Syksyn 04 YO-Kirjoitukset

armand sanoi:
Helsingistä Viking Linelle penkkaripäivän iltana ja 20h olisi tarkoitus siellä laivalla kai olla.
Sama mesta!
Tulee olemaan rietasta menoa :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Manuel sanoi:
Pitää tosiaan miettiä, mitä sitä evääksi ottaisi sitten kirjotuksissa... Tuhdin protskudrinkin nyt ainakin sekottaa ja myoplexin patukoita pari kappaletta.
Heh. Mulla oli preleissä mukana 2 leipää ja 1,5 litraa vettä. Leipiin en koskenutkaan ja vettä join join 1 desin.

No olinkin syönyt just tukevan aamiaisen ja kokeen tein 3 tunnissa, niin ei päässy nälkä yllättämään. Protskupatukat vois olla kieltämättä kova sana.

naksu sanoi:
Tai sitten on sekä suomi, että ruotti äidinkielenä. Helpottaa yllättävästi asioita. Sitä saa 2. kotimaisesta ilmaisen L:n lukematta mitään! Hajotkaa! :D

Kävin osan intistä Dragsvikissa... täytyy myöntää että hajotti.

Olisinpa kaksikielinen :D

- veikkaus EDIT

Tällä rivillä mentiin 2. vuoden ruotsinkurssit läpi lukiossa: A B C D A B B A C D

Joo, voi perkele. Ite en nyt kirjota mitään mutta neljän jakson jälkee sitte alkaa lukeminen >_< Enkku, äikkä, pitkä matikka, reaali (fysiikka, maantieto, biologia? kaippa) ja ruotsi ehkä vapaaehtosena (6 kurssia käyty). Pelottaa ihan vitusti noi kirjotukset, porukat vaan kokoajan höpöttää että "LUE LÄKSYT LUE LÄKSYT ABIVUOSI MENOSSA!" ja minä oon sillee wtf? Kaks maantiedon kurssia tosin on ja yks biologia mutta eipä noita nyt niin hirveesti tarvi lukee, sulla on tsunami ja se tulee ja tappaa, sitä ehkästään oikeella rakennustyylillä, aallonmurtajilla, oikeilla evakuointi- ja varoitusjärjestelmillä.. ok, mitä sitte?

Noh, kaikki kuumottaa kirjotuksista, mutta mua ei auta yhtään noi "VITTU KIRJOTAT HYVIN NYT SITTE!" huudot ku oon koneella ja selaan pakkista :D Siskot molemmat vetäny jotain saatanan professoriarvosanoja. Toinen veti kolme L:lää, se on taidekoulussa nyt ja toinen on lääkiksessä joten rima on korkeella. Porukat sano että jos saan L:n ni saan ton 10 000e opel calibran tosta pihalta omaksi (joka ois muuten menossa myyntiin ku oon lakin saanu) ni minä nauroin niille päin naamaa että "mistä vitusta mä L:n kirjotan" ainaki uskon itteeni :D mutta eipä tuokaa porkkana auta mitää..

paskaa ja vittua.. kyllä nyt alko taas ottaan päähän
kouluun ny -->

Enkku olis tarkotus kirjoittaa tuossa parin viikon päästä. Kesällä lueskelin kielioppia ja nyt koko syksyn lukenut enkun kielisiä kirjoja (tälläkin hetkellä yksi todella hyvä menossa)..
Eväät on legendaarisesti aina pakko olla mukana. Viinirypäleet on pakko olla mukana, jotain juomista (vettä luultavimmin) ja jotain tosi kevyttä purtavaa. Hedelmiä yleensä mukana kokeissa. Niistä saa energiaa mukavasti eikä tule paha olo ja tahmaiset sormet niinkuin suklaasta tai muusta.
Kuuntelu olis sitte maanantaina. Pershe.

Mitä tulen sanomaan, on sitten itse jo kirjoittaneen ominaisuudessa, eli älkää sitten välttämättä uusiko koko taktiikkaanne tämän perusteella.

Elikä: YO-koe (kielten osalta) tulee olemaan tod.näk. erilainen, kuin mihin olette tottuneet lukion kokeissa. Yleisesti niissä on näitä luetun ymmärtämisiä aika ratkaisevassa määrin, joten niiden osalta - jos itse joutuisin uudestaan suorittamaan - kuluttaisin enemmin aikani lukien kirjallisuutta kyseisellä kielellä. Kysehän on tarinan ymmärtämisestä, joten käytännön kielitaito ratkaisee enemmän kuin hyvin treenattu kielioppi; kyllähän ulkomaillakin voi puhua vähän sinne päin ja silti tulla suurin piirtein ymmärretyksi.

Ei kuitenkaan kannattane antaa kieliopin vaipua unholaan, ties vaikka tulisi niitä kivoja aukkotehtäviä. Niissä voidaankin kysyä jo eri prepositioita ja muita lauseeseen parhaiten sopivia sanoja tilanteesta riippuen, joten näiden osalta on kielioppiakin ihan hyvä kerrata.

Kuuntelussa ei prepositioiden osaamisella pitkälle pääse, kysehän on taas elävästä, puhutusta kielestä. Eli katselkaa Ruotsin telkkaria, lukekaa kirjallisuutta, itse ainakin saan paremman vireystilan niiden kautta.

Onnea kaikille abeille kokeisiin!

Ja ihan vaan, ettette masennu: en lukenut YO-kirjoituksiin juuri mitään. Pääosin mentiin siis tunneilla saatujen tietojen ja muistin varassa. Sainpa kuitenkin pitkästä englannista ja äidinkielestä Eximian, lyhyestä matikasta Magnan, reaalista Cum Lauden ja lyhyestä ruotsista Lubenterin. Sittemmin luin tosissaan kuukauden verran oikeustieteellisen pääsykokeisiin ja sain opiskelupaikan. Toisin kuin korkeakoulututkintojen pääsykokeet, YO-kokeet on suunniteltukin niin, että niistä pääsee istumalla läpi. Huonoimman viiden prosentin (ainekohtaisesti) on saatava hylätty, jolloin 95% pääsee läpi (joista edelleen 5% saa Laudaturin). Eli eipä tarvitse kummoisia pisteitä, että saa lakin päähänsä. Onhan hyvästä todistuksesta ehkä hyötyä, mutten menisi liioittelemaan sitä, ottaen huomioon, että yliopistollekin pääsee aika hyvin pelkän pääsykoemenestyksen varassa.

XairaX sanoi:
Enkku olis tarkotus kirjoittaa tuossa parin viikon päästä. Kesällä lueskelin kielioppia ja nyt koko syksyn lukenut enkun kielisiä kirjoja (tälläkin hetkellä yksi todella hyvä menossa)..
Eväät on legendaarisesti aina pakko olla mukana. Viinirypäleet on pakko olla mukana, jotain juomista (vettä luultavimmin) ja jotain tosi kevyttä purtavaa. Hedelmiä yleensä mukana kokeissa. Niistä saa energiaa mukavasti eikä tule paha olo ja tahmaiset sormet niinkuin suklaasta tai muusta.
Kuuntelu olis sitte maanantaina. Pershe.

Kuulostaa siltä, että Laudatur tulee, kun on noin laadukas valmistautuminen. :)

Ite luin ihan mäihällä about 500 A4:sta englanninkielisiä voimanostoartikkeleita ennen englannin kirjoituksia viime kevättalvella. En paljoa ajattelut, että kirjotukset tulossa, mutta jälkeenpäin ajatellen oli tuosta varmaan hyötyäkin kielitaitoon.

Force sanoi:
Ite luin ihan mäihällä about 500 A4:sta englanninkielisiä voimanostoartikkeleita ennen englannin kirjoituksia viime kevättalvella. En paljoa ajattelut, että kirjotukset tulossa, mutta jälkeenpäin ajatellen oli tuosta varmaan hyötyäkin kielitaitoon.

Olis hiukan tärppi, jos tulis joku aineen aihe enkussa, mikä sivuaa jollakin lailla kehonrakennusta/ravintoa. Koulussa ei pahemmin näihin liittyvää sanastoa opetata, mutta useilla pakkislaisilla se on aika hyvin hallussa. Ainakin itse koen oppineeni paljon kaikista artikkeleista, joita tänne on postailtu.

Manuel sanoi:
Pitää tosiaan miettiä, mitä sitä evääksi ottaisi sitten kirjotuksissa... Tuhdin protskudrinkin nyt ainakin sekottaa ja myoplexin patukoita pari kappaletta.

Mä vähä suunnittelin kavereiden kanssa, että otettaisiin limukkapulloihin viinaa ja limsaa sopivassa suhteessa. Eipähän kävis sit se 3 tuntia pitkäksi. :) Noh mutta mahtaa jäädä toteuttamatta tuo, vähän turhan lennokasta tekstiä saattaisi tulla. Perhana vajaan viikon päästä enkun ja ruottin kuuntelu, jännittää... Enkun tunnilla harjoituskuuntelu vuodelta 2000 meni kohtalaisen hyvin, oisko ollu suunnilleen 70/90 pistettä. Tiedä sitten, onko nuo paljonkin vaikeutuneet neljässä vuodessa. Tsemppiä kaikille kirjotuksiin!

Mulla oli joka kirjotuksissa samat eväät, ruispaloja joiden päällä iiiisot kerrokset kinkkua ja kippari juustoa, päärynämehua ja pikkupatukka fazerin sinistä hätätilanteisiin joissa alko vituttaa ja tekstiä ei enää tullu. Nauttikaa nyt abit, toi on vitun siistiä aikaa toi kirjotusta ennen ja jälkeen oleva aika, varsinkin keväisin, on aikaa reenata, itseni tuli kyllä ryyppäiltyä viikonloppusin lukulomalla välillä ihan huolella :D

Olari sanoi:
Mulla oli joka kirjotuksissa samat eväät, ruispaloja joiden päällä iiiisot kerrokset kinkkua ja kippari juustoa, päärynämehua ja pikkupatukka fazerin sinistä hätätilanteisiin joissa alko vituttaa ja tekstiä ei enää tullu. Nauttikaa nyt abit, toi on vitun siistiä aikaa toi kirjotusta ennen ja jälkeen oleva aika, varsinkin keväisin, on aikaa reenata, itseni tuli kyllä ryyppäiltyä viikonloppusin lukulomalla välillä ihan huolella :D
Näinhän se on keväällä. Harmi ku syksyllä ei oo mitään lukulomaa. Tuskin mä mitää olisin lukenu vaikka olis lomaa ollukki. Jos kirjoitukset menee yhtä hyvin ku prelit niin oon tosi tyytyväinen, enkä mä niihinkää mitään ollu lukenu.

Ens tiistaina kuuntelu ja en jälkeen viikon loma, koska mulla ei satu olemaan koeviikolla yhtään koetta :hyper:

Prelistä napsahti C, vaikka lähettiin vaatimattomasti Aata hakemaan :jahas:

Toi asettaa vaan lisäpaineita oikeisiin kirjoituksiin.

EDIT: Siis pitkä ruotsi.

Mä kirjoitan keskipitkän ruotsin nyt syksyllä.. Tiistaina olis kuuntelut *paniikki* No, kai niistä selviää.. Tuntuu vaan aina kun on tehnyt niitä ruotsin vanhoja yo-tehtävävihkoja, ettei jaksa keskittyä, jos luetunymmärtämisessä on joku tylsä aihe (jos siis on edes ymmärtänyt koko aiheen..*heh*).. Sitten menee arpomiseks.
Erehdyin myös ilmoittautumaan reaaliin. Nyt jo tuntuu, että keväällä vois ottaa uusiks, vaikka kai se läpi sentään menee.
Eväitä otan paljon.. Kaikkea mahdollista, mitä mieli sattuu tekemään :) Naurettiin kavereiden kanssa, että mennään vaan syömään sinne, sit huomataan että "prkl, enää puoli tuntia aikaa tehdä koe".. No, ehkä pitäis ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa lukemaan. :whip: Kunhan kirjoitukset on ohi niin mahdoton :kippis1: ja sit :urjo: KYLLÄ SE HYVIN MENEE!

fore sanoi:
Toivottavasti olis vaan kolme vaihtoehtoa monivalinta aukoissa.

Jeps! Toivotaan myös ettei vaan tulis kuunteluun tiivistelmän tekoa, siinä mä oisin hukassa. Ainakin jos ruotsissa tulis, eihän siinä saatana sais yhtään lausetta kirjotettua. Jospa nuo kuuntelut menisi nyt hyvin niin voisi sitten lähteä hyvin mielin kirjallisiin kokeisiin parin viikon päästä.

andor sanoi:
Jeps! Toivotaan myös ettei vaan tulis kuunteluun tiivistelmän tekoa, siinä mä oisin hukassa. Ainakin jos ruotsissa tulis, eihän siinä saatana sais yhtään lausetta kirjotettua.
Nimenomaan. Meillä oli ruottin tunnilla joku vanha yo-kuuntelun tiivistelmä. Sain kaikki 1/10 pistettä, ja toi ku kerrotaan kolmella niin 3/30. :jahas:

Timbe sanoi:
Nimenomaan. Meillä oli ruottin tunnilla joku vanha yo-kuuntelun tiivistelmä. Sain kaikki 1/10 pistettä, ja toi ku kerrotaan kolmella niin 3/30. :jahas:

LOL mä sain sentään 2 pistettä , eli yhteensä 6/30 :jahas:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom