Sykemittari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: ⌚🔥 SYKEMITTARI 🔥⌚

Meta description: Tarkkuutta treeniin, dataa palautumiseen ja sykelukemat jotka kertovat totuuden – pysy kartalla jokaisella askeleella.

Tämmöistä ketjua yritin etsiä vaan en löytänyt kun on vaimokkeen kanssa käynyt keskustelu kuumana viime aikoina aiheesta. Tuo Polarin LOOP on ollut mulla käytössä nyt muutaman viikon ja kirjoittelin siitä tarinaa blogiini jos siitä on jollekin apua asiaa pähkäillessä. :)
Erityisen kiva olisi kuulla jos jollain on käyttökokemuksia noista Polarin paremman pään juoksutietokoneista RS800cx:stä tai RCX5:stä? :)

LOOP juttu löytyy täältä
Karvala: Polarin uusi LOOP, eli mikä se oikein on?

Itselläni on RCX5, käytän salilla, joustessa, pyöräillessä, rullaluistellessa ja hiihtäessä. GPS anturi kaikissa muissa paitsi salilla mukana.
Todella tyytyväinen olen, mittaa sykkeet hyvin, harjoituksen rasittavuuden, jopa korkeuserot googlen karttapalvelun avulla, GPS-anturi erillisenä käteen viritettävänä palikkana ei varmasti ole kaikkien mieleen, mutta sillä saadaan hyvä akkukesto ja se tärkein, eli tarkkuus on todella hyvä, ei hypi kuten puhelimen gps taskussa ollessaan - kuitenkin loppupelissä pieni vaiva virittää paikoilleen olkavarteen.
Ainoa miinus on tietysti hinta, laite on kallis.

Tuolla DC raimakerilla on tosiaan hyvät arvostelut ja testit melkein kaikista mittareista, joita on saatavilla.

Itsellä ei ole kokemusta noista Polarin mittareista. Olen käyttänyt juostessa ja pyöräillessä vain Garminin vanhempia laitteita 210 ja 610, joissa on integroitu GPS. Molempien kanssa on kipaistu yksi maraton. Sitä treenausta varten aikanaan hankin, jotta voi seurata juoksunopeutta. Salilla en ole noita käyttänyt, kun ovat jotenkin paksuja ja kömpelöitä ranteessa.

Tuo LOOP vaikuttaa mielenkiintoiselta tuotteelta. Enää ei oikein tule juoksulenkeillä käytyä, niin kalorikulutus kiinnostaa enemmän.

Jep, täytyypä ryhtyä tuota sateentekijää seuraamaan :) . Itellä vähän sama tilanne, että juoksut alkaa olemaan juostu niin tuo LOOP soveltuu mulle paljon paremmin. Mä päädyin sitten ostamaan vaimokkeelle FT60:n. Yllättävän pieniä itseasiassa nuo erot mittarien välillä. Tässä tapauksessa valinnan ratkaisi niinkin tekninen kriteeri kuin toivottu väri ja hieman fiksumpana kriteerinä yhteensopivuus vanhan mittarin GPS pulikan kanssa. Muuten olisi todennäköisesti valinta ollut RCX3 (naisten malli), ihan sen takia ettei ole niin kolho.

Kävin ostamassa LOOPin ja katsotaan miltä se vaikuttaa viikon parin jälkeen. Vähän hirvitti alkaa leikkeleen tuota ranneketta ja hieman löysälle piti jättää ettei tule ylläreitä. Ihan siistin näköinen omaan silmään. Kuulemma pystyy käyttään useampaakin eri blue tooth sykevyötä kuin polarin omaa, kersat ovat piilottaneet sportstrackerin pulikan niin ei pääse testaan sattuisiko toimimaan sen kanssa... Mietin ensin tavallista sykemittaria mutta en halua koko aikaa mennä vyön kanssa jolloin normisykemittareilla adidasta lukuunottamatta ei tee mitään kuin kellona. Ja adidaksen sykemittari oli tähän hätään liian kallis..

Mietin ensin tavallista sykemittaria mutta en halua koko aikaa mennä vyön kanssa jolloin normisykemittareilla adidasta lukuunottamatta ei tee mitään kuin kellona. Ja adidaksen sykemittari oli tähän hätään liian kallis..

Kyllä polarin mittari ainakin on erinomainen kellonakin!

Hurrrja kulutus

Hankin sykemittarin jokunen aika sitten ja nyt olen tehnyt kaksi punttitreeniä sykemittari mukanani.
Järkytyin (näin liioteltuna) kulutuksesta. Tein hyvin lyhyet lämmittelyt kiireen vuoksi (n.5 min molempina treeneinä, eli ei tosiaankaan voi aerobisen piikkiin laittaa) ja noin tunnin treenit yhteensä kestoltaan (toinen oli jalkatreeni, toinen rinta/vatsa/selkätreeni) ja sain kulutukseksi molemmista n. 700 kcal ! :o
Olen kyllä arvioinut kulutusta aika pahasti alakanttiin jos tuo todella pitää paikkansa... mutta en minä kyllä poiskaan ole kuihtunut... Ja olen kaloreita seuraillut nettilaskurissa.. välillä orjallisesti ja välillä vähän vähemmän orjallisesti. (Lähinnä kylläkin proteiini/rasva/hiilari -suhteita toisiinsa)
Olen vielä kaikenlisäksi melko pienikokoinen nainen 166 cm / 53 kg, ymmärtäisin jos olisin iso mieees ;)
En ole tosin koskaan käynyt mittauttamassa missään maksimisykettäni eli se on ihan tuon laskukaavan mukaisesti siellä (220 - ikä).

Mitkäs oli about treenien keskisykkeet? Olethan syöttänyt sinne mittariin omat tietosi (pituuden, painon, iän, sukupuolen), ettei mennä mittarin oletuksilla mikä varmaan on 80-kiloinen mies? Minkä merkkinen ja mallinen mittari ylipäänsä?

Kovilta kuulostaa kulutukset sun kokoon nähden kyllä, mutta ei kai tuo mahdotonta ole jos vedät tosi kovilla keskisykkeillä ja temmolla treenin läpi.

Ja sen maksimisykkeen voit testata vaikka juoksemalla portaita ylös alas niin kauan ettet oikeasti pysty enää nostamaan sykettäsi enempää ja katsoa mikä oli mittarin huippulukema :)

Kokeilin seku vain ja otin sykemittarin töihin päiväksi. 7000kcal meni vuoron aikana... autolla ajelen työkseni. ja olen kyllä kaikki parametrit syöttäny oikein tohon masiinaan. että ei ne todellakaan aina pidä paikkaansa. tai sitte pitää keskittyä enempi cardioon...

tosin toi mittari on joku halppis eräästä tukkuliikkeestä.

Eipä ole ollut tapana pitää sykemittaria mukana salilla. Enemmän käytän sitä lenkillä, jotta näkee vähän missä se aerobinen kunto menee ja toisaalta pystyy tarkkailemaan, ettei mene liian tehokkaaksi. Kun tuo punttipuoli on kuitenkin itselle se pääjuttu. Voisi kuitenkin jokusen kerran taas ottaa sykkeitä salillakin. Joskus aikoinaan kokeilin huvikseni, kuinka ylös sykkeitä voi puntilla saada ja pitkässä kyykkymaksimisarjassa nousi muistaakseni siihen 200 korville :D

sekunttikello ois parempi.
itellä oli joskus sykemittari ja sen mukaan kun treenasi, meni vaan huonompaan suuntaan, ylläri.
Tiedä sit näistä uusista laitteista.
Ite treenaan niin, että viikoittain vaihtuu tauot sarjojen välillä 2min-30sec.
Sekkakello ois siis kätevä mulle.

Mitkäs oli about treenien keskisykkeet? Olethan syöttänyt sinne mittariin omat tietosi (pituuden, painon, iän, sukupuolen), ettei mennä mittarin oletuksilla mikä varmaan on 80-kiloinen mies? Minkä merkkinen ja mallinen mittari ylipäänsä?

Kovilta kuulostaa kulutukset sun kokoon nähden kyllä, mutta ei kai tuo mahdotonta ole jos vedät tosi kovilla keskisykkeillä ja temmolla treenin läpi.

Ja sen maksimisykkeen voit testata vaikka juoksemalla portaita ylös alas niin kauan ettet oikeasti pysty enää nostamaan sykettäsi enempää ja katsoa mikä oli mittarin huippulukema :)

Mulla on Polar FT7 malliltaan tuo sykemittari. Ja juu, tiedot olen kyllä syöttänyt ihan oikein eli ei luule mua 200 kiloiseksi miesihmiseksi! :)
Keskisykkeet oli jotain päälle 150 (syke missä maksimissaan treenin aikana kävi oli 180).
Leposykettä kattelin et se on ainakin ihan normaali n. 60-70, mutta sitten kun nousen ylös ja käveleksin ym. niin sykkeet on jo 100. Samoin pysyminen tuolla rasvanpolttoalueella joka mittarin mukaan jotain alle 140 on kyllä liikkuessa aika mahdotonta vaan helposti menee tuonne kuntoliikunnan puolelle. Penkkiä ja vatsalihaksia tehdessä huomasin että kun olin makuulla laski tuonne 100 sykkeet. Ja en kyllä kovinkaan huonokuntoinen ole. :D Teen kyllä treenit aika nopealla temmolla ja lyhyillä tauoilla, mutta kuitenkin, en mitenkään erityisen poikkeuksellisesti. :D

Voi olla toki tosiaan et mun maksimisyke on paljon korkeampi kuin mittari luulee. Täytyy varmaan rääkätä itsensä loppuun ja katsoa mihin pääsee. :D

Mulla on Polar FT7 malliltaan tuo sykemittari. Ja juu, tiedot olen kyllä syöttänyt ihan oikein eli ei luule mua 200 kiloiseksi miesihmiseksi! :)
Keskisykkeet oli jotain päälle 150 (syke missä maksimissaan treenin aikana kävi oli 180).
Leposykettä kattelin et se on ainakin ihan normaali n. 60-70, mutta sitten kun nousen ylös ja käveleksin ym. niin sykkeet on jo 100. Samoin pysyminen tuolla rasvanpolttoalueella joka mittarin mukaan jotain alle 140 on kyllä liikkuessa aika mahdotonta vaan helposti menee tuonne kuntoliikunnan puolelle. Penkkiä ja vatsalihaksia tehdessä huomasin että kun olin makuulla laski tuonne 100 sykkeet. Ja en kyllä kovinkaan huonokuntoinen ole. :D Teen kyllä treenit aika nopealla temmolla ja lyhyillä tauoilla, mutta kuitenkin, en mitenkään erityisen poikkeuksellisesti. :D

Voi olla toki tosiaan et mun maksimisyke on paljon korkeampi kuin mittari luulee. Täytyy varmaan rääkätä itsensä loppuun ja katsoa mihin pääsee. :D

Ja jooo... tänään kävi salilla sykkeet yli 200 vaikka en todellakaan ollu missään vaiheessa loppu, ja mun maksimisykehän on polarin mukaan 198. :D
Täytynee siis käydä rääkkäämässä itseään jossain loppuun ja kato mihinkä lukemiin sitä pääsee. :D

Ei tuo 700 kcal kulutus tunnilta yli 150 keskisykkeellä mitenkään hirveän liioitellulta tunnu (näin puhtaasti perstuntumalta tosin), vaikka kevyt oletkin. Mutta mittaa ne maksimisykkeet ja syötä sinne niin antaa varmaan tarkempia lukuja.

Morjens! tuli hankittua Suunnon quest sykemittari ihan vain mielenkiinnosta sykeharjoitteluun.

Lähinnä mietin, että kuinka paljon luotatte näihin laitteisiin ?

Kävin äsken vääntämässä sellaisen semi intervalli treenin ja tässä vähän speksejä, ikä 23, pituus 180, paino 83kg. Aika 42min keskisyke 145. huippusyke 195. kcal 680 jota tässä nyt eniten epäilen.. muuten oli kyllä semi rankka reeni ihan noin perus punttiin verrattuna.

Kiitos!:)

Epäilyttääkö tuossa joku muu kuin kulutus? Äkkisältään sanoisin, että tuntuu ihan järkevältä lukemalta, kun oman polarin antamiin vertaa. Eihän tuota kulutusta voi aivan tarkasti mitata mitenkään, mutta kai noi aika hyvin suuntaa-antavia lukemia on, mitä sykemittarista saa.

Epäilyttääkö tuossa joku muu kuin kulutus? Äkkisältään sanoisin, että tuntuu ihan järkevältä lukemalta, kun oman polarin antamiin vertaa. Eihän tuota kulutusta voi aivan tarkasti mitata mitenkään, mutta kai noi aika hyvin suuntaa-antavia lukemia on, mitä sykemittarista saa.

Eipä oikeastaan muu epäilytä kun tuo kulutus :) Olihan se semi rankkaa ja hikistä puuhaa ja kyllä välillä tuntukin aika pahalta kovien spurttien jälkeen, mutta silti tuntuu todella kovalta tuo kulutus ? Jos oisin ihan mutuna heittänyt ilman mittareita niin olisin veikannut, että lähempänä 300-400 ?:)

Back
Ylös Bottom