Syön(kö?) paljon ja "oikein". Paino ei nouse. Missä vika?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seeku
  • Aloitettu Aloitettu
Varoitus. Sisältää vuodatusta ja ruokavalioesimerkkejä.

Olen kohta vuoden ja puolen aktiivisesti punttia harrastanut parikymppinen ja olen tullut tieni päähän (En oikeasti ole, mutta se kuulostaa dramaattisemmalta noin).

Aloitettuani punttaamisen söin lähes puhtaasti pelkästään proteiinipitoista ruokaa (ei hiilareita) ja moni muukin asia oli perseellään.
Nyt vuoden työn tuloksena olen saanut painon nostettua massiivisesta 75kg:sta 77kg:hen. Älkää ihmiset ymmärtäkö väärin. En ole laiheliini vaan varsin "fit", jos häiriintynyttä omakuvaani ja naapurintyttöjen kommentteja on uskominen. Mutta se ei riitä minulle. En selvästikään syö tarpeeksi/oikein, sillä treenaan kuin hevonen ja nukun kuin vauva. Siksipä olenkin pitänyt kirjaa ja laitankin teille, jotka olette tähän asti lukeneet, viikon keskiarvoruokani järjestyksessä. Reeniä tulee 4-5 kertaa viikossa.

päivä 1.

1. 175g kanan sisäfileetä + loppulautasellinen valkoista riisiä.
reeni.
2. 2 täysjyväleipää, 3 riisikakkua, protsku + beta + krea
3. 175g kanan sisäfileetä + loppulautasellinen valkoista riisiä.
4. 175g kanan sisäfileetä + loppulautasellinen valkoista riisiä.
5. 200g possua + 2 täysjyväleipää.

päivä 2.

1. banaani, protsku + beta + krea
2. 3 x kokonainen kananmuna, 2 täysjyväleipä
3. kanan reisikoipi + riisiä
4. kanan reisikoipi + riisiä
reeni.
5. kanan reisikoipi + riisiä

päivä 3.

1. n.100g mysliä + jogurttia, protsku + krea + beta
2. 2 täysjyväleipää, leikkele, 2x kokonainen kananmuna
3. lautasellinen pastaa + 150g kinkkusuikaletta
4. -- || --
reeni.
5. 2 täysjyväkinkku-tonnikalatoastia (4x siivua leipää, purkki tonnaria)
6. 2,5 scooppia scitecin Manna-lisäravinnetta

päivä 4.

1. mysli + tonnikalatoast (4x leipäsiivua + 1 purkki tonnaria)
2. 2 kotitekoista hampparia (4 sämpylän puolikasta, 360g, lihan rasva 15%)
3. sama kuin 1. ateria.
4. 150g kanaa + riisiä
5. 150g kanaa + riisiä
6. manna 2 scoop.

päivä 5.

1. mysli + jogurtti
2. protsku + krea + beta
3. 2x kinkku-juusto-tomaattitoast (4x leipäsiivua, n 100g leikkelettä)
reeni
4. 50g kanaa + 100g riisiä.
5. appelsiini + muffinsi
6. 150g kanaa + riisi
7. 150g kanaa + riisi + appelsiini

päivä 6.

1. 150g tonnaria + pastaa tomaattisoosissa
2. sama
3. sama
4. protsku + krea + beta
reeni
5. kinkku-ananas pakastepizza (585g)
6. 2 scoop mannaa

päivä 7.

1. juustohamppari (180g lihaa, 2 sämpylää, rasva 15%)
2. manna 2 scoop
3. 2x juusto-kinkku-tomaatitoast (4x leipä, 100g leikkele)
4. protsku + krea + beta
5. 200g rahkaa + appelsiini
6. 170g kanaa + riisiä.

Siinä se. Teen vuorotöitä, joten aamiainen on jonain päivänä kello 15:00 joten otan jo täyden aterian, enkä mitään puuroja tjsp..
Pyrin tekemään yhdelle päivälle ruuat ja syömään sitä samaa ruokaa koko päivän (8h työpäiviä, jotka käytännössä istumista ja syömistä)
täysiä annoksia, yksinkertaista eikä mitään pelleilyä tai hifistelyä.

Missä siis vika rakkaat lihaksikkaat toverini? Onko hifistely avain? Mahani on koko ajan täynnä ja joudun pakottamaan itseni syömään uudelleen ja uudelleen päivän kuluessa eteenpäin. Otan ilomielin kaikki ehdotukset vastaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ruokailut näyttäis olevan aivan mallillaan, prodea tulee treenin kannalta tarpeeksi. Samoin myös tarvittava rasvamäärä tuosta perussafkasta löytyy. Ei tuohon oikein muuta konstia ole kuin lisää hiilaria koneeseen, eli enemmän riisiä lautaselle. ;) Vähän vaikea arvioida tarkalleen minkä verran syöt ja saat kaloreita kun sen verran epämääräisesti ilmaistu osat ruuista. Tosin jos riisi mahtuu lautaselle, niin eihän sitä kovin paljoa silloin voi siinä olla! ;) Heitä lautanen nurkkaan ja hommaa kunnon kulho mistä syöt. :) Kuinka pitkä muuten olet? Sanoit myös, että maha on kokoajan täynnä.. tuleeko nälän tunnetta aterioiden välillä ? Kroppa ei kuitenkaan tukossa ole, kun paino noin maltillisesti nousee ja ongelma saada painoa ylös. Sun pitää vain syödä enemmän.. there's no easy way out :)

Rasvat puuttuu, kaloreita ei tule tarpeeksi. Ryyppäätkö viikonloppuna ja syöt huonosti krapulapäivänä?

Tee yhden viikon tai edes yhden päivän ruuat vaa'an kanssa ja laske kalorilaskuri.fi:ssä todelliset syödyt kalorit ja makrojakauma.

Älä treenaa kuin hevonen. Jätä vankkurit tallille ja mene salille.

Rasvaa näyttää tulevan aika vähän, eikä tuota ruokaa nyt muutenkään paljoa ole. Ilmoita tarkat määrät/kalorit.

Et syö kasviksia? Yks hedelmä joka toinen päivä ei takaa riittäviä määriä vitamiineja, antioksidantteja ynnä muita.

Rupeat tekemään salaatteja noiden aterioiden kanssa, vaikka iso kippo täyteen aamulla, josta otat pienen salaatin joka aterian yhteyteen. Vie aikaa vuorokaudessa yhteensä ehkä 15min. Paljon vihreää, mieluusti yrttimäisempiäkin juttuja (persilja, rucola jne jne) kuin perus lehtisalaattia, joskin se, tai vielä ravinnerikkaampi tammelehväsalaatti, toimii hyvin pohjana. Kurkku/tomaatti/paprika yms. sitten lisäksi antamaan makua. Salaatin päälle laatuoliiviöljyä (tummassa lasipullossa) ja mustapippurirouhetta joka tehostaa ruoansulatusta.

Suomalaiset marjat on kans voimaruokaa, ei kannata jättää käyttämättä kun asuu näillä leveyksillä, ja on vielä tuo luonto kuitenkin suht puhtaana pysynyt. Tuoreena maistuu paremmalta, mutta pakastettunakin säilyy ravintoarvot. Helppoja jälkkäreitähän noista saa.

Rasvaa saisitkin ton salaatin kanssa oliiviöljystä, mutta koska et syö rasvaista kalaa, on kalaöljylisästä hyötyä. Tykkää myös suositella d3-vitskua aina, jopa kesällä.

Eihän sitä tiedä miten nämä lopulta vaikuttavat sun ongelmiin, mutta kyllä jos tasapainoisesta, "hyvästä" ruokavaliosta puhutaan ihan millä mittarilla tahansa niin se "puoli kiloa päivässä" ei ole mitään paskapuhettaa.

Kokeile esim. tuota kalorilaskuri.fi -palvelua. Sillä on tosi iisi laskea paljon sitä energiaa oikeesti tulee. Eikä maksa paljon. Ainakin itse oon tyytyväinen tohon.

Syöt paljon ruokia jota sisältävät lähinnä proteiinia ja/tai ovat erittäin täyttäviä. Dieetille sopii broileri kuin nenä päähän, mutta kalori rikkaampaa ruokaa voisit syödä. Maitoakin rupeat juomaan. Jos jatkuva syöminen tuntuu vaikealta voit syödä pari n. 1000kcal ateriaa, ja aamu-/iltapala ja palkkari päälle (n.500kcal kukin)

LISÄÄ REIPPAASTI ÖLJYÄ RUOKAAN NI ALKAA PAINO NOUSEE!!! oliiviöljy käy mihin vaan.... suosittelen myös syömään kalaöljyä erikseen aamuin illoin :)

No mulla ainakin paino lähti nousuun kunnolla vasta kun mittariin tuli tasan 20v ..voihan olla että sulla tapahtuu sama 21v ?

Ennen tuota 5v kävin salilla ja söin kuin eläin, ikinä paino ei noussut yli 86kg

Intistä kun pääsin painoin 71,5kg, vuosi tästä eteenpäin -> 108,5kg :jahas:

En tiedä oliko muka oikeasti sitten silloin vielä joku kasvuvaihde silmässä vai oliko syynä aineenvaihdunta..mene ja tiedä

Kiitoksia vastauksista.

Alkoholia en juuri käytä ja silloinkin, kun käytän niin en vedä överejä.
Mitä kasviksiin ja hedelmiin tulee niin otan joka aamu mivi total premium 2x ruokalusikallista, missä pitäisi(?) olla päivän vitamiinit.
Uskon, että vika voi hyvinkin olla noissa rasvoissa ja yleisissä kaloreissa, mutta tuntuu, että joka päivä on yhtä helevetin ruuanlaittoa ja sitä samaa ruokaa
ei jaksais syödä 5x päivässä.. Ostin nyt 10 säilytyspurkkia ja haaveilin sellaisesta, että joku päivä kokkaan kuin eläin vaikka 3 päivän ruuat valmiiksi, jolloin
voin vaihdella eri ruokia saman päivän aikana.

Tarvisin noin 5 perusruokaa, joita kierrättäisin. Ehdotuksia?

Missä siis vika rakkaat lihaksikkaat toverini? Onko hifistely avain? Mahani on koko ajan täynnä ja joudun pakottamaan itseni syömään uudelleen ja uudelleen päivän kuluessa eteenpäin. Otan ilomielin kaikki ehdotukset vastaan.

Sinä et syö tarpeeksi. Alun postauksesta käy esille, että ei tuossa yhdellä aterialla ole kovinkaan kummoisesti ruokaa, vaikka niin ehkä luuletkin. Kun minä olin about sun kokoinen ja ikäinen niin yks ateria oli mallia:

250g pihviä (yleensä 2kpl ja kassleria)
loput lautasesta riisiä tai perunaa (iso lautanen ja korkea kasa, käytin pizzalautasta)
5dl - 1 litra maitoa
2 leipää, joiden päällä leikkeleitä, juustoa ja rasvaa

Tämän tyyppisiä settejä meni lounaalla, päivällisellä ja illallisella.

Lisäksi tietenkin aamupala:

Täys lautasellinen mysliä ja sekaan maitoa.
1kpl banaani tai muu hedelmä
5kpl kananmunia sekoitettuna muutamaan desiin maitoa (raakana join)
5dl tuoremehua

Lisäksi pari välipalaa, joista kumpikin:
4 palaa leipää ja tietty täytteet ja juomaksi maitoa
proteiinisheikki, jossa 1dl jauhoa (silloin soijaa, nykyään käyttäisin heraa)

Ja tähän lisäksi tietenkin 1dl proteiinijauhoa + 2dl maltoa palautusjuomaksi 5 kertaa viikossa.

Ja kyllä, pakkosyömistähän se on.

ps. Nyt kun asiaa mietin, niin mä söin 10 vuotta sitten varmaankin enemmän, kun nyt vaikka painoa on nykyään +20kg. Tosin silloin tuli urheiltuakin paljon enemmän ja aineenvaihdunta kävi miljoonaa.

Kunnon pihviaterian päälle pystyy aina juomaan pirtelön. Puoli litraa maitoa, 2 dl jäätelöä ja banaani. Saa helposti muutaman sataa kaloria lisää, ilman hirveää ähkyä. Unohda hetkeksi "puhtaasti" syöminen, mitä se sitten tarkoittaakaan.

Kunnon pihviaterian päälle pystyy aina juomaan pirtelön. Puoli litraa maitoa, 2 dl jäätelöä ja banaani. Saa helposti muutaman sataa kaloria lisää, ilman hirveää ähkyä. Unohda hetkeksi "puhtaasti" syöminen, mitä se sitten tarkoittaakaan.

Alkaa selvästi ilmenemään syy ja niinkuin arvelinkin se on se, etten vain syö tarpeeksi. Mutta niinku sanoin niin olen vasta alkanut panostamaan syömiseeni, joten voi hyvinkin olla, että mahalaukku ei vedä tarpeeksi. Totta se siitä kasvaa kun vaan syö koko ajan itseään ähkyyn? Kiitos vastauksista, mutta T-101 en mitenkään saa noin paljoa ruokaa mahaani tällä hetkellä. (olen aika pienikokoinen :D)

Lisäksi mulla on joku semi kammo tohon rasvaan.. Eikö se rasvana tuleva massa ole turhaa massaa, jota ei kuitenkaan voi muuttaa suoraan lihakseksi?

P.s. Onko teillä antaa +3000kcal ruokavalioita tai linkkejä ruokavalioihin/ruokapäiväkirjoihin?

Lisäksi mulla on joku semi kammo tohon rasvaan.. Eikö se rasvana tuleva massa ole turhaa massaa, jota ei kuitenkaan voi muuttaa suoraan lihakseksi?

Hohhoijjaa...... se että syöt rasvaista ruokaa ei tarkoita että sulle muodostuu läskiä niistä syömistäsi rasvoista. Etenki jos käytät runsaasti hyvänlaatuisia rasvoja sisältävää ruokavaliota sun aineenvaihdunta toimii varmasti hyvin! Lisää rasvaa ja lihakset kasvaa! Rasvan lisääminen ei edes vaadi suurempi vetosta mahaa, koska rasvassa on runsaasti energiaa pienessä määrässä.

PS. Jos oikeasti haluat paljon lihasmassaa niin pikku pöhö ja ylimääränen on melko välttämättömyys jossain vaiheessa. Ne on helppo kiristellä pois kunha ei vedä överiks.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom