Sykkeestä huolestunut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Viiwi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyselin asiasta jo mimmeiltä, mutta kukaan ei tunnu tietävän vastausta, joten siirrän ongelmani tänne pohdittavaksi...

Taustasta sen verran, että olen liikkunut viimeiset neljä vuotta fanaattisesti ja elämä on pyörinyt sen ympärillä, että saan joka päivä tehtyä armottoman treenin. Nyt olen yrittämässä päästä irti pakkoliikkumisesta ja olen siirtynyt treenaamaan kolme kertaa punttia ja kaksi kertaa KEVYTTÄ aerobista viikossa. Saliohjelmani on 3-jakoinen: selkä+hauis, jalat+vatsat, rinta+olka+ojentat. Tarkempi sepustus löytyy mimmien puolelta threadista Eroon liikunta-addiktiosta.

Uutta elämäntapaa on nyt takana kolme viikkoa, jonka aikana olen noudattanut tuota ohjelmaa. Eli viikossa on nykyään kaksi täyttä lepopäivää ja salitreenit ja aerobiset teen eri päivinä.

Muuten jatkan ilomielin tällä tavalla treenausta, mutta nyt kuitenkin askarruttaa sykkeeni, joka nousee hurjiin lukemiin jo pienelläkin rasituksella. Salitreeni tuntuu venyvän turhaan juuri sykkeen takia, kun esim. hauiskäännöissä käsipainoilla syke huitelee 155-160:n välillä, jolloin sarjojen välissä täytyy huilia aika pitkään, ennen kuin syke on laskenut alle 120. Jos en anna sykkeen laskea vaan teen toisen sarjan alle minuutin sisään niin syke nousee siinä jo yli tuon 160. Jalka ja selkätreenissä sykkeet on helposti yli 170. Viimeksi treenatessani pakaroita takapotku-laitteessa syke oli koko ajan yli 150.:curs:

Myös aerobisissa tuntuu, että koko ajan saa jarrutella jos haluan pitää ne kevyinä, koska esim. hölkätessä, pyöräillessä ja cross-trainerilla tehdessä syke on yli 150. Rullaluistelua en ole edes harkinnut aerobisina päivinä, koska puolentoista tunnin lenkilläkin keskisyke on ollut 165. Sykkeet oli mulla normaalit vielä viime talvena ja esim. hölkkävauhti on tippunut mulla nyt 7,5 km:iin tunnissa kun se vielä aikaisemmin oli 10 km/h.:eek:

Mistä tämä voisi johtua ja onko mulla syytä huolestua?

Sykkeet oli mulla normaalit vielä viime talvena ja esim. hölkkävauhti on tippunut mulla nyt 7,5 km:iin tunnissa kun se vielä aikaisemmin oli 10 km/h.:eek:

Mistä tämä voisi johtua ja onko mulla syytä huolestua?

Määrittele "normaalit"?

Kerran olen huvikseni sykemittaria salilla pitänyt ja kutakuinkin tuollaisia lukemia sarjojen aikana (ja jälkeen) mittari näytti.

En tiedä kuinka rankkaa aerobista olet harrastanut aiemmin, mutta jos olet joka päivä kovia aerobisia treenejä tehnyt ja nyt vähentänyt niitä, niin luonnollista on, että aerobinen kunto heikkenee..

edit: ei mitään.. eiku joo.. Ymmärsin viestistäsi, että olet lähinnä ollut kova juoksemaan/muuta aerobista treeniä tehnyt paljon. Jolloin punttitreeni varmasti tuntuu oudolta ja vaikuttaa paljonkin aerobiseen kuntoon..

Nuo sykelukemat eivät itsessään kyllä kerro mistään huolestuttavasta, sillä ne mahtuvat aivan hyvin normaalin rajoihin. 165 keskisyke lenkillä ei tosin kuulosta kevyeltä. Miten leposykkeesi on muuttunut ja miten sykkeesi lenkeillä on muuttunut?

En ole aiemmin mittaillut leposykettä, mutta aamulla, kun olen kotona ja lähdössä vaikkapa juuri salille, jolloin olen jo pukenut mittarin päälle, syke on 100-110. Kävellessä taas olen huomannut, että ripeästi kävellessä syke voi nousta 145:een, kun vielä aiemmin sain hölkätä, jotta syke nousee yli 140:n.

Salitreeni on ollut mulla koko ajan mukana tämän neljä vuotta, joten se ei tunnu oudolta. Lisäksi ihmettelisin, miksei se ole vaikuttanut aerobiseen kuntoon sitten jo vaikka pari vuotta sitten. Juoksussa tulokset laski jo sinä aikana, kun treenasin vielä aerobista päivittäin vähintään tunnin. Tällöin aerobinen treeni oli tasapuolisesti spinningiä, juoksua, stepperiä, crossaria tai tanssia.

145 syke rivakasti kävellessä on kyllä melko kova hyväkuntoiselle ihmiselle, kun taas tuo 140 ylittäminen hölkkäämällä/juoksemalla kuulostaa normaalilta. Yksi mahdollisuus on, että olet kehittänyt itsellesi ylikunnon. Ylikunto voi kehittyä pitkänkin ajan kuluessa, eikä välttämättä ilmene vielä sen kaikkein rankimman harjoittelujakson aika. Onko ylikunto terminä tuttu ja tunnistatko muita oireita itsessäsi? Huolestumiseen ei olisi tällöin aihetta, mutta ongelmaan tulisi kyllä puuttua.

Ylikunto olisi hyvinkin mahdollinen, lisäksi näin omalla "taustallani" ajattelisin myös esim kilpirauhasen liikatoiminnan mahdollisuutta..

Ylikunto on tuttu vuoden takaa. Tällöin mulla oli pientä kuumetta (37,4) pari kuukautta putkeen. Kävin eri lääkäreillä hakemassa vastausta ja myös kilpirauhasarvot testattiin. Ne olivat kuitenkin normaalit ja lämpöilyn todettiin johtuvan ylikunnosta. Pidin silloin kaksi viikkoa täyttä paussia urheilusta, jonka jälkeen kuume oli pois ja veriarvot palanneet normaaleiksi.

Kuumeen lisäksi ehkä ainoina ylikuntoon liittyvinä oireina oli tuolloin vuosi sitten univaikeudet ja kova hikoilu. Tällä hetkellä ei ole kuumetta (lämpö noin37), mutta hikoilu on kovaa.Tosin kuuma ilma antaa siihenkin oman lisänsä. Nukkuminen on jo kauan ollut hiukan vaikeaa ja herään pari kertaa yössä. Päivisin olenkin sitten usein aika väsynyt. Toisaalta ylikuntoon usein liitetty ruokahaluttomuus ei vaivaa, vaan ennemmin päinvastoin :D

Eli onko tämän hetkisen olotilan ja sen vuoden takaisen ylikunnon välillä muuta eroa, kuin että nyt kuume puuttuu? Oireethan eivät välttämättä ole aina samat, eivätkä ne suinkaan esiinny kaikki yhtaikaa. Koska olet viimeksi pitänyt viikon tai kahden mittaisen tauon harjoittelusta, ja kuinka usein sinulla on treeniohjelmassasi kevyempiä viikkoja? Nythän ohjelmasi taisi olla kokonaisuutena kevyempi, mutta voiko harjoittelua vieläkään pitää palauttavana?

Muuta eroa vuoden takaiseen oloon ei ole kuin kuumeen puuttuminen. Olo on oikeastaan jo kauan ollut samanlainen eli en oikein tiedä, miltä "terveenä" kuuluisi tuntua.

Ennen tätä kolme viikkoa sitten startannutta järkevää treenausta tänä vuonna lepopäiviä on ollut alle kymmenen ja täyttä lepoviikkoa ei ole ollut sitten viime marraskuun. Vielä en ole miettinyt, miten uudessa ohjelmassa syklitän kevyet ja raskaat viikot, kun olen keskittynyt siihen, että ylipäätään maltan olla kaksi päivää viikossa tekemättä mitään ja pidän viikon kaksi aerobista maksimissaan tunnin mittaisina ja kohtuullisina muutenkin.

Niin ja modifiedille vielä: Vaikka myös minusta sitä 37 C:a voi pitää kohonneena lämpönä, niin sain kuulla aika paljon napinaa lääkereiltä jo siitä, että mun mielestä se 37,4 C ei ole normaali ruumiinlämpö. Yksi selitti, että "Joo, onhan se hiukan hassua, mutta keho voi joskus nostaa lämpöään ilman syytä. Kai se siitä sitten joskus laskee.":david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on samanlaisia oireita ollut ajoittain, ne eivät ole mitään vakavaa olleet(ainakaan vielä :koputtaapuuta:) mutta erittäin rasittavaa kun on niin friikki fiilis... ihan kuin olisi kuumeessa ja muutenkin kipeä mutta mitään oireita ei ole ja treenaamalla olo katoaa yleensä koko loppupäiväksikin!

Eli eikö se lämpö laskenut ylikunnon jälkeen alle 37C vai onko se taas nousussa? Tuollaisesta ylikunnosta ei 2vko levolla selviä millään. Ettei käy niin, että tulee pakollinen puolen vuoden paussi.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32460
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=19106
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=12856

Kyllä se laski, mutta en ole sen jälkeen hirveästi jaksanut lämpöä seurailla, kun tuli silloin niin nuivaa kommenttia siitä. En siis osaa sanoa, kuinka kauan lämpö on ollut taas koholla. Mittasin äskön ihan mielenkiinnosta tarkan lukeman ja nyt on 37,2 C.:(
YTHS:n ovea en haluaisi taas mennä kolkuttelemaan, kun tuntuu, että siellä ei treenaavia opiskelijoita oikein ymmärretä. Verikoetuloksia soittaessani sairaanhoitaja kysyi vakavissaan, että roinaankohan mä, kun arvot eivät olleet ihan normaalit.:jahas:

Leposyke? Lekuriin mielellään, mutta taukoa/KEVYTTÄ treeniä siihen asti, että lämpö laskee normaaliksi. Aamulämmön täytyy ehdottomasti olla < 37C.

Kun mittasin leposykkeen makuulla, se oli kolmen minuutin rentoutumisen aikana 65-70. Sitten, kun nousin pystyyn, niin syke nousi 104:ään. Tässä istuessani koneella syke on 79.

Ei se leposyke mikään mahdoton ole. Suurimmalla todennäköisyydellä se, että syke nousee noin helposti johtuu tuosta korkeasta lämmöstä mikä johtuu ylikunnosta tai sitten ei. Itselläkin flunssassa sydän hakkaa pienessäkin rasituksessa enemmän kuin normaalisti.

Mitä tehdään flussassa? Levätään, eikä treenata.

Eli paljonko sen lämmön tulisi normaalisti olla? Ruumiinlämpö on henkilökohtainen ominaisuus, eikä 37 astetta ole mitenkään epänormaali aikuisen ihmisen lämmöksi, eikä lääkäri välttämättä kiinnitä siihen siksi mitään huomiota. Normaalilämpö vaihtelee ihmisillä karkeasti ottaen 35,5-37,5 asteen välillä. Oleellista on tietää kuinka paljon lämpö on kohollaan normaaliin verrattuna. Oma normaalilämpöni on esimerkiksi 36,6 astetta, joten 37,2 olisi jo kuumeen puolella, mutta kaikkien kohdalla näin ei välttämättä ole.
Leposykekään ei kerro kamalasti mitään, sillä sehän voi vaihdella 40-80 (30-90) välillä helposti, tippuen urheilijoilla monasti alle tuon 40. Muutokset leposykkeessä sekä sykkeen palautumisessa rasituksen jälkeen kertovat huomattavasti enemmän.
Minäkin suosittelisin kyllä ottamaan yhteyttä urheilulääkäriin. Vaikka tuo tilanne ei mitenkään huolestuttavalta vaikutakaan, niin on siihen kuitenkin syytä puuttua. Lepo on erittäin tärkeä osa treenaamista ja puolen vuoden yhtämittainen treeniputki ilman kevennettyjä viikkoja saattaa hyvinkin olla syynä outoon sykkeeseen. Kuten modified kirjoittikin, on 2 viikkoa melko lyhyt treenitauko ylikunnon päästyä iskemään pahasti.

Edit: Jahas, kirjoittaessani olikin ilmestynyt uusia vastauksia puolin ja toisin. :) Mittaa leposyke aamulla herätessäsi, nouse seisomaan ja mittaa syke uudelleen minuutin seistyäsi. Lukeman ei pitäisi kohota yli kymmenellä. Jos se kuitenkin nousee, niin terveen kuntoilevan ihmisen kohdalla ensimmäinen ajatukseni olisi "ylikunto".

Eli jos lämpö on aamulla yli 37C niin ei mitään treeniä? Muistelisin, että mun normaali lämpö on ollut siinä 36,6 C:n mailla.
Flunssaa mulla ei ole vähään aikaan ollut, tai siis muita oireita kuin lämpö, joten voipi olla tuo ylikunto taas.
Jos nyt pidän kevyttä treeniä seuraavaksi niin mitä kevyt treeni tarkalleen tarkoittaa? Saako punttia tehdä ollenkaan ja kuinka monta täysin urheiluvapaata päivää tulee viikkoon? Vai olisiko hyvä pitää täyttä taukoa nyt alkuun?

Viimeksi muokattu:
Maallikkona sanon, että puolikuntoisena ei kannata treenata. Ei terveydellä kannata leikkiä. Voi saada vaikka sydänlihastulehduksen.

Kai voi käydä kävelemässä, mutta hengästyttävää liikuntaa en harrastaisi tai sitten totaalilepoa.

Viisaammat korjatkoon.

Maallikkona sanon, että puolikuntoisena ei kannata treenata. Ei terveydellä kannata leikkiä. Voi saada vaikka sydänlihastulehduksen.

Kai voi käydä kävelemässä, mutta hengästyttävää liikuntaa en harrastaisi tai sitten totaalilepoa.

Viisaammat korjatkoon.

Näinhän se on. Ja toivottavasti opin sen edes näin kantapään kautta.

Aamulla syke oli 60 heti, kun heräsin ja minuutti siitä, kun nousin seisomaan, 95, joten ero on kirkkaasti yli kymmenen. Pidän nyt alkuun ainakin täyttä taukoa treeneistä ja katson sitten, miltä tuntuu.

Kiitos asiantuntevista neuvoista!
b020.gif

Suositut

Back
Ylös Bottom