Jyrgen sanoi:Voi herrajestas mitä skeidaa. Mielen voimalla ei ihmisiä tyrmätä ku elokuvissa. Noi jätkät vaan uskoo asiaan niin voimakkaasti, että kaatuilee jo pierunhajustaki. Ihan sama juttu ku uskonparantajilla. Voi niitä raukkoja jotka uskoo tohon hömppään.
Beyond the physical -video, johon ilmeisesti viittaat käsittelee psykologiaa, ei psyykkisiä voimia.
Homma on niin, että ip lajit ovat vähän kuin rivitanssia. Ensin on opittava perusliikkeet ja perusteet, sitten voidaan lähteä soveltamaan ja improvisoimaan, eli tanssimaan. Jos systema tyypit väittävät että periaatteita opettelemalla voidaan tositilanteessa improvisoida jotain, niin sitten on kyllä kumma juttu.
En tositilanteesta tiedä, mutta ainakin harjoitustilanteessa tuntuu onnistuvan.
Tekniikoitakin tarvitaan, mutta oma kehitys lähti huimaan nousuun vasta siinä vaiheessa, kun painopiste siirtyi periaatteisiin. Olen myös testannut periaatepohjaisen "lajin" opettamista vasta alkajalle ja uskomattoman hyvin on toiminut.
Itse en systemaa treenaa, mutta merkittävimmät vaikutteet treeniin tulee kyseisestä lajista (+Scott Sonnonin Rmaxista ja Mountain Tai Chista).
Systemaa on vaikea ymmärtää, jos ei ole itse sitä kokenut. Vaikea on myös selittää..pitäisi päästä näyttämään. Kaverin kanssa kuvataan tässä lähiaikoina muutamat klipit, joissa tullaan esittelemään systeman kaltaisten lajien (Bushin) "brutaalimpaa" puolta.
Se systema, jota Vasiliev ja Ryabko massoille opettaa on siviiliversio. Kun Vasiliev aloitti systeman opettamisen Kanadassa aikoinaan, opetti hän aluksi "brutaalimpaa" sotilasversiota. Treeniporukka kutistui äkkiä olemattomiin ja oli pakko muuttaa tyyliä siiviileille sopivammaksi. Vaikka nykyinen systema on "vesitettyä" on kaikki olennainen kuitenkin tallella.