Syksyn 04 YO-Kirjoitukset

Tarkotuksena on mennä lyhyt saksa ja lontoo kirjottaa nytte syksyllä.. Kesällä kävin jotku kertauskurssit noista molemmista ja niiden pohjalta lähössä kirjottaa, ku on herra nii laiska että ei jaksa kerrata kirjoja :wall:

Tavotteina kuitenki lyhyestä saksasta M ja lontoosta E.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Äidinkieltä ajattelin kokeilla ja uusia keväällä jos huonosti käy.. ja ruotsi lisäksi vapaaehtoisena. Tavotteena lähinnä läpipääsy.

Juu meidänkin lukio on tollanen ns. kokeilulukio, eli äikkä vaan pakollinen ja siihen sit 3 ainetta lisäksi pitää kirjottaa. Ajattelin kuitenkin tuon ruotsin vapaaehtoisena kirjoittaa. Tympee ku nyt ollaan tunneilla harjoteltu esim. noita kuunteluja niin hankalaa, kun ei oikein älyä mitään. Aina muutaman sanan vaan välistä kuulee. "Ulle pulle åke bönkke pöö polis har bil skikke böy yykke pyykke...." Sit vielä kun vastausvaihtoehdoista ei välillä ymmärrä mitään. Noh jospa tuo jotenkin menis...

Ruotsia kirjotetaan ja tavotteena on b. Täydellisellä onnistumisella c:kin on mahdollinen, mutta huonona päivänä kallistun a:han, elikkäs jännitystä riittää.

Ruotsi on myös täällä kohteena, vaikka veikkaan ettei tuloksilla paljon juhlita. Tähtäys oli L, sitten e jne. Tällä hetkellä iloitsen itsestäni jos jaksan mennä siihen kokeeseen. Noh, tämä tulee erillisenä paperina. Onneksi, motivaatio matelee pitkin lattiaa.

andor sanoi:
Tympee ku nyt ollaan tunneilla harjoteltu esim. noita kuunteluja niin hankalaa, kun ei oikein älyä mitään. Aina muutaman sanan vaan välistä kuulee. "Ulle pulle åke bönkke pöö polis har bil skikke böy yykke pyykke...." Sit vielä kun vastausvaihtoehdoista ei välillä ymmärrä mitään. Noh jospa tuo jotenkin menis...

Hahahahaa!! Kuulostaa niiiin tutulta:rolleyes: ...
Mut mä kirjotan enkun nyt syksyllä, kattoo sit kevät puolella et kehtaako sitä ruotsia yrittää edes vapaaehtosena. Ei ole mun parhaita puolia :(

Sanokaahan miten tuota englantia kannattaisi lähteä lukemaan? Olen nyt oikein tosissaan yrittänyt lukea englannin oppikirjoja , mutta ei enää jaksaisi samoja kirjoka lukea. Kannattaisiko lukea vaan jotain perus enkku testii , että sais semmosta varmuutta aineeseen ja muihin?

Kyöpeli sanoi:
Sanokaahan miten tuota englantia kannattaisi lähteä lukemaan? Olen nyt oikein tosissaan yrittänyt lukea englannin oppikirjoja , mutta ei enää jaksaisi samoja kirjoka lukea. Kannattaisiko lukea vaan jotain perus enkku testii , että sais semmosta varmuutta aineeseen ja muihin?

Riippuu varmaan aika paljon tämänhetkisestä enkun osaamisestasi. Jos osaat sitä kohtalaisen hyvin, niin kannattaa lukea paljon eri aiheisia englanninkielisiä tekstejä. Netissä löytyy paljon hyviä salijuttuja englanniksi jne. Lisäksi joku englanninkielinen kirja ois varmasti hyvä. Tietty sit kannattaa myös kieliopista katella jotai pikkusääntöjä, että osaa sit kaiken kirjotuksissa täydellisesti. ;) Jos taas kielitaitosi on heikompi, yritä lukea jotain vanhojen enkun kirjojen tekstejä ja peruskielioppia. Eiköhän se siitä.

edit. Lukemisen voit aloittaa vaikka tuosta mun sigusta löytyvistä linkeistä. Hyviä tekstejä molemmat!

Täällä myös yksi abitus, reilu viikon päästä häämöttää tuo enkun kuuntelu ja siitä parinviikon päässä sen kirjallinen osuus. Äidinkieli, matikka, ruotsi, reaali ja lyhyt saksa jätetään suosiolla keväälle... Hirvityttää tuo enkun kirjallinen ja sinne upotetut kompakysymykset, puhumattakaan syksyn pisterajoista :(

Mutta :thumbs: kaikille!

Kirjoitan ruotsin ja enkun. Ruotti menee varmasti hyvin mutta enkku tuppaa olemaan vuosi vuodelta erittäin vaikea (ainaki mulle) ja syksyllä vielä pisterajat on enkun yossa kovemmat kuin keväällä. Olisin erittäin tyytyväinen jos enkusta C mutta B olis kans ihan OK.

Ja en oo kesällä lukenut pätkääkää, pitäis varmaa alottaa vähä kielioppia ja jotain romaaneja lukea.

Lukenut olen aika sopivasti, paitsi tota kielioppia pitäs vielä kerrata. Muutaman romaanin luin kesän aikana ja sen lisäksi muuta pientä.

Ms. Romantika nostaa purjeensa 17.02.05 torstaina ;)

Enkku pitäis kirjottaa. Onneksi on tullut luettua englannin kielisiä lehtiä jo ala-asteelta lähtien joten eiköhän toi suju. Parit Dvd:t ku kattoo ohjaajan kommenteilla (CONAN on must!) ni pitäisi noi kuuntelutkin mennä hyvin. Kieliopin kanssa voi olla eniten vaikeuksia.

Abiristeilyllä turusta ilmeisesti tukholmaan silja-linella joskus helmikuun loppupuolella.

SuBi sanoi:
Suunnitelmissa oli, että kirjottasin enkun ja reaalin nyt syksyllä, mutta empä sitte muistanu ilmottautua ajoissa. Se siitä sitte. Keväällä kokeillaan, että josko sinne jo muistas ilmottautua
sama

Mites järjestetäänkö muualla päin preliminäärikirjoituksia, eli ns. harjoituskirjoituksia? Sielä saa jo tuntumaa millasta sielä on istua, ja syödä eväitä :D Koe on joku vanha yo-koe.

Ite olin viime lauantaina kirjottamas pitkän ruotsin 95 vuoden yo-kokeen. Se ainaki tuntu niin helpolta, että tavoite nousi kerralla aasta beehen, ja ceekään ei ole ihan mahdoton, jos kaikki menee nappiin ja sattuu hyvät aineiden otsikot.

Viikon päästä kuuntelu. Jos saan puolet oikein niin oon tosi tyytyväinen :piis:

Kauniaisissa on prelit... Tänään oli enkun kuuntelu ja huomenna koe... Eväisiin on panostettu, Vital 5 hedelmää 10 vitamiinia mehu, pussi Taffelin chilipähkinöitä, Niittypitko-omena-vadelma-pullapätkä, pussi purkkaa ja huomen teen viel leipiä... Eipähän pääse näläkä yllättämään ;)

Gamzae sanoi:
Kauniaisissa on prelit... Tänään oli enkun kuuntelu ja huomenna koe... Eväisiin on panostettu, Vital 5 hedelmää 10 vitamiinia mehu, pussi Taffelin chilipähkinöitä, Niittypitko-omena-vadelma-pullapätkä, pussi purkkaa ja huomen teen viel leipiä... Eipähän pääse näläkä yllättämään ;)

Siellä pidetään prelejä syksynkin kirjotuksiin? Pitää tosiaan miettiä, mitä sitä evääksi ottaisi sitten kirjotuksissa... Tuhdin protskudrinkin nyt ainakin sekottaa ja myoplexin patukoita pari kappaletta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom