Symmetrisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ahoy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kehitys on ollut erittäin mukava kun vuosi sitten lueskelin neuvoja täältä, mutta nyt olisi taas pieni pulma josta en löytänyt keskustelua elikkä symmetrisyys. Kehityksen mukana ei jostain kumman syystä ole pysynyt vasen leveä selkä lihas, olkapää eikä hauis joissa on erittäin suuri ero :( Hauiksessa mielestäni se on ymmärrettävää mutta latsi sekä olkapää ihmetyttää koska useimmiten en tee olkapäälle yhen käden liikkeitä ja tämä sama pätee selkälihakseen että teen ne aina tangolla tms. Osaisitteko neuvoa tyhmää että mitä pitäisi tehdä ?

Minulla sama ongelma vain paljon laajempana, tuntuu että kaikki kehon vasemman puolen lihakset ovat kookkaampia kuin oikean. (Olen oikeakätinen ja -jalkainen)

Itellä on vähän samaa ongelmaa.

Koko oikea puoli minsta on ikäänkuin "kapeampi" mutta paksumpi, vasen puoli enemmän semmoinen leveä ja littana.

Eroa ei kyllä huomaa peilistä edes itse, saati sitten kaverit. Jännittäessä ja oikein tunnustellessa eroa kyllä tuntuu, ainakin luulen niin :hyper:

Kehitys on ollut erittäin mukava kun vuosi sitten lueskelin neuvoja täältä, mutta nyt olisi taas pieni pulma josta en löytänyt keskustelua elikkä symmetrisyys. Kehityksen mukana ei jostain kumman syystä ole pysynyt vasen leveä selkä lihas, olkapää eikä hauis joissa on erittäin suuri ero :( Hauiksessa mielestäni se on ymmärrettävää mutta latsi sekä olkapää ihmetyttää koska useimmiten en tee olkapäälle yhen käden liikkeitä ja tämä sama pätee selkälihakseen että teen ne aina tangolla tms. Osaisitteko neuvoa tyhmää että mitä pitäisi tehdä ?

Kerrohan ensin että mitä liikkeitä teet noille lihaksille? :)

edit. takerrun silti aiheeseen:

1. Tee yhden käden liikkeitä ja tee ne niin että aloitat sarjan sillä "huonommalla" puolella. Jos saat huonommalla esim. vaan 8 toistoa (kuinka monta sitten on tarkoituskin tehdä), tee paremmalla yhtä paljon.
Esim. hauiskääntö käsipainoilla, tee kädet vuorotellen ja ensimmäinen toisto sillä joka on heikompi. Tällöin tiedät varmasti jaksavasi paremmalla puolella yhtä monta eikä epätasapaino voimistu. Jos taas aloitat voimakkaammalla, voi olla että viimeinen toisto jääkin heikommalla tekemättä kun taas olet vahvemmalla tehnyt yhden enemmän -> johtaa helposti lihasepätasapainoon. Sen lisäksi kun teet liikkeet yksitellen, pystyt paremmin keskittymään molempien käsien tekniikkaan kerralla.

2. jos teet ylätaljaa tai liikkeitä tangolla, katso peilistä että tanko on suorassa eikä toinen käsi ole ylempänä kuin toinen siinä vaiheessa kun teet liikettä. Eli peili on aika must. Jos ei löydy peiliä, hommaa salikaveri tai vaikka kuntosaliohjaaja joka pystyy tsekkaamaan kyseiset asiat. Kuntosaliohjaaja pystyy myös neuvomaan tekniikassa ja käytännössä tarkemmin kuin pakkiksen käyttäjät kirjoituksillaan :)

3. Kiinnitä huomiota omaan ryhtiisi ja sen tasapainoon ja muista venytellä. Itselläni lihasepätasapaino johtui jossain vaiheessa siitä että toinen puoli on yksinkertaisesti niin jumissa ettei pääse kunnolla hommiin. Tämän takia liikkeet alkoivat olemaan epäpuhtaita ja siinä sitä sitte oltiin :D

Luulen että suurin vaikuttaja tässä tilanteessa on liikkeiden epäpuhtaus.

Mulla on kanssa eroja. Vasen hauis on pienempi selvästi, mutta se on normaalia. Itse Ronnie colemanillakin on selvästi erikokoiset hauikset. MUTTA! vasen epäkäslihas on varmaan melkein puolet pienempi, kuin oikea jännittäessä, vai johtuuko se etten osaa jännittää vasenta?

Oletko varma, ettei sinulla ole skolioosia, mahdollisesti kierteistä sellaista?

Itselläni on, ja se aiheuttaa suuria ongelmia symmetriaan. Vasen rinta kehittyy, oikea ei, oikea latsi kehittyy, vasen ei.

Tähän ongelmaan on fysioterapeutti antanut ohjeen, joka on helpottanut ainakin hieman: Kaikki tangolla tehtävät liikkeet pois.

Tuntuu logiikan vastaiselta, mutta perustelu on se, että tanko sitoo liikeradat. Tällöin jompi kumpi puoli joutuu työskenteleään omalle luontaiselle liikeradalleen luonnotonta rataa, ja rasitus saattaa siirtyä kokonaan toiselle lihakselle, kuin pitäisi. Esim. itselläni penkissä vasemmalla puolella tekee töitä rintalihas, oikealla työ siirtyy lähes kokonaan etuolkapäälle. Käsipainoilla yksi puoli kerrallaan tehden saan sen sijaan kroppaa sopivasti kääntämällä kohdistettua liikkeen samoihin lihaksiin kummallakin puolella kroppaa.

Itsekin huomasin toissa viikolla(3kk treeniä takana) että vasen rintalihas on oikeaa pienempi. Hauiksen kohdalla näin on myös ollut aina. Veikkaisin että se voi johtua osittain siitä ettei heikompaa puolta osaa jännittää kunnolla.

Itse aloitin tekemään kaikki liikkeet käsipainoilla, luulisi toimivan ja saa vaihteluakin :)

Suurimmalla osalla ihmisistä on jonkilainen oikean ja vasemman välinen symmetrisyysero jo ennen punttisalia. Harvoin se siellä syntyy.

Teen selälle ylä- ja alataljan , pullover, maastaveto sekä kulmasoutu penkissä tai tangolla.
Olkapäille teen pystypunnerruksia sekä niskan takaa että edestä.
Ja tietysti tämä voi johtua myös liikkeideni puhtaudesta ja kun huomasin tämän eron niin vastaavasti pienensin painoja ja tarkensin toistoja että ne tulisi tehtyä oikeilla liikeradoilla ja kontrolloidusti.
Selkäranka on 2 - 4 astetta kiero mutta en usko että niin pieni ero voisi haitata ? Enpä olekaan ajatellut asiaa ennemmin sillä se ainakin sopisi hyvin siihen etteivät liikeradat ole kunnossa jos osa kropasta joutuu olemaan eri asennossa sarjaa tehtäessä..

Ihan normaalia pieni epäsymmetrisyys, kyllä ne siitä tasottuu ajan kanssa. Jos niistä ei muille erikseen mainitse niin varmasti ei huomaa kukaan muu kuin itse :)

Mulla eriparia on:
Vasen rintalihas isompi (Vasen olka/ojentaja heikompi niin joutuu penkissä kovemmalle työlle?)
Oikea haukkari suurempi
Ja vatsalihakset tuntuu näyttävän paljon suuremmilta vasemmalla puolen. Tai ehkä selkärankani on kiero:hyper:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Oletko varma, ettei sinulla ole skolioosia, mahdollisesti kierteistä sellaista?

Itselläni on, ja se aiheuttaa suuria ongelmia symmetriaan. Vasen rinta kehittyy, oikea ei, oikea latsi kehittyy, vasen ei.

Tähän ongelmaan on fysioterapeutti antanut ohjeen, joka on helpottanut ainakin hieman: Kaikki tangolla tehtävät liikkeet pois.

Onkohan meikäläisellä just tuo? Nimittäin etenkin tuo rintalihasten kehitysero on tosi selkeä - ja muutenkin puolieroa on aika vahvasti...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skolioosi

Skolioosia jengi tuntuu viljelevän ehkä jonki verran liian hepposin perustein. En usko että kovinkaan monella teistä on skolioosia ja vittuako siinä arvotte, menkää ortopedille!

edit. on siis kyse aika paljon vakavammasta sairaudesta kuin vaan siitä että "lihakset on epätasapainossa". Väitän edelleenkin että suurin syy lihasepätasapainoon tähän keskusteluun osallistujilla, on se tekniikan puute ja epäpuhtaat liikkeet salilla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Skolioosi

Skolioosia jengi tuntuu viljelevän ehkä jonki verran liian hepposin perustein. En usko että kovinkaan monella teistä on skolioosia ja vittuako siinä arvotte, menkää ortopedille!

edit. on siis kyse aika paljon vakavammasta sairaudesta kuin vaan siitä että "lihakset on epätasapainossa". Väitän edelleenkin että suurin syy lihasepätasapainoon tähän keskusteluun osallistujilla, on se tekniikan puute ja epäpuhtaat liikkeet salilla.

Samaa mieltä siitä, että esim. hauisten epätasapaino ei voi edes johtua skolioosista. Sen sijaan jos olkapäät, rinta ja selkä tuottaa yhtäaikaisesti ongelmia, kyse on mitä todennäköisimmin juuri tästä. Tuolla aiemmin joku mainitsi itsellään olevan 2-4% skolioosi, ja lukema on tismalleen sama kuin itselläni, eri kohdista selkää mitattuna.

Tuollaisena lieväasteisena vaiva on yleisempi kuin arvataankaan, eikä sitä pidetä juurikaan vakavana sairautena. Sellaisella, joka ei treenaa ollenkaan, ei alle 5% skolioosia välttämättä edes huomaa, eikä se aiheuta mitään vaivoja/ongelmia. Kansainvälisen skolioosiliiton ("virallinen taho") mukaan alle 5% skolioosi ei vaadi mitään hoitoa. Mutta jos treenataan raskaasti, silloin asia pitää huomioida. Homma nimittäin pahenee, jos treeneille ei tehdä mitään, painataan vaan sitkeesti tankoliikkeitä ym.

Terveydenhuollon ammattilainen, joka ei itse treenaa punteilla, toteaa helposti, että ei tuosta mitään haittaa ole. Siksi kannattaa valkata sellainen henkilö, jolla on oikeasti ymmärrys asiasta ja itsellä punttitausta.

Minulla sama ongelma vain paljon laajempana, tuntuu että kaikki kehon vasemman puolen lihakset ovat kookkaampia kuin oikean. (Olen oikeakätinen ja -jalkainen)

Itellä on vähän samaa ongelmaa.

Koko oikea puoli minsta on ikäänkuin "kapeampi" mutta paksumpi, vasen puoli enemmän semmoinen leveä ja littana.

Eroa ei kyllä huomaa peilistä edes itse, saati sitten kaverit. Jännittäessä ja oikein tunnustellessa eroa kyllä tuntuu, ainakin luulen niin :hyper:

Itellä ihan sama ongelma, vaikka treeniä ei takana vasta, kuin 8kk..

Olen oikeakätinen ja mulla on vasen haukkari sentin isompi. Myös rintalihas ja vatsat vasemmalla puolella on hiukan isommat. Vasen puoli on myös voimakkaampi. Huomaa aina kun puristaa viimeistä nostoa niin vasen puoli vetää edellä ja jaksaa puristaa pidemmälle kun menee failureen asti.

Teen kaikki liikkeet suoralla tangolla (G6). Onko mitän järkeä jos laitan oikealle puolelle 2,5kg enemmän painoa jokaisessa liikkeessä? Kokeilin tuota kerran viime viikolla ja ainakin silloin tuntui että oikea puoli sai paremmin rasitusta. Hiukan varovaisemmin pitää liikkeet tehdä koska painot alkaa heilumaan paljon helpommin epätasapainon takia. Voiko tästä olla jotain haittaa ja onko parempia ideoita?

Ei mielestäni ole kyllä järkeä tuolla lailla ruveta lihasepätasapainoa korjaamaan. Paras on varmasti se, kun ottaa sarjapainoista sen verran pois, että pystytään tekemään liike heikomman puolen "ehdoilla" eli pitämällä koko ajan hyvä tuntuma lihaksessa ja tekemällä sen verran kun heikompi hyvin jaksaa. Tuolla 2,5 kilon lisäyksellä kehittyy ajan myötä pahimmillaan vaan enemmän sitä lihasepätasapainoa.

Melkeinpä jokaisella on jonkinasteista lihasepätasapainoa ja voimaeroa jossain kehossaan. Esim. itsellä on vasen reisi 3! senttiä ohuempi kuin oikea. Sama myös pohkeessa. Oikea hauis on sentin paksumpi kuin vasen. Tuo sentti on vielä ihan haarukassa ja tuon verran lihasepätasapainoa käsistä löytyy melkein jokaiselta. Itselläni sitten taas vasen rintalihas vaikuttaa isommalta kuin oikea. Nämä puolierot johtuu varmasti aika pitkälti hermotuksesta, jolloin vahvemman puolen lihas hermottaa paremmin ja siten kasvaakin paremmin. Esim. ojentajat minulla on ihan eri malliset. Myös vatsapaloissa, epäkkäissä ja kylkilihaksistossa löytyy eroa mikä johtuu varmasti jonkin verran ristiotteen käytöstä maastavedossa.

Minulla on pientä voimaeroa hauiksissa vasemman hyväksi ja ojentajissa oikean hyväksi. Jaloissa taas vasen puoli on hieman vahvempi. En olisi huolissaan tuollaisesta epätasapainosta käsissä, kuin sinulla ellei voimaerot ole sitten jotain +4 toistoa vahvemmalla kädellä verrattuna heikompaan. Aika normaalia, sanoisin.

Harva sitä kuitenkaan on täysin symmetrinen ja tollaisia asioita alkaa helposti paisuttelee liikaa. Ennenkun alkaa kokonaan laittaa reeniä uusiksi ni kannattaa vaikka jonkun kanssa pohtia et onko se sentin epäsymmetrisyys asia jonka kanssa ei vaan voi elää. Niillä osilla on kuitenkin mentävä mitä on annettu.

Itsellänikin on vasen puoli kehosta isompi sekä vahvempi. Käsissä ero on vaihdellut 1-2cm väliltä, jaloissa 2-3cm. Mutta voimissa ero tulee ilmi vain hauiskäännöissä, ranskalaisessa punnerruksessa ja penkissä. Jokaisessa liikkeessä siinä ihan viimesimmässä toistossa oikea puoli jää hieman varjoon. Mutta kyse tosiaan on vain yhdestä (puolikkaasta) toistosta joten en pidä vakavana.

Tuo on kaiketi yleistä monella, että juuri vasen puoli on se isompi, jossei muuten niin ainakin vasen rinta. Johtuu kuulemma sydämestä, mutta tiedä sitten.

Olen oikeakätinen ja mulla on vasen haukkari sentin isompi. Myös rintalihas ja vatsat vasemmalla puolella on hiukan isommat. Vasen puoli on myös voimakkaampi. Huomaa aina kun puristaa viimeistä nostoa niin vasen puoli vetää edellä ja jaksaa puristaa pidemmälle kun menee failureen asti.

Teen kaikki liikkeet suoralla tangolla (G6). Onko mitän järkeä jos laitan oikealle puolelle 2,5kg enemmän painoa jokaisessa liikkeessä? Kokeilin tuota kerran viime viikolla ja ainakin silloin tuntui että oikea puoli sai paremmin rasitusta. Hiukan varovaisemmin pitää liikkeet tehdä koska painot alkaa heilumaan paljon helpommin epätasapainon takia. Voiko tästä olla jotain haittaa ja onko parempia ideoita?
No et todellakaan tee noin.

Kukaan ei ole täysin symmetrinen.

Esimerkiksi pieni ero jalkojen pituudesta voi laittaa kehon paikkaamaan kroppaa näennäisesti suoraksi jolloinka eri puolen lihakset rasittuvat eri tavalla.
Itsellä esimerkiksi toisen jalan pituusero vaikuttaa lantion, toisen kyljen, leveän selkälihaksen, olkapään ja käden asentoon sekä kehitykseen.

Tähän on vaikea kiinnittää itse huomiota sillä kroppa tosiaan oppii luulemaan "vinoa" asentoa normaalitilaksi ja mikäli esimerkiksi fyssari tai vastaava vääntää sinut
sinut oikeasti suoraksi tuntuu asento usein änkyrältä ja väärältä. Tätä opittua vinoutta voi sitten asian hahmottaessaan oppia treenaamaan suoremmaksi huomioimaan treeneissä.

Jos asia häiritsee niin suosittelen käymään fyssarilla :)

Välillä myös kireät lihaskalvot voi aiheuttaa epäsymmetrisyyttä, tätäkin voi käydä kokeilemassa kalvohoidossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom