Sykkeestä huolestunut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viiwi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mukava huomata, että jollain on samanlaisia ongelmia, mitä itselläni oli. Mitä kehon lämpötilaan tulee, niin itselläni se vaihtelee 36,5-37,2 ja yleensä kovan treeniviikon jälkeen se on lähempänä sitä 37c. Yleensä se kertoo hermoston toiminnasta, eli se (ehkä) on ylirasittunut ts. olet ylikunnossa ja toden.näk. kroonisessa ylikunnossa.

Itselläni meni kanssa neljä kuukautta siihen, että pääsin takaisin edes jonkinlaiseen treenikuntoon. Sykkeet vaihtelivat, aamulepo oli 42 ja sitten seisomaan nousun jälkeen 103, joskus 110! Mittauksen tein, että 5min levossa kirjattiin alin syke ja keskisyke. Tämän jälkeen seisomaannousu ja ja 3min, mitattiin ylin , alin ja keskisyke. Nykyään sykkeet about: lepo on noin 42-45 (alin) 49-51 (keski) ja seisten 63 (alin) ja 72 (keski) 90 (ylin). Nämä riippuvat päivästä ja viikon treeneistä yms. Voit esim itse pitää treenipvkirjaa ja sinne merkitä sykevaihtelut aamulla. Mittauksen voi tehdä esim. 3 krt viikkoon.

Vähensin puntin kahteen kertaan viikossa (ennen 4 + 2krt aerobinen/anaerobinen) ja aloitin peruskunnon hakemisen uudestaan eli 2-3 kertaa viikossa 45min-90min lenkkejä syke maks 140. Tämä on tuottanut tulosta ja olo on nykyään parempi. Nykyään treenaan 3krt puntti ja pari kertaa viikossa aerobista ja aikas hyvin on homma kulkenut.

Mikäli susta tuntuu,että kaikki ei ole kohdallansa, niin mene urheilufysiologiaan perehtyneen lääkärin vastaanotolle, noi terkkarit yms eivät ymmärrä mitään. Itselläni näitä oireita (myös univakeudet, paha olo yms) aiheutti 2 vuoden raskas treeni 3-5 krt puntti + aerobiset, liikaa painoja, liikaa sarjoja ja toistoja. TS. täysin päätön treenaamista kasvamisen kiilto silmissä ja nyt olen huomannut, että kevyemmällä treenillä ja keskitetymmillä liikkeillä (oikein tehtynä) liha kasvaa hyvin.

ps kilpirauhanen tutkittiin myös pariin otteeseen ja ei mitään. Kuitenkin on mahdollista, että sen antamat T3 ja T4 arvot ovat aamulla normaalit ja muutoin välillä sekoilevat. Olipas teksti..

Kävin just viime vkolla lääkärillä korkean leposykkeen takia. Mulla on syke levossa yleensä 90-100, välillä tulee oikein kunnon tykytyskohtauksia, jolloin se nousee yli sadan. Noihin kohtauksiin liittyy pahoinvointia, huimausta.. EKG oli normaali, labrat suht ok, ainoastaan hyponatremiaa ja lymfosyytit myös hypossa. Sain beetasalpaajaa tykytyskohtauksiin. Tulossa vielä kilpirauhaskokeet...:jahas:

Unohdin vielä kysyä, että pitäiskö mun vähentää syömisiä nyt treenibreikin aikana, kun en kuitenkaan toivoisi kauheasti pullistuvani tässä tauon aikana?

Tällä hetkellä olen syönyt proteiinipainotteisesti ja paljon kasviksia. Leipää en syö lainkaan, koska siitä on tullut turvotusta. Jos syön kotona niin riisin/pastan/perunan korvaan vihanneksilla(usein parsakaalilla, kukkakaalilla ja porkkanoilla). Päivän ruuat sisältää muun muassa rahkaa, raejuustoa, kalkkunaa/jauhelihaa/broileria, vihanneksia, hedelmiä, leseitä ja 23% kuituja sis. muroja. Tämän lisäksi otan yhden monivitamiinipillerin ja kaksi kalaöljykapselia joka päivä.

Unohdin vielä kysyä, että pitäiskö mun vähentää syömisiä nyt treenibreikin aikana, kun en kuitenkaan toivoisi kauheasti pullistuvani tässä tauon aikana?

Tällä hetkellä olen syönyt proteiinipainotteisesti ja paljon kasviksia. Leipää en syö lainkaan, koska siitä on tullut turvotusta. Jos syön kotona niin riisin/pastan/perunan korvaan vihanneksilla(usein parsakaalilla, kukkakaalilla ja porkkanoilla). Päivän ruuat sisältää muun muassa rahkaa, raejuustoa, kalkkunaa/jauhelihaa/broileria, vihanneksia, hedelmiä, leseitä ja 23% kuituja sis. muroja. Tämän lisäksi otan yhden monivitamiinipillerin ja kaksi kalaöljykapselia joka päivä.

Mitä todennäköisintähän on, että jos syöt saman verran kuin ennenkin, niin paino lähtee kyllä nousuun. :) Syömistä varmaankin joutuu vähentämään harjoittelua kevennettäessä. Ylikuntohan johtuu kuitenkin nimenomaan puutteellisestä palautumisesta ja palautumisen kannalta riittävä ravinto on äärimmäisen tärkeää. Mielestäni kannattaa siis mieluummin varmistaa se riittävä ravinnonsaanti ja antaa painon nousta vaikka 1-2 kiloa, kuin kertaheitolla leikata syömisiä arvion perusteella. Et nimittäin varmaankaan tiedä tarkalleen mikä on peruskulutuksesi, joten lähde vähentämään syömistä vähitellen. Jos sinulla on vaaka käytössäsi, niin tarkkaile painon nousemista muutaman lähiviikon kuluessa ja pysäytä se ajan kanssa tasapainon löytämiseksi.
Yleisestihän tuo ruokavaliosi näyttää varsin hyvältä. En tiedä kuinka paljon syöt päivittäin hiilihydraatteja, mutta kannattaa jatkoa ajatellen ainakin hetki miettiä niiden merkitystä palautumisen kannalta. Vaikka hiilihydraatit ovatkin liiallisesti nautittuna terveydelle haitallisia, suuri saatana ja Anssi Mannisen nimeämä pahan akseli, on niillä merkitystä myös palautumisessa, etenkin harjoittelun ollessa kovaa.
Omat tiedot ylikunnosta rajoittuvat sen tunnistamiseen ja välttämiseen, eikä se ole koskaan päässyt iskemään pahasti. En siis osaa sanoa mitään varmaa siitä, kuinka pitkä tai täydellinen treenitauon olisi oltava. Pahimmissa tapauksissa tiedän totaalisen treenitauon venyneen puoleenkin vuoteen, mutta toivotaan ettei tässä ole kyse aivan sellaisesta. Kun vastauksia on tullut kuitenkin vähänlaisesti, niin kerron mitä itse tekisin.
Outojen oireiden ilmaantuessa menisin tietenkin ensimmäiseksi lääkäriin, mutta sinulle tehtiin ilmeisesti jo viime kerralla täydellinen lääkärintarkastus ja sydän tutkitiin. Jos olisin vakuuttunut ylikunnon olevan kyseessä, pitäisin alkuun kahden viikon täydellisen treenitauon. Tarkkailisin miten leposykkeeni kehittyy ja käyttäisin aikaisemmassa viestissäni kuvailemaani minuutin seisomistestiä. Jos leposyke ja ruumiinlämpö palautuisivat normaaleiksi tai lähtisivät ainakin selvään laskuun, lähtisin kolmannella viikolla kävelylenkille joka toinen päivä. En yrittäisi nostaa sykettä tarkoituksella ylös, vaan ainoastaan seuraisin sitä ja lenkin vaikutusta seuraavan aamun leposykkeeseen. Mikäli fyysinen olotila paranisi ja syke normalisoituisi, lähtisin portaittain lisäämään harjoittelua nostamalla ensin lenkkien määrää, sitten ottamalla mukaan kevyet lihaskuntoharjoitteet omalla ruumiinpainolla, seuraavaksi nostamalla lenkkien tempoa sykealueelle 120-140 jne. Seuraisin muutosta olotilassani jatkuvasti ja ottaisin harjoittelussa tarvittaessa takapakkia. Mikäli oireet eivät helpottuisi kahden kuukauden kuluessa enkä edelleenkään voisi harjoitella täysipainoisesti (mahdollisesti kuitenkin entistä kevyemmin), ottaisin yhteyttä urheilulääkäriin.

Mul tänään treenatessa sydän löi kovaa. Kesti aina kauan että laski edes vähän alemmas.
Sitten kun tein seuraavaa sarjaa niin nopeasti sydän rupesi lyömään tiuhaan tahtiin. Tää alko kun olin treenistä suorittanut noin puolet, jotain 25 min. suunnilleen.

Treenasin loppuun tästä eteenpäin, tosin pari viimeistä sarjaa jätin tekemättä, jotka normaalisti teen. Tuntui että voimia oli vielä jäljellä, mutta sen verran huono olo oli että parempi näin.

Kreatiinia oon käyttänyt nyt. Mutta on aikasemminkin käyttänyt jo parin vuoden ajan, eikä samanlaisia yhteensattumia ole syntynyt.

Ilmeisesti univaje tekee mulle hallaa? Tuli eilen valvottua 1:30. Ja heräsin klo 8:00. Joten unet jäi 6 & 1/2 tuntiin. Normaalin noin 8 tunnin sijasta.

Itsellä ainakin toissakesänä huomasi sen, että todella vähäiset unet ( 2-5 tuntia ) ja pitkät raskaat duunipäivät kohottivat sykettä, jonka huomasi varsinkin nukkumaan mentäessä ja päiväunien aikana herätessä. Siihen päälle vielä kävelyä koko päivä raahatessa/kantaessa kaikkia kamoja ja aamupäivästä vielä parin tunnin treenit, niin ihmekkö tuo. Liikaa kuormitusta ja liian vähän lepoa.

Mulla aina dieetillä treeneissä on kova syke ja palautumis ajatkin pitenee koska hengästyttää, en tiedä onko vaarallista, mutta dieetti ainakin onnistuu, ja osissa liikkeissä jopa painoja saa lisätä, kuten mavessa :rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom