syöminen illalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Opettelen tässä peruskäsitteitä että juttujen lukeminen vähän helpottuisi.

Kun treeni loppuu niin kannattaako silloin vetää esim. soijaproteiinijauhejuoma? Siinä on pirusti proteiinia, mutta ei hiilareita. Eli siis proteiinista lihakset kasvaa eikös niin?

Tästä kun löytyi vähän ristiriitaista tietoa niin kysyisin että onko nyt niin, että ilalla pitää syödä proteiinia mutta ei hiilareita, jos pääpointti on lähinnä hoikkana pysyminen ja lihaksien ylläpito/pieni kasvatus. Eli esim. leipä jossa vuori raejuustoa on hyvä. Ja oikein oikein hyvä on ottaa esim. soijaproteiinijauhejuoma (=lihakset kasvaa siitä proteiinista yöllä rauhassa?) eikä ole hiilareita muuttumassa läskiksi?

Ja sitten oli puhetta siitä, että ei saisi illalla vetää perunaa. Koska oikeastaan on ilta? Jos nukkuminen alkaa keskimäärin klo 00:30 ja kotona loikoilu noin klo 19-20 niin onko vielä klo 20 ok aikaa syödä jopa perunaa?

Ajattelin kiskaista ennen nukkumaanmenoa soijaprotskua kupillisessa vettä. Onko oikea linja? Eli haen siis sitä, että syön jotain, missä ei ole hiilareita...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Treenin jälkeen mieluummin heraa, kuin soijaa. Herassa on parempi aminohappokoostumus ja hintaerokin aika pieni.

Palautusjuoman pääasiallinen tehtävä on kehon energiavajeen täyttäminen jottei keho menisi kataboliseen tilaan eli (lihas)kudoksia hajoittavaan tilaan. Siksi nopeasti imeytyvät hiilarit ovat palautusjuomassa/ateriassa etusijalla.
Kuitenkin jotta treenin jälkeen lihakset saisivat rakennusaineita vaurioiden korjaamiseen (=lihaskasvuun) tarvitaan myös proteiinia. Useimmat priorisoivatkin proteiinin hiilareiden edelle. Toki myös proteiini täyttää energiavajetta, kuten rasvakin, muttei kovinkaan nopeasti.

Jos rasvanpoltto on etusijalla, usein jätetään ne hiilarit nauttimatta ja pyritään hillitsemään proteiinilla lihaskudoksen pilkkoutumista. Treenin jälkeen nimittäin myös rasvakudoksen pilkkominen käy kuumana, kun keho tarvitsee energiaa hinnalla millä hyvänsä.

Illalla ei ole hyvä vetää nopeita hiilareita, koska sen aiheuttama insuliiinipiikki haittaa nukahtamisen tienoilla tapahtuvaa kasvuhormonin eritystä. Lisäksi ylimääräinen glukoosi verenkierrossa varastoituu luonnollisesti rasvaksi, ja nukkuessa energiankulutus on melko vähäistä. Siksi ennen nukkumaanmenoa kannattaa suosia hitaasti imeytyviä energianlähteitä, i.e rasvaa ja proteiinia. Ilta-aterian olisi myös tarkoitus riittää mahdollisimman pitkälle aamuun, joten nopea imeytyminen on siinäkin mielessä epätoivottavaa.

Viimeinen hiilaripitoinen ateria voisi olla sijoitettu siten, että se ehtii imeytymään ennen nukkumaanmenoa. Hiilarit imeytyvät 1-3tunnissa ja proteiini ja rasva hidastaa myös hiilareiden imeytymistä, joten joku neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa voisi olla hyvä paikka viimeisellä hiilaripitoiselle aterialle jos kyseessä siis suht nopeat hiilarit, kuten mainitsemasi peruna.

:offtopic: ,mutta Pakko nostaa hattua Phatille,tuossa oivallinen vastaus,asiallinen ja selkeä :)
Phat :haart:

Originally posted by luumu

Ja sitten oli puhetta siitä, että ei saisi illalla vetää perunaa. Koska oikeastaan on ilta?

:rolleyes: Ylhäällä annettiin jo tyhjentävä vastaus niin minä katson tehtäväkseni..niin..mitäköhän mitäköhän..

joo o o o

joopa joo :P 4tuntia ennen nukkumaan menoa viiminen ateria??
mä vedän aina ennen nukkumaan menoa kauheen mätön sisältää yleensä jauhelihaa ja perunoita ja makaroonia kauhee vuori.. ja hyvin oon kasvanu enkä usko että se vaikuttaa mitenkään kasvuhormonin tuotantoon :P mielummin ähkynä nukkumaan ku tyhjällä mahalla :) :) ja massaaki tulee mukavasti ku vetää yötä vaste kunnon mätöt..

Käyhän se noinkin, mulla olis tarkoitus ottaa seuraava massakausi siten että vyötärö ei kasva missään vaiheessa yli 80cm. Mutta eihän kasvaminen laadusta tinkimättä ole vaikeaa. :)

Ja enhän sanonut että viimenen ateria neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, vaan viimeinen nopeita hiilareita sisältävä ateria tuossa vaiheessa.

Käyhän se noinkin, mulla olis tarkoitus ottaa seuraava massakausi siten että vyötärö ei kasva missään vaiheessa yli 80cm. Mutta eihän kasvaminen laadusta tinkimättä ole vaikeaa. :)

Ja enhän sanonut että viimenen ateria neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa, vaan viimeinen nopeita hiilareita sisältävä ateria tuossa vaiheessa.

joo mutta en itse kato niin tarkkaan mitä suuhuni pistän :) ja oisko jollain jotain faktaa tohon kasvuhormoni juttuun :) ois kiva nähä onko se ihan tieteellisesti todistettu että jos syöt perunaa ennen nukkumaanmenoa ni ei kasvuhormonia erity :P

Originally posted by Skanska

joo mutta en itse kato niin tarkkaan mitä suuhuni pistän :) ja oisko jollain jotain faktaa tohon kasvuhormoni juttuun :) ois kiva nähä onko se ihan tieteellisesti todistettu että jos syöt perunaa ennen nukkumaanmenoa ni ei kasvuhormonia erity :P
Ois faktaa:
Lähde
Kasvuhormoni (GH)

Eritys
eritys pulsseissa, unen aikana suurin osa erityksestä

GRH lisää, somatostatiini vähentää eritystä
hypotalamuksen tuotteita
negatiivinen palautejärjestelmä: GRH <-> GH <-> IGF I

eritystä lisäävät
hypoglykemia, paasto
fyysinen rasitus, stressi
aminohapot
sukuhormonit
uni

eritystä vähentävät
hyperglykemia
lihavuus
kortisoli
GH, somatomediinit (IGF I)
vanheneminen

Ps. Quoten saat kun painat haluamasi lainauksen kohdalla vas alareunassa olevaa 'quote'-nappia. Copy paste on epäselvä.

Originally posted by Tomi
Tutun näköinen quote. ;)
Juu, sieltä vanhasta threadista kaivoin, en viitsinyt kuitenkaan sinua merkitä lähteeksi, joka olisi tietenkin ollut aiheellista näin jälkiviisaana :)

Originally posted by Phat
Juu, sieltä vanhasta threadista kaivoin, en viitsinyt kuitenkaan sinua merkitä lähteeksi, joka olisi tietenkin ollut aiheellista näin jälkiviisaana :)
No ei, Olli Vuolteenaho (LTK) tuon on kuitenkin tainnut kirjoittaa. :)

Se on ihan sun asias jos et katso niin tarkkaan mitä suuhus pistät... mulla joka suupala kirjataan ylös ja etukäteen suunnitellaan mitä syödään. Sehän on selvä että peruna ennen nukkumaanmenoa ei ole hyväksi, en näe perunassa muutenkaan mitään hyvää, siksi en sitä syökään enää. Kyllä sitä kasvuhormonia erittyy, mutta ei unen alkuvaiheessa.

Originally posted by Phat
Käyhän se noinkin, mulla olis tarkoitus ottaa seuraava massakausi siten että vyötärö ei kasva missään vaiheessa yli 80cm.
¨

Oho, minkä pituinen / painoinen jannu oot?

Aika hoikassa kunnossa, mulla tällä hetkellä vyötärö jotain 82-83cm ja mielestäni hoikassa kunnossa, lonkkaluut paistaa ja six-packin yläosa näkyy.

Originally posted by turre101
Se on ihan sun asias jos et katso niin tarkkaan mitä suuhus pistät... mulla joka suupala kirjataan ylös ja etukäteen suunnitellaan mitä syödään. Sehän on selvä että peruna ennen nukkumaanmenoa ei ole hyväksi, en näe perunassa muutenkaan mitään hyvää, siksi en sitä syökään enää. Kyllä sitä kasvuhormonia erittyy, mutta ei unen alkuvaiheessa.

No joo, pääasia taitaa olla, että kehitystä tulee. Mäkin söin tossa talvella ja keväällä mahdollisimman siististi ja kaiken piti olla pilkulleen, ehkä siinä tuli sitten otettua turhaan paineita pelkästään sen sapuskan takia ja homma ei vaan enää ollut kivaa. Pakki oli kokoajan sekasin kun läiski raakoja kaurahiutaleita oliiviöljyn ja maito-hera-kombon kanssa alas.

Nyt oon kesän syönyt ihan miten sattuu, välillä aamiainen 09.00 ja seuraava ruoka 17.00. Jäätelöä melkein joka päivä ja karkkikin maistuu. Paineita en ainakaan ole ottanut ja on se kumma juttu kun reeni kulkee paremmin kuin koskaan ja r% on ehkä jopa vähän tippunut.

Mun mielestä on parempi syödä huonosti ilman paineita kuin kellon tarkka ruokavalio hirveellä stressillä.

http://ffp.uku.fi/intro/hiilihyd.htm <- kattokaas vaikka toi..
mulla ainakin johtuu yösyönti yksinkertasesti siitä että tuun salilta 22.00 pintaa pois ja alan sit keittelee pottuja ja makaroonii ja kauheet läjät jauhelihakastiketta päälle :) ei ole kyllä mun kehitystä mitenkää haittanu päinvastoin.

Originally posted by turre101
¨

Oho, minkä pituinen / painoinen jannu oot?

Aika hoikassa kunnossa, mulla tällä hetkellä vyötärö jotain 82-83cm ja mielestäni hoikassa kunnossa, lonkkaluut paistaa ja six-packin yläosa näkyy.
Taustaa tähän: viime massakaudella huomasin että vyötärö seuraa melko tarkasti painoa, eli 88kiloisena vyötärökin oli melko tarkasti saman verran. Olin nostamassa painoa 95kiloon, mutta jätin leikin kesken koska lähes metrinen vyötärö ei houkutellut. Aloitin dieetin siis hieman aikasemmin. Kädet eivät olleet kuin neljänkympin pinnassa, eli suhteet aivan pielessä. Sopusuhtainen kehoilijan kroppa on mielestäni sellainen, että käsivarsien ympärysmitta yhteensä on vähintään sama kuin paino tai erityisesti vyötärö. Toki muutkin mitat voi sovittaa tohon, esim rinta pitäisi olla mielestäni 1,5Xvyötärö jotta näyttäisi edes joltain. Eli pelaan noilla suhteilla, en vain absoluuttisilla mitoilla.

Kiristelin siis joulusta aina tähän päivään asti eri metodeilla ja välillä syklittämällä vyötäröltä pois sen 12-13cm, ikävä kyllä paino seurasi saman verran. Eli nyt olen 75kiloinen kynäniska, mutta suhteet alkavat olemaan reilassa. Tästä yritän pikkuhiljaa hilata painoa kohti 85kg siten että vyötärö tosiaan pysyisi aina alle 80cm. Eli pyrin kasvattamaan eroa noiden välillä. Samalla yritän saada hanskat takaisin sinne (silti säälittävään) neljänkympin pintaan, nekin kun kärsivät dieetistä useamman sentin. Tosin nyt glykogeenivarastot ovat tyhjät joten täytyy vielä tehdä hiilaritankkaus syyskyyn eka päivä niin tietää sen oikean lähtökohdan.

Pituuttakaan ei löydy kuin 173sentin verran.

Tavoitteina tietysti myös suhteellisen voiman kasvu, voimat kärsivät dieetillä vajaan 10kg kaikissa pääliikkeissä. Tavoitteena pääliikkeiden yhteistulos 7xomapaino ilman välineitä salituloksina. Eli melko vaatimaton tavoite sekin. Nyt ei taida tulla edes 6xomapaino. :(

Skanska, pointti onkin siinä, että suurin osa meistä treenaajista on semmoista sakkia, joka lihoo aivan saatanasti, jos alkaa iltamyöhään mättämään jotain ihmeen makaroonia ja perunaa. Ei tulisi mieleenkään; mieluummin kasvan tasaisesti mutta rasvoittumatta. Sen sijaan vedän kahdella viimeisellä aterialla reilusti proteiinia ja rasvoja myös - vastaavasti tasapainotan peliä vetämällä neljällä ensimmäisellä safkalla reilusti hiilareita.

Jesuiitta, mulla oli hirveä stressi nimenomaan sillon, ku arvailin syömisiä ja vetelin mitä sattuu jäätelöä ja kolmea ateriaa päivässä. Kun kehitys tyssää tolla systeemillä, kukaan ei tiedä, mitä tehdä, jos et edes tiedä mitä oot syöny. Nyt kun kaikki on kymmenen gramman tarkkuudella tiedossa, kehon painon ja rasvojen säätely käy itsestään, ja on helppo rekisteröidä, koska syö liian vähän esim. ja kaikki mahdolliset oireilut. Tämmönen systeemi on tietenkin vaikea toisille, oman kokemukseni mukaan etenkin naispuolisille treenaajille, jotka haluaa välillä vetää jäätelöä ja sacheria keskellä yötä.

mulla ainakin johtuu yösyönti yksinkertasesti siitä että tuun salilta 22.00 pintaa pois ja alan sit keittelee pottuja ja makaroonii ja kauheet läjät jauhelihakastiketta päälle :) ei ole kyllä mun kehitystä mitenkää haittanu päinvastoin.

Tietysti tarvitset kunnon proteiinihiilarimätöt ennen nukkumaanmenoa, jos noin myöhään treenaat. Treenin jälkeinen proteiinihiilarimättö on primääritarve. Kasvuhormonin maksimointisäätö iltahiilareita välttelemällä on sekundääritarve. Kun voit tyydyttää vain toisen tarpeen, tyydytät tietysti primääritarpeen. Jos treenaat aikaisemmin päivällä, voit tyydyttää molemmat tarpeet. Eli silloin treenin jälkeen kunnon proteiinihiilarimättö ja yöpala ilman turhia hiilareita.

Originally posted by Hannibal
Tietysti tarvitset kunnon proteiinihiilarimätöt ennen nukkumaanmenoa, jos noin myöhään treenaat. Treenin jälkeinen proteiinihiilarimättö on primääritarve. Kasvuhormonin maksimointisäätö iltahiilareita välttelemällä on sekundääritarve. Kun voit tyydyttää vain toisen tarpeen, tyydytät tietysti primääritarpeen. Jos treenaat aikaisemmin päivällä, voit tyydyttää molemmat tarpeet. Eli silloin treenin jälkeen kunnon proteiinihiilarimättö ja yöpala ilman turhia hiilareita.

en vaan kerkee millään aikasemmin salille :) ja eikä kyllä oo hirveesti mielenkiintoo ees alkaa pohtii semmosta ruokaa mikä sisältäs pelkkää proteiinia =D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom