Syksyn ja talven pimeyden vaikutus treeneihin- mistä voimaa treenata?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Aah ja voi. Minä taas nautin tästä pimeydestä ja valottomuudesta. Nyt ei onneksi ole vielä lunta maassa antamassa lisävalaistusta. Nyt on vuoden parhaat kelit, saa kaikessa rauhassa jumitella omalla salilla ilman pienintäkään häiriötekijää. Hyvällä omallatunnolla saa olla sisätiloissa ja naattia naattia naattia. Musiikki/radio pauhaamaan ja kaikki unohtuu, on pelkkä raudan ja urheilun lumo.

Onneksi kevääseen on vielä pitkä aika sillä auringonpaistetta ei vain huvita katsella. Pysy poissa kevät ja varsinkin kesä! Kesä tuo valon ja pilaa kirkkaudellaan monta asiaa. :(

Syysillat on kyllä mukavia, eikä syksyssä nyt muutenkaan mitään vikaa ole. Se sen sijaan ärsyttää, että sitten ku tulee lunta, ei voi oikeen pyöräillä salille enää. Lumihangessa kävely kylmässä ilmassa lumi- tai parhaina päivinä räntäsateessa kävely ei sitten innosta pätkääkään. En tykkää kävellä nyttenkään salille, koska kävellen menee kuitenkin jotain 25min per suunta. Talvella menee varmaan tunti. Onneks saan autokyytejä, mutta en kyllä joka kerta.

Kyllä itellä se vähän tuntuu vaikuttavan just tää tällänen alkava paska talvi. Varmaan seki jotenki hohkaa sielt alta ku on koko päivän ulkohommissa töissä ja vettä tulee ihan jatkuvasti. Vaihoin pari kuukautta sitte salia ja täytyy kyllä myöntää että vaihtamalla parani. Tää toi itelle kyllä tuplasti enemmän mielenkiintoa ja motivaatioita reenamista kohtaan.

Mun strategia on, että pakkaan treenikassin aamulla matkaan ja menen suoraan töistä salille. Ja suunnittelen viikon treenipäivät etukäteen. Jos pimeys väsyttää, niin silloin ei kannata odottaa innostusta, vaan mennä "sovittuina" päivinä salille ei-huvita fiilistä uhmaten. Vai kuinka monta kertaa olet mennyt salille ja treenin jälkeen katunut, että "hitto kun tuli treenattua?"

No nyt kyllä oli niin paska kesä, että ei tää sade ja pimeys tunnu missään. Yhtä hyvin maistuu sali. Hyvä motivaation lähde on matkustelu! Nyt jaksaa treenata kovaa kun tietää että Joulukuu meneekin sitten Aasian auringon alla. Miinuksena se että ei viitsi massakautta aloittaa ennen reissua :D

Bikinikuntoon jouluksi? Keveämpi dietti jouluksi (motivointi). Eipähän sitten keväälläkään, ole liian kova duuni saada ihraa sulateltua.

Koitan motivoida itseäni pienillä "lahjoilla". Kuulostaa varmaan tosi typerältä, mutta jos joskus tuntuu siltä, ettei millään jaksaisi raahautua salille, niin ajattelen itsekseni, että jos jos nyt menen, niin salin jälkeen voin käydä ostamassa vaikka suklaapatukan.

mua motivoi jalkatreenissä nyt ku alotin alaselän kivun takia uudelleen kyykyn ja olen laittanut paljon enemmän painoja kuin ennen niin suurin osa farkuista menneet pieniksi, ja yhdet vanhat farkut repesivät kun istuin:D ne olivat tod vanhat farkut niin ei ihme mutta kuitenkin.

Mun strategia on, että pakkaan treenikassin aamulla matkaan ja menen suoraan töistä salille. Ja suunnittelen viikon treenipäivät etukäteen. Jos pimeys väsyttää, niin silloin ei kannata odottaa innostusta, vaan mennä "sovittuina" päivinä salille ei-huvita fiilistä uhmaten. Vai kuinka monta kertaa olet mennyt salille ja treenin jälkeen katunut, että "hitto kun tuli treenattua?"
Tää olisikin loistohomma, mutta pitää koira ulkoiluttaa ennen salia. Mun strategia onkin siis mennä nopeasti kotiin, vaihtaa salivaatteet ulkoilukamojen alle. Koira ulos ja lenkin jälkeen koiran nakkaus sisälle ja salille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt se paras treenikausi alkaa, ulkona ei haluta olla/ei mitään tekemistä siellä ja salit tyhjiä. Tästä täytyy nauttia, ens kevään ´´kesäksi kuntoon`` ihmiset pilaa sen kumminki parin kuukauden päästä.

Itse olen huomannut, että arjen tehokkuus ja järjestelmällisyys auttaa pääsemään haasteellisten vuodenaikojen yli. Eli suoraan töistä salille jos mahdollista, ruuat valmiiksi, treenikamat aamulla tai edellisenä päivänä kasaan jne, näin pienenee salillelähtökynnys. Itse olen myös onnistunut käyttämään treenibuusteria loistavana salillepakottajana. Eli heti kun työt loppuu, (tai jos on pakko käydä kotona ennen salille lähtöä niin heti kotiin tullessa) treenibuusteri naamaan. Vaikkei tekisi juuri silloin yhtään mieli mennä salille tai ainakaan tehdä raskasta treeniä, niin vartin sisään alkaa semmoset pärinät (ainakin allekirjoittaneella) että on "pakko" lähteä salille. Ja silloin kun oikein kunnolla vituttaa, lähden salille ajatuksella; "oon siellä vain n.30 minuuttia, venyttelen ja teen vähän esim. takaolkapäitä" Sitten matkalla salille tai viimeistään salilla alkaa buusteri pärisemään sen verran että tekee yleensä ainakin 90% normaalitreenistä.

Motivaatiota on kaikilla lähes samanverran, toiset vaan osaa hyödyntää sitä paremmin. Vanhaa asiaa ja kuulostaa henkimaailman jutuilta, mutta kun ei vatvo ja kääntele ja töki niitä "paskoja" asioita, eli ei koko aikaa toistele; helvetti kun on pimeää, ei tee mieli treenata, ei oo aikaa mihinkään, niin aivotkin pikkuhiljaa oppii paremmin sen hyvänolontunteen ja tekemisen yhteyden. Jos oli liian monimutkainen selitys, niin tästä -> ÄLÄ VALITA TURHISTA ASIOISTA, ne turhat asiat on vähän ku wannabe-kehonrakentajat -> mitä enemmän niitä kahtoo, sitä enemmän ne pullistelee, eli yrittää näyttää isommalta kuin onkaan.

Treeni-intoa kaikille, älkää antako syksyn masentaa!

Kuulostaa joltain akkojenlehdestä revityltä vikinältä tää... itse asuin Rovaniemellä monta vuotta jossa on saatanan pimee talvi, ei haitannut tippaakaan urheilemista vaan olin varmaan elämäni kovimmassa kunnossa ne vuodet. Rautaa tankoon vaan ja ruma irvistys, siellä salilla on loisteputket ei tartte aurinkoa.

Ei mitään merkitystä motivaatioon. Muut asiat, kuten työstressi määrittää aina aika pitkälti miten paljon jaksaa salihommiin panostaa.

On muuten pirun hyvä jos sali on ihan lähellä niin motivaatio sinne menemiseen ei ole suuri. Parin salin naapurissa asuneena ei ole mitään ongelmaa siirtyä paikalle vuodenajasta riippumatta. Jos kilometrejä alkaa kertymään sen verran, että matkustamiseen kuluu paljon aikaa, niin voihan se olla että kynnys nousee jokseenkin korkeaksi. Esim. tollanen 15 kilsan pyörälenkki -25'C pakkasessa ei ihan heti houkuttele siirtymään salille.

Kirkasvalolamppu? Jos alkaa oikeasti masentaa, niin saattaa auttaa. Valitettavasti en osaa sanoa mistä tuollaista saisi lainattua, ja tuskin tuo kaikilla auttaa.

Pimeää saa olla ja syksy onkin paras vuodenaika, mutta lumi ja kylmä on perseestä. Mutta eipä se silti motivaatioon tai yhtään mihinkään vaikuta vaikka pitääkin pyörällä pääasiassa kulkea, hidastaa vaan vähän kulkemista.

Itellä on melkei päinvastoi talvella (lue muina aikoina ku kesä-elokuu) on enemmän motivaatiota, ja kesällä taas kun on muutenkin kuumempi jne ei tahdo jaksaa niin hyvin. Jotenkin kivempi treenata kun on pimeetä ja ankeeta ni ei ainakaa tuu fiilistä et vois jotai muutaki tehä.. :D

Vittuakos sitä niin paljon tarvii ajatella näitä asioita, kun on treeni päivä niin silloin mennään salille PISTE.

Itsellä on saliharjoittelu taustaa about 8 vuotta ja koskaan en ole jättänyt treeniä sen takia väliin että ei huvittaisi, salilla saa sen "kaamosväsymyksen", työstressin yms. purettua. Silloin kun on joku flunssa päällä, eikä pääse salille niin ai että kun pääkoppaa kiristää ja tulee vatvottua kaikenlaisia turhia työasioita yöt ja päivät.

Itsellä tuntuu että syksy/talvi aika on parasta aikaa treenata kun ei tarvi niin paljon olla menossa joka paikkaan ja töissäkin tilanne rauhoittuu talveksi.. Tuntuu vain että motivaatio korkeammalla kuin koskaan ensi kesää valmistautuessa;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom