo valmiiksi eteen?
-miksei ne hyökkää yhtä aikaa?
-miksei ne hyökkää muulla tavalla?
-miksei toi kaveri torju kunnolla ja tee vastahyökkäystä?
-siis eihän kukaan hyökkää oikeasti noin?

--> SIIS VOI HERRAN JESTAS MITÄ (painokelvotonta)!!!!!

zoid sanoi:
Mutta joo. En joko ilmeisesti ymmärrä mistä Systemassa on kysymys tai kyseessä on kommunikaatio-ongelma, joten aiheesta ei kannata kai jauhaa enempää.

Samaa mieltä! Jos vaikka mentäs itse kukin sinne salille treenaamaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Stanner sanoi:
Videoclipseistähän se kaikki selviää? Ok, olet katsonut pari clippiä. Se miten ne tulkitset on täysin omassa päässäsi.
Hohhoijaa mitä kulttitouhua. Ihan kuin väittelisi uskovaisen kanssa.

zoid sanoi:

Heh. No, sinua on jo moneen otteeseen kehoitettu menemään kokeilemaan ihan reaalimaailmassa. Sen sijaan tyydyt vain kokeilematta mollaamaan netissä joten se kertonee enemmän sinusta kuin siitä kultista. :rolleyes:

Hah. Se miksi takerrun tähän on se ettei ihmiset saisi väärää kuvaa, koska joku peruskurssin käynyt nettininja on nähnyt pari klippiä. Nämä tekstit kun ovat täällä kaikkien luettavana.

Tiédä nyt tästä....olin venäjällä pari vuotta töissä jä asiun kämpässä "entisen erikoisjoukkojen upseerin kaa" noin saman ikäinen jätkä 37V ja sanoi treenanneesä systeman kaltaisaista juttu ikänsä, upeeri ja armeijassa....no vodkapäissään tietysti kokeltii juttuja muutamana (aika useana) iltana...no itse en osaa juuri muuta kuin kykätä 350kg nuoruudessanni, mutta ei se kaverikaan hääpöne ollu..helpo ihan voimalla viedä maanahn ja painaa vähemmän innokkaksi+grudndandpoaund...uskon hyvin, että 1 suomalainen vastaa 10 ryssää!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :hyper:

heh.. luin noita viestejä ni ei voi kun nauraa.. onks Zoid iha N00b? mene pelaamaan vaikka pallopelejä ja kasva ikää. alat sit treenaamaan kamppailulajeja ja tule sit tänne keskustelemaan järkevästi eikä aukomaan päätä ja väittelemään ja takertumaan video clippeihin. Mä oon treenannu 11v. jujutsuu, magaa jne, katsonut systeman video clipit mutta en todellakaan tuominnut lajia niitten perusteella. Tekisi mieli päästä treenaamaan ennekuin sanoisin juuta tai jaata. Tiedän kuitenkin rentouden ja voiman tuntemuksen wing tsung treenien takia ja se ei mitään bullshittia ole.

Hei ei nyt tuomita Zoidia ihan täysin.
Mies mieletäni ihan aiheesta kyseenalaistaa tuollaiset klipit.
ITse teen ihan samoin, tosin en ehkä yhtä kärkkäästi.
Toki joka lajista voi löytyä harjoitteita jotka vaikuttavat idioottimaisilta.
Mutta edelleen: Nettisivuilla puhutaan psyykkisistä voimista ja kaveri kaataa vastustajia koskettamatta heitä. JOS tämä on vain "markkinaosaston propagandaa" niin luulisi, että Eversti Ryabko ottaisi ohjat käteensä ja poistaisi kiireen vilkkaa tuollaiset valheelliset väitteet omilta kotisivuiltaan.

Edelleenkin systema ihmiset faktat ovat faktoja: Mies kaataa videolla vastustajia koskettamatta heitä ja samalla puhutaan psyykkisestä energiasta. Oli asia miten oli niin tajuatte kaiketi miten paljon tuo syö uskottavuutta lajilta? Kun asiaa katsotaan tuolta kannalta niin ei ihme, että skeptikkoja ja hymyilijöitä löytyy.

Olen kyllä sitä mieltä että on ihan sama minkälaisia videoita netistä löytyy. Niiden perusteella en alkaisi lajista liikoja päättelemään. Nuo video clipit eivät välttämättä liity mitenkään siihen, mitä esim. täällä Suomessa systemassa harjoitellaan.

Ja onhan noita kaatoja ilman kosketusta nähty. Itse livenä nähnyt myös. Karate mestari mm. teki minun isälleni. Että uskoo ken tahtoo :)

~Proxi~ sanoi:
heh.. luin noita viestejä ni ei voi kun nauraa.. onks Zoid iha N00b? mene pelaamaan vaikka pallopelejä ja kasva ikää. alat sit treenaamaan kamppailulajeja ja tule sit tänne keskustelemaan järkevästi eikä aukomaan päätä ja väittelemään ja takertumaan video clippeihin. Mä oon treenannu 11v. jujutsuu, magaa jne, katsonut systeman video clipit mutta en todellakaan tuominnut lajia niitten perusteella. Tekisi mieli päästä treenaamaan ennekuin sanoisin juuta tai jaata. Tiedän kuitenkin rentouden ja voiman tuntemuksen wing tsung treenien takia ja se ei mitään bullshittia ole.
Minä olen toistanut useaan otteeseen että en tuomitse Systemaa (josta en tiedä mitään) vaan nimenomaan nuo klipit. Eli ehkä sinun kannattaisi mennä pelaamaan niitä pallopelejä, vai mitä.

Kun eväät loppu niin sitten tarvii alkaa haukkumaan muita? Ehkä ei kannattaisi kirjoittaa enää mitään jos ton parempaan et pysty.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom