sykemittari?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja werneri
  • Aloitettu Aloitettu
Aikeissa hankkia moista vekotinta, tarve lähinnä aerobiseen liikuntaan kerran-pari viikossa puntin lisäksi. Onko ajatuksia/kokemuksia hinta-laatu - suhteiltaan hyvistä mittareista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heippa!
Mulla on Polarin F 6. Se kai toisiks halvin malli (110€) jotain toimintoja on mitä en oo käyttäny koskaan. Eli en oo kunnolla ehkä tutustunut "kellooni". Käytän sitä joka päivä myös kellona kun se ei oo yhtään ruman näkönen!! Mulla on ollu sykemittari n.1,5 v. ja nyt en vois kuvitellakkaan olevani ilman sitä! En tiä sen tarpeellisuudesta mut lähinnä sellanen tottumis kysymys..

Eli mun sykemittari näyttää reeniin menneen ajan kalorin kulutuksen ja sit syke alueet eli minkä verran on menny kevyellä tai korkeella sykkeellä. Viikon jälkeen se näyttää koko viikon reeni saldon..

Mä ainakin luotan Polariin vaikkei muista merkeistä ookkaan kokemuksia!
Mun mielestä mun mittari on ainakin hintansa väärrtti. Tykkään!!

http://www.polar.fi/polar/channels/fin/segments/Fitness/F6.html

Olisin laittanut YV:tä, mutta sulle ei voinutkaan. Kun ajattelin vain, että kuinka stärän vehkeen haluaisit hankkia?

Mulla olisi myytävänä ihan simppeli, käyttämätön Pulse Sonic -sykemittari rannevastaanottimella ja sykevyöllä, mukana myös askelmittari. (Myyn sen, sillä omistan jo sykemittarin ja itseasiassa myös askelmittarin.)

Sykemittarin erilaisina toimintoina sykkeenmittauksen lisäksi digitaalinen kellonäyttö (päivämäärä- ja kellonaikatoiminto), enimmäissyke & keskimääräissyke, sekuntikello sekä hälytys. Ohjevihkonen mukana.

Sen saisi halvalla (plus postikulut), kun itseläni ei ole sille käyttöä.:rolleyes:

Itellä on Polar RS100 mikä tuli ostettua tuossa alkukeväästä. Kivasti on toiminut ja tuo lenkkeilyyn vähän lisää hohtoa kun on jotain elektroniikkaa millä leikkiä siinä juoksun ohessa.

Hetkeen ei tosin ole päässyt käyttämään kun ensin polvi ja nyt jalkapöytä tohjona ja sekös ...tuttaa mutta kohta taas lenkkipoluille sykkimään. Vielä ei ole moitteen sijaa löytynyt ja hintaa oli se 110 €.

Tuossa vielä linkki tuotesivulle: http://www.polar.fi/polar/channels/fin/segments/Running/RS100.html

Polarin s610i hyvin on pelittänyt, kun muistaa pestä silloin tällöin. Jos nyt jotain "kaipaa" niin matka/nopeus olisi kiva tietää, mut ei ne kuntoilijalle niin tärkeitä ole kuitenkaan. Varmaan noita parempiakin mittareita saa suht edullisesti käytettynä kun jengi ostelee nykyään gps mittareita

nöyrimmät kiitokset

Kiitokset kommenteista ja tarjouksista. Homma hoidossa, kotimaisuus kunniaan eli Polarin mittariin taidan päätyä vakaan harkinnan jälkeen. Huomenna kauppaan!

Polarit on hyviä, itselläkin on ollut vanha Polar Sport Tester jo vuodesta 1991 lähtien ja pelaa edelleen kuin unelma. MuttaMutta, vaikka "natsi-siwan" eli Lidlin tuotteista ollaan montaa mieltä, niin sieltä vuosi sitten ostamani 19,90 mittari on ollut todellinen löytö, monipuolinen, helppo käyttää ja kestänytkin hyvin. Näytti vaan olevan ko. firman tarjouslehdessä noita mittareita tulossa myyntiin 7.8 http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20060807.p.Sykemittari . Itse ainakin haen muutaman kappaleen ihan tulevaisuuden varalle, hinta on niin halpa että ei haittaa vaikka hajoaa/pöllitään/katoaa/yms. Ja 3 vuoden takuulla!

Tässäpä voinkin kysyä mieltä askarruttavaa asiaa. Ostin jonkun aikaa sitten Polar F11-mittarin vanhan M51:n tilalle. Tuo uusi mittari näyttää huomattavasti korkeampia kalorilukemia kuin vanha mittari, vaikka tiedän liikkuvani aika lailla samalla intensiteetillä. Tuntuu suht hullulta, että aerobic-tunti polttaisi 850kcal... :eek: Veikkaisin, että heitto todellisuuteen verrattuna on n. 20%. Tosin tällä hetkellä voisi olettaa, etten kuluta yhtään mitään koska dieetti etenee +-0 jopa yli 7000 miinuksilla.

Tietääkö kukaan, miten tuo laskee noita kaloreita? Laskeeko se peruskulutuksen siihen mukaan vai ei?

Sillä ei varmaan pitäisi olla merkitystä mitä sykemittari näyttää energiankulutukseksi. Se on niin ylimalkainen arvaus, että ihmetellä pitää, jos joku sitä katsoo edes pelkästä mielenkiinnosta.

Moi

Käsittääkseni laskentaan käytetään ikää,painoa ja sykettä. En tiedä sitten laskeeko se jotain rasvaprosenttiarvausta tuon painon ja pituuden suhteen.

Kieltämättä ensimmäinen käyttökerta oli melko mielenkiintoinen, olin tietenkin naputellut kohdalle ne Settings->User arvot ja ajattelin, että homma jees, nyt lenkille. 200 metrin jälkeen alkoi armoton piipitys. Koirakin melkeen säikähti, että mitä nyt... "Pienen" säätötuokion(tm) jälkeen sain masiinan vaiennettua.

Katselin juuri, että esim 40 minuutin lenkillä keskisykkeellä 145 olisi mennyt 487 kcal. Onkohan tuo järkevä lukema?

Kerran aloitti sykkeen ottamisen vasta n. 3 minuutin jälkeen. Luultavasti johtui siitä, että iho oli niin kuiva siinä vaiheessa.

F11 on kyllä designiltaan hyvä, sopivan kokoinen ja kevyt.

"Ostin jonkun aikaa sitten Polar F11-mittarin vanhan M51:n tilalle. Tuo uusi mittari näyttää huomattavasti korkeampia kalorilukemia kuin vanha mittari"

Tein saman havainnon, kun pari vuotta sitten vaihdoin M52:n silloiseen "juoksumittariin" eli S625:een: uusi mittari näytti rutkasti suurempia kulutuslukemia.

En tiedä laskevatko jotkut mittarit mukaan peruskulutuksen ja toiset eivät, mutta jotenkin olettaisin, että laskusysteemi olisi kaikissa Polareissa sama. Ts. erot lukemissa tulevat siis muita peruja.

Kopsaan tuohon alle vastauksen, jonka joskus talvella kirjoitin Juoksija-lehden keskustelupalstalle, jossa puheena oli 625:n näyttämät kalorit. M51- ja M52-mittarithan vastaavat toisiaan eikä F11 varmaan 625:sta kauas nakkaa, noin perusominaisuuksiltaan. Vastauksella on pituutta ja siinä on paljon perusasiaa, mutta en valitettavasti ehdi sitä nyt sen kummemmin editoida. Ehkä sama keino - aktiivisuustason laskeminen alemmas - auttaa kuitenkin suakin korjaamaan kulutuslukemia oikeammiksi. :)

"Sykemittareiden antamat kulutuslukemat ovat arvioita ja tarkimman arvion omasta kulutuksestaan löytää vain tarkkailemalla pidemmän aikavälin syömisiä, kulutusta ja painoa.

Seuraavassa puhun Polarin mittareista, sillä muista minulla ei ole kokemusta. Yleinen kulutuslaskennan periaate pätenee muihinkin.

Mittarihan laskee kulutuksen kullekin käyttäjälle, ts. huomioi tämän iän, sukupuolen, pituuden, painon, kuntoindeksin ja aktiivisuustason - sekä tietysti harjoituksen keston ja sykkeen sen aikana. Noista käyttäjän ominaisuuksista miessukupuoli, paino ja kuntoindeksi kasvattavat harjoituksessa kulutettujen kaloreiden määrää. Olennainen kulutukseen vaikuttava muuttuja on myös kuntoindeksi, joka saadaan mittarin "kuntotestissä". Valittu aktiivisuustaso sen sijaan vaikuttaa kulutuslukemaan vain kuntoindeksin kautta. Ts. jos teet kuntotestin aktiivisuustasolla Middle, on indeksi pienempi kuin aktiivisuustasolla High. Mutta jos muutat pelkästään aktiivisuustasoa ja annat aikaisemmin tallennetun kuntoindeksin olla, eivät kulutuslukemat muutu.

Eri mittarimalleissa on tietysti eroja sen suhteen,miten tarkasti ne harjoituksen aikaiset syketiedot kirjaavat. Esimerkiksi M52 kirjaa vain keskisykkeen, kun S625X näyttää myös mm. maksimisykkeen ja sen, minkä verran harjoituksesta on milläkin sykealueilla liikuttu. Kuntoindeksi taitaa olla nykyään jo melko monissa Polarin mittareissa. Oltiin sen tarkkuudesta sitten mitä mieltä tahansa, se siis vaikuttaa kulutuslukemiin.

Erilainen mittaus- ja tallennustarkkuus lienee yksi syy siihen, että Polarin mittarit antavat erilaisia kulutuslukemia. Kaikkea se tuskin selittää - siihen tulokseen tulin, kun itse testasin noin puolitoista vuotta sitten kahta mittariani, vanhaa M52:ta ja uutta S625X.ää.

Polkaisin cross trainerilla kevyen aerobisen treenin niin, että käytössäni oli molemmat vastaanottimet. Molemmissa mitat, ikä ja aktiivisuustaso (158/48, 31,High) olivat samat, vain kuntoindeksi poikkesi pykälän verran (M52:ssa vanha lukema 54, S625X:ssä tuoreempi 53).

Vajaan 50 minuutin treenin aikana sykelukemat pysyivät kutakuinkin samoissa, ja keskisyke oli molempien mukaan sama, 141. Sen sijaan kulutuslukemissa oli melkoinen ero: siinä missä uusi lupasi 368 kalorin palaneen, näytti vanhempi vain 251 kaloria. Muistaakseni Polar Precision Performance -ohjelma korjasi vielä tuota 625:n kulutuslukemaa suuremmaksi. Minusta ero kahden mittarin tuloksissa on merkittävä, kun ottaa huomioon, että faktat/asetukset olivat samat.

Polar itse antaa melko ympäripyöreät ohjeet siihen, mikä aktiivisuustaso tulisi valita. Esimerkiksi minun liikuntamäärilläni taso olisi Polarin ohjeiden mukaan vähintään High, monina viikkoina kevyesti jopa Top. Nykyään juoksumittarissani on Middle-tasolla laskettu kuntoindeksi. Jos nyt tekisin tuon saman testiharjoituksen, sijoittuisi kulutuslukema jonnekin noiden edellisten lukujen välimaastoon. Kokemuksen perusteella arvioin, että nykyasetuksilla mittari antaa kulutustani parhaiten vastaavat (siis pienemmät) luvut, vaikkei minulle niillä loppujen lopuksi olekaan suurta väliä. Tietääkseni moni muukin käyttäjä on päätynyt siihen, että mittarin laskemat kulutuslukemat ovat aivan liian suuret, ellei aktiivisuustasoa säädä kuntotestiä tehdessä alemmalle tasolle."

Tietääkö kukaan, miten tuo laskee noita kaloreita? Laskeeko se peruskulutuksen siihen mukaan vai ei?

Mulla on myös toi Polarin RS100, joka laskee kaloreiden lisäksi poltetun rasvan osuuden. Uskoakseni tuo kalorilaskuri perustuu niihin lukemiin, jotka mittariin on syötetty, eli henkilön painoon, pituuteen ja aerobiseen sykelueeseen. En siis usko, että tuo kalorimäärän, jota se näyttää, on todellinen, vaan perustuu jonkinlaiseen standardiin. Taitaa olla vähän sama juttu kuin noissa sykemittarin automaattisesti laskemissa aerobisen sykkeen alueissa ja maksimisykkeissä, eli jonkun kohdalla voi pitää paikkansa, mutta esim. mun kohdalla ei, koska mulla on luonnostaa paljon kovemmat sykkeet ja maksimisykekin menee jossain kahdensadan päälle.

On tuo RS100 muuten hinta-laatu-suhteeltaan todella hyvä mittari, erityisesti tykkään ulkonäöstä, näppäinlukosta + siitä, että se näyttää maksimisykkeen ja sillä voi ottaa kierrosaikoja. Hyvä on myös koodaus, jos harrastaa esim. tapahtumajuoksua tai vastaavaa, niin ei ota häiriötä muiden mittareista.

Liikkujan ravitsemus teoriasta käytäntöön -kirja (Borg, Fogelholm, Hiilloskorpi; 2005) sanoo näin: "Polar Electro Oy on kehittänyt mittariinsa energiankulutuksen laskentayhtälön, joka perustuu suuren tutkimusjoukon perusteella laadittuihin sykkeen ja hapenkulutuksen välitiin regressioyhtälöihin. Laskentayhtälössä käytetään syketiedon lisäksi energiankulutuksen arvioon merkitsevästi vaikuttavia henkilökohtaisia tietoja: sukupuolta ja kehon painoa" .."Uusimmissa painonhalintamittareissa on toiminto, jolla arvioidaan energiankulutusta lepotilasta maksimaaliseen kuormitukseen asti. Mittarin avulla voidaan siis arvioida koko valveillaoloajan energiankulutuksen määrää. Tuotteesta ei toistaiseksi ole olemassa toiminnon luotettavuutta osoittavia tutkimusviitteitä."

-> Osa mittareista siis kertoo energiankulutuslaskelmissa pelkän liikunnassa kulutetun energian ja osa ottaa mukaan myös peruskulutuksen.

.."Sykemittariin perustuva energiankulutuksen arvio toimii parhaiten yksittäisissä liikunta- ja työsuorituksissa, silloin kun lihastyö on dynaamista ja kun syke on yli 100 lyöntiä minuutissa. Tällöin sykkeen ja hapenkulutuksen välinen yhteys on lineaarinen." .."Osassa mittareiden malleista energiankulutuksen laskenta alkaa kun syke on >90 ja osassa sykkeen kivutessa >100 lyöntiin minuutissa." .."Tällä hetkellä samankin valmistajan mittareissa on erilaisia energiankulutuksen laskentayhtälöitä, joten sama henkilö voi saada eri mittareilla erilaisia energiankulutuksen arvioita täysin samankaltaisista liikuntasuorituksista."

Oman S610i -mittarini ohjekirjassa kerrotaan, että "Saadaksesi mahdollisimman tarkan tuloksen OwnCal -toiminnolla, päivitä VO2max ja HRmax-p -asetukset kliinisesti testatuilla arvoilla. Jos et tiedä näitä arvoja, tee Polar-kuntotesti ja päivitä HRmax-p ja OwnIndex -lukemasi, jotta OwnCal -toiminto antaa ajan tasalla olevaa tietoa."

-> Osa mittareista siis ilmeisesti käyttää laskentayhtälössä myös muuta tietoa kuin paino, sukupuoli ja syke.

Kiitokset kommenteista ja tarjouksista. Homma hoidossa, kotimaisuus kunniaan eli Polarin mittariin taidan päätyä vakaan harkinnan jälkeen. Huomenna kauppaan!

Vanha mittari joka ostettu pari vuotta sitten oli Suomessa valmistettu, mutta kuukausi sitten tilasin Polarin 625X jenkeistä ja se oli made in china.

Oma Polarin RS200:n takana lukee myös made in China.

Mittari on muuten toiminut kuin unelma, mitä nyt kerran kesken lenkin sekosi ja sammui koko vehje. Olin jo lähettämässä huoltoon kunnes sain vinkin, että resetoimalla värkin saa taas henkiin.

Mukana tuli myös foot-pod, jota en tosin ole kokeillutkaan ku jalat eivät sitten tykänneetkään mun juoksuinnostuksesta. Viime lenkki jäi 5:n kilsan pituiseksi, jonka jälkeen kipeä vasen polvi (ns. juoksijan polvi) haittasi jopa kävelyä parin seuraavan päivän ajan. No, tulee sitten käytettyä mittaria lähinnä hiihtäessä, pyöräillessä ja rullaluistellessa. Hieman tuppaa antamaan korkeita kulutusarvoja, kun mitään tarkkaa kalibrointia en ole tehnyt.

Tähän vanhaan ketjuun varmaan voi kysyä, kun en muutakaan ketjua koskien sykemittareita löytänyt.
Eli kun nuissa lenkeissä tuntuisi tärkeää olevan oikea syke niin mistä kannattaisi tilata sykemittari?

Mittari saisi olla mahdollisen halpa, mitään muuta ei mittarissa tarvtse oll kun se sykkeen mittaus.

Itsellä löytyy ainakin tollanen Polarin perusmittari, Intersportissa taisi olla 60e ja hyvin toiminut. Citymarketissa näin Karhun sykemittarin jollain ~45:llä eurolla, mutten osaa sanoa laadusta.

Suositut

Back
Ylös Bottom