Syöminen 1-3x/pvä (IF ym.) vs. >4x/pvä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja earth
  • Aloitettu Aloitettu
Toi 1-3 kertaa päivässä syöminen sopii ehkä jollekkin toimistotyöntekijälle,mutta ei sellaselle joka tekee raskasta työtä.
Ite teen kirvesmiehen hommia ja töitten jälkeen salille.Aika hiljasta vois olla reenaminen jos ois alla vaan aamupala.Nyt syön 7x päivässä ja kaloreita tulee vähän yli 4000 kcal.Aika vaikeeta ois syödä puhtaasti toi määrä parilla aterialla.

Jaa? Tietääkseni muuttohommat ei ole toimistotyötä, mutta tuntuu siihen sopivan vallan mainiosti.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä toimii tässäkin jonkinlainen kultainen keskitie eli se 4 ateriaa/päivä. Aamupala, töihin safka mukaan, töiden jälkeen ruoka ja sitten illalla salin jälkeen palkkari ja iltapala yhteen menoon. Ja toimii, oli sitten dieetti tai bulkki. Sen mukaan kalorit ja hiilarit yms. Nälkä ei tule eikä tarvitse olla koko ajan keittiössä vääntämässä safkaa. Kehitystä tulee jatkuvasti niin en nää mitään syytä vaihtaa tätä ateriarytmiä, jonka oon todennut itselleni parhaaksi.

Itse tosiaan tätä nykyä pidän 18-20-tuntisia paastoja. Lepopäivinä, kun ei ole mitään tekemistä, on yleensä suurimmat ongelmat olla syömättä, mutta asiaan vaikuttaa sekin, että pidän ruoasta ja syömisestä varmasti keskivertokulkijaa enemmän. Normipäivänä syön töistä tultuani n. klo 16 ja treenaan klo 18-19, pääateria ajoittuu siis yleensä välille 19.30-21.00 ja silloin syön helpot n.2000kCal. Jos joku nyt miettii, että mitähän paskaa se oikein vetää, niin esim. puuroa hillolla, leipää, kananmunia, rahkaa ja marjoja. Mitä milloinkin mieli tekee, mutta tärkkelystä joka tapauksessa reilusti ja mielellään vähintään 2,5g proteiinia per painokilo päivässä.

Syömättömyyteen tottuu aika nopeasti. Nälkäkin on tiettyyn pisteeseen asti tottumiskysymys elimistölle ja tulee totutun ruokailurytmin mukaan. Kahvi tosin on iso apu, jos nälkä vaivaa yleensä liian aikaisin. Piristämisen lisäksi kahvi vie ainakin minulla ruokahalua pois.

+ isot ruoka-annokset
+ ei ongelmaa sen kanssa, että ateria tai pari jäisi syömättä esim. kiireessä -> päivää ei tarvitse suunnitella tankkauksia silmälläpitäen
+ aamulla saa nukkua pidempään, kun ei tarvitse pelata ruuan kanssa
+ pieni cheatti silloin tällöin mahdollista

- ei sovi parhaiten kovin fyysistä työtä tekevälle. Saa varmasti toimimaan, mutta optimaalista tuo ei ole
- ateriasta tulee helposti päivän kohokohta -> voi altistaa outouksille ruokaan suhtautumisessa
- useammin syövälle isoiltakaan tuntuvat ateriat eivät välttämättä tyydytä harvemmin syövää

Nyt taisivat suuremmat huutelijat jättää sitten leikin sikseen, kuinkas täällä ei saada samaa vääntöä kuin toisessa ketjussa?

Nykyään en muuten tiedä yhtään, kuinka paljon "normaalisti" syövä jaksaa kerralla keskimäärin. Mulla on tätä nykyä PostWO-ateriat sellasta yli 2300 kaloria ja viljoja hyödyntäen menee tosi helposti alas. Ensi viikolla takaisin perunan, bataatin ja porkkanan maailmaan, katsotaan kuinka paremmin täyttyy maha. Silloin tällöin ajattelin myös riisiä käyttää.

Lihaskasvua ajatellen, ei ole hirveän suuria eroja syökö 3 vai 6 kertaa päivässä.

Siis 3x päivässä mättää itsensä aivan täytee VS 6x päivässä ruokailu pienemmillä annoksilla

Nyt taisivat suuremmat huutelijat jättää sitten leikin sikseen, kuinkas täällä ei saada samaa vääntöä kuin toisessa ketjussa?

Nykyään en muuten tiedä yhtään, kuinka paljon "normaalisti" syövä jaksaa kerralla keskimäärin. Mulla on tätä nykyä PostWO-ateriat sellasta yli 2300 kaloria ja viljoja hyödyntäen menee tosi helposti alas. Ensi viikolla takaisin perunan, bataatin ja porkkanan maailmaan, katsotaan kuinka paremmin täyttyy maha. Silloin tällöin ajattelin myös riisiä käyttää.

Just sanoin miitissä paltsulle että mulla on varmaan ateriakoko menny aivan vituiksi kun nykyään jos saan naaman eteen jonku yhden broilerin rintapalan tai <300g pihvin niin tulee vaan paha mieli :D Kokonainen broikku + bataattia kyytipojaksi. Om nom ^_^

Just sanoin miitissä paltsulle että mulla on varmaan ateriakoko menny aivan vituiksi kun nykyään jos saan naaman eteen jonku yhden broilerin rintapalan tai <300g pihvin niin tulee vaan paha mieli :D Kokonainen broikku + bataattia kyytipojaksi. Om nom ^_^

Olen nyt muutaman kerran tehnyt kaalisalaattia ja se täyttää aika kivasti, mutta lähinnä turvottavan vaikutuksen kautta. Pitänee palata rasvaisempaan lepopäiväruokailuun, kun viime aikoina on jäänyt aika huonolle tasolle.

Toiset tuskailee sen kanssa, että saa syötyä tarpeeksi, kun taas me valitetaan ettei edes kahteen jaettuna meinaa tulla maha täyteen...:D

Eikös kropalla ole joku raja, kuinka paljon proteiinia se pystyy kerralla hyödyntämään? Meinaan vaan, että jos vetää kerralla sen 200g protskua, niin kaikki ei välttämättä imeydy, vaan menee suoraan jatkokäsittelyyn energiaksi tai ihan vaan kakaksi. Joku kunnon pihvi varmaan kuitenkin sulaa mahassa sen muutaman tunnin, että ehkä kerkeeäkin imeytymään... Korjailkaa jos jollain parempaa tietämystä.

Itse en kuitenkaan välitä kertamättämisen tuomasta ähkystä ja odottelun tuomasta nälästä, siksipä 5-6 x päivässä pöperöä nassuun. Paljon vihanneksia dieetillä, niin pysyy kalorit alhaalla ja nälkä loitolla.

Eikös kropalla ole joku raja, kuinka paljon proteiinia se pystyy kerralla hyödyntämään? Meinaan vaan, että jos vetää kerralla sen 200g protskua, niin kaikki ei välttämättä imeydy, vaan menee suoraan jatkokäsittelyyn energiaksi tai ihan vaan kakaksi. Joku kunnon pihvi varmaan kuitenkin sulaa mahassa sen muutaman tunnin, että ehkä kerkeeäkin imeytymään... Korjailkaa jos jollain parempaa tietämystä.

Myytti. Muutenkin epämääräinen sana tuo "kerralla" kun puhutaan fysiologiasta ja aineenvaihdunnasta, joka kuitenkin raksuttaa koko ajan eikä pulssimaisesti "ota tavaraa käyttöön"

minusta toi ihan tottumiskysymys. kroppa kyllä tottuu vaatimaan jotain jos sitä aikansa toistaa samalla kellonlyömällä. tämä sama sopii syömiseen siinä ku paskomiseen tai nukkumiseen.. kumpiakin tapoja (tiheään syöminen ja IF) on kokeiltu eikä niissä tulosten suhteen ole ollut eroa. Mulle parhaiten toimii näiden eräänlainen yhdistelmä. 2 pääruokaa (muiden raksaduunareiden mukana klo 11 safka ja illalla ennen nukkumaan menoa iso satsi ruokaa) ja niiden lisäksi 2-3 veteen tehtyä heradrinkkiä päivän rytmin/raskauden mukaan+ treenipäivänä extra heradrinkki

Itse en kuitenkaan välitä kertamättämisen tuomasta ähkystä ja odottelun tuomasta nälästä, siksipä 5-6 x päivässä pöperöä nassuun. Paljon vihanneksia dieetillä, niin pysyy kalorit alhaalla ja nälkä loitolla.

Pseudotiedettä.
Juuret taitaa löytyä yhtiöistä jotka myy protskujauhetta tjsp. Kaikki IF/Leangains jutut menis ihan reisille jos tämä ois totta, mutta kun eivät mene..

Nostetaas vähän.

Oon alkanut miettiä, että vaihtais tän 5x päivässä syömisen esim. 3 (tais edes 4) kertaa päivässä syömiseen. Haluisin kuulla mielipiteitä montako ateriaa päivässä on se "paras" tapa itselle ja montako kertaa päivässä syötte.

Kun syö ton 5 kertaa päivässä menee liiaksi kellottamiseksi elämä, kun joutuu koko ajan kattoa, että pitäis syödä ja se tulee ongelmaksi etenkin jos ei ole kotona. Lisäks eikös harvemmin syömisellä ole kummiskin lukuisia terveyshyötyjä mm. happohyökkäyksien vähentyminen, insuliinipiikkien vähentyminen jne. Voisko porukka vaikka listata (Samalla tavalla kun ketjun alotuksessakin oli tarkoitus) 6-3x syömisen etuja. Toisaalta jos syö vaikka 3 kertaa päivässä, niin jos syö 300g hiilaria päivässä joutuu syömään aika isoja määriä hh:ta kerralla, joka sekään ei kuulosta järkevältä. :jahas:

edit. Ongelma se on tämäkin. :rolleyes:

IF:

+ Helppoa, käytännöllistä
+ Mätön psykologiset hyvät puolet
+ Hyvin täyttävää

- Lihasta palaa kaiketi enemmän kuin ei-paastottaessa (ks. pari viimeistä sivua IF-ketjusta, Joshua Naterman) koska glukoosin tarpeeseen ruvetaan ennemmin tai myöhemmin pilkkomaan proteiineja
- nettoinsuliini runsaasti suurempi, aiheuttaa luultavimmin enempää rasvan kertymistä kuin pienemmillä kerta-annoksilla
- Urheilijalle äärimmäisen huono jos treenaa vaikkapa kahdesti päivässä - syömisikkunat menevät ihan prinkkalaan, ja raskaan glykolyyttisen treenin (esim. voimistelu) aikana olisi hyvä saada koko ajan glukoosia
- Pidemmän aikavälin kortisoliongelmat aamupalan skippaamisen vuoksi (tällaisesta ollut jenkkilässä päin paljon puhetta, kaiketi ihan validi ongelma)
- Massankasvatukseen huonompi koska plussalla ollaan vähemmän aikaa.Turha ajatella kehon energiansaantia jonkun päivän tai viikon aikavälillä - tällöinhän vaikka nettokalorit olisi samat, voisi ihminen vaikka mässätä pari päivää 10000kcal ja muut päivät paastota, ja silti olla "balanssissa". On päivänselvää että tulokset olisi erittäin huonot. Koko ajan plussalla pysyminen (kun ihminen kuluttaa tunnissa n. 150kcal) on massankasvatukseen ilman muuta paras vaihtoehto. ja toisaalta kerralla liian isot plussat johtaa liikaan rasvankertymiseen hormonitoiminnan vuoksi, jolloin tuntuu järkeenkäyvältä syödä esim. 2 tunnin välein tietty määrä energiaa.

Tossa on vähän pointteja, mitä mulle tuli mieleen sen perusteella, mitä kaikkea oon lukenut netissä ja kirjoissa. Mutta mä oon vasta viisitoistavuotias, joten käytännön kokemusta ei paljoa ole - muuta kuin että tulokset tollasella konstantilla energiatasapainosysteemillä on ollut nyt erittäin hyvät ja musta paljon paremmat kun IF:llä ollessani. Mutta ei nuorta voi tässä verrata aikuiseen :)

Yleisesti pitäisin lukemani tiedon perusteella IF:ää huon

Jepjep, IF-ruokailu olis mielenkiintoinen kokeilla, mutta ei onnistu vielä pariin vuoteen, koska en saa järjestettyä sitä millään.

Mitä toi 2300kcal PWO setti sisältää mitäkin?

Helpostihan tuon saa, ilman että suurempia rupean laskemaan:

500g bataattia
600g pastijauhelihaa
purkki kookosmaitoa

joku 2200kcal

Itselläni vaihtelee 4-8 ateriaan päivässä ja silti on täysin sama ravinto sisältö, jopa samat ruuat.

Keholle parempi mitä vähemmän aterioita tulee syötyä päivässä. Syöminen on stressitila elimistölle.

Mitä toi 2300kcal PWO setti sisältää mitäkin?

En tiedä onko tullut kakkonen ykkösen tilalle, mutta jos meni noin isoksi, niin varmaan ollut 400g makaronia (1400kcal) ja 400g paistijauhelihaa (680kcal) jossain kastikemuodossa, päälle ketsuppia. Nykyään en syö juuri ollenkaan rasvaa treenipäivinä ja pääateria on 300-350g riisiä, 300-400g kanaa ja hyvä kasa kasviksia (kurkkua/tomaattia). Siinä jäädään vähän alle 2000 kaloriin ja kohta tekee jotain muuta mieli.

Suositut

Back
Ylös Bottom