Suvivirsi, my ass.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
mä ehdotin duunissa, että laulettais suvivirsi aina kun joku jää kesälomalla. eikä kukaan innostunut.. onhan se nyt ihan kurko kipale! kesäbiisien kuningas, intiaanikesän tunnari ja nuottikorvien pahin vihollinen. vieläkin menee kylmät väreet selkäpiissä kun fiilistelee..
#jo joutui AARMAS ai-i-ka!# :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei tässä nyt vuosiin ole osannu sitä virttä kaivata, mutta täytyy myöntää että kyllä se ala-asteella kuulu kesän alkamiseen kun nenä päähän. Vieläkin tulee hyvä fiilis kun muistelee sen hoilaamista ja siitä seuraavaksi alkavaa lomaa.. :rock:

Minun mielestäni olisi hienompaa kuunnella Dimmu Borgiria ja sen jälkeen jokainen kaataisi pullollisen verta päällensä ja palvoisi saatanaa.

Omskakas sanoi:
Suvivirrestä tulee niin nostalgiset tunnelmat, kun muistelee ala-asteella sitä hetkeä, kun todistusten saamisen ja virrenveisuun jälkeen fillaroi kotia kesälomalle. Kielot kukkivat tienposkessa ja maailma tuoksui kesälle. :)

voi noita aikoja. Kesäloma oli loppumattoman pitkä eikä ollut murheen murhetta. Ei siellä kirkossa kiva ollut istua, mutta kyllä sen jaksoi kun tiesi mitä on edessä. Just toi "torkan" saaminen ja sitten sandaalit sauhuten fillarille ja kahta kauheemmalla kiireellä kotio.:haart:

Mutta jos sen nykyajan nuorista (enkö kuulu enää tähän joukkoon?)
mä huomasin siinä kohtaa kun täytin 25, että kuulun kyselyissä ryhmään 25-40 vuotiaat :jahas:. tuossa kohtaa totuus iski naamariin :D

Jotkut mainitsivat tässä aikaisemmin aamunavaukset joiss ahoilattiin virsiä, sama oli itsellänikin ala-asteella. Ja opettajamme oli erittäin syvästi uskossa oleva henkilö kuten puolet koko kylän asukkaista. Minun mielestä tälläiset aamunavaukset kuuluisi kieltää, uskon vapauteen vedoten, sillä on varsin perseestä yrittää aivopestä pieniä lapsia jotka eivät ymmärrä!
Mutta suomihan on yltiö kristillinen maanpäällinen helvetti, johan sen näkee kaikkialla. Muka uskonvapaus ja paskat. Miksi saatananpalvonta tuomitaan? Ei kaikki kyseisen "uskonnon" edustajat syö lapsia ja polta kirkkoja. Itse asiassa harvempi oikeasti tuonne puolelle kääntynyt edes tuo esille omaa uskontoaan!

Noh meni kyllä täysin off-topic. Joten suvivirrestä voisin sanoa että paska sävel, huonot sanat ja ei sisällä tuplanakutusta joten en pidä :D

Mutta entäs, jos olet kirkkoon kuuluva pakkoliitetty alaikäinen? Ei mulla ainakaan ollut mitään valinnan mahdollisuutta. Vaikka lapsesta asti olen tiennyt, että jumalaa ei ole olemassa ja kirkossa on paljon mätää.

Tässä asiassa vika on vanhemmissa sitten sillä eikös 15-vuotiaana saa vaihtaa uskontokuntaa huoltajan suostumuksella, jos en aivan väärin muista.

Uskonnonvapaus turhaa hapatusta? Right. En ole suinkaan uskonnonopetusta kieltämässä. Kaikille vaan vapaasti oman vakaumuksen mukaista opetusta ja uskontoa/epäuskoa ei tarvitse sen jälkeen sotkea muuhun koulunkäyntiin

En tarkoittanut että uskonnonvapaus olisi turhaa hapatusta vaan se että joku vuonna 1664 tehty laulu olisi kovin loukkaava ei-kristillisille. Ja nykyäänhän on mielestäni toteutettu hyvin tuo vakauksen mukainen opetus on elämänkatsomusoppia,ortodoksista ainakin kaikissa kouluissa ja sitten varmaan isommissa kouluissa islamia ja jopa jehovaa??

Luin snafun viestin vähän huonosti en huomannut uskonnonvapaus pointtia.
Näyttää siltä että suvivirsi ei menesty enää kaupunkien kouluissa vaan enemmän maalla. Ja vielä epäilen että ehkä n.1% ylä-aste ikäisistä ajattelee suvivirttä uskonollisesta näkökulmasta.
Enivei :piis:

Omskakas sanoi:
Suvivirrestä tulee niin nostalgiset tunnelmat, kun muistelee ala-asteella sitä hetkeä, kun todistusten saamisen ja virrenveisuun jälkeen fillaroi kotia kesälomalle. Kielot kukkivat tienposkessa ja maailma tuoksui kesälle. :)
Juuri näin! kylläpäs tulikin ikävä tota kipaletta, kun ei tänä kesänä oo edes kesälomaa :(
:offtopic: Vilma-liinalla kaunis hanuri avatarissa. Onko oma?

Minun mielestäni suvivirren, kristilliset juhlat ja vaikka koko kirkon voisi tunkea hanuriin soimaan. Kirkko vaikuttaa liikaa ei-uskovien elämään.

Oikein! Kunnon Ranska-meininki päälle. Kaikki uskonnolliset symbolit vittuun kouluista ja julkisista tiloista. Poltetaan joulukuuset, heitetään ristit takkaan, revitään gooteilta ja wicca hipeiltä viitat pois, tuhotaan kaikki Black Metal albumit, kielletään radiossa itseasiassa KAIKEN musiikin soitto, koska varmana löytyy joku lahko jossain, joka palvoo musiikkia stana. Ja oppikirjat joutavat uuniin myös, koska jotkut ovat joskus kuulemma sanoneet, että tiede on kuin uskonto. Eikä ole mitään väliä kuinka naurettava mikäkin ideologia on, koska sehän on vain uskontoa.

Jees näinhän se homma etenee. Asiat ovat kuin ovatkin yksinkertaisia. Saunan taa vaan kaikki.

Bloody Arse sanoi:
Tässä asiassa vika on vanhemmissa sitten sillä eikös 15-vuotiaana saa vaihtaa uskontokuntaa huoltajan suostumuksella, jos en aivan väärin muista.
Mitäs siihen 15-vuotiaaksi asti? Tosin mun kohdalla on varmasti vikaa myös vanhemmissa.

Armeijassakin on uskonnonvapaus, teoriassa. Jotkut pahimmat vatipäät on pakottamassa kirkkoon kuulumattomiakin jumalanpalveluksiin. Ilmeisesti kirkkoon kuuluvallikin olisi oikeus olla osallistumatta jumalanpalveluskeen armeijassa, mutta arvatkaa onnisuuko.

KeskiNormaali sanoi:
Toivottavasti ylioppilaslakituksissa lauletaan suvivirsi.
Siellä vedetään kaudeaamus iitsituur, jota kukaan ei osaa. Eli väkinäistä tunnelmaa tiedossa.

Mistähän saisi sen fiiliksen, kun koulu loppu ja pääsi kesälomalle... Maksaisin tonnin heti sellaisesta tabusta.

Originally posted by D.Yates
Siellä vedetään kaudeaamus iitsituur, jota kukaan ei osaa. Eli väkinäistä tunnelmaa tiedossa.
Kuulustelen tota kipaletta, jos on hyvä värssy niin voisin väläyttää 7+ -lauluääntäni.

lej sanoi:
Armeijassakin on uskonnonvapaus, teoriassa. Jotkut pahimmat vatipäät on pakottamassa kirkkoon kuulumattomiakin jumalanpalveluksiin. Ilmeisesti kirkkoon kuuluvallikin olisi oikeus olla osallistumatta jumalanpalveluskeen armeijassa, mutta arvatkaa onnisuuko.

Hyvin onnistui jo joskus reilu kymmenen vuotta sitten. Eli kun muilla oli intissä jotakin vähänkään uskonnollissävytteistä, niin me pakanat pelasimme biljardia tai piereskelimme TV-huoneella. Valankin sai valita menikö kentälle, vaiko uskonnottomien pienempään tilaisuuteen, jossa valan sanamuodosta oli kaikki luojat ja muut poistettu.

Samoin lukiossa, koska olin niin pienessä koulussa että elämänkatsomustiedon ryhmää ei meistä uskonnoista vapaista saatu kasaan, niin meillä oli sitten uskonnontunnit vapaata. Itse asiassa ne olivat hyvää aikaa tehdä muiden aineiden läksyt, kun ei niitä kotona kuitenkaan olisi tullut edes vilkaistua.

IronMind sanoi:
Hyvin onnistui jo joskus reilu kymmenen vuotta sitten. Eli kun muilla oli intissä jotakin vähänkään uskonnollissävytteistä, niin me pakanat pelasimme biljardia tai piereskelimme TV-huoneella. Valankin sai valita menikö kentälle, vaiko uskonnottomien pienempään tilaisuuteen, jossa valan sanamuodosta oli kaikki luojat ja muut poistettu.
Ei ainakaan minun yksikössäni onnistunut 2000-luvulla. Ensin olis pitänyt todistaa, että et kuulu kirkkoon ja sitten olisi "saanut" jäädä siivoamaan, kunnes muut palaavat.

En kokenut sitä niin ehdottomaksi asiaksi, että olisin sen vuoksi lähtenyt väkisin hakemaan hankaluuksia, helpommalla pääsi kun kävi siellä jumalanpalveluskessa, vaikka vituttikin se touhu.

vilma-liina sanoi:
Mä puolestani yritin ehdottaa Klamydian "Mä lähden himaan", mutta ei ne äijät lämmenny.

Johtuu siitä, että äijät tietää ettei tota minään koulujenloppuna laulella. :)

Mä en myöskään käsitä miks koulujen päättäjäisissä, jolujuhlissa jne. pitää aina laulaa biisejä, eiku virsiä, jotka on vitun masentavaa "kaikkimeneekuitenkinpäinvittua" -osastoa? Viimeinen yritys masentaa oppilaat/opiskelijat ennen loman alkua, jotta mahdollisimman moni ajautuisi loman aikana yrittämään itsemurhaa? minä ei käsittää.

Ite pidän kyseisestä kappaleesta vaikka kuinka. Aina ala-asteella ja yläasteellakin laulettiin kunnolla ääneen, mutta nyt tuolla lukiossani kukaan ei laula, perkele. Mutta, jos ne porukat sais laulamaan, niin vois hyvin pitääkkin sen kappaleen. Muutoin ei kai sitten...

Vaikka suvivirsi virsi onkin, en ole koskaan sitä mieltänyt uskonnolliseksi lauluksi. Mulle se on aina edustanut koulun päättymistä ja kesäloman alkamista.

Yksi vitun hailee mitä siellä lauletaan, kun kevätjuhlat ovat itsessäänkin jo pelkkä muinaisjäänne ja typerä traditio - todistus vaan kouraan ja koulun ovet kiinni. Sama pätee myös kaikkiin muihinkin typeriin juhliin.Tosin typeryydestään huolimatta ne vielä merkitsevät suurimmalle osalle ihmisistä jotain, ja miksi muuttamaan typeriäkään asioita, jos niistä ihmiset saavat jotain iloa.

Ja tuo "uskonnonvapaus"-paska on itsessäänkin jo mennyt niin fundamentaaliseksi tasapäistämiseksi, kun kaikenlaiset merkit omasta vakaumuksestaan pyritään kieltämään. Ei se minua ainakaan ole agnostikkona loukannut, jos joku muu haluaa laulaa omalle Jumalalleen virsiä tai kusta 3 kertaa päivässä tiettyyn suuntaan.

Parhaimmillaan uskonvapaus tarkoittaa sitä, että kukin saa uskoa mihin itse haluaa, eikä hänelle tuputeta mitään muita mystisiä mantroja. Tämä tarkoitaa myös sitä, että hyväksyy toisten uskonnolliset perinteet. Suurin osa suomalaisista nyt sattuu olemaan kristittyjä, että ehkä nämä toisinuskovat voisivat osaltaan myös koittaa sopeutua tähän.

Joo otetaan, pois suvivirsi.

Itse asiassa, otetaan kaikki suomalainen traditio pois.

Itse asiassa, voitais ottaa 5000 afrikkalaista pakolaista tänne JOKA ikinen vuosi kunnes suomen populaation on 8milj.

Itse asiassa voitaisiin tehdä suomesta islamilainen. Suomessa kaikille koululaisille kouluasut päälle ja kakikille naisihmisille verhot päälle.

Suomessa ei pitäisi mainostaa joulua, vaan khanukaa, ja meidän pitäisi myydä joulukinkun sijaan perunakakkuja ja jotain perkeleen makuista kala pissaa

-------------------------------------------------

ei.

Suositut

Back
Ylös Bottom