Syklibulkki

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin että jossain vaiheessa puhetta kun oli systeemistä että 2 vko oltaisiin plussakaloreilla, ja 2 viikkoa miinuskaloreilla - oliko tuo vain yksi hulluista systeemeistä jonka jokin wannabe-guru on keksinyt vai onko jollain nimenomaan tuollanen systeemi toiminut? Ja ennenkaikkea onko toiminut paremmin kuin normaali systeemi tai ollut helpompi? Minkälaisilla eroilla kaloreissa?

Kun ajattelin niin tuo olisi helppo sisällyttää HST ohjelmaan, menisi seuraavasti:

1-2 vko välitauko *+500kcal
15REP 2 vko * -500kcal
10REP 2 vko * +500kcal
5 REP 2 vko * -500kcal

Eli sinänsä olisi ihan viisas, välitauolla tarvitaan muonaa palautumiseen ja mahdolliseen ylikompensaatioon, sitten 15 viikoilla palaisi rasvaa, kympin viikot muutenkin kun ovat parhaat massatreenit niin siellä syötäisiin hyvin ja sitten voimaa kun treenataan niin siihenhän ei tunnetusti ole haittaa pienistäkään syömisistä. (Vrt. dieetilläkin voimatasot voi hyvin nousta)

Hulluna ideana tämäkin vaan, koska on vahvoja epäilyksiä että tuollainen ei toimisi ainakaan siinä missä kunnolla syöminen -> dieetti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eiköhän toimi parhaiten sellainen, että syö kokoajan riittävästi muttei liikaa. Ainakin natuilla. Nuo miinuskaloriviikot varmasti jarruttaa kehittymistä, joka on natuna muutenki tarpeeksi hidasta. Jos pääsee rasvaa kertymään, niin polttaa sen pois sitten kerralla, mutta yrittää pitää rasvat vähäisenä ympäri vuoden.

Originally posted by turre101
1-2 vko välitauko *+500kcal

Ööö...mä sovelsin tätä viime SD:llä ja voin sanoa että tapahtui jotain muuta kuin superkompensaatio :D Mielummin ehkä +-0 väliviikolla.

Mitä mieltä mä nyt olisin...ehkä sitä että tuon vaihtoehtona tekee sittenkin +-0 tai ihan hiukkasen yli kulutuksen. Miinusviikot voi hankaloittaa palautumista sen verran että treeneistä lähtee tiukin kärki pois. Muutenkin 15 toiston viikot toimivat monella ihmisellä jo kevyenä kiristäjänä ja kompensoivat sitä jos sitten loppukierrosta tuleekin vähän läskiä.

Huomasin että jos jossain vaiheessa kiertoa pääsee vähän ylitreenaamisen poikasta tulemaan niin se tuntuu kestävän melko kauan kun treenejä on niin usein.

Tosta ei ole kokemusta, mutta sinnepäin olevasta kyllä,

eli
2 viikkoa +500- +800, sitten
1 viikko +0- +200
2 viikkoa +500- +800, jne

Mulla tulee tällä systeemillä massaa (mitä lie) kolmessa viikossa vajaa kilo.

+500 ja sitten -500 systeemissä ei ole järkeä, koska energian saanti on silloin 4 viikon sykleissä +-0.

Diettikaudella vois kääntää plussat miinukseksi. En ole vielä kokeillut.

Keskinmäärin pitäisi massaa haettaessa saada enemmän kaloreita kuin mitä kuluttaa. Eli vaikkapa kaksi viikkoa +1000kcal ja kaksi viikkoa -500kcal. Tai sitten jos halutaan lisätä vielä enemmän painoa välittämättä läskistä niin syödään ensin parin viikon jakso +1000kcal ja sen jälkeen suunnilleen +-0. Nuo luvut ovat ihan heitettyjä viitteellisinä, kannattaa säätää itselleen sopivat jos noita kaloreita jaksaa laskea. Tuota energiasykliä voi pitkälle edistynytkin harjoittelija toteuttaa ihan vaan syömällä pari viikkoa niin paljon kuin napa vetää ja toiset pari viikkoa maltillisemmin.

edit: loooool mikä kirjoitusvirhe, ei kehtaa edes sanoa. :lol2:

Originally posted by köntti76
Eiköhän toimi parhaiten sellainen, että syö kokoajan riittävästi muttei liikaa. Ainakin natuilla. Nuo miinuskaloriviikot varmasti jarruttaa kehittymistä, joka on natuna muutenki tarpeeksi hidasta. Jos pääsee rasvaa kertymään, niin polttaa sen pois sitten kerralla
Enpä menisi sanomaan. Itse uskon syklityksen ylivoimaisuuteen nimenomaan natulle, sillä

1) Aineenvaihdunta ja ruoan aiheuttama hormonivaste mukautuvat tietynlaiseen ruokavalioon (bulkki / dieetti) ja kalorimääriin parissa viikossa. Bulkilla lihaksen kasvu hidastuu ja rasvan kertyminen nopeutuu / dieetillä aineenvaihdunta hidastuu jne. Tästä syystä sopiva syklittäminen antaa parhaan molemmista maailmoista.

2) Henkilökohtainen kokemus. 9 kk tasaista bulkkia ja sitten joku 3 kk dieettiä toimi mulla jotenkuten, mutta ABCD-syklitys oli jotain aivan eritasoista. Lihas kasvoi ja rasvat sai aina poltettua takaisin lähtöarvoihinsa.

Itse olen siis ainakin vannoutunut ABCD-syklityksen kannattaja.

Tästä tulee mieleen drsquat.comilla esitelty zigzag ruokavalio. Muistaakseni ideana oli bulkilla ollessaan syödä arkipäivät plussakaloreilla, viikonloput niukemmin. Sitten kiristellessä toisin päin. Olisiko moisessa järkeä vai onko tuossa liian lyhyet ajat, että kerkiäisi yhtään mitään tapahtua? Toisaalta, jos toteuttaisi useampia kuukausia jompaa kumpaa tyyliä (tavoitteista riippuen), niin toimisikohan?

Vaikka itsekin kannatan syklittämistä, on myös sen vastaista tietoa olemassa. Ilmeisesti yleisesti juuri dieetin alkuvaiheessa keho hajottaa enemmän proteiineja kehosta ja samoin dieetin loppuvaiheessa kun rasvavarastot alkavat loppua. Anyway, ton mukaan pidemmät dieetit ovat parempia lihasten säästämisen kannalta ja lyhyet laihdutusyritykset vähentävät suhteessa enemmän lihasmassaa ja kalorien noustessa normaaliksi keho ottaisi vain läskit korkojen kera takaisin.
Mutulla kuitenkin uskoisin kovan painoharjoittelun estävän tuota dieetin alkuvaiheen proteiinien hajottamista, jolloin toi sääntö pätisi enemminkin tavallisiin kaduntallaajiin ja peruslaihduttajiin, ei meihin yli-ihmismäisiin kiristelijöihin. :)

Mä oon näitä sykliteorioita tutkinut ja ne näyttää helvetin hyvältä paperilla, mutta omat kokemukset on niin huonoja, että enää en lähde niihin ollenkaan.

Mä kokeilin aikoinaan joitain kuukausia tollasta syklitystä että 2 viikon ajan söin muistaakseni +500 kcal/päivä ja sitten kaksi viikkoa muistaakseni -250 kcal /päivä. Tulos oli se, että läsää kertyi, voimat lähti, olo oli suurimman osan aikaa huono riippumatta siitä oliko plussalla vai miinuksella jne.

Tuntui, että aina sen bulkkijakson jälkeen kun heitti miinuskaloreille niin tuntui että lihat roikkui päällä ja oli voimaton olo. Tähän saattaa päteä noi jutut noista heiluridieeteistä, että jos paino menee ylös alas niin keho alkaa pitää kiinni rasvavarastoista entistä tiukemmin.

Mulla toimii nykyään tollanen kevyt bulkki syys-talvikaudet ja kesää kohti kiristellään..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom