Syöttekö roskaruokaa?

Hei, olen aloittelija näissä hommissa. Tavoitteena on kasvattaa lihasmassaa, mutta terveellisellä tavalla.
Tilasin juuri pizzan kotiin (kova työviikon ja perjantain kunniaksi) ja aloin miettimään että miten te muut syötte roskaruokaa? Onko kerran viikossa pizzan syöminen paha vai yliajattelenko? Pieni syyllisyydentunne on, tosin olen muuten syönyt puhtaasti koko viikon.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos kuvitellaan että syöt neljä ateriaa päivään, 28 ateriaa viikkoon niin yhdellä aterialla ei juuri ole merkitystä. Huomenna treenaamaan niin kulkee hyvin pizzapöhöllä. Ruoka ei saisi olla palkinto eikä rangaistus joten älä ajattele sitä sellaisena työviikon päälle. Jos haluat pitää pizzaperjantain joka viikko niin sitten tee niin, otat vaan huomioon kokonaisuuden(eli että energiamäärät pysyy lopulta kurissa).

Syön melkeinpä joka päivä kohtuudella roskaruokaa. Kaikki riippuu kokonaisuudesta. Eikä esimerkiksi pizza lopulta ihan älyttömästi eroa makaronilaatikosta tai kotitekoinen kebab ranskalaisilla lihapullista ja muusista.

Perjantaina perseillään. Yleensä pizzaa, mahdollisesti sipsiä ja saunajuoma tai muutama. Ei näy missään. Jos tähtäimessä ei ole bodylavat, niin ei mitään merkitystä millään tasolla. Taino, mulla herkuttelu parantaa yleistä elämänlaatua.

Perjantaina perseillään. Yleensä pizzaa, mahdollisesti sipsiä ja saunajuoma tai muutama. Ei näy missään. Jos tähtäimessä ei ole bodylavat, niin ei mitään merkitystä millään tasolla. Taino, mulla herkuttelu parantaa yleistä elämänlaatua.
Juu ei ole lava kyllä tavoitteena :D, haluan vain olla hyvässä kunnossa ja voimakkaan näköinen. Alkoholia juon erittäin harvoin muutenkin, muutaman kerran vuodessa. Pizza ja suklaa on niitä mun heikkouksia.

Jos kokonaisuus on kunnossa ei roskaruoka joitain kertoja viikossa pilaa yhtään mitään. Ei pizza edes ole mitään ihan roskaa. Itse syön makkaraperunat pari kertaa viikkoon. Ei jaksa kalareissujen jälkeen kokkailla. Tai jos olen matkoilla en jaksa stressata rahkoista. Jos ei ole kilpabodari ruokavalio turha kiduttaa itseään kilpabodarin aterioilla. Tutuissa on aika paljon menestyneitä voimailijoita jotka syövät todella vapaasti. Eipä tunnu kehitystä hidastavan.

Jos kuvitellaan että syöt neljä ateriaa päivään, 28 ateriaa viikkoon niin yhdellä aterialla ei juuri ole merkitystä. Huomenna treenaamaan niin kulkee hyvin pizzapöhöllä. Ruoka ei saisi olla palkinto eikä rangaistus joten älä ajattele sitä sellaisena työviikon päälle. Jos haluat pitää pizzaperjantain joka viikko niin sitten tee niin, otat vaan huomioon kokonaisuuden(eli että energiamäärät pysyy lopulta kurissa).

/thread

Hyvin tiivistetty, ja painottaisin tuota lihavoitua kaikille foorumille eksyville nuorille (ja miksei aikuisillekin). Tosin eipä ne tänne varmaan enää eksy, vinkit ja BDD haetaan ig/tiktok.

Syön melkeinpä joka päivä kohtuudella roskaruokaa. Kaikki riippuu kokonaisuudesta. Eikä esimerkiksi pizza lopulta ihan älyttömästi eroa makaronilaatikosta tai kotitekoinen kebab ranskalaisilla lihapullista ja muusista.
Se että se ei eroa paskasta, ei tarkoita että se olisi mitenkään hyväksi. Ja huomiona, pizzalla ja lihapullat/muusi, ei ole makrojen osalta mitään tekemistä toistensa kanssa.

Ei ole olemassa roskaruokaa tai "paskaa". Ne ovat oivallisia ruokia akuutin kalorivajeen paikkaamiseksi.

Rehellisesti en ymmärrä sitä, että jotkut pitävät aikamoista meteliä siitä, kuinka "puhtaasti" ja tarkasti syövät. En tarkoita, että siinä olisi mitään vikaa, mutta tarviiko sitä tuoda niin kovasti julki?

Ei ole olemassa roskaruokaa tai "paskaa". Ne ovat oivallisia ruokia akuutin kalorivajeen paikkaamiseksi.

Rehellisesti en ymmärrä sitä, että jotkut pitävät aikamoista meteliä siitä, kuinka "puhtaasti" ja tarkasti syövät. En tarkoita, että siinä olisi mitään vikaa, mutta tarviiko sitä tuoda niin kovasti julki?
Mitä iloa on olla muita parempi, jos ei sitä niille jatkuvasti toitota?

Ihan vain siksi että sain tuon kokonaistilanteen näkyviin kerroin sen. Olisi muuten tullut kyselyjä sitä miten muuten syön suurimmaksi osaksi ajasta. Looginen algoritmi.

Nyt judohemmo, tuo on sontaa mitä sanoit. Huonojen rsavojen syöminen ei ole sama asia kuin hyvien. Äläkä nyt ala selittämään tähän mitään, koska olet niin väärässä kuin olla voit. Mieti nyt esim, päivän kalorit kaikki hampurilaisista täyteen, ihanko uskot että se on sama kuin vetää se puuroilla, kalalla, lihalla jne (uskoisin että tämän ymmärrät, toivottavasti). Kalorivajeen paikkaaminen einessafkalla ei ole koskaan sama kuin puhtaammasta ruoasta. Ei vaikka vetäisit sen viimeisen 500kcal, ei koskaan.

Nyt judohemmo, tuo on sontaa mitä sanoit. Huonojen rsavojen syöminen ei ole sama asia kuin hyvien. Äläkä nyt ala selittämään tähän mitään, koska olet niin väärässä kuin olla voit. Mieti nyt esim, päivän kalorit kaikki hampurilaisista täyteen, ihanko uskot että se on sama kuin vetää se puuroilla, kalalla, lihalla jne (uskoisin että tämän ymmärrät, toivottavasti). Kalorivajeen paikkaaminen einessafkalla ei ole koskaan sama kuin puhtaammasta ruoasta. Ei vaikka vetäisit sen viimeisen 500kcal, ei koskaan.
Niin että jos vedät pelkästään yhden suklaalevyn päivässä niin lihoat silti? Vaikka et söisi mitään muuta päivän aikana?

Niin että jos vedät pelkästään yhden suklaalevyn päivässä niin lihoat silti? Vaikka et söisi mitään muuta päivän aikana?
Voi pojat, ei se läski ole ainoa asia mitä pitää tuijottaa, vaan mitä luulet että käy esim kolesteroleille jos syö huonosti. Nyt pitää sanoa että kaverit, menkää lukemaan tästä asiasta, semmoista velitiedettä tulee nyt. Mutta lopetan tähän ennenkuin 10 tyyppiä hyökkää taas kimppuun ja komppaa toisiaan.

No amount of trans fat is good or healthy. Eating foods that contain it can increase your LDL(bad cholesterol), lower your HDL (good cholesterol), and increase your risk for type 2 diabetesand heart disease.

Voi pojat, ei se läski ole ainoa asia mitä pitää tuijottaa, vaan mitä luulet että käy esim kolesteroleille jos syö huonosti. Nyt pitää sanoa että kaverit, menkää lukemaan tästä asiasta, semmoista velitiedettä tulee nyt. Mutta lopetan tähän ennenkuin 10 tyyppiä hyökkää taas kimppuun ja komppaa toisiaan.

No amount of trans fat is good or healthy. Eating foods that contain it can increase your LDL(bad cholesterol), lower your HDL (good cholesterol), and increase your risk for type 2 diabetesand heart disease.
Varmaan pointtina oli kohtuus kaikessa, eikä äärilaidat. Se pitsa kerran viikossa ei tee yhtään mitään.

Jokos sulle maistuu oikeat vihannekset ja hedelmät, kun tuntuu nykyään tuo terveys kiinnostavan?

Jokos sulle maistuu oikeat vihannekset ja hedelmät, kun tuntuu nykyään tuo terveys kiinnostavan?
Hedelmiä ei tule juuri koskaan syötyä. Vihreetä tarttis lisää rajusti että sais k-vitamiinia kun veri on niin perkeleen ohutta.

Varmaan pointtina oli kohtuus kaikessa, eikä äärilaidat. Se pitsa kerran viikossa ei tee yhtään mitään.
Tätä kannatan itsekin. Ei varmasti ole millään tapaa haitaksi jos syö joka viikko pizzan.
Voi pojat, ei se läski ole ainoa asia mitä pitää tuijottaa, vaan mitä luulet että käy esim kolesteroleille jos syö huonosti.
Tämä taas hyvä muistaa jos sitä "akuuttia kalorivajetta" paikataan joka ilta herkuilla. Varsinkin kun ikää tulee kolesteroli ei tykkää.
Hedelmiä ei tule juuri koskaan syötyä. Vihreetä tarttis lisää rajusti että sais k-vitamiinia kun veri on niin perkeleen ohutta.
Mulla myös jää liian vähälle. Syön kyllä päivittäin kurkkua tai tomaattia mutta ei mitään puolta kiloa. Nyt olen opetellut syömään omenan päivässä. Tullut jo ihan hyvä rutiini illalla leffaa katellessa.

Oma filosofiani on ehkä hieman eri. Kunhan syö pirusti kasviksia, juureksi, täysjyvää, hyviä rasvoja ja proteiinia, ei huonot ateriat edes useamman kerran viikossa pilaa mitään. Pidän sitä mielekkäämpänä kuin jatkuvasti hiukan huonojen (esimerkiksi kasviksettomien) aterioiden mussuttamista. Hiukan kärjistäen: Parempi 3x pitsa viikossa ja kasvispirtelö joka päivä aamupalaksi kuin joka päivä pelkkää paahtoleipää kinkulla ja juustolla aamu- ja iltapalaksi.

Ehkä vähä off topic, mut tein joku aika sitte tutkimusta itteni suhteen. Mulla oli 2-3kk mittainen aika jolloin söin ihan hirveesti herkkuja. Se syöminen lähti lapasesta.. Karkkia ja suklaata. Joku mun päässä sanoi, että mä haluun niitä herkkuja vaikken ennemmin oo syöny kuin ehkä 1x kuukaudes jos sillonkaa. Juttelin syömisestäni terapiassskin.
No, kokeilin herkkupäiviä, päiväkirjaa, puhumista ym, muttei auttanu.
Sit ajattelin et voiko aivot opettaa siihen, etten tarvi herkkuja ja ettei ne oo hyviä. Mietiin terveellisen asian josta tykkään: kurkku ja porkkana, mun lempivihannekset. Aloin ajatella niitä positivises mieles mahdollisimman paljo. Laitoin niistä jääkaapin oveen jopa kivan kuvan🙈. Välillä silti mietin kuinka paljo tekis mieli karkkia, niin muutin sen karkin negatiiviseksi ja siirsin ajatukset niihin kurkkuihin 😃
No, se on toiminut. Toki syön välillä karkkia edelleen, mut se on taas sen ehkä kerran kuussa suunnilleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom