Sydänlihastulehdus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu

Amy

Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
280
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Millaisia oireita siinä on?

Mä kävin juoksemassa sunnuntaina Pääkaupunkijuoksun (20 km), ja otin vähän turhan kovaa vaikka takana oli monen viikon tautijakso (joku outo virus, pitänyt pientä lämpöä, lääkäri ei tiedä mikä se on kun testeissä ei mitään löydy). Mulla ei ollut kuumetta ennen juoksua viikkoon, mutta juoksun jälkeen tuli huono olo ja kuumetta oli 37,3. Nyt on vähän outo olo keuhkoissa... Ottaa päähän, mutta minkäs teet, ja vanhana luulotautisena epäilen heti pahinta :mad:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuolla oli jo puhetta mononukleoosista, kai sinulta otettiin siitä kertova koe? Siinähän voi ainoat oireet olla pientä kuumeilua monta viikkoa/kuukautta. Toisaalta, 20 km:n juoksu saisi ainakin minut joka tapauksessa sänkypotilaaksi.
 
Sairastin intissä keuhkokuumeen, ja silloin lääkäri ainakin painotti että kun parannun, niin pari kuukautta pitää olla aika hissukseen eli ei kovaa rasitusta.
Eräs tuttu meinasi kuolla sydänlihaksen tulehdukseen. Kova kuume iski eikä tajunnut että kyseessä oli hieman vakavampi juttu..
 
Viimeksi muokattu:
Originally posted by naiskovis
Tuolla oli jo puhetta mononukleoosista, kai sinulta otettiin siitä kertova koe? Siinähän voi ainoat oireet olla pientä kuumeilua monta viikkoa/kuukautta. Toisaalta, 20 km:n juoksu saisi ainakin minut joka tapauksessa sänkypotilaaksi.
Pitkän tauon jälkeen mä pääsen kans kyllä sänkypotilaaksi jos vähjän turhan kovaa alan rehkiä...

Ottiko ne sulta tulehdusarvoja??en kyllä usko että on sydänlihaksentulehdus..
 
Mun juttu menee nyt vähän asian vierestä, mutta vähän sinnepäin. Otin lauantaina reippaat pussikalja kännit, oli nääs kaverin varpajaiset (ohjelmassa oli mm. reippaita painimatseja ilman sääntöjä ja kädenvääntöä --> eli mitä nyt jokainen vajaa nelikymppinen ukko tykkää päissään touhuta :D . ). No eilen sitten kömmin kottiin reippaassa kankkusessa ja päätin että tännään en sitten treenaile, että lähen vaan kattoon ku vanhapieru2:n vääntää rautaa.. No enhän minä sitten malttanutkaan lepäillä, vaan rautaan kiinni ja väänsin penkkiä apinanraivolla --> tein, muuten omat enkatki siinä sivussa. Sairas kun olen päätin tehdä vielä negatiivisia toistoja... No tänään on ollu vähän outo olo.. Rintalihakset on kipeämmät kuin vaimolla kuukautisten aikaan.. En varma mutta tuntuu vähä pumpussaki..vai onko se tuo rintalihas niin juntturassa vai mikä on? Mutta päätinpä juuri että en enää ikinä väännä kankkulassa, muuta ku paskat pönttöön..:urjo:

PS. Auttaisko ternimamma kankkuseen?? :lol1:
 
Ole varovainen jos rinnasta ottaa, koska itselläni on ollut kyseinen sydänlihastulehdus kolme kertaa. Se ilmenee pistoina rinnassa ja hengittäminen on vähän hankalaa!
Käy ihmeessä mittauttaan tulehdusarvot!
Minulle lääkäri sanoi, että tauti on erittäin vaarallinen, jopa kuolettava:eek:
Mulla se tuli liian aikaisin alettua rehkimään flunssan jälkeen!!
 
Originally posted by veijo esso
Mutta päätinpä juuri että en enää ikinä väännä kankkulassa, muuta ku paskat pönttöön..:urjo:

Oikein! Mä päätin joskus 16-v teininä tuon asian sen jälkeen kun darrassa piti koettaa kaverin kanssa juosta kilpaa 100m. En jaksanu kun jotain 30m, iski niiiiin paha olo ja eiku :urjo:

Rapulassa reenaamista ei tod. voi suositella, eikä kyllä toipilaanakaan. Amy, kipinkapin lekurille ja kunnon testit kehiin!
 
Olen itsekin huomannut että jo loppupuolillaan olevassa krapulassa on tulokset salilla yllättävän kovia! En kyllä ole kuin kerran käynyt salilla kunnon ryyppäys päivän päälle, mutta silloinkin muistan nostelleeni parhaat sarjat mitä ikinä sitä ennen!
 
Originally posted by hiliviuskas
Olen itsekin huomannut että jo loppupuolillaan olevassa krapulassa on tulokset salilla yllättävän kovia! En kyllä ole kuin kerran käynyt salilla kunnon ryyppäys päivän päälle, mutta silloinkin muistan nostelleeni parhaat sarjat mitä ikinä sitä ennen!

Treenikaverini vanhapieru2 tuumaili tossa sunnuntaina että pitää vissiin hänenkin ottaa kaljotteluhommat mukaan, että alkaa tulokset kohentuu :kippis1: .. No joo, ehkäpä ei ole kovin terveellistä heilua kankkusessa.. Mutta välillä on hyvä vetää känni päälle niin nuppi nollaantuu ja elämä maistuu.. Korostan edellisen lauseen sanaa "välillä"..
 
Oireista en tiedä mutta älä hitossa riskeeraa. Mulla on yks kamu joka sai ko. tulehduksen flunssan jälkitautina. Lopulta hepulle vaihdettiin pumppu. Operaatiosta on nyt aikaa 14v.
 
Hyvä kaverini kuoli viime talvena sydänlihastulehdukseen. Kaverini oli sairastanut pari viikkoa pientä flunssaa ja kuumetta, siis ihan normaalia flunssaa ja matalaa kuumetta. Sitten hän päätti osallistua intin hiihtokilpailuun. 15 km kilpahiihto ammattihiihtäjällekkin, oli liikaa. 10 km kohdalla häipyi jaloista tunto. Maalisuoralla sydänhirtti, ja eikä mennyt edes kunnolliseen kammiovärinään joten sitä ei pystytty elvyttämään, vaikka lääkkeitä lyötiin suonneen enempi kuin kovimmallekkaan bodarilla, joten kannattaa ottaa rennosti jos on pieni flunssa ja kuume päällä, ikinä kun ei tiedä onko kyseesseessä sydänlihastulehdus.


-SylesStone-
 
Kiitokset vastauksista ja varoittavista tarinoista! Kävin lääkärissä ja huomenna olen menossa sydänfilmiin ja muihin kokeisiin. Ei varovaisuudesta ainakaan haittaa ole. Ja tästä lähtien otan kyllä varovaisemmin toipilasaikana...
 
Mulla on ollut flunssa puolitoista viikkoa. En ole treenannu lainkaan. Olo on melkein normaalia. Yskää on vielä ja nenä tukossa, muttei varsinaisesti "nuha". Sydän hakkailee hieman raskaammin kuin tavallista.

Klassinen kysymys kuuluukin:

Kannattaako mennä maanantaina salille kokeilemaan kevyesti?

En malttais enää olla pois, kun tuntuu että jos odottaa "täyttä nuhattomuutta" menee viikkokausia vielä!!:(
 
Originally posted by pexxi

Kannattaako mennä maanantaina salille kokeilemaan kevyesti?

En malttais enää olla pois, kun tuntuu että jos odottaa "täyttä nuhattomuutta" menee viikkokausia vielä!!:(
Vaikeaa sanoa mitään varmaksi, mutta jos ruumiinlämpö on normaali, niin voisit varovasti käydä kokeilemassa. Ei siis yhtään kohollaan, vaan ehdottomasti normaali. Mulla esim 36.6, joten jätin nyt poskiontelotulehduksen jälkeen menemättä, kun oli lämpöä 37.0. Pakko vaan ottaa varman päälle.
 
Joo, mulla on vaan se ongelma, että aina näyttää mittari alilämpöö...heh heh!

Eli kai sitä huomenna vois mennä kokeilee...
pitää käydä moikkaamassa sua, jos oot salilla,
niin saat hyvät naurut Töölössä!
 
Originally posted by pexxi
Eli kai sitä huomenna vois mennä kokeilee...
pitää käydä moikkaamassa sua, jos oot salilla,
niin saat hyvät naurut Töölössä!
Heh, kuin myös. Tuun muuten tiistaina seuraavan kerran salille...
 
Jep, voip olla että tulen itsekin vasta silloin...
Rintaan pistää, mutta johtunee yskästä...ainahan sitä voi kuulostelemassa käydä?

Ja here it comes......200 postaus täällä!!!Jihaa!
 
Originally posted by Amy
Onko kenelläkään kokemusta tästä? Millaisia oireita siinä on?

Mä kävin juoksemassa sunnuntaina Pääkaupunkijuoksun (20 km), ja otin vähän turhan kovaa vaikka takana oli monen viikon tautijakso (joku outo virus, pitänyt pientä lämpöä, lääkäri ei tiedä mikä se on kun testeissä ei mitään löydy). Mulla ei ollut kuumetta ennen juoksua viikkoon, mutta juoksun jälkeen tuli huono olo ja kuumetta oli 37,3. Nyt on vähän outo olo keuhkoissa... Ottaa päähän, mutta minkäs teet, ja vanhana luulotautisena epäilen heti pahinta :mad:

Mulla epäiltiin intissä sydänlihastulehdusta, kun mulla oli rintakipuja ja kuumetta. Sit ne otti sydänfilmin ja jotain verikokeita ja totes, ettei ole sydänlihastulehdus. Vähän kuumotti ennenkun sai kuulla tulokset! Nykyään jos on vähänkin kipeä olo niin kaikki urheilut jää kyllä pois.
 
Mulla kävi pakollinen herra syysflunssa koputtamassa pari viikkoa sitten. Koko keskiviikon makoilin sängyssä ja kuumeilin ja särjin, torstaina olo oli hyvä -> salille. Torstai illan, perjantain ja lauantain nukuin. Ei ollut mitään järkeä siinä väsymyksessä, perjantaina meinasin nukahtaa punttipenkkiin kun sarjojen välissä ummistin silmäni, liekkö tullut lähdettyä liian aikaisin salille sitten taudin jälkeen, tiedäpä häntä.
 
Voisinpa tässä raportoida miten tuo sydänlihastarina päättyi. Eli verikokeissa ei näkynyt mitään merkkiä tulehduksesta, mutta sydänfilmissä oli pientä "poikkeavuutta". Lääkäri oli varovainen mies ja otti toisen filmin 7 päivää myöhemmin (lepäilin siinä viikon aika paniikissa...), ja siinäkin oli pientä poikkeavuutta. Sitten mut lähetettiinkin jo Malmin sairaalaan, jossa otettiin kaikki mahdolliset kokeet ja todettiin ettei mussa oo mitään vikaa vaan sydän on luonnostaan vähän pompahtelevampi. Olen siis luonnostani epänormaali! :D Mutta ainakin säikähdin niin (viimeistään siellä Malmilla kaikkien "hörhöjen" keskellä jonottaessani) että pidän treenitaukoa jos olen vähänkin toipilaana.

Eli suosittelen kyllä lepäämään mieluummin liian kauan taudin jälkeen kuin liian vähän. Vaikka kovillehan se ottaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom