Sykemittarit: Kokemuksia? Sisältää myös avautumista Suunnon mittarista.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cipe
  • Aloitettu Aloitettu
Moro,

Ostin viime talvena Pakkiksen porukan kanssa Suunnon T3:n. Alkuun olin erittäin tyytyväinen tuotteeseen. Olin kirjaaimellisesti aivan täpinöissä kyseisestä vehkeestä. Nostin alkuperäiseksi asettamani aktiivisuusluokan nelosesta seiskaan. Kesällä mittari päivittyi vielä lisäksi GPS Pod:lla.

GPS Pod:n saatuani alkoi mittari aiheuttamaan ensimmäisen kerran kevyttä ärtymystä. GPS Pod:n toiminta on vähän niin ja näin. Satelliittilinkin luominen kestää pahimmilaan liki vartin (liikkeessä vielä pidempään) ja lenkkipoluilla/ metsän reunustamilla kävelyteillä GPS -vastaanotin on enemmän katveessa kuin yhteydessä, noin karrikoidusti ilmaistuna.

Patterita kello, sykevyö ja Podi tuntuu imailevan oikeen huolella. Sykevyöhön oon vaihtanut pariston varmaan kolme kertaa, kelloon kahdesti ja Podiin ainakin neljä kertaa.

Syksyllä dieetin edetessä alkoi sitten sykemittarin ongelmat. Sykkeen mittaaminen ei oikeen enää tahtonut onnistua. Kovemmat sykevaihtelut jäi usein mittarilta kokonaan pimentoon. Lisäksi mittarilla oli aivan suunnattomia ongelmia laskea liikuntasuorituksen kalorimäärää. Muutaman kerran havahdoin lenkillä tilanteeseen jossa mittari ilmoitti kymmenen minuutin hölkän jälkeen kokonaiskalorikulutukseksi <10 Kcal.

Tällä hetkellä mittari ei toimi käytännössä katsoen ollenkaan. Esimerkkinä vaikkapa lenkki jonka alkuun kävelen kevyesti 10min. Mittari mitaa kävelyn aikaisen sykeen ihan ok (?!??), mutta siirtyessäni juoksuun jämähtää mittari kävelyn viimeisille sykelukemille. Alkuun tämä ongelma poistui painamalla sykevyötä kevyesti kädellä rintaa, mutta nykyään ei kyseinen temppu toimi enää lainkaan. Usein n. 15min lenkkeilyn jälkeen mittari kuitenkin kerää itsensä ja nostaa sykkeet.. Mittarin päästessä vauhtiin, sitä ei sitten pysäytä enää mikään. Oon nyt viimeisen parin lenkin aikana hölkännyt itseni uusille maksimisykkeille. Mittarin mukaan kevyt hölkkä nostaa sykeen aina vajaseen pariin sataan.

Mä oon niin kypsä tohon mittariin. Huoltoon sen vois toki lähettää.. Jos jaksais yhtään kiinnostaa. Musta ton sykemittarin suurin ongelma on toi "kovasta" materiaalista valmistettu sykevyö.

Nyt pari kyssäriä..

- Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa Suunnon mittarin kanssa?
- Onko Suunnolta saatavana Polar henkistä sykevyötä (kankaista)?

Sitten suositukset.. Mitä mittaria suosittelisitte hommattavaksi?

Kriteerit:

- Erilainen sykevyö kuin Suunnolla (mallia Polar)
- GPS (voi olla myös optiona ostettava lisälaite)
- GPS Podin olkavarsikiinnityksen soisin olevan myös miesten käteen sopiva.

Mittaria käyttää ihan perus kuntoilija, eli mitään HC mittaria ei välttämättä tarvita. Ominaisuuksiltaa T3:n on ollu minulle ihan riittävä. Tarvittavat ominaisuudet on tällä hetkellä vaan hivenen jäässä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
T3 on penaalista, mulla toimi luotettavasti se 4 kk, pitäs itsekin lähettää se takuuseen. Tosin en ole jaksanut, kun on hyvin toimiva Polar. Mulla se näyttelee vähän väliä päin persettä esim. syke 60, vaikka pitäs olla mäkiajossa 150-170.
Fillari-lehden forumilla oli juttua jostain T3:n "tyyppiviasta".

Mulla on tuo T3+GPS Pod ja ei ole toistaiseksi kuin positiivista kokemusta. Olen käyttänyt aktiivisesti liikunnassa tuota mittaria elokuusta lähtien, eli keskimäärin 3 kertaa viikossa. Toistaiseksi olen säästynyt pattereiden vaihdolta niin sykevyön kuin kellonkin osalta.

GPS podiin olen joutunut kerran vaihtamaan paristot. Sen käyttö on kuitenkin näin talviaikana huomattavasti vähäisempää.

GPS pod kestää aikansa kun löytää satelliitit, mutta ulkona kun sen kytkee päälle niin menee minuutista viiteen, että on löytänyt.

Kalorilukemat on toistaiseksi pitänyt paikkaansa, ettei olisi sykevyössä vikaa -> ei mittaa sykettä -> kellopuoli ei osaa laskea? Kuulostaa ainakin järjettömiltä lukemilta ja patterinvaihtomääriltä.

Kankaisia sykevöitä taitaa olla ainakin polarilla. Ainakin jotain semmosta käytin firman kuntoprojektin mittauksissa. Onhan tuo suunnon kuminen lätkä vähän naalista ja itse olen ainakin sen huomannut, että jos on Hasselhoffit vähänkin pidemmät, niin saattaa takuta, eli vaatii etumuksen lyhentelemistä/trimmaamista, mutta se nyt on yleisen siisteydenkin takia joskus parempi jos omaa tämmöisen karvankasvun kuin minulla on :D

Eli siis 7kk aktiivista käyttöä ja toistaiseksi toiminut hyvin *koputtaa puuta, niin perkeleesti*. Tänään ostin juoksulenkkarit joten lähipäivinä nähdään mitenkä tuo jatkossa toimii..

Terveisin,
Toistaiseksi ainakin tyytyväinen T3 omistaja :)

mulla on se suunnon T6 malli ja toimi alkuun niin hyvin ettei mitään järkeä. mukana paketissa se foot pod. mutta sitten jostain syystä se ei enää pysty siirtämään sitä lokia koneelle joten se analysointi nyt sitten jää tyystin. se ilmoittaa vaan jostain virheestä ja mulla on niin sanotusti palanut kääpä sen suhteen etten ole viitsinyt sitä alkaa sen kummemmin selvittämään. asensin softan uusiksi mutta ei auttanut sekään...

Miullakin toistaiseksi hyviä kokemuksia teekolmosesta ja GPS Podista, mutta olen tikkana takuun kanssa jos tulee tarvetta valittaa.

Foot podista se kiinnikehommeli halkipoikki, PC Podin kanssa yhteysongelmia VITUSTI, sykevyöstä kiinnikkeet halkipoikki, jotain omituisuutta välillä itse mittarissa (olikohan taustavalon kanssa, se välkkyi tms...), ja käyttöliittymä on IMO huono. T4 kyseessä.

Kaikki nuo viat meni toki takuuseen, mutta seuraavaksi Polar...

Ihme homma tollaset ongelmat? Mulla ollut T6 ja GPS pod käytössä 8/2007 alkaen, olen ollut tyytyväinen. GPS nappaa sateliitin kiinni yleensä minuutissa (jos seisoo paikallaan), liikkeessä kestää pitempään. Normaalisti laitan GPS päälle ja nysvään sen jälkeen lenkkareita, yms. kuntoon....tänä aikana yhteys on muodostunut. Gps antaa pääsääntöisesti ihan oikeita lukemia, pientä heittoa saattaa olla mutta ei mitään suurta (+-20 m/km). Sykevyö on hieman "kolho", mutta toiminut hyvin ja pysynyt paikallaan (ehjänä) tiukemmassakin väännössä, esim. jääkiekkossa. Suunnon käyttöliittymä PC:llä on toiminut ihan OK, vaikka onkin hieman "kökkö". Hommasin Firtsbeat ATHLETEn, jossa toiminta ehkä hieman parempaa ja softat täydentävät nyt toisiaan hyvin. Paristoja en ole vaihtanut kelloon ja sykevyöhön kertaankaan, GPS podissa käytän ladattavia akkuja. Eikä noi ole missään hyllynreunalla pölyttymässä, käytän aina reenatessa (paitsi uidessa/sukeltaessa, enkä myöskään punttisalilla) = 5-10 t viikossa. Eli mulla on toiminut kuin junan vessa, ei ongelmia!

Kokemukset T3:sta aika samanlaiset kuin Cipellä.

Mittari reilun vuoden ikäinen ja vetää pattereita kuin änkkäri ehramia. Nykyään hankaluuksia myös sykkeen löytämisessä ja mittaamisessa.
Emäntä tosin epäili että olen lihonut niin paljon, ettei anturi löydä sykettä vaan luulee minua kuolleeksi valaaksi.

Liikuntasuoritusten GPS monitorointiin en voi kuin lämpimästi suositella Nokian S60 luureissa toimivaa Sports Tracker softaa ja nettipalvelua. Samalla voi sitten puhelimella kuunnella musiikkia lenkillä ja luurin GPS:ää voi vaikka ulkomaanreissuilla käyttää navigointiin. Vaikka puhelimissa alkaa olla GPS sisälläkin käyttäisin silti bluetooth GPS mokkulaa paremman tarkkuuden takia. Mikä vaan Sirf III sirulla varustettu on hyvä, Noksulla tää tarkoittaa LD-4W moduulia.

Sports Tracker osaa myös laskea askelia puhelimen kiihtyvyysanturilla. Käyttöliittymän perusteella se osaa myös tallentaa pulssin erillisestä bluetooth pulssimittarista, mutta tällaisista minulla ei ole kokemusta.

Suunnon laitteista ei ole kokemuksia. Ensin oli Polarin S610 malli ja se toimi ihan hyvin. Pidin sitä noin kolme ja puoli vuotta. Ranneke tuntu olevan vähän hapero, koska se hajos aika pian. Itse sykkeenmittaus ja muut toiminnot pelasivat moitteetta. Nyt vaihdoin Polarin uuden RS200 sd:n ja kerran vasta kokeillu sitä lenkillä. Hyvin tuntu toimivan ja nopeus/matkanäyttö tuntui ihan uskottavalta.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin eikös Suuntoihin tule teknikkaa sykkeenmittauksen osalta Polareista?

polar 625X. En tiedä miksi joku muu pitäisi olla. Tässä on minun tarpeisiin kaikki. Jouksu nopeudet, matkat, korkeuserot ja jne..

Liikuntasuoritusten GPS monitorointiin en voi kuin lämpimästi suositella Nokian S60 luureissa toimivaa Sports Tracker softaa ja nettipalvelua. Samalla voi sitten puhelimella kuunnella musiikkia lenkillä ja luurin GPS:ää voi vaikka ulkomaanreissuilla käyttää navigointiin. Vaikka puhelimissa alkaa olla GPS sisälläkin käyttäisin silti bluetooth GPS mokkulaa paremman tarkkuuden takia. Mikä vaan Sirf III sirulla varustettu on hyvä, Noksulla tää tarkoittaa LD-4W moduulia.

Sports Tracker osaa myös laskea askelia puhelimen kiihtyvyysanturilla. Käyttöliittymän perusteella se osaa myös tallentaa pulssin erillisestä bluetooth pulssimittarista, mutta tällaisista minulla ei ole kokemusta.

no tuo sirfIII on jo jotain huomattavasti enemmän kuin ylireagointia varsinkin jos liikkuu jalan. aivan liian herkkä vehjes, tosin uusimmassa sportstrackerissa löytyy noiden gps-sijaintien filtteröinti. jos moista ominaisuutta ei ole niin jalkailukäyttöön kannattaa hommata jotain ihan muuta.

itellä sirfIII - sirulla oleva bt-gps ja esim pyöräilyn jälkeen työpaikan pihassa ollessa vehje väitti että kävin 3 sekunnissa parin kilsan päässä kääntymässä :)

Onko kellään kokemusta FWRD:n mittareista?

Vaihtoehtoina olis W600 tai sitten toi mun Noksu ja B600 yhdessä.. W600 ja B600 -mallit sisältää mun käsityksen mukaan akkulaturit ja tekstiilisen sykevyön.

Onko noista mihinkään? Kevään kampanjahinta vaikuttaa mun silmään ihan pystyvältä.

no tuo sirfIII on jo jotain huomattavasti enemmän kuin ylireagointia varsinkin jos liikkuu jalan. aivan liian herkkä vehjes, tosin uusimmassa sportstrackerissa löytyy noiden gps-sijaintien filtteröinti. jos moista ominaisuutta ei ole niin jalkailukäyttöön kannattaa hommata jotain ihan muuta.

itellä sirfIII - sirulla oleva bt-gps ja esim pyöräilyn jälkeen työpaikan pihassa ollessa vehje väitti että kävin 3 sekunnissa parin kilsan päässä kääntymässä :)

Taitaa olla sellainen ominaisuus kuin static navigation. Tarkoitettu siihen, että pienet nopeuden muutokset suodattuu autolla ajaessa pois, mikä taasen haittaa kävely-/pyöräily-käyttöä. Saa ilmeisesti suurimmasta osasta pois ohjelmallisesti.

T3 löytyy ja käyttöä 2-3 kertaa viikossa tunnin verran. Kohta ollut melkein vuoden ja yhden kerran olen kellosta vaihtanut patterin. Vyöstä en kertaakaan. Mitään ongelmia ei ole ollut.

T3 löytyy täältä. ostettu 6.7.07 ja ainakin vielä toimii ihan moitteettomasti. Talvella tulee harvemmin käytettyä sykkeen mittausta, mutta kesällä joka arkipäivä työmatkoja taittessa käytän. Ite aina kastelen sen pannan, ennenkuin lämäsen sen iholle kiinni. Käytön jälkeen huuhtelen ja kuivaan.

SIRF III:n etuna on huomattavan nopea signaalin haku. Mulla ei ole tuosta Suunnon podista kokemusta, mutta tässä ketjussa vaan oli valitusta, että satelliittien haku vie minuutteja. Omalla combolla (N81 ja LD-4W) tähän menee 10-20 sekuntia (ei A-GPS:ää).

Tässä esimerkki yhdestä duunimatkasta fillarilla. Jos zoomaa tarpeeksi lähelle niin filtteröinnin vaikutuksen näkee hyvin.

nostetaan kun en uutta trediä viitti alottaa.

suositeltaa sykemittaria.

kriteerit:

-kertoo kulutuksen
-mittaa keskisykkeen
-saa säädettyä sykealueen hälytyksillä
-varmatoiminen
-näyttää harjoitteen keston

muuta en nyt keksi. eli aika perus mittaria hakemassa. tekeekö noilla kunnon määrittämis yms jutuilla mitään noissa mittareissa. voishan siinä joku sellanenkin olla jos hinta ei pompsahda kauheesti.

no hei yrittäkää pikkasen ;)

palstan aerobistist (dymond ja muut) auttakaa nyt jotenkin. oon miettiny suunnon T3:sta. mutta se suuri kysymys: suunto vai polar?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom