Suvivirsi, my ass.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu

Rinkku

epäihminen, antihomo
Ikä
52
Oltiin tossa kevätkirkossa. Pappi päätti lopettaa suvivirteen. Tulos: 550 hiljaista oppilasta. Huomenna sama toistuu kevätjuhlassa. Mitä vitun järkeä on ylläpitää traditioita, jotka eivät kiinnosta ketään? Mitä vitun järkeä on lopettaa messu yleiseen, vaivaantuneisuuden tunnelmaan? Kyllä se pappi tiesi, että mihin se menee. On järkeviä traditioita, ja on typeriä traditioita. Suvivirren laulattamista ei voida perustella millään muulla, kuin että "se nyt vaan kuuluu siihen ja ainahan on niin tehty" -argumentilla. Yritin ehdottaa opettajienhuoneessa, että jatkossa meidän koulussa vedettäisiin kevätjuhlassa Maija Vilkkumaan "Ei". Ei ne ämmät lämmennyt. Suvivirsi on sitäpaitsi biisinäkin ihan kamala, mollisointuinen lallatus, paska ikivanha virsi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo.. muistan kyllä kun itse olin vaikkapa ala-asteella, niinkoko kyläpahasen väki laulo persiinsä pohjasta...

Hieman kuollut ilmiö nykyjään... :D

Mun mielestä suvivirsi kuulostaa kauniilta ja sopii sanomansa puolesta hyvin koulujen loppuun. Vähän niinkuin maammelaulu Kimin noustessa ykköspallille.

Mitäpä sitä hyvää perinnettä muuttamaan...

Tässä pari sanaa suvivirrestä.

Edit: :offtopic: voisikohan Rinkku sulta kysyä, että minkä alan opettaja olet? (jos olet)

Omituinen juttu, kun olin itse ala- ja yläasteella n. 10 v sitten, niin kaikki sen silloin osasivat. Se piti osata! Voiko asiat muuttua niin paljon kymmenessä vuodessa?

Itse laulu on kyllä imo kaunis rallatus.

Suvivirsi ja muut vastaavat (esim. enkeli taivaan) loukkaavat ei evankelis-luterilaisten uskonnonvapautta. Muutenkin kaikki uskonnollinen ohjelma pitäisi sisältyä vain ja ainoastaan ko. uskonnon uskontotunneille.

Typerä jäänne menneisyydestä, huono biisi ja uskonnollisen viestin pakkosyöttöä. Ja vituttaa aina nousta seisomaan noiden virsien aikana. Tietysti vois istuakin mielenosoituksellisesti, mutta se on kanssa typerää ja en jaksa katella niitä mulkosilmäsiä tätejä siinä ympärillä kun istuskelen ja pelaan matopeliä.

Traditioiden ei pitäisi olla itseisarvoja.

...Joskus jossain Välimeren rannalla kivitettiin joku mies ja 2000 vuotta myöhemmin Suomessa kaupat on päivän kiinni kerran vuodessa... :thumbs: TJSP.

ringside sanoi:
Yritin ehdottaa opettajienhuoneessa, että jatkossa meidän koulussa vedettäisiin kevätjuhlassa Maija Vilkkumaan "Ei". Ei ne ämmät lämmennyt.
Mä puolestani yritin ehdottaa Klamydian "Mä lähden himaan", mutta ei ne äijät lämmenny. Joten tyydyin sitten monistamaan läjän Suvivirren sanoja, jos joku vaikka innostuis laulamaan. Meillä on sentäs bändi säestämässä, joten ei ainakaan ihan hiljaista ole, vaikkei kukaan laulaisikaan.

Kostaja X sanoi:
Traditioiden ei pitäisi olla itseisarvoja.

...Joskus jossain Välimeren rannalla kivitettiin joku mies ja 2000 vuotta myöhemmin Suomessa kaupat on päivän kiinni kerran vuodessa... :thumbs: TJSP.

Jos ihmiset ovat tätä mieltä, voitaisiin samantien lopettaa kaikki turhat juhlapäivät, jotka jollain lailla pohjautuvat kristilliseen perinteeseen. Ei muuten jäisi montaa juhlaa jäljelle.

Suvivirrestä tulee semmonen olo, että se kesä tosiaan alkaa. Huomenna viimestä kertaa pääsee kailottamaan sitä lukiossa :itku:

Integrandi sanoi:
Mun mielestä suvivirsi kuulostaa kauniilta ja sopii sanomansa puolesta hyvin koulujen loppuun. Vähän niinkuin maammelaulu Kimin noustessa ykköspallille.

Suvivirrestä tulee niin nostalgiset tunnelmat, kun muistelee ala-asteella sitä hetkeä, kun todistusten saamisen ja virrenveisuun jälkeen fillaroi kotia kesälomalle. Kielot kukkivat tienposkessa ja maailma tuoksui kesälle. :)

Mutta jos sen nykyajan nuorista (enkö kuulu enää tähän joukkoon?) tuntuu vastenmieliseltä ja vanhahtaneelta, en paljon ruikuta aikansa eläneen tradition perään.

:offtopic: Löytysköhän jostakn soittoäänenä, voisi käyttää ehkä viikon vuodessa.

no-body sanoi:
Jos ihmiset ovat tätä mieltä, voitaisiin samantien lopettaa kaikki turhat juhlapäivät, jotka jollain lailla pohjautuvat kristilliseen perinteeseen. Ei muuten jäisi montaa juhlaa jäljelle.
Tietkös mihin suurin osa niistä kristillisistä juhlapyhistä perustuu? Pakanoiden juhliin. Niitä sentään tämmönen ateistikin voisi joskus viettää.

Mikä funktio yleensäkin on tuolla saatanan pakollisella laulattamisella? Ei ehkä suoraan liity tähän, mutta ei voi sanoin kuvailla sitä 9-vuotiaan järkytystä minkä koin, kun muuton takia jouduin Forssalaiseen kouluun, jossa joka jeesuksen aamu vedettiin virsiä aamunavauksessa vittu harmoonilla! En sitä ennen enkä koskaan sen jälkeen missään muussa Suomen kaupungin kouluissa niitä ole edes nähnyt. Muutenkin tuntui, kuin olisin ollut jossain kauhuelokuvassa, kun sen harmoonin säestyksellä saatettiin välillä spontaanisti paukattaa virsi tai pari uskonnontunnillakin, ja vähän lisää musiikkitunnilla. Jeesusta pukkasi joka raosta. Että näin maassa missä on uskonnonvapaus. Ja koulu oli siis ihan normaali ala-aste normaalilla alueella, jos Forssasta nyt niin voi sanoa.

Ja kevään koittaessa sitten vedettiin Suvivirttä useamman kerran viikossa niin, että suonikohjut tädeillä paukku sitä harmoonia polkiessa. Kato pitää sitten osata kevätjuhlassa kaikkien osata laulaa se hyvin.

NO HÖH, kyllä nyt suvivirsi pitää olla... Kyllä meidän n.400 oppilaan koulussa kaikki ainakin laulaa,ysit varsinkin.

Suvivirsi ja muut vastaavat (esim. enkeli taivaan) loukkaavat ei evankelis-luterilaisten uskonnonvapautta. Muutenkin kaikki uskonnollinen ohjelma pitäisi sisältyä vain ja ainoastaan ko. uskonnon uskontotunneille.
Minusta tuo on kyl aika turhaa hapatusta, että loukkaa... Sillä silloinhan pitäisi kouluista kieltää kaikki uskonnon opetus, eikä meidän koulussa ainakaan pakanat tulleet kirkkoon eikä huomenna ole pakko laulaa

kyllä me vedettiin virsiä aina aamunavauksessa ala-asteella...ehkä siksi mä olen tällänen...
raamattu=kristillistä propagandaa...

Bloody Arse sanoi:
Minusta tuo on kyl aika turhaa hapatusta, että loukkaa... Sillä silloinhan pitäisi kouluista kieltää kaikki uskonnon opetus, eikä meidän koulussa ainakaan pakanat tulleet kirkkoon eikä huomenna ole pakko laulaa

Uskonnonvapaus turhaa hapatusta? Right. En ole suinkaan uskonnonopetusta kieltämässä. Kaikille vaan vapaasti oman vakaumuksen mukaista opetusta ja uskontoa/epäuskoa ei tarvitse sen jälkeen sotkea muuhun koulunkäyntiin.

Kirkkoon ei tarvitse mennä, mutta kevätjuhliin kyllä. Ei ole pakko laulaa ei, mutta kuuntelemaan joutuu. Vai pitääkö mennä vaan enemmistön mukaan ja ei niillä "vääräuskoisilla" niin väliä? Mut eihän se uskonto niin vakava asia ole, kai sitä nyt yhden hassun kappaleen aina silloin tällöin pitää kestää kuunnella vai mitä? :rolleyes:

Bloody Arse sanoi:
Mutta entäs, jos olet kirkkoon kuuluva pakkoliitetty alaikäinen? Ei mulla ainakaan ollut mitään valinnan mahdollisuutta. Vaikka lapsesta asti olen tiennyt, että jumalaa ei ole olemassa ja kirkossa on paljon mätää.

Ottamatta itse suvi-virren uskonnollisuuteen kantaa, pentuna tuli vedettyä sitä niin paljon ku naamasta lähti kun tiesi et sen jälkeen koittaa vapaus kesäksi. Nykyään tuskin kukaan laulaa ainakaan peruskoulussa kun pitää olla gangsta. Ja kuten kaikki tietää gangstaz don´t sing, gangstaz boogey. :rolleyes:

Odotan mielenkiinnolla huomisaamua. Toivottavasti ylioppilaslakituksissa lauletaan suvivirsi. Perinteeksihän toi suvivirren veisuu on tullut ja kyllä sitä odottaa joka kevät. Kesäloma ei voi alkaa ilman sitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom